Entrades

Xerrada “EVITEM L’ADDICCIÓ A LES PANTALLES”

La tarda del 28 de Novembre, just tancant les meses electorals  per triar els representants al Consell Escolar, una trentena de mares i pares ens vam trobar a l’aula de 2on ESO C per escoltar i conversar una bona estona amb Joan Carles Folià, expert en educació.

Des de la seva experiència com a docent, coach i pare ens  va fer passar una estona compromesa i divertida.

Divertida, amb la seva manera d’explicar-se amena i directa, sense embuts, fent broma de la quotidianitat que sovint ens aclapara i que, a la fi, no és més que el propi dia a dia amb els seus ets i uts força comuns a totes les cases amb adolescents. Tot plegat des d’una perspectiva positiva i vital que defensava el goig de poder fer de mare i pare, l’alegria de veure com progressen, per sobre del sentiment d’esforç esgotador en el que correm el risc de caure. Amb aquests premisses i amb el seu  tarannà, no van faltar les rialles. En un o altre moment, qui no es va sentir optimistament  identificat?

I compromesa en l’educació dels nostres fills. Es va declarar incondicional dels seus fills. I ens interpel·la: I vosaltres, també sou incondicionals dels nostres fills? Què vol dir això? Vol dir amor, implicació, determinació, confiança, acompanyament, model. Estar amb i per  els nostres fills, ser-hi: vigilant, posant pautes, oferint alternatives, explicant, marcant límits, guiant.  I, mica a mica, a mida que van creixent, anar obrint espais fins a deixar-los volar sols. I trobar-los a faltar!

Parla a mares i pares de joves entre 12 i 18 anys: òbviament, encara no poden anar sols. Elles i ells fan el que han de fer: d’adolescents. I nosaltres? Estem fent el nostre paper? Fem de mares i pares?  Obrim aquelles portes que la seva edat tanca?

Paraula que repeteix: Determinació.

Consigna clau: Hem de fer de pares.

Picada d’ullet: En la immensa majoria dels casos, fer de pares funciona! Fem-ho i tot sortirà bé.

Anàvem ben encaminats? O se’ns ha girat feina?

Gràcies a tothom i endavant!

Resum xerrada: En xarxa o enxarxats?

Dimarts  13 de febrer, a les 5 de la tarda, ens vam trobar a l’Alzina un petit grup de mares i pares per a parlar de les xarxes socials que sovintegen els nostres fills, de com potenciar una conducta respectuosa a la xarxa i de què cal fer davant la mala praxis digital.

Vam ser molt poquets, quasi una trobada en petit comité que deixava un sabor una mica agredolç: d’una banda, vam enyorar trobar més famílies participants, tal com sí havia passat a l’anterior xerrada; d’altra banda, no ser un grup massa nombrós va permetre una proximitat i una comunicació molt fluïda i participativa.

En referència a l’educació dels vostres fills i les vostres filles, si hi ha algun tema “digital” en concret que us preocupi , i us agradaria rebre informació i/o formació, no dubteu a fer-ho saber a l’Institut pels canals de comunicació habituals. Si us interessa, ens interessa. I posarem el tema sobre la taula per parlar-ne i aprendre’n.

Fins aviat!


Us compartim un article sobre el tema, que podeu trobar en la web Família i Escola, del Departament d’Ensenyament.

 

Ús i abús de les tecnologies

Actualment les tecnologies digitals estan presents en el dia a dia dels vostres fills, que les veuen com a eines d’ús habitual. En l’adolescència, quan el grup i els amics són tan importants, les tecnologies els permeten mantenir-se en contacte amb els companys i establir-hi relacions que no es donarien d’una altra manera.

Generalment els joves, coincidint amb l’inici de l’educació secundària obligatòria, disposen de telèfon mòbil propi. És fonamental que pacteu amb ells unes normes d’utilització i els eduqueu en el seu ús responsable.

A nivell educatiu, les tecnologies han obert camí cap a noves maneres d’aprendre, d’accedir a la informació i de compartir coneixements que els poden facilitar el treball escolar, tant individual com cooperatiu. En cas que necessitin utilitzar Internet per a alguna tasca escolar, reforceu les orientacions que els donen els docents a l’aula.

Darrerament es parla dels adolescents com a joves multitasca, referint-se a la capacitat que tenen per fer diverses tasques tecnològiques simultàniament (xatejar alhora que naveguen per Internet, escoltar música tot jugant amb l’ordinador, etc.). Cal remarcar que aquesta capacitat no es pot aplicar a l’hora de fer tasques que requereixen un alt grau de concentració, com és el cas de l’estudi.

Convé que sapigueu que aspectes com la immediatesa i la facilitat d’ús de les tecnologies, o la possibilitat d’accedir a temes que els interessen, poden ocasionar que els joves en facin un ús excessiu. Aquest fet pot donar lloc a l’ aïllament, sedentarisme per manca d’activitat física, disminució del rendiment escolar o addicció a les tecnologies.

Per aquest motiu és important que en el seu temps lliure els vostres fills també facin altres activitats d’oci en entitats de lleure o associacions, que participin en esplais, que facin esport, teatre o activitats culturals.

Malauradament, les tecnologies han donat lloc a males pràctiques com és el cas del ciberassetjament, ciberbullying en anglès. L’alta capacitat de difusió i la permanència en el temps de la informació publicada en les xarxes socials on es dóna aquest fenomen el fa especialment perillós. S’afegeix el fet que a alguns adolescents els costa entendre que el que fan en el món virtual té conseqüències en el món real.

En relació a les xarxes socials, tingueu present que la majoria dels països europeus tenen normatives que estableixen l’edat legal per obrir un perfil als catorze anys.

És convenient que assessoreu els vostres fills sobre els riscos que es poden trobar navegant per Internet i com actuar en situacions fraudulentes o d’altres que els incomodin o els violentin; per exemple, que els robin dades personals i puguin suplantar la seva identitat, que un adult contacti amb ells fent servir una identitat digital falsa o que es publiquin fotos seves sense el seu consentiment.

Per fomentar el bon ús de les tecnologies digitals en aquesta edat convé el següent:

  • Procureu fer un ús responsable de les tecnologies en l’àmbit familiar ja que sou un model per als vostres fills.
  • Reforceu hàbits saludables en l’ús de les tecnologies, com ara adoptar una bona postura i mantenir una distància adequada respecte les pantalles o ajustar el volum i la brillantor del monitor, entre d’altres aspectes.
  • Assessoreu-los sobre els videojocs amb què juguen, els programes de televisió que veuen o les pàgines d’Internet que visiten, tot evitant els continguts que puguin influir negativament en la formació de la seva personalitat (violència o xenofòbia, per exemple).
  • Mireu la televisió amb ells i així poder compartir valoracions i anàlisis sobre els programes, els missatges de la publicitat, etc., per ajudar a despertar-los els valors educatius i la capacitat crítica.
  • Eviteu que els vostres fills tinguin aparells electrònics (televisor, consola o ordinador) a la seva habitació; instal·leu-los en un lloc comú de la casa, ja que d’aquesta manera veureu quin ús en fan.
  • Tingueu en compte si són prou madurs per entendre i calibrar la majoria de riscos que pot comportar el mal ús del mòbil abans de comprar-los-en un; tingueu present que es recomana que els fills no en tinguin abans dels 13 anys.
  • Configureu els aparells tecnològics amb programes de control parental o creant diferents comptes d’usuaris perquè els puguin fer servir amb seguretat; d’aquesta manera evitareu que accedeixin a continguts inapropiats d’Internet, facin compres en línia o descarreguin aplicacions.
  • Parleu obertament amb els fills sobre com poden actuar davant els continguts inapropiats que poden trobar a Internet, tot afavorint un clima de confiança.
  • Planifiqueu i limiteu el temps d’ús dels aparells tecnològics, evitant que sigui excessiu, fent-los valorar que les tecnologies digitals no han de substituir altres activitats lúdiques que poden ser tant o més interessants.
  • Dediqueu alguna estona a compartir amb els vostres fills l’ús de les tecnologies i demaneu-los que us expliquin les aplicacions i usos didàctics d’Internet per promoure que treguin el màxim profit de tot el que saben.
  • Procureu tenir apagat el televisor i eviteu utilitzar el mòbil a les hores dels àpats per fer d’aquest espai un moment de relació i conversa i així reforçar els vincles afectius amb ells.
  • Incorporeu l’hàbit familiar de no fer servir tecnologies una hora abans d’anar a dormir ja que la brillantor de les pantalles estimula l’activitat mental, dificulta conciliar el son i pot provocar insomni.
  • Interesseu-vos sobre què consulten els vostres fills a la xarxa, insistiu que segueixin normes bàsiques de seguretat com ara no compartir dades personals i contrasenyes o contactar només amb gent que coneixen personalment, entre d’altres.
  • Responsabilitzeu-los de no apuntar-se a cap xarxa social sense el vostre consentiment i supervisió.
  • Els feu conscients que el fet de molestar o ser molestat mitjançant la xarxa és una forma d’assetjament, tan o més greu que l’agressió directa que s’anomena ciberassetjament o ciberbullying.
  • Ensenyeu-los a valorar els diners que costen els aparells tecnològics i les despeses que comporten (consum, jocs, aplicacions, etc.).

Xerrada-Taller “En xarxa o enxarxats?”

Activitat:         Xerrada- Taller “EN XARXA O ENXARXATS?”

A càrrec de:   Mireia Cebrian (Equip Directiu del Centre)  i Ester Hidalgo (mare de 2 alumnes i pedagoga)

Data:                13 de Febrer de 2018

Hora:               17 hores

Lloc:                 Aula 1r ESO A


En sabem prou sobre xarxes socials? I dels nostres fills… a les xarxes?

Què en sabem de com es mouen per les xarxes socials? De què parlen? Amb qui? Què publiquen? Amb qui comparteixen missatges, imatges i  moltes hores?

Com es tracten a ells mateixos a la xarxa? Com  tracten els demés? Podem confiar que saben què és “privat”? Estem segurs que identifiquen què pot ser “perillós”?

Què en sap internet d’ells? Pot ser que per les xarxes corri informació perjudicial per a ells? Estan sobreexposats? Confieu que, en cas de conflicte a la xarxa, sabrien reaccionar adequadament? Quins mecanismes de defensa i protecció tenen i tenim a l’abast?

Sabeu si la xarxa està  afectant els vostres fills? Sabeu si el que els hi passa “virtualment” altera el seu dia a dia “real”? Heu pensat que els fils de les xarxes poden colar-se  per patis, aules i carrers?

I, ras i curt: què cal fer davant els insults i amenaces a través de les xarxes?

Parlarem del que passa ara i aquí. Ha de servir-nos  per gestionar el que pugui passar a partir d’ara i en qualsevol entorn.

Us hi esperem!

Famílies tecnològiques, famílies educadores … Famílies en xarxa

La tarda del 23 de gener, un grup de mares i pares de 1r i 2ón d’ESO ens hem trobat per parlar de Com fer un bon ús de l’Ipad.

Moltes gràcies a totes i tots els que hi heu participat!

No hem trobat solucions miraculoses, però sí hem trobat compromís educatiu per part de moltes famílies. I és això el que cal.

L’Ipad no és un artefacte perillós per sí mateix. El que sí pot ser perillós és l´ús que en fem, o que en facin els nostres fills. I per això estem nosaltres: per acompanyar-los cap a un bon ús de l’Ipad.

I aquest camí es diu Educar: en valors, amb límits i normes, hàbits, companyia, supervisió i respecte, ajuda, temps, paciència  i molt diàleg.

Hi ha sistemes de control parental que ens poden ajudar a fer aquest camí (per evitar accessos a determinats continguts, per controlar el temps de connexió…), però sempre tenint clar que l’objectiu ha de ser que els nois i les noies aprenguin a autogestionar correctament  l’Ipad, de manera autònoma i responsable.

Queda pendent una propera xerrada: el 13 de febrer parlarem sobre les xarxes socials i tot el que comporten. Concretament, de com aquestes  xarxes es filtren dins l’Alzina i afecten als nostres fills. Per això aquest cop comptarem amb la participació de l’equip directiu del centre.

En sabem tot el que cal saber? Coneixem la vida en xarxa dels nostres fills? Estem preparats per afrontar els riscos que poden aparèixer?

Volem parlar de protecció de dades, de seguretat, de ciberbullying, de sexting… d’imatges i missatges que cada dia corren per les xarxes i apareixen a les pantalles dels Ipads i mòbils dels nostres fills.

No són coses que poden passar. Són coses que estan passant. I en volem parlar per educar i per protegir als nostres adolescents.

Moltes gràcies a tots els participants en la trobada d’avui. Ens encantarà comptar amb vosaltres per a la propera i, si us sembla, convideu altres mares i pares a venir. Com més serem, més avançarem cap a unes xarxes segures.

Veure la nostre pàgina amb les recomanacions per una adequada gestió de l’Ipad