Entrades

L’ESFORÇ I LA PERSEVERANÇA SÓN VALORS ESSENCIALS PER A LA VIDA

Vivim en un món on la llei del mínim esforç s’imposa a poc a poc. Se’ns ofereixen les coses de manera més fàcil, senzilla, còmoda i immediata. Sembla l’opció més encertada, però en realitat això ens fa tenir una actitud passiva davant la vida.

És important assumir i ensenyar als més menuts que les coses no venen soles, sense esforçar-se i posar de la nostra part. Els somnis i il·lusions donen sentit a la vida. De fet, el valor que donem al que tant desitgem es mesura amb l’esforç que invertim per aconseguir-ho, i només s’aconsegueix amb una actitud perseverant.

DAVANT ELS SOMNIS I LES DIFICULTATS, LA PERSEVERANÇA ÉS LA SOLUCIÓ

La perseverança és l’esforç continu necessari per a aconseguir els objectius que ens proposem. És important no rendir-se davant les dificultats que poguérem trobar en el camí, com no perdre mai la voluntat i l’esperança. Són aquests contratemps o frustracions els que ens ensenyen a tenir paciència i a buscar solucions per a superar qualsevol obstacle.

Amb una actitud positiva i assertiva, el que hem aprés ens fa més forts, ens dona confiança en u mateix i ens permet créixer com a persones. La perseverança també serveix per a alçar-nos quan pensem que ja no podem més, que necessitem ajuda o que sols no podrem. El millor aprenentatge per a continuar lluitant en els pròxims somnis que ens plantegem.

COM ENSENYAR EL VALOR DE L’ESFORÇ I LA PERSEVERANÇA EN CASA

Podem començar l’educació de l’esforç i la perseverança a partir dels 2-3 anys, quan en l’infant es desperta el desig de ser autònom i la cerca de fer les coses sol és la seva major motivació. Ha arribat el moment d’animar-lo a menjar sol, a rentar-se les dents, a posar-se les sabates, etc. La referència de l’adult no desapareix perquè sempre està a prop per guiar-lo i per ajudar-lo quan sigui necessari.

1. Donar exemple

El valor de la perseverança en els infants s’aprèn, sobretot, amb l’exemple dels pares. Som el seu referent, per això hem de ser perseverants nosaltres també amb les nostres pròpies accions. Demostrar-los que tampoc ho aconseguim tot a la primera i que, per això, continuem provant-ho fins a aconseguir-ho.

2. Ajudar-los a identificar les il·lusions i les metes 

Com a pares hem de fomentar que els nostres fills exploren i experimenten per a trobar què és el que els apassiona, perquè aquesta il·lusió és la que alimenta les seves vides i els motiva per a aprendre coses noves.

3. Raonar amb ells la necessitat d’esforçar-se

Per a poder aconseguir una meta és molt important que els fills entenguin que sense esforç no avancem. De vegades els pares tendim a sobreprotegir-los, no volem que s’equivoquen, que patisquen o que es facin mal. Aquestes pors i la pressa diària provoquen que acabem per donar-los-ho tot fet. Al final, l’infant, en lloc d’aprendre dels errors i, amb temps i paciència, a fer les coses per ell mateix, aprèn que sempre hi haurà algú que li ho farà. Sense adonar-nos-en els estem fent mandrosos i insegurs, en lloc de resolutius davant la vida.

4. Acabar el que es comença

És important no caure en la temptació d’acabar el que ha començat l’infant quan ens diu “No puc” o “Ajuda’m”. Aquí tornem a optar per la solució fàcil i ràpida. Els pares som una font de motivació principal i hem d’ajudar-lo a creure en si mateix i animar-lo sempre a acabar el que es comença. Si no ho aconsegueix, hem d’animar-lo a seguir intentant-ho i no alimentar-li el sentiment de frustració.

5. La motivació és clau

Davant de qualsevol repte la motivació és clau i no hi ha cap altre millor motor que la pròpia família. La satisfacció que aporta aconseguir alguna cosa que ens hem proposat gràcies al nostre propi esforç és la major recompensa. És a dir, el sentiment de satisfacció dels reptes aconseguits alimenta la seguretat i confiança en un mateix davant els reptes futurs.

6. Les dificultats i els fracassos són oportunitats

De vegades ens esforcem molt i així i tot trobem dificultats i fracassos. Però no han de ser vistos com una tragèdia sinó com a una experiència més. A ningú no li agrada sentir una derrota, però encara és més dur per a un fill sentir la desil·lusió d’un pare. La nostra figura està per a donar-los recursos i no més obstacles, per a animar-los a seguir intentant-ho i, sobretot, per a abraçar-lo si se sent derrotat.

7. Elogis en lloc de premis i conseqüències en lloc de sancions

Els pares pensem que els premis i regals són una bona motivació per als nostres fills. Però en realitat, els hem d’educar en què el més important és esforçar-se per a aconseguir l’objectiu. I és aquest esforç, amb meta o sense meta aconseguida, el que es mereix l’elogi del pare, el millor premi que podem donar-los. Igualment hem de tractar els càstigs o amonestacions. A mesura que l’infant va adquirint responsabilitats entén que les seues accions tenen conseqüències.


RECURSOS PER A TREBALLAR L’ESFORÇ I LA PERSEVERANÇA EN L’AULA

Els mestres i professors són un altre exemple per als nens i nenes. En l’escola els alumnes han d’aprendre moltes coses útils per a la vida, però des de la primera infantesa educar en l’esforç i la perseverança és essencial. Són valors que els serviran per a tota la vida. Aquí hi ha algunes ferramentes per a tenir en compte:

1. Formació d’hàbits

Els hàbits s’adquireixen per repetició i són una molt bona font de motivació, i més si es fan en grup. Són les primeres accions en les quals els infants han d’esforçar-se i, a base de repetir-ho una vegada i una altra, van aprenent a fer-ho. Es comença amb hàbits senzills i, a poc a poc, es pot anar augmentant la dificultat de la tasca.

2. Treure bones notes o valorar el progrés?

Cada vegada hi ha més escoles que aposten per valorar el procés i l’esforç més que el resultat. Cada infant té els seus ritmes, la seva manera d’aprendre i és impossible avaluar-los sota els mateixos paràmetres, sobretot, en les primeres edats. Per això, és molt més entenedor per a les famílies saber si els seus fills progressen adequadament i on han de millorar per a aconseguir uns objectius de referència.

3. Aprendre junts dels errors i de les solucions

Un dels millors aprenentatges que pot tenir un infant és viure cada experiència, tant si és bona com dolenta, com a una nova ocasió per a aprendre alguna cosa. Com a mestres els hem d’ensenyar que la frustració és una oportunitat per a millorar i sobretot que quan alguna cosa ha funcionat l’hem de guardar com un dels nostres millors recursos davant els pròxims reptes.

4. L’esport, un bon aliat

El valor de l’esforç, la disciplina i l’obtenció de bons resultats està molt present en la pràctica de l’esport. Aquest és un gran exemple per a entendre la necessitat d’entrenar-se i esforçar-se, de ser resistent i no abandonar, de ser perseverant per a poder arribar a la meta. I més encara quan són esports d’equip, on el paper que juga cadascú és imprescindible per a obtenir bons resultats.

5. Les manualitats com a resultat d’un gran treball

En l’escola primària les manualitats són una ferramenta genial per a ensenyar als infants el valor de l’esforç. Per a obtenir bons resultats en qualsevol tipus de treball, abans és important preparar tot el que es necessita per a aconseguir-ho (materials, tècnica, etc.) I no hem d’oblidar mai la nostra millor aliada, la paciència.

6. Pel·lícules, curts i sèries de televisió que parlen de contingut social

Veure qualsevol audiovisual sempre és benvingut per als alumnes. I als mestres ens permet reflexionar sobre certs valors difícils d’explicar. A més, a continuació, podem fer un debat o alguna dinàmica per a posar en comú el que hem aprés.

7. Llibres i contes infantils 

Mitjançant la literatura infantil i juvenil podem transmetre la cultura de l’esforç i el valor de la perseverança. Hi ha molts contes clàssics que els treballen. Però també molts altres contes infantils o lectures per a infants d’edats més avançades que poden ser un bon recurs per a debatre en classe aquests dos valors essencials en la vida.

En aquest sentit, recomanem El mar ho va veure de Tom Percival, una preciosa novetat d’Andana Editorial, il·lustrada a partir d’elements de la col·lecció de quadres del Riksmuseum d’Amsterdam.

El mar ho va veure

Aquesta lectura ens parla d’una nena que perd el seu os preferit en un dia de platja. El mar, que ho ha vist i sap que la nena es posarà molt trista, s’encarregarà de tornar-li’l, i així és com el Mar, amb paciència i constància, aconsegueix fer realitat el que semblava impossible.

En la novetat Ramir, el boxejador de Lirios Bou també es parla del poder de la il·lusió. El protagonista, un boxejador amb llarga tradició familiar en el món de la boxa, vol que la família estigui orgullosa d’ell i el vegi participar en combats, però ell no vol pegar a ningú.

Finalment, el protagonista d’aquesta història sabrà com sortir-se’n per a poder participar i guanyar tots els tornejos de boxa. Un fantàstic relat que convida el lector a no rendir-se i a continuar buscant alternatives i solucions per a aconseguir el que tant es desitja. Això sí, sempre sense l’ús de la violència.

També trobem el divertit conte Grrrrr! de la mà de Rob Biddulph. Aquí el protagonista, Fred, que s’entrena per a tornar a guanyar el concurs al millor os del bosc, es troba amb un greu problema el dia de la competició: el seu gruny “GRRRRR” no sona!

Però Fred no perd l’esperança i amb l’ajuda dels seus amics del bosc buscaran el gruny per tot arreu. Amb aquesta lectura, acompanyada d’il·lustracions plenes d’humor, podem treballar la importància d’entrenar-se i esforçar-se per a aconseguir una fita desitjada. Però també per a ressaltar la importància del treball en equip i de valorar sempre l’ajuda que ens presten els altres.

En la mateixa línia de treball cooperatiu i esforç està el fantàstic àlbum il·lustrat d’Anuska Allepuz La fruita és meva! En la jungla trobarem cinc elefants als que els encanta menjar fruita i que, un dia, descobreixen una fruita nova i exòtica. Tots volen aconseguir-la i cadascun d’ells individualment elabora una estratègia.

Però un darrere de l’altre fracassen en l’intent. Mentrestant, el lector pot veure com les criatures més petites de la selva, uns ratolinets molt cooperatius i hàbils, acaben aconseguint la fruita desitjada. Els elefants han aprés una molt bona lliçó i junts acabaran assaborint el seu objectiu.

Dins el catàleg d’Andana Editorial també hi ha un títol perfecte per treballar el valor de la paciència per poder fer realitat el nostre somni. Si vols veure una balena de Julie Fogliano i Eric E. Stead.

Si vols veure una balena

Una lectura poètica que agradarà tant a petits com a grans. La il·lusió del nen protagonista de veure a una balena el porta a emprendre un llarg viatge on pàgina rere pàgina aprendrà què necessita i el què no per poder assolir el seu objectiu. Un autèntic elogi a l’espera, una virtut que hem de recordar constantment als nostres fills.

Per als que ja són una mica més grans, dins la col·lecció “El Maquinista” d’Andana Editorial trobem títols plens d’aventures i que ens demostren que davant qualsevol obstacle o conflicte, sempre hi ha solucions per arribar allà a on ens proposem.

Aquest és el cas de Ximena de Mercè Viana i màgicament il·lustrat per David González. En el país fantàstic de Càgima, cada dia, un dels seus habitants perd l’alegria de viure.

Tothom està desconcertat i no hi ha res que funcioni. La màgica Aldara recorda que no és la primera vegada que ocorre una cosa així i que la solució ha d’estar en els llibres antics. Però els remeis de temps passats no serveixen com abans i n’hauran de buscar de nous.

També trobem la novel·la de Miquel Puig i Xulia Vicente Llampuga, llampegaLa Dolça és una nena adolescent que viu un moment complicat en la seva vida familiar, els seus pares se separen i això li causa certa inseguretat.

Però té una padrina que l’escolta, l’ajuda i l’acompanya en aquest moment. Ella trobarà suport en les coses que més l’apassionen com la música, la màgia i l’esport. Una història ben real que enganxa al lector i que ens demostra la importància de no perdre mai la il·lusió. Inclou podcastde cançons i un joc al final del llibre.

I dins la col·lecció “Arrelats”, trobem el llibre Els mons de Laia de Miquel Puig i Marc Bou. La Laia, la Laura i la Lorena són tres bessones cadascuna amb el seu caràcter. Un dia, uns éssers secrets ataquen a la Lorena. Les altres dues germanes decideixen lluitar fins al final per trobar la solució.

Una aventura per mons fantàstics amb elements màgics per encantar a tots els seus lectors. Amb l’ajuda d’aquests, les bessones aconseguiran superar els obstacles dels nous reptes que s’aniran trobant pel camí, i al final aconseguiran el seu objectiu, salvar a la Lorena.

Font: https://blog.andana.net/2019/03/01/lesforc-i-la-perseveranca-son-valors-essencials-per-a-la-vida/