Sant Jordi 2019
Conèixer diferents oficis que, malgrat la seva infrarepresentació, algunes dones desenvolupen amb plenes competències i reconeixement.
Obrir el camp de referències a futures opcions professionals per adreçar-les, com a mesura d’acció positiva, a les noies en el moment que han d’orientar la seva vida acadèmica i professional.
Desvetllar la creativitat professional de l’alumnat en diàleg amb els missatges convencionals que forneixen les cultures del treball en l’àmbit audiovisual.
Els nens i les nenes neixen sense prejudicis ni estereotips, aquests es van inculcant a poc a poc segons la influència de l’entorn, tant la família com els amics, els mitjans de comunicació i, sobretot, l’educació rebuda.
Els fills aprenen sempre dels pares i això influeix en la manera de ser i de pensar. Els valors familiars modelen la personalitat, així que està en les nostres mans educar-los en valors, sense odis, respectant les diferències, promovent la llibertat i la tolerància.
Al final, els nostres fills són un reflex del que els hem ensenyat. I és justament en les primeres edats quan realment podem educar lluny dels prejudicis i els estereotips. Només així tindrem ciutadans més tolerants, respectuosos i capaços de veure les diferències culturals com una cosa positiva i enriquidora.
Els prejudicis són sentiments i emocions positives o negatives que podem tenir sobre alguna cosa, persona o grup social. Una opinió majoritàriament no fonamentada, ni contrastada, i anticipada, provocada per la falta d’informació i coneixement.
Els estereotipssón creences, idees i interpretacions sobre les característiques que relacionen els membres d’un grup social com ara l’aspecte físic, interessos, ocupacions, etc. Una imatge simplificada i acceptada per la majoria de persones com a representativa d’un determinat col·lectiu. Són generalitzacions que provoquen sempre una tendència a accentuar les semblances dins del grup, però també les diferències amb els altres grups. Tenim diferents tipus d’estereotips: socials, culturals, racials i religiosos.
Per a educar els nostres fills lluny dels prejudicis i estereotips hem de tenir sempre una actitud d’observació i escolta cap a ells. I promoure a casa els valors de la tolerància, el respecte, la igualtat i, sobretot, la riquesa que ofereix la diversitat. Què s’ha de tenir en compte?
1. Destruir els prejudicis i estereotips
Si veiem que el nostre fill afirma alguna cosa categòricament, podem corregir-lo convidant-lo a la reflexió. A l’intentar raonar el prejudici o estereotip, veurà que no és vàlid i aquest acabarà autodestruint-se i caient per si mateix.
2. Compartir i debatre la informació que ve de fora (escola, amics, mitjans de comunicació, etc.)
Els prejudicis i estereotips estan per tot arreu. Com a pares hem de limitar les fonts nocives d’informació dels nostres fills. Però encara és millor aprofitar qualsevol ocasió per compartir-ho en família. D’aquesta manera creem espais de debat i reflexió que potencien el seu sentit crític.
3. Donar exemple
És important tenir sempre present que els nens i les nenes aprenen i repeteixen les actituds i discursos dels pares. Es troba en les nostres mans que en el dia a dia vegin com nosaltres pensemi actuem lluny dels prejudicis i estereotips.
4. Obrir-se al mon i a la seva diversitat
Entendre que el que és estrany és que hi hagi una sola forma de ser i fer, no és gens fàcil. En aquest sentit és clau promoure la relació dels nostres fills amb nens de diferents orígens. Així aprendran a ser tolerants i respectuosos i, sobretot, coneixeran i es beneficiaran de la riquesa cultural. Perquè en el món hi ha diferents cultures i països, cadascun amb els seus aspectes positius i negatius.
5. El millor per a un no sempre és el millor per a l’altre
Tendim a pensar que el que cadascú fa és la millor opció i que tots haurien d’actuar igual. Però és una concepció errònia i poc tolerant. És important transmetre als nostres fills que el millor per a un,no sempre ho és per a l’altre. Per això és important fer-los entendre que cal respectar les decisions, formes de ser, el discurs i les opinions dels altres.
6. Defensar els seus drets com a persones
Una cosa molt important i que no podem oblidar: recordar-los que com a persones ells també tenen drets que han de ser respectats. Així que hem d’animar-los a reconèixer-los, a lluitar-hi i, sens dubte, a defensar-los quan aquestspuguin perillar.
En el dia a dia, la base de la relació social dels nostres fills és l’escola, és on passen més hores i on realment poden posar en pràctica el valor del respecte, la tolerància i la diversitat. L’escola és la millor eina per a demostrar la falsedat que hi ha darrere dels prejudicis i els estereotipsi l’única que pot lluitar contra la discriminació. Ací tenim algunes eines a tenir en compte:
1. Analitzar qualsevol conducta intolerant
El mestre o professor té la missió d’ensenyar els conceptes bàsics, però també de treballar els valors per a una bona convivència al’aula i fora de l’aula. Per això és important estar atent i, quan es detecti alguna situació, conducta o comportament intolerant, aprofitar l’ocasió per a analitzar-la al’aula i treballar-la amb tot el grup per a corregir-la.
2. Promoure la relació entre tots
Està a les mans del mestre o professor promoure la relació entre els uns i els altres. És important evitar que es facin grupets tancats, o que algú es pugui sentir apartat o discriminat pels altres.
3. Dinamitzar activitats amb tota la comunitat escolar
Promoure activitats on tots se sentin partícips és tot un repte. Però enfortir la relació i la implicació de les famílies és essencial per al bon funcionament d’una escola. És una molt bona pràctica perquè les famílies de diferents orígens es coneguin i superin prejudicis i estereotips. I alhora poder treballar i donar visibilitat a la diversitat cultural de l’aula.
4. Tenir en compte totes las cultures
Qualsevol matèria o ocasió és bona per a estudiar totes les cultures i, més encara, si tenen representació al’aula. És una proposta ideal per a conèixer i comprendre millor a l’altre. I ajuda a integrar tots els alumnes vinguin d’on vinguin.
5. Pel·lícules, curts i sèries de televisió que parlen de contingut social
Una activitat que sempre és benvinguda per als alumnes i que ens permet fer un debat o alguna dinàmica posterior per a posar en comú el que s’ha aprés. I és necessari comparar-ho o traslladar-ho a algun conflicte que pugui haver-hi a l’aula.
6. Llibres i contes infantils. La lectura infantil i juvenil
Sempre és una bona fórmula per a treballar els prejudicis i els estereotips. Podem triar contes clàssics, amb una moralitat final, contes infantils o lectures per a infants de diferents edats.
En aquest sentit, us recomanem Els Númerlis de William Joyce. Una original història que ens conta l’origen de les lletres, en un món ordenat i gris on només existeixen els números. Una fabulosa aventura de cinc amics que uneixen la seva força i il·lusió per a canviar les coses i fer alguna cosa diferent.
Aquesta lectura d’Andana Editorial ens pot venir molt bé per fer entendre als nens i nenes que davant alguna cosa que no ens agrada sempre podem proposar una alternativa, sense por al què diran, com reaccionaran o quins prejudicis tindran els altres sobre nosaltres. És important que entenguin que sempre hi ha una altra forma de fer les coses, ni millor ni pitjor. Una molt bona manera d’estimular el seu esperit crític.
En la mateixa línia trobem la història de Ramir el boxejador de Lirios Bou. Una de les últimes novetats d’Andana Editorial que tracta amb molt d’humor i estima com un boxejador troba la solució a un gran dilema personal. Ramir vol que la seua família estigui orgullosa d’ell i el vegi participar en combats, però ell no vol pegar a ningú. Finalment, el protagonista d’aquesta història sabrà sortir-se’n molt bé per a poder participar i guanyar tots els tornejos de boxa.
Un fantàstic relat que convida el lector a trencar estereotips davant els boxejadors i a descobrir noves formes de fer les coses sense por a ser jutjats pels altres. A més de trobar alternatives per a solucionar qualsevol conflicte sense usar la força ni la violència.
També hi ha una proposta per als que ja saben llegir, De bec en bec, d’Alice Keller i il·lustrat per Veronica Truttero. Al galliner dels Bota-séquies, n’ha passat alguna, a la gallina Blanquina li ha caigut una ploma. Aquest fet sense importància va passant de boca en boca i es va transformant en una autèntica desgràcia. Una notícia bomba que revoluciona tot el veïnat.
Aquesta lectura carregada d’humor ens anirà molt bé per a treballar la credulitat de la gent, capaç de creure qualsevol història i fer-la realitat sense abans haver contrastat la veracitat de la informació. Una cosa que també fem amb els perjudicis i els estereotips.
Una lectura que de ben segur agrada als més petits i s’hi senten reflectits és La mestra és un monstre de Peter Brown. El Cesc té molt clara una cosa, la seva mestra és un autèntic monstre amb la pell verda i dents punxegudes, que sempre està enfadada i crida. Però aquesta imatge es desmunta quan un bon matí de dissabte el nen es troba amb la seva mestra al parc. Allà podrà parlar amb ella i conèixer-la molt millor. Un llibre que fomenta el diàleg i ens fa reflexionar sobre la necessitat de conèixer a l’altre enlloc de caure en prejudicis i estereotips.
Del mateix autor també tenim El senyor tigre es torna salvatge. En un món animal on tot és com ha de ser, ordenat, conformat i educat hi viu un tigre que un bon dia es cansa de ser tan correcte i estirat. Ell té ganes de relaxar-se i divertir-se per això decideix fer les coses d’una altra manera i tornar-se salvatge. Però no tothom ho respecta i acaba sent discriminat i expulsat de la ciutat. Però al final demostrarà a la resta que la seva opció no és tan esbojarrada.
En aquesta paradoxa de món animal els lectors podran detectar els perjudicis que poden tenir els del nostre voltant quan decidim sortir de la “normalitat” i fer les coses d’una forma diferent. Una història que ens convida a defensar els nostres drets i el respecte envers les nostres decisions.
Dins la col·lecció de L’Olivia de Ian Falconer, publicats per Andana Editorial, trobem un parell de títols molt adequats per treballar els perjudicis i els estereotips. Per una banda, a L’Olivia l’espia la porqueta després d’escoltar accidentalment una conversa de la seva mare es decideix a espiar-la per veure què més diu d’ella. Un conte que ens pot ajudar a entendre la importància de comunicar-nos amb els altres per tal de no deixar-se guiar per informacions errònies que ens poden portar a caure en prejudicis, i també aprendre a respectar la privacitat dels altres.
I per l’altre, A L’Olivia i les princeses veiem a la porqueta en plena recerca de la pròpia identitat. Per això, trenca constantment amb tots els estereotips sobre les nenes. A ella el què li agrada sobretot és anar contracorrent. Una lectura plena d’humor que convida als nens i nenes a construir la seva pròpia personalitat i a qüestionar-se per què tendim a voler ser iguals que els altres quan el més bonic es troba en la diversitat.
Font: https://blog.andana.net/2019/01/30/deixar-de-banda-els-prejudicis-i-els-estereotips-en-leducacio/
Aquest lloc web utilitza cookies. En continuar navegant pel lloc, esteu acceptant l’ús de cookies.
OKllegir mésWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.
If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Protecció de dades