Entrades

Taller criptografia i espionatge

Avui, l’Òscar Font, ens ha fet un taller de 2 h de criptografia i espionatge relacionades amb les matemàtiques.

Ens ha portat una màquina Enigma original restaurada i ens ha ensenyat com funciona.

Hem parlat també de seguretat informàtica i passwords.

Concurs problemes a l’Esprint de matemàtiques

En aquesta edició de 2020 els nostres alumnes de batxillerat han obtingut una molt meritòria tercera posició a tot Catalunya.
Es tracta d’una competició per equips on els alumnes col·laboren per resoldre 10 problemes de força dificultat en el mínim temps possible.
Podeu veure una crònica (ara hi ha una petita informació que detallaran més endavant) a la web: http://www.cangur.org/esprint/febrer20batx/
Departament de Matemàtiques
Institut l’Alzina

24è número del butlletí ABEAMfamílies ( MARÇ de 2019) de noticies matemàtiques

ABEAM Famílies Número 24   27  de març  de 2019
Twitter ABEAM: https://twitter.com/matesAbeam    2.551 seguidors( +99)
TITULARS
0. Sumari
1. Proves Cangur 2019
2. Dia de Pi
3.Colònies de Setmana Santa eXplorium.
4. Taller familiar “Cúpules de Leonardo al MMACA a Cornellà.
5. Karen Keskulla Uhlenbeck, primera dona en
guanyar el premi ABEL de matemàtiques
6. Matemàtiques a la premsa
RACONS MATEMÀTICS
-Fotografía matemàtica: Hexàgons Multicolor
-El Joc recomanat: Shikoku

Treballem el Teorema de Pitàgoras a 2n ESO

És una corda egípcia, la feien servir els egipcis per fer angles rectes i encara ara la usen jardiners i paletes. Es basa en un triangle rectangle de costats 3, 4 i 5.

 

PI relats – Sant Jordi 2018

3,1 4 1 5 9 2 6 5 3 5 8 9 7 9 3 2 3 8 4 6

“Com a gran i tenaç matemàtic, tu penses, sense cap pausa, enumerar lentament, números camuflats amb el més constant, ferm enginy.”

Xavier Duran

Podríem definir un PIrelat com un text (amb sentit) que compleix la condició que cada paraula que el forma té el nombre de lletres de la xifra del nombre PI que correspon al seu lloc: la primera tres lletres, la segona una lletra, la tercera quatre lletres, etc.

El text que encapçala la pàgina seria, doncs, un PIrelat.

 

La proposta seguiria els plantejaments del grup Oulipo:

“OuLiPo (acrònim de «Ouvroir de littérature potentielle», en català seria «Taller de literatura potencial») és un grup francès d’experimentació literària creat el 1960 per l’escriptor Raymond Queneau i el matemàtic François Le Lionnais…

… Les contraintes, «constriccions» o «traves», defineixen un mètode formal d’escriptura, que permeten obtenir texts basats més en la forma que en el contingut. Una trava pot ser un element lingüístic (lletra, paraula, fonema) o bé un constructe matemàtic com una equació o un algorisme.”

(Viquipèdia)

En aquest cas, la constricció és el nombre de lletres que ha de tenir cada paraula. Però podria ser d’un altre tipus com escriure un text sense, per exemple, la lletra A. És el cas del llibre L’Eclipsi, traducció de La Disparition de Georges Perec feta per Adrià Pujol.

Els nois que han participat al taller s’han esforçat i han aconseguit fer-ne aquests que teniu a continuació:

 

Pau i Joan l’erren explicant un llibre cruel amb autor dramàtic finlandès narrant històries que fa que pateixen ànsies.

(Luca Buonadie, 3r ESO)

Som a casa i farem croquetes de pernil salat per dinar, acabarem festejant feliços, aleshores els de les màscares duem regals.

Zhenou Chen, 3r ESO

Ell i ella a Paris caminaven de bracet. Trist ell. Ganes faltaven. Parisencs miraven tranquils amb un ull esquerre molt enorme.

(Joan Cruz Lopez, 3r ESO)

Zoé i Pua a l’aula d’immediat, on estaré d’aquí poc, trist.

(Jaume Fernández Prat, 2n ESO)

Sóc a Cuba i estic supermega bé, anirem d’aquí poc.

(Adrià Gómez Muradás, 2n ESO)

Suc a mans i pluja caient-ne. Un portal màgic.

(Naïm Olivé Sánchez, 1r ESO)

Dia u curt i bàsic. Cadascuna de moltes coses amb color deslluït, humilment felices, abandonen amb un bla desplaer casa nostra.

(Albert Garcia, professor de matemàtiques)

 

Problemes a l’ESPRINT

El dia 9 de febrer de 2108 alguns dels nostres millors alumnes en matemàtiques de batxillerat han representat al centre a la prova “Problemes a l’Esprint”.

Aquesta és ja la 25-ena edició de la prova i l’objectiu és dedicar una estona a fer feina en equip en resolució de problemes difícils, que ens pot fer aprendre moltes coses.

Hem aconseguit resoldre correctament els 10 problemes proposats al igual que un total de 19 centre de Catalunya i el País Valencià.

Us passo l’enllaç de la crònica:

http://www.cangur.org/esprint/batxi2018/resultats.htm

I també els problemes:

http://www.cangur.org/esprint/batxi2018/resultats.htm#enusol

 

Departament de matemàtiques.

Antonio Torrecillas

Menció honorífica a les proves Cangur. Felicitats!!!

Aquest any hem tingut tres alumnes premiats amb menció honorífica al CANGUR:

Guillermo Abad López (lloc 32 de 3748 alumnes de 2n BAT)
David Víctor Juanas (lloc 39 de 20463 alumnes de 1r ESO)
Víctor Rodríguez Matas (lloc 60 de 16709 alumnes de 3r ESO)
L’any passat estàvem molt contents perquè hi va haver una menció honorífica al centre, aquest any s’han superat i n’hem obtingut tres!
                                                     

Fem matemàtiques 2017- 2a fase

Fem Matemàtiques 2017 – 2a fase

Dissabte 1 d’abril es va celebrar la 2a fase del concurs de resolució de problemes Fem

Matemàtiques 2017.

Del nostre institut s’havia classificat el grup format pel Jason Brito, l’Arnau Prat, el Sergi

Saavedra i el David Víctor, tots ells de 1r ESO.

Vam haver de matinar per estar puntuals a ¾ de 9 del matí a l’INS Lluch i Rafecas de Vilanova i

la Geltrú. Allà vam participar en les proves individuals i de grup preparades pels organitzadors

del concurs. En el descans vam gaudir d’un bon esmorzar.

Per acabar la notícia hem de dir amb la corresponent satisfacció que el David Víctor s’ha

classificat per la fase final de Catalunya que es farà el proper dissabte 13 de maig a Cornellà.

CANGUR ’17

El passat dijous, 16 de març, una part del nostre alumnat d’ESO i Batxillerat han participat en la prova CANGUR de matemàtiques.
Els alumnes de 1r, 2n i 3r d’ESO han realitzat la prova en el Centre. Han participat 12 alumnes de cada nivell, tot i que hi havia molts més que hi volien participar!
Els 6 alumnes de 4t, 21 de 1r de Batxillerat i els 7 de 2n de Batxillerat han anat fins a l’Institut d’Estudis Catalans, situal al carrer del Carme i un cop acabada l’activitat i menjat l’entrepà que van donar als participants, van tornar al Centre caminant i descobrint alguns llocs de la nostra ciutat que alguns alumnes desconeixien i situaven en el mapa de la ciutat.
Tal com va manifestar l’alumnat que hi va participar, va ser un temps molt agradable i divertit treballant les matemàtiques, per l’alumnat i també hi podem afegir d’aquest sentiment al professorat del departament de matemàtiques i l’alumnat del màster de pedagogia que va participar en aquesta activitat.

Departament de matemàtiques
INS L’Alzina

Alumnat a l’Esprint.1r i 2n d’ESO

El passat 22 de febrer, els nostres alumnes de 1r i 2 d’ESO van demostrar que, amb una bona lectura del que se’ns diu i el treball constant i compartit amb un grup de persones que volen fer el mateix que nosaltres, podem aconseguim realitzar coses molt difícils i de manera divertida.Estem segurs que els propers anys, que se’ls hi demanarà coses més difícils, encara assoliran millors resultats que aquest any.

Departament de Matemàtiques.