Entrades

iPad i comptes d’Apple

Per a poder utilitzar l’iPad a l’institut no cal tenir un compte d’Apple. Des de l’institut instal·lem els programes necessaris.

Però si voleu instal·lar altres programes cal tenir activat un compte d’Apple.

Per a crear aquest compte Apple cal que la persona que el crea sigui major de 14 anys i a més hem de proporcionar les dades de la targeta de crèdit. Encara que mentir en l’edat es una temptació molt gran, deixar que el nostre fill faci servir la targeta de crèdit ja no ho és tant.

La solució correcta és que un adult crei un compte d’Apple, activi l’opció “En família” i després aquest adult creï el compte del menor. Aquest procés es pot fer amb el mateix IPad de l’alume.

Apple ho té molt ben explicat:

Aquesta opció té també molts altres avantatges com són controlar quins programes insta·la el vostre fill, localitzar l’iPad, compatir calendaris…

El proper dimecres 27 de setembre a les 18:00 farem una sessió especial per ajudar a crear aquests comptes a qui ho necessiti i resoldre altres dubtes sobre l’iPad dels vostres fills.

Haikus de primavera

Haikus de primavera

No ens volíem acomiadar del curs sense un darrer regal per als lectors i lectores del bloc de l’Alzina. Després de la laboriosa escriptura dels sonets els alumnes de primer han descobert els haikus. De la complexitat a la senzillesa: tres versos curts, sense rima i verbs en present. Però amb un dificultat extrema: suggerir emocions i sensacions amb ben poques paraules. Altre cop l’alumnat ha superat el repte. Han fet ús de l’aplicació PICCOLLAGE i de l’iMovie.

Gaudiu-los i endinseu-vos en la primavera.

Esther Sobré Obiols

           L’ametller gosa florir quan la glaçada està distreta.

Joana Raspall

 

Nova formació per al professorat

L’avaluació competencial i el treball per projectes

Amb l’arribada de la primavera hem iniciat un nou curs de formació a càrrec de la formadora de l’ICE de la Universitat de Barcelona, Rosa Vilalta. L’objectiu és oferir-nos les eines i estratègies adequades per elaborar unitats didàctiques que tinguin en compte l’avaluació competencial, amb la qual cosa és essencial saber què i com hem d’avaluar, qui avalua i per a què, és a dir, amb quina finalitat avaluem. Dels diversos indicadors que ens ajuden a establir si una unitat didàctica és competencial hi ha per exemple els següents: l’alumnat coneix l’objectiu de les tasques, es fa ús de recursos i materials diversos, es fonamenta l’autonomia, es proposen activitats multinivell, es comparteixen amb els alumnes els criteris d’avaluació, etc.

Partim dels nostres propis materials, els analitzem i valorem, i rectifiquem aquells aspectes que segons els indicadors no s’ajusten a l’avaluació competencial. A més, creem noves seqüències didàctiques que afavoreixen que l’alumne sigui el centre de l’aprenentatge i que aquest aprenentatge es relacioni, en la mesura que sigui possible, amb els seus interessos.

D’altra banda, també elaborem propostes de treballs per projectes, que impliquen diverses àrees, de cara a portar-los a terme el curs 2017-18 a les aules de primer i segon d’ESO, especialment.

Participem en la jornada d’inclusió digital

Dissabte 1 d’abril vam participar en la JDI’17 sota el lema “Oportunitats per a tothom” la Mireia Cebrian va presentar l’experiència: Tangram? una experiència de treball interdisciplinar que facilita la inclusió.

Va ser una jornada molt interessant.

 

Un estiu a Borneo de Pilar Garriga

VOKI: una eina 2.0 per a les activitats de llengua

A la primera avaluació els alumnes van poder opinar de la lectura del trimestre a través de la pissarra col·laborativa Padlet. Aquest trimestre els hem proposat de crear un avatar mitjançant l’aplicació VOKI, és a dir, un personatge que  els alumnes poden costumitzar  al seu gust: el color de la pell, el seus cabells, la forma de la boca, la roba, els complements… i fer una presentació oral d’un minut per valorar la lectura (què els ha interessat, si l’acció és massa lenta, massa ràpida i amb pocs detalls, si els personatges els recorden a d’altres de pel•lícules o llibres que hagin llegit, si recomanarien o no la lectura, etc.). A banda de l’interès que suposa la creació del VOKI, afavoreix que l’alumnat amb pànic escènic s’expressi amb més comoditat. Per a l’avaluació hem utilitzat una rúbrica, una eina que els serveix per saber exactament què es valora i amb la qual a poc a poc es van familiaritzant.

Us deixem l’accés a les valoracions de diversos alumnes. Esperem que en gaudiu!

Llengua catalana i literatura

Esther Sobré Obiols

Montserrat Roig, camaleònica

Primera entrega: núvols de paraules i Padlet

El 2016 es va commemorar el 25è aniversari de la mort de l’escriptora i periodista Montserrat Roig. Amb l’objectiu de conèixer la vida i l’obra de l’autora els alumnes de primer d’ESO estan fent diverses activitats des de la l’àrea de llengua catalana i literatura. En aquesta primera entrega us presentem els núvols de paraules i els padlets (pissarra col·laborativa) fets per l’alumnat. Es tractava, d’una banda, després de veure el reportatge Montserrat Roig. Retrat d’una mirada (TVC 2003), de recollir les paraules més repetides o relacionades directament amb l’autora (Barcelona, periodista, investigadora, novel·lista, feminista, càncer…) i escollir una imatge que pogués representar l’escriptora i el seu món. De l’altra, els alumnes havien de recollir alguna informació sobre l’autora i deixar-la per escrit a la pissarra col·laborativa, per passar dels petits esbossos a la biografia sencera de la camaleònica Montserrat Roig. Cal reconèixer l’esforç de l’alumnat que ens demostra, altra vegada, la seva capacitat creativa.

 

Llengua catalana i literatura

Esther Sobré Obiols

I si l’Ipad fos un pretext per a fer lectors?

Pot resultar paradoxal que l’abassegadora presència de la realitat digital (que té una manifesta conseqüència: l’allunyament de nens i joves d’una altra realitat, la del llibre i la de la paraula) pugui ser utilitzada com una via d’accés al gust per la lectura, en un sentit general, i al retorn al llibre de paper, d’una manera particular. Tanmateix, aquest és l’objectiu buscat l’adaptació d’una activitat tradicional que he portat a terme amb alumnes de primer cicle: la presentació oral del seu llibre de capçalera, amb la voluntat d’induir-ne a la lectura els companys.
La tasca adaptada al nou instrument s’articula de la manera següent: Els alumnes porten un llibre que els hagi causat un entusiasme particular i en fan una presentació oral, amb la finalitat de recomanar-lo als seus companys. Un llibre per dia segons l’esquema presentació, resum i raons de la tria. L’estructura tripartida de la presentació obliga a una preparació prèvia, ajuda a comprendre que un text formal és un missatge que requereix un ordre (una estructura, tot just), i permet repetir amb facilitat la part que no s’ha dit bé o que no s’ha aprofundit prou, en virtut de la mecànica del muntatge audiovisual que entrarà en joc en una segona fase de l’exercici. Efectivament, un company enregistra amb la funció de vídeo de l’ipad la presentació, per tal que, amb posterioritat, l’alumne implicat pugui realitzar una edició cuidada i creativa, amb crèdits, elements escrits o gràfics, de la pròpia presentació. Es treballa amb el programa d’edició de vídeos de l’imovie, que permet arribar a resultats pulcres i, fins i tot, de factura molt “professional”. Busco, precisament, activar l’instint creatiu, però no podem oblidar el benefici primer que com a professor obtinc: la possibilitat d’incidir en la millora de l’oratòria, perquè el fet que l’alumne pugui veure’s actuant permet esmenar qüestions de pronunciació, d’expressió i, fins i tot, les relatives al llenguatge no verbal.

En un moment ulterior, cada alumne editarà fent ús d’una app d’edició d’imatge (SNAPSEED o PIXLR, per exemple), una portada del llibre recomanat on hi haurà integrat un codi QR (CRAFTER), que també aprendrà a crear. Aquesta portada impresa es penja en el Racó de recomanacions literàries, de manera que en qualsevol moment de curs aquest vídeo pugui ser consultat pels companys, que saben que tota lectura no preceptiva feta a partir d’aquesta via tindrà una compensació en nota generosa. La finalitat última d’aquest procés no és altra que estimular la lectura i procurar nous lectors: a ningú escapa que una recomanació feta per un company acostuma a obtenir un crèdit que, de vegades, pot ser determinant per a engegar una roda de lectures activa, efectiva i solidària. I el meu objectiu docent no és altre que treure partit de l’estímul creatiu que ens ofereix l’ipad per fer el llibre protagonista del procés educatiu i, per mitjà del llibre, fer créixer l’alumne.

Primer d’ESO
Abraham Mohino i Balet

Ignite your passion

Aquí teniu unes imatges del projecte “Ignite your passion” que es va dur a terme el mes passat al nostre institut. Aprofitem l’ocasió per agrair la participació als quatre voluntaris (Ibrahim, Lorena, Marina i Karan), als alumnes voluntaris de primer de Batxillerat i també a les famílies que van acollir els voluntaris a casa.

Anna Jané, responsable del projecte.

Thinglink: The project is finished!

The job is done. You can review the projects done with Thinglink app and see the improvements.

Thinglink: Enriching Reality (the projects)

And here you’ll find the videos:

Your sons and daughters are passionate and creative! Congratulations!