Setmana de la poesia: Poesia que ho diu tot
La setmana de la poesia s’organitza al nostre centre des del curs 2020-21 coincidint amb el dia Internacional de la Poesia (21 de març). Aquest curs, tanmateix, la celebrarem la setmana del 15 al 19 d’abril, prèvia a Sant Jordi.
Cada any es decideix una temàtica o focus. El d’enguany és Poesia que ho diu tot: la poesia com un mitjà per canalitzar qualsevol temàtica i assenyalar-ne el seu efecte catàrtic.
En l’organització hi participen les matèries de llengües de 4t d’ESO, ja que està vinculada al servei comunitari (APS), sota la coordinació d’una persona responsable. Aquest curs, les responsables són la Maria Àngels Llopis, professora de Llengua i literatura catalana, i la Montse Navarro Ferrer, professora de Llengua i cultura clàssiques.
El grup d’alumnes de 4t d’ESO que hi participa en el marc d’aprenentatge servei, s’encarrega de la difusió de les activitats a les xarxes socials, de gestionar els actes amb poetes, de dinamitzar un tallers a 1r i 2n d’ESO, etc.
És una molt bona oportunitat per a la promoció de la llengua catalana, per fer viva la poesia entre l’alumnat i per obrir les portes de l’institut a les famílies.
Dues activitats que es repeteixen cada curs són:
Aquest any, comptarem amb la presència del poeta Carles Rossell, que farà tres micro-recitals a 3r d’ESO, i dels poetes Anna Gas, Oriol Saulera i Raquel Santanera que faran un recital per a tota la comunitat educativa. Així mateix, ens visitaran integrants de les entitats ARTENEA, AFAP i Casal de la gent gran La Palmera, per fer les seves aportacions poètiques.
Les activitats que es duran a terme en horari lectiu són les següents:
| Àmbit | Activitats |
|---|---|
| Educació Visual i Plàstica | Elaboració del cartell. |
| Llengua catalana i APS | Taller de poesia visual a 1r d’ESO |
| Taller sobre Vicent Andrés Estellés a 2n d’ESO | |
| Llengua castellana i APS | Poeta a l’aula: Carles Rossell a 3r d’ESO. |
| Més de 20 haikus a partir de Veinte poemas de amor i una canción desesperada a 4t d’ESO | |
| Llatí | Poesia metamòrfica: versions de les Metamorfosis d’Ovidi a 1r de Batxillerat |
| Química | Poesia química a 1r de batxillerat. |
Les activitats obertes a tota la comunitat educativa i que es faran al llarg de la setmana són:
- Poesia estesa: Poesia express, espontània, oberta a tota la comunitat educativa. (poesies que es pengen a l’entrada del centre)
- Exposició a l’entrada dels cartells d’Educació Visual i Plàstica.
- Recitals de poesia per a tothom.
Per a més detalls, podeu consultar l’agenda:
| data | activitat |
|---|---|
| dl. 15 abr. | 08:00 Taller poesia visual 1r ESO C |
| dt. 16 abr. | 13:30 Taller poesia visual 1r ESO A |
| 18:30 Recital de poesia de les poetes Anna Gas, Oriol Sauleda i Raquel Santanera (obert a tota la comunitat educativa) | |
| dc. 17 abr. | 13:30 Taller poesia visual 1r ESO D |
| dj. 18 abr. | 08:00 Activitat J.V. Estellés 2B |
| 09:00 Activitat J.V. Estellés 2A | |
| 12:30 Taller poesia visual 1r ESO B | |
| 13:30 Activitat J.V. Estellés 2C | |
| 18:30: Recital de poesia a càrrec de persones de les entitats ARTENEA, AFAP i Casal de la gent gran La Palmera (obert a tota la comunitat educativa) | |
| dv. 19 abr. | 09:00 Recital Carles Rossell 3r ESO C |
| 10:00 Recital Carles Rossell 3r ESO B | |
| 11:30 Recital Carles Rossell 3r ESO A |
Presentació de l’alumnat de 4t que l’organitza
| 4t A | Selena Luna Sierras | El meu nom és Selena i soc de 4t ESO A. No tinc moltes aficions, però a les tardes faig anglès; encara que no m’agrada estudiar-lo, vull aprendre a parlar el anglès perfectament. També crec que soc una persona bastant creativa i tinc moltes idees, encara que ja no sempre les aprofito.
La meva relació amb la poesia comença a l’escola, quan per Sant Jordi fèiem poemes o en llegíem. |
| Laura Endrino Castro | Em dic Laura Endrino i soc del grup de 4t ESO A. Em dedico a la boxa i m’agrada llegir. | |
| 4t B | Rosa Valle Loayza | Em dic i soc de 4t d’ESO B. M’agrada molt dibuixar, escoltar música i llegir. M’agrada la poesia, perquè sento que és una manera molt bonica d’expressar-se i que et porta molt més enllà dels pensaments. Ho considero com l’art i tot allò relacionat amb l’art m’agrada molt, sigui quina sigui la manera com s’expressa. La poesia és una d’aquestes formes. |
| Ivan Osunde Moreno | Em dic Ivan, actualment estudio 4t d’ESO, m’agraden les pel·lícules i sèries, sortir amb els meus amics i menjar. Soc una persona molt esportista, i per això solc sortir a jugar a futbol amb amics.
Aquest any seré un dels encarregats d’organitzar la Setmana de la poesia. |
|
| 4t C | Andrea Lobo Hernández | Em dic Andrea Lobo i soc de quart, 4t d’ESO C. Les meves aficions són escoltar música, ballar i, encara que no sigui gaire bona, m’encanta cantar. |
| Teona Siradze |

