I si l’Ipad fos un pretext per a fer lectors?

Pot resultar paradoxal que l’abassegadora presència de la realitat digital (que té una manifesta conseqüència: l’allunyament de nens i joves d’una altra realitat, la del llibre i la de la paraula) pugui ser utilitzada com una via d’accés al gust per la lectura, en un sentit general, i al retorn al llibre de paper, d’una manera particular. Tanmateix, aquest és l’objectiu buscat l’adaptació d’una activitat tradicional que he portat a terme amb alumnes de primer cicle: la presentació oral del seu llibre de capçalera, amb la voluntat d’induir-ne a la lectura els companys.
La tasca adaptada al nou instrument s’articula de la manera següent: Els alumnes porten un llibre que els hagi causat un entusiasme particular i en fan una presentació oral, amb la finalitat de recomanar-lo als seus companys. Un llibre per dia segons l’esquema presentació, resum i raons de la tria. L’estructura tripartida de la presentació obliga a una preparació prèvia, ajuda a comprendre que un text formal és un missatge que requereix un ordre (una estructura, tot just), i permet repetir amb facilitat la part que no s’ha dit bé o que no s’ha aprofundit prou, en virtut de la mecànica del muntatge audiovisual que entrarà en joc en una segona fase de l’exercici. Efectivament, un company enregistra amb la funció de vídeo de l’ipad la presentació, per tal que, amb posterioritat, l’alumne implicat pugui realitzar una edició cuidada i creativa, amb crèdits, elements escrits o gràfics, de la pròpia presentació. Es treballa amb el programa d’edició de vídeos de l’imovie, que permet arribar a resultats pulcres i, fins i tot, de factura molt “professional”. Busco, precisament, activar l’instint creatiu, però no podem oblidar el benefici primer que com a professor obtinc: la possibilitat d’incidir en la millora de l’oratòria, perquè el fet que l’alumne pugui veure’s actuant permet esmenar qüestions de pronunciació, d’expressió i, fins i tot, les relatives al llenguatge no verbal.

En un moment ulterior, cada alumne editarà fent ús d’una app d’edició d’imatge (SNAPSEED o PIXLR, per exemple), una portada del llibre recomanat on hi haurà integrat un codi QR (CRAFTER), que també aprendrà a crear. Aquesta portada impresa es penja en el Racó de recomanacions literàries, de manera que en qualsevol moment de curs aquest vídeo pugui ser consultat pels companys, que saben que tota lectura no preceptiva feta a partir d’aquesta via tindrà una compensació en nota generosa. La finalitat última d’aquest procés no és altra que estimular la lectura i procurar nous lectors: a ningú escapa que una recomanació feta per un company acostuma a obtenir un crèdit que, de vegades, pot ser determinant per a engegar una roda de lectures activa, efectiva i solidària. I el meu objectiu docent no és altre que treure partit de l’estímul creatiu que ens ofereix l’ipad per fer el llibre protagonista del procés educatiu i, per mitjà del llibre, fer créixer l’alumne.

Primer d’ESO
Abraham Mohino i Balet

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Leave a Reply