Perquè els vostres fills i filles siguin competents han de poder resoldre situacions i problemes de la vida real en contextos diversos, integrant coneixements, habilitats i actituds. Les competències dels àmbits associats a les matèries i dels àmbits transversals que treballaran durant l’etapa són les que els permetran assolir-ho.
L’alumne és el protagonista del seu aprenentatge i l’avaluació té com a objectiu ajudar-lo a ser més competent i acompanyar-lo per millorar el seu procés d’aprenentatge.
Les qualificacions finals de cada curs seran per matèries i faran referència al grau d’assoliment de les competències corresponents, encara que les matèries s’imparteixin agrupades en àmbits o projectes globalitzadors.
Matèries de l’ESO i àmbits als que pertanyen
Llengua Catalana i Literatura, Llengua Castellana i Literatura, Aranès, Llengües Estrangeres i Llatí | Lingüístic |
Matemàtiques | Matemàtic |
CN: Física i Química, CN: Biologia i Geologia,
Ciències Aplicades a l’Activitat Professional, Tecnologia, TIC (Informàtica) i Cultura Científica |
Cientificotecnològic |
CS: Geografia i Història, Cultura Clàssica, Economia i Emprenedoria | Social |
Música, Educació Visual i Plàstica i Arts Escèniques i Dansa | Artístic |
Educació Física | Educació física |
Cultura i Valors Ètics, Filosofia i Religió | Cultura i valors |
Àmbits transversals a totes les matèries
Les competències d’aquests àmbits es treballen a cada curs des de totes les matèries i són avaluades conjuntament per l’equip docent | Digital |
Personal i social |
Funcions i instruments de l’avaluació
Avaluar comporta recollir dades, analitzar-les, valorar-les i prendre decisions. Avaluar serveix als alumnes per:
- Prendre consciència d’un mateix i implicar-se en el procés d’aprenentatge d’acord amb les característiques pròpies
- Conèixer i posar en pràctica estratègies per superar les dificultats
- Desenvolupar habilitats i actituds que permetin l’aprenentatge al llarg de la vida
Els nois i noies progressen millor quan entenen allò que s’espera d’ells, participen en les activitats d’aprenentatge de manera activa i crítica i, conscients dels seus encerts i dificultats, prenen decisions amb relació al seu aprenentatge.
Alguns instruments per avaluar el procés d’aprenentatge que poden utilitzar tant els docents com els vostres fills i filles són: carpeta d’aprenentatge, base d’orientació, observació sistemàtica, diari d’aula, prova oral i escrita, conversa o entrevista i rúbrica.
Canals de comunicació i participació de les famílies
Per compartir l’evolució del procés d’aprenentatge, el centre fa
Reunions col·lectives | una, com a mínim, a l’inici de cada curs |
Entrevistes individuals | una, com a mínim, al llarg de cada curs |
Informe d’avaluació | un, com a mínim, al final de cada trimestre. Cada centre elabora el seu propi model per informar sobre l’evolució del procés d’aprenentatge de l’alumne, els aspectes personals i les mesures de suport, si escau. |
un altre a final de curs. Els termes qualitatius que s’utilitzen per valorar el grau d’assoliment són:
AE: assoliment excel·lent AN: assoliment notable AS: assoliment satisfactori NA: no assoliment Cada valoració va acompanyada d’explicacions que fan referència als criteris d’avaluació i a les competències dels àmbits i matèries. |
|
Consell orientador | és l’informe que conté l’orientació sobre l’itinerari formatiu de l’alumne i, si escau, indicacions personalitzades que inclouen mesures i recomanacions per al curs següent. A final d’etapa es lliura com a document oficial de l’avaluació. |
Historial acadèmic | és el document acadèmic que reflecteix els resultats de l’avaluació i les decisions relatives al progrés acadèmic de l’alumne al llarg de l’etapa. Té valor acreditatiu dels estudis cursats. Es lliura a l’alumne al final de l’etapa. |
El pas de curs
L’alumne…
amb tots els nivells competencials assolits | passa de curs |
amb alguns nivells competencials no assolits | pot passar de curs si l’equip docent considera que té bones expectatives de millora i/o ve determinat pel seu PI. L’equip docent proposarà mesures personalitzades perquè l’alumne assoleixi els nivells competencials del nou curs. |
excepcionalment romandrà un any més en el mateix curs. | |
amb altes capacitats | té la possibilitat de reduir un curs la permanència en l’etapa. En aquest cas, si encara no el té, s’ha d’elaborar un PI. |
L’assoliment de les competències del curs de les matèries amb continuïtat dins l’etapa i dels àmbits transversals comporta l’assoliment dels nivells competencials no assolits en cursos anteriors.
La graduació de l’ESO: en finalitzar el quart curs, l’alumne obté el títol de graduat o graduada en ESO quan ha assolit les competències dels àmbits associats a les matèries i les dels àmbits transversals.