Entrades

Proposta de llibres per regalar o llegir aquest Nadal.

Benvolguts i benvolgudes,

Des de l’Associació Llegir en Català volem fer-vos arribar una proposta de llibres per regalar o llegir aquest Nadal.

Trobareu recomanacions de llibres, ordenats per etapa educativa,  que poden contribuir a la formació dels alumnes, fomentant la reflexió i l’esperit crític, i alhora proporcionar-los bones històries perquè s’endinsin en la lectura.

També hem inclòs Novetats de Nadal per adults, esperant que siguin del vostre grat i que us apropin a les nostres propostes editorials.

L’Associació Llegir en Català, està formada per 8 editorials independents de Catalunya i el País Valencià (Alrevés/Crims.cat, Birabiro, Saldonar, Les Hores, L’Avenç, Raig Verd, Sembra Llibres i
Tigre de Paper)  que treballem per fer arribar als lectors els millors llibres en català.

Si voleu saber més sobre l’Associació Llegir en Català o voleu contactar-nos podeu visitar el web:  https://llegirencatala.cat/

Posem la nostra feina i tota la nostra il·lusió a favor de la cultura i la literatura en llengua catalana.

DESCARREGAR LLISTAT

Bon Nadal!


LLEGIR EN CATALÀ
Associació d’Editorials Independents
www.llegirencatala.cat
info@llegirencatala.cat
@llegirencatala

Manifest Dia internacional contra la violència de gènere

El passat dia 25 de novembre l’alumnat de 3r i 4t d’ESO va participar en l’acte del Dia internacional contra la violència de gènere amb un minut de silenci.

L’alumna Elena Carreras de 3r ESO A va llegir el següent manifest:

MANIFEST 25N _2020

Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones

Avui, fa 60 anys que varen ser assassinades les germanes Mirabal, tres activistes polítiques i membres actives de la resistència. En honor a elles es va establir aquesta data com a Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones. Des de llavors, no han cessat els esforços de moviments socials, feministes i de tots els àmbits per a erradicar les violències masclistes. També és cert que ja fa uns anys que diverses iniciatives populars anuncien que el temps s’ha esgotat per als agressors masclistes, el #NoEstàsSola, el #Metoo, el #Jotambé i el #YoSiTeCreo. El repte és enorme: es tracta de canviar la societat i destruir el poder patriarcal.

Cada cop som més veus que diem prou a la violència masclista i fem un pas decidit per plantar cara a actituds masclistes i abusos de poder, als centres educatius i a la societat.

És evident que, encara ara, els temps segueixen canviant i que el rebuig social contra les violències masclistes és cada cop més fort. No hi ha dubte que la defensa dels drets humans més fonamentals està guanyant, a poc a poc, aquesta partida. Cal enfortir l’estratègia i el compromís comú per erradicar totes les formes de violència masclista.

L’àmbit educatiu no n’és una excepció. Malauradament, sabem que als centres educatius es donen situacions de violències masclistes, situacions abusives envers les nenes, les noies, les dones i també envers persones del col·lectiu LGBTI i, sovint, aquestes violències queden amagades perquè la persona que rep aquest maltractament, per por, culpa, normalització de la situació, vergonya o perquè pensa que no la creuran no denuncia la situació i la pateix en silenci.

Per a l’abordatge de la violència masclista des de la comunitat educativa, ens cal educar en relacions afectivosexuals sanes, ens cal visibilitzar una violència que fa molt mal però no sempre estem preparats ni preparades per reconèixer, ens cal posar-hi nom i afrontar-la.

Les violacions, els assassinats, agressions físiques, mutilació genital femenina, matrimonis forçats, amenaces, etc., són les formes més alarmants i bèsties en les que es manifesta el masclisme i l’opressió patriarcal. Però totes aquestes agressions només representen la punta d’un gran iceBerg ple de violències i abusos masclistes.

Com comentaris sexistes, sexualització de cossos, control sobre la parella, manipulació emocional, bretxa salarial i doble jornada, confinaments amb agressors, menyspreus i molt més.

Per això cal ser conscients que defensar la vida és la caiguda del sistema. Necessitem aprendre a identificar les violències, per part de l’alumnat i la comunitat educativa, totes les persones en formem part. I deixar de plantejar la violència envers la dona com casos aïllats i amb agressors concrets que actuen conduits per una maldat innata o per patologies mentals, i identificar-ho com a manifestació de la violència implícita del patriarcat.

Cal que des dels centres educatius es treballi per una sexualitat plena i saludable perquè l’alumnat prengui consciència que les relacions afectives han de ser respectuoses, lliures i aprenguin a dir no a tot allò que no desitgin.

Des del Departament d’Educació, i per donar resposta a la diversitat i pluralitat del nostre alumnat, hem de seguir sumant esforços i sonoritat per la prevenció de la violència des d’un enfocament que tingui en compte els eixos de desigualtat que travessen la persona (l’ètnia, l’edat, la classe social, el gènere, la discapacitat).

Els centres educatius són un espai privilegiat de formació en valors i de socialització en relacions lliures de violència masclista. A més, des del centre educatiu estem treballant per detectar, reconèixer, donar suport i acompanyar les nenes i els nens que estiguin patint una situació de violència masclista a l’àmbit familiar, en la colla d’amistats, en les extraescolars, en la comunitat…

Les violències masclistes només es poden eliminar des de l’arrel, sigues tu també partícip en la construcció d’aquest món millor. Volem les escoles lliures de violències!

Què puc fer jo per canviar tot allò que no m’agrada? Afortunadament tothom qui es fa aquesta pregunta ja ha començat a treballar per erradicar les violències masclistes.

Rebentant les cadenes i crucificades pel patriarcat seguim endavant.

L’EDUCACIÓ SERÀ FEMINISTA O NO SERÀ!

ARA som AFFAC

Hola a totes!

Dimarts 22 de setembre a partir de les 11h encetem la campanya a xarxes socials “ARA som AFFAC” per comunicar que, després de 40 anys d’història, la FaPaC canvia de nom a aFFaC per incloure la diversitat de modalitats de convivència que hi ha entre les famílies de l’escola pública (no parlar només de “pares” i “mares”, sinó de famílies), fugint de concepcions tradicionals que no s’ajusten a la realitat.

El canvi de nom, a més, comporta una revisió més profunda i integral de l’organització que aposta pel feminisme com a moviment clau de transformació del nostre sistema educatiu públic i de la societat en general.

Ens ajudes amb la difusió d’aquest canvi? Ens aniria molt bé un cop de mà de més dones valentes!

Us enllacem un document de word on trobareu una proposta de missatges per twitter amb el HT i el grafisme de la campanya.

Moltes gràcies! #ARAsomAFFAC #DecidimFeminisme

Matrícula alumnat nou ESO 2020-2021

Benvolgudes famílies,
Aviat s’inicia el període de matrícula per 1r d’ESO pel alumnat nou al centre (del 13 al 17 de juliol). 
En el següent enllaç trobareu tota la informació per formalitzar la matrícula del vostre fill/a https://www.alzina.cat/matricula/

Ajuts menjador curs 2020-2021

  • S’atorguen ajuts ordinaris de 4’43€ i també extraordinaris fins un màxim de 6’33€ per a les rendes més baixes.
  • Es pot sol·licitar l’ajut en base als ingressos familiars corresponents a la renda 2019.
  • S’estableix un llindar per sobre del qual no es poden sol·licitar ajuts a fi de dedicar els ajuts als trams de rendes més baixes. Es pren com a referència el llindar de la pobresa establert a l’IDESCAT. Aquesta mesura va ser aprovada pel Parlament de Catalunya a la Resolució 11/17.

Presentació de sol·licituds

Les sol·licituds es presentaran a través d’un formulari telemàtic adreçat a l’alumnat que estigui matriculat o preinscrit per al curs 2020-2021, en dos períodes de sol·licituds:

  • Període de sol·licituds de juny 2020: entre el 23 de juny i el 9 de juliol, ambdós inclosos. El termini per presentar les sol·licituds signades al centre amb documentació, si escau, és fins al 10 de juliol.
  • Període de sol·licituds de setembre 2020: entre el 7 i el 20 de setembre, ambdós inclosos. El termini per presentar les sol·licituds signades al centre amb documentació, si escau, és fins al 23 de setembre.
  • Un cop finalitzats els períodes de juny i setembre, s’estableix un període obert de presentació de sol·licituds per atendre situacions sobrevingudes i per a l’alumnat de nova incorporació.

– Situació sobrevinguda que requereixi l’atenció de Serveis Socials

– Unitats familiars que la seva situació econòmica s’hagi vist greument afectada per causa de força major i degudament justificada. Aquesta petició ha d’anar acompanyada d’una valoració social.

En aquests casos correspondrà estudiar la nova situació i, en aquest sentit, caldrà que els sol·licitants exposin i acreditin documentalment els fets causants de la nova situació. Així mateix, caldrà demanar la documentació econòmica corresponent per tal de determinar els nous rendiments de la unitat familiar.

Fer la sol·licitud telemàtica

La sol·licitud es pot fer des de qualsevol dispositiu mòbil. Un cop emplenada la sol·licitud i enviada es generarà un resguard de la sol·licitud que caldrà  signar i lliurar al   centre amb la documentació que sigui necessària.

Suport a les famílies

Normativa

  • RESOLUCIÓ Núm 4841 – 05.06.2020 per la qual es fa públic l’Acord del Consell de Direcció del Consorci d’Educació de Barcelona, de 27 de maig de 2020, pel qual s’aproven les bases reguladores per a l’atorgament d’ajuts individuals de menjador adreçats a l’alumnat escolaritzat en qualsevol dels cursos dels ensenyaments del segon cicle d’educació infantil, d’educació primària i d’educació secundària obligatòria, en centres educatius de la ciutat de Barcelona sufragats amb fons públics.

 

 

Informacions curs 2020-2021

A continuació us detall tota la informació rellevant pel curs vinent 2020-2021

MATRICULA INTERNA

En aquest enllaç trobareu tota la informació https://www.alzina.cat/matricula/

LLIBRES IDDINK

IPADS PRÉSTEC

Enguany només recollirem els ipads de préstec de l’alumnat de quart d’ESO.
Caldrà que el porteu amb la funda i el carregador i l’entregueu a consergeria el dia 19 de juny.

 

PREVISIÓ SORTIDES

PAGAMENT MATRÍCULA Veure PDF

Aquesta informació la trobareu actualitzada al següent enllaç https://www.alzina.cat/informacions-curs-2020-2021/

El jardí somiat- Setmana de l’arquitectura

L’alumnat de primer d’ESO, en el marc de Projectes, ha participat a la Setmana d’Arquitectura 2020 que enguany s’ha celebrat del 7 al 17 de maig adaptat a un format virtual, obrint una nova finestra per endinsar-nos en el món de l’arquitectura sense sortir de casa.

Hem treballat la proposta el Jardí somiat amb l’arquitecte especialitzat en paisatgisme Miquel Vidal, al qual volem agrair la seva dedicació. Haviem de dissenyar un jardí inspirat en l’obra de Joan Miró. Hem après molt de jardins, com estan dissenyats, quins elements podem trobar-hi… i amb aquests dies de confinament, els hem trobat a faltar molt a la ciutat i ara, els observem i els valorem d’una altra manera. Podeu llegir la memòria de l’activitat en el document adjunt.

La Setmana d’Arquitectura està impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i la Fundació Mies van der Rohe, en col·laboració amb Barcelona Building Construmat i ARQUIN-FAD. 

Vacunes i Covid-19

Les vacunes són una de les eines més efectives per la prevenció de moltes malalties infeccioses. Durant l’estat d’alarma, ha estat prioritari continuar amb la vacunació d’alguns grups de riscs i el Departament de Salut ha establert unes recomanacions per vacunar segons les fases de desconfinament. El Servei de Gestió Integral de Vacunes (SeGIV) de l’ASPB ha elaborat un recull de les preguntes freqüents per donar resposta als principals dubtes plantejats per la ciutadania sobre vacunes durant la situació generada per la COVID-19

Cliqueu per accedir a la informació

 

 

PLA DE REOBERTURA DE L’INSTITUT L’ALZINA

Benvolgudes famílies:

El Consorci d’Educació de Barcelona i la junta de directors i directores dels centres educatius, acorden que cada escola i institut elaborarà un Pla d’obertura amb la clara voluntat d’atendre i prestar el millor servei a l’alumnat i, partint del coneixement de la realitat de cada entorn, adoptant-se a les mesures sanitàries i organitzatives que millor s’ajustin a cada situació en cada una de les etapes educatives. Aquests plans, comptaran amb l’assessorament i acompanyament de la Inspecció Educativa. Tots els centres s’obriran el 8 de juny, en el moment que estiguem a la fase 2.

Us presentem el pla d’obertura del nostre institut:

DIA

 

HORA

DILLUNS 8 DIMARTS 9 DIMECRES 10 DIJOUS 11 DIVENDRES 12
de 9.00 a 10.30 ADEQUACIÓ D’ESPAIS

 

GESTIÓ

DE VISITES

ESO 4t BATX 1r ESO 3r ESO 4t
d’11.00 a 12.30 BATX 2n ESO 2n ESO 1r BATX 2n
DIA

 

HORA

DILLUNS 15 DIMARTS 16 DIMECRES 17 DIJOUS 18 DIVENDRES 19
de 9.00 a 10.30 BATX 1r ESO 3r ESO 4t BATX 1r

ESO 2n

TANCAMENT CURS

 

TUTORIA TELEMÀTICA

d’11.00 a 12.30 ESO 2n ESO 1r BATX 2n ESO 3r

ESO 1r

 

El professorat referent es posarà en contacte amb vosaltres, el dilluns dia 8 de juny, per tal d’acordar dia i hora en el que podran venir els vostres fills i filles, sempre de manera voluntària, per part vostra.

Us informem que per assistir a l’institut en les dates indicades cal sol·licitar visita prèvia, enviant un correu a l’adreça electrònica del centre a8039057@xtec.cat

– escrivint a l’assumpte “DECLARACIÓ RESPONSABLE”;

– identificant al cos el nom i el curs de l’alumne/a;

– indicant el motiu de la visita:

– orientació acadèmica;

– assessorament emocional;

– atenció tutorial;

– recollida de pertinences de l’armariet;

– altres (especifiqueu-les);

– adjuntant obligatòriament la següent documentació:

– la declaració responsable (document adjunt);

– una fotografia del carnet de vacunacions actualitzat.

 

Les actuacions educatives al centre tindran únicament un caràcter tutorial, sempre seran atencions individuals i en un temps no superior a 20 minuts per tal d’atendre les necessitats de cada alumne/a i/o família.

El curs, a nivell lectiu, continuarà igualment fins el 18 de juny. Les classes, en aquest període, continuen sent telemàtiques.

El tancament del curs es realitzarà el divendres 19 de juny amb una sessió de tutoria grupal i que serà convocada telemàticament per cada tutor/a de grup i de seguiment.

Per si voleu més detalls del procés, aquí us adjuntem el PLA DE REOBERTURA DE CENTRE_INSTITUT_ALZINA (en revisió).

Moltes gràcies per la vostra col·laboració.

 

Atentament,

L’equip directiu.

Barcelona a 5 de juny de 2020

Informació preventiva comunitat educativa i famílies

La Policia de la Generalitat – Mossos d’Esquadra treballa amb les famílies i el conjunt de la comunitat educativa de Catalunya per prevenir fets delictius i donar resposta a les necessitats de seguretat actuals i futures.

Us facilitem diversos enllaços on podreu trobar més material i informació d’interès:

Consells de seguretat per a famílies i escoles https://mossos.gencat.cat/ca/temes/families-i-escoles/

Material adreçat als més petits https://mossos.gencat.cat/ca/temes/families-i-escoles/materials-infantils/

Infografies amb consells de seguretat a Internet.  Aquí  https://internetsegura.cat/cibermot/ podeu trobar un catàleg amb infografies sobre termes utilitzats a internet de manera clara i entenedora relacionats amb el confinament (els darrers enllaços).

On podeu adreçar dubtes i/o consultes?