Entrades

Fill/a s’acaba l’ESO, i ara què fem?

Compartim amb vosaltres una activitat de caire acadèmic dirigida a famílies, organitzada des del Punt infoJOVE Sant Andreu en col·laboració amb el CAAJ (Centre d’Assessorament Acadèmic per a Joves) i el SAIF (Centre per Famílies amb Adolescents).

FILL/A S’ACABA L’ESO, I ARA QUÈ FEM?

Dimarts 10 de març de 18 a 20h

l’Espai Jove Garcilaso

Es tracta d’una activitat gratuïta que forma part de la Campanya In-forma’t 2020 i a on oferim un espai d’assessorament i creixement en què s’explicarà l’estructura del sistema educatiu, les opcions i itineraris que tenen a els i les joves que finalitzen l’ESO, a més de treballar la presa de decisions a través d’un taller dinàmic i veure quin és el rol que les famílies hem d’adoptar en aquest moment vital.

Totes les inscripcions són individuals, si hi assisteix més d’un membre de la família, cal que cadascun s’hi inscrigui per separat. Per realitzar la inscripció és a través d’aquest enllaç.

Per a més informació podeu contactar directament amb nosaltres trucant-nos al 93 256 29 59.

Xerrada Alcohol i Societat

Benvolgudes famílies,

Dins el Pla d’Acció Tutorial (PAT) l’alumnat de 4t d’ESO participa en uns tallers a càrrec de la Fundación Alcohol y Sociedad. La Fundació ens ofereix la possibilitat de fer una xerrada informativa a les famílies.

Conscients que les famílies desenvolupen una tasca primordial a l’hora de prevenir el consum en menors, la Fundación Alcohol y Sociedad ha dissenyat formacions dirigides a elles, amb l’objectiu de facilitar les eines necessàries per fer front al consum d’alcohol per part dels fills menors d’edat. A més oferim consells útils per abordar situacions quotidianes relacionades amb l’educació dels seus fills, així com una informació rigorosa sobre l’alcohol i l’adolescència.

Metodologia i materials: Els monitors de la Fundació imparteixen una sessió d’una durada aproximada d’1 hora i mitja. Cada assistent rep una Guia com a complement a la informació i formació facilitades.

La xerrada es farà el dia 10 de març a les 18 hores a la Biblioteca de l’Institut. I tindrà una durada d’1.30 h.


PER PARTICIPAR EN LA XERRADA US HEU D’INSCRIURE EN EL SEGÜENT FORMULARI. GRÀCIES.

Xerrada “Emergència climàtica: actuem ja!”

Per què ara molts adolescent es fan vegetarians?

Exagera la Greta Thunberg?

Una altre vaga pel clima, cal?

Tan urgent és això de l’emergència climática?

Els adolescent estan massa angoixats pel tema i els adults massa poc?

El proper dimarts 21 de gener a les 18 h tindrà lloc a l’institut L’Alzina la xerrada per a les famílies EMERGÈNCIA CLIMÀTICA: ACTUEM JA!

A càrrec d‘Anselm Rodrigo, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Confirmeu la vostra assistència al formulari següent https://forms.gle/oKyzeDcUctNvLbDn8

Xerrada alcohol i societat

Des de l’Escola de Famílies de l’Alzina i la Fundación Alcohol y Sociedad compartim la seva preocupació i la de les autoritats sanitàries davant els problemes derivats del consum d’alcohol en menors. Per aquest motiu, volem oferir-li el nostre assessorament, fruit de l’experiència de més de déu anys treballant en la prevenció del consum en menors, a través d’una sessió teòric pràctica a la que li oferim pautes i eines d’utilitat per abordar situacions derivades del consum d’alcohol en adolescents.

XERRADA VERS L’APODERAMENT DE LES DONES

Donat que és el mes de la dona, des de la nostra Entitat moguts amb aquest motiu organitzem properament una xerrada dirigida a qualsevol persona, però especialment als/a les joves que moltes l’escolten.
Us esperem:
DIVENDRES 22 de març, de 18:30h a 19:30h
Entrada lliure. Agrairem confirmació prèvia d’assistència per motius d’aforament.

Pateixen abusos sexuals un de cada cinc infants. Ho sabies? Sabries detectar-ho en el teu fill/a? Es pot prevenir?

XERRADA PER A FAMÍLIES | Gratuïta
Dijous 21 de març de 2019 | De 18:30 a 19:30 h

Hospital Sant Joan de Déu Barcelona

Vull inscrire’m-hi

Aprèn a detectar els senyals d’alarma, proporcionar eines i prevenir situacions d’abús als infants amb aquesta xerrada gratuïta que organitza l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona.

L’abús sexual infantil pot afectar entre un 15 i 20% de la població, i malgrat ser un problema social important, se sol mantenir en secret. En moltes ocasions l’abús sol tenir lloc dins l’entorn més proper de l’infant, ja sigui a nivell familiar o escolar, i molts d’ells desconeixen com comunicar el que estan vivint.

PONENT

Marta Simó Nebot

Pediatra i coordinadora de la Unitat Funcional d’Abús a Menors (UFAM) de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona

Xerrada de la Marató de TV3

Avui els alumnes de 2n d’ESO han rebut una xerrada de la Marató de TV3. La metgessa Adriana Michavila els ha explicat què és el càncer i que poden fer per prevenir-lo. Li agraïm la seva explicació tan amena i entenedora.

Xerrada “EVITEM L’ADDICCIÓ A LES PANTALLES”

La tarda del 28 de Novembre, just tancant les meses electorals  per triar els representants al Consell Escolar, una trentena de mares i pares ens vam trobar a l’aula de 2on ESO C per escoltar i conversar una bona estona amb Joan Carles Folià, expert en educació.

Des de la seva experiència com a docent, coach i pare ens  va fer passar una estona compromesa i divertida.

Divertida, amb la seva manera d’explicar-se amena i directa, sense embuts, fent broma de la quotidianitat que sovint ens aclapara i que, a la fi, no és més que el propi dia a dia amb els seus ets i uts força comuns a totes les cases amb adolescents. Tot plegat des d’una perspectiva positiva i vital que defensava el goig de poder fer de mare i pare, l’alegria de veure com progressen, per sobre del sentiment d’esforç esgotador en el que correm el risc de caure. Amb aquests premisses i amb el seu  tarannà, no van faltar les rialles. En un o altre moment, qui no es va sentir optimistament  identificat?

I compromesa en l’educació dels nostres fills. Es va declarar incondicional dels seus fills. I ens interpel·la: I vosaltres, també sou incondicionals dels nostres fills? Què vol dir això? Vol dir amor, implicació, determinació, confiança, acompanyament, model. Estar amb i per  els nostres fills, ser-hi: vigilant, posant pautes, oferint alternatives, explicant, marcant límits, guiant.  I, mica a mica, a mida que van creixent, anar obrint espais fins a deixar-los volar sols. I trobar-los a faltar!

Parla a mares i pares de joves entre 12 i 18 anys: òbviament, encara no poden anar sols. Elles i ells fan el que han de fer: d’adolescents. I nosaltres? Estem fent el nostre paper? Fem de mares i pares?  Obrim aquelles portes que la seva edat tanca?

Paraula que repeteix: Determinació.

Consigna clau: Hem de fer de pares.

Picada d’ullet: En la immensa majoria dels casos, fer de pares funciona! Fem-ho i tot sortirà bé.

Anàvem ben encaminats? O se’ns ha girat feina?

Gràcies a tothom i endavant!

Resum xerrada: En xarxa o enxarxats?

Dimarts  13 de febrer, a les 5 de la tarda, ens vam trobar a l’Alzina un petit grup de mares i pares per a parlar de les xarxes socials que sovintegen els nostres fills, de com potenciar una conducta respectuosa a la xarxa i de què cal fer davant la mala praxis digital.

Vam ser molt poquets, quasi una trobada en petit comité que deixava un sabor una mica agredolç: d’una banda, vam enyorar trobar més famílies participants, tal com sí havia passat a l’anterior xerrada; d’altra banda, no ser un grup massa nombrós va permetre una proximitat i una comunicació molt fluïda i participativa.

En referència a l’educació dels vostres fills i les vostres filles, si hi ha algun tema “digital” en concret que us preocupi , i us agradaria rebre informació i/o formació, no dubteu a fer-ho saber a l’Institut pels canals de comunicació habituals. Si us interessa, ens interessa. I posarem el tema sobre la taula per parlar-ne i aprendre’n.

Fins aviat!


Us compartim un article sobre el tema, que podeu trobar en la web Família i Escola, del Departament d’Ensenyament.

 

Ús i abús de les tecnologies

Actualment les tecnologies digitals estan presents en el dia a dia dels vostres fills, que les veuen com a eines d’ús habitual. En l’adolescència, quan el grup i els amics són tan importants, les tecnologies els permeten mantenir-se en contacte amb els companys i establir-hi relacions que no es donarien d’una altra manera.

Generalment els joves, coincidint amb l’inici de l’educació secundària obligatòria, disposen de telèfon mòbil propi. És fonamental que pacteu amb ells unes normes d’utilització i els eduqueu en el seu ús responsable.

A nivell educatiu, les tecnologies han obert camí cap a noves maneres d’aprendre, d’accedir a la informació i de compartir coneixements que els poden facilitar el treball escolar, tant individual com cooperatiu. En cas que necessitin utilitzar Internet per a alguna tasca escolar, reforceu les orientacions que els donen els docents a l’aula.

Darrerament es parla dels adolescents com a joves multitasca, referint-se a la capacitat que tenen per fer diverses tasques tecnològiques simultàniament (xatejar alhora que naveguen per Internet, escoltar música tot jugant amb l’ordinador, etc.). Cal remarcar que aquesta capacitat no es pot aplicar a l’hora de fer tasques que requereixen un alt grau de concentració, com és el cas de l’estudi.

Convé que sapigueu que aspectes com la immediatesa i la facilitat d’ús de les tecnologies, o la possibilitat d’accedir a temes que els interessen, poden ocasionar que els joves en facin un ús excessiu. Aquest fet pot donar lloc a l’ aïllament, sedentarisme per manca d’activitat física, disminució del rendiment escolar o addicció a les tecnologies.

Per aquest motiu és important que en el seu temps lliure els vostres fills també facin altres activitats d’oci en entitats de lleure o associacions, que participin en esplais, que facin esport, teatre o activitats culturals.

Malauradament, les tecnologies han donat lloc a males pràctiques com és el cas del ciberassetjament, ciberbullying en anglès. L’alta capacitat de difusió i la permanència en el temps de la informació publicada en les xarxes socials on es dóna aquest fenomen el fa especialment perillós. S’afegeix el fet que a alguns adolescents els costa entendre que el que fan en el món virtual té conseqüències en el món real.

En relació a les xarxes socials, tingueu present que la majoria dels països europeus tenen normatives que estableixen l’edat legal per obrir un perfil als catorze anys.

És convenient que assessoreu els vostres fills sobre els riscos que es poden trobar navegant per Internet i com actuar en situacions fraudulentes o d’altres que els incomodin o els violentin; per exemple, que els robin dades personals i puguin suplantar la seva identitat, que un adult contacti amb ells fent servir una identitat digital falsa o que es publiquin fotos seves sense el seu consentiment.

Per fomentar el bon ús de les tecnologies digitals en aquesta edat convé el següent:

  • Procureu fer un ús responsable de les tecnologies en l’àmbit familiar ja que sou un model per als vostres fills.
  • Reforceu hàbits saludables en l’ús de les tecnologies, com ara adoptar una bona postura i mantenir una distància adequada respecte les pantalles o ajustar el volum i la brillantor del monitor, entre d’altres aspectes.
  • Assessoreu-los sobre els videojocs amb què juguen, els programes de televisió que veuen o les pàgines d’Internet que visiten, tot evitant els continguts que puguin influir negativament en la formació de la seva personalitat (violència o xenofòbia, per exemple).
  • Mireu la televisió amb ells i així poder compartir valoracions i anàlisis sobre els programes, els missatges de la publicitat, etc., per ajudar a despertar-los els valors educatius i la capacitat crítica.
  • Eviteu que els vostres fills tinguin aparells electrònics (televisor, consola o ordinador) a la seva habitació; instal·leu-los en un lloc comú de la casa, ja que d’aquesta manera veureu quin ús en fan.
  • Tingueu en compte si són prou madurs per entendre i calibrar la majoria de riscos que pot comportar el mal ús del mòbil abans de comprar-los-en un; tingueu present que es recomana que els fills no en tinguin abans dels 13 anys.
  • Configureu els aparells tecnològics amb programes de control parental o creant diferents comptes d’usuaris perquè els puguin fer servir amb seguretat; d’aquesta manera evitareu que accedeixin a continguts inapropiats d’Internet, facin compres en línia o descarreguin aplicacions.
  • Parleu obertament amb els fills sobre com poden actuar davant els continguts inapropiats que poden trobar a Internet, tot afavorint un clima de confiança.
  • Planifiqueu i limiteu el temps d’ús dels aparells tecnològics, evitant que sigui excessiu, fent-los valorar que les tecnologies digitals no han de substituir altres activitats lúdiques que poden ser tant o més interessants.
  • Dediqueu alguna estona a compartir amb els vostres fills l’ús de les tecnologies i demaneu-los que us expliquin les aplicacions i usos didàctics d’Internet per promoure que treguin el màxim profit de tot el que saben.
  • Procureu tenir apagat el televisor i eviteu utilitzar el mòbil a les hores dels àpats per fer d’aquest espai un moment de relació i conversa i així reforçar els vincles afectius amb ells.
  • Incorporeu l’hàbit familiar de no fer servir tecnologies una hora abans d’anar a dormir ja que la brillantor de les pantalles estimula l’activitat mental, dificulta conciliar el son i pot provocar insomni.
  • Interesseu-vos sobre què consulten els vostres fills a la xarxa, insistiu que segueixin normes bàsiques de seguretat com ara no compartir dades personals i contrasenyes o contactar només amb gent que coneixen personalment, entre d’altres.
  • Responsabilitzeu-los de no apuntar-se a cap xarxa social sense el vostre consentiment i supervisió.
  • Els feu conscients que el fet de molestar o ser molestat mitjançant la xarxa és una forma d’assetjament, tan o més greu que l’agressió directa que s’anomena ciberassetjament o ciberbullying.
  • Ensenyeu-los a valorar els diners que costen els aparells tecnològics i les despeses que comporten (consum, jocs, aplicacions, etc.).