Entrades

En Cercle per l’acompanyament emocional

Gràcies al programa del Consorci de Barcelona, En cercle per a l’acompanyament emocional, aquest any comptem amb en Gerard, el nostre educador emocional. 

Aquest programa pretén acompanyar als centres educatius en un procés de transformació pel que fa a l’acompanyament emocional a través de la gestió positiva i restaurativa de les relacions i del conflicte.

Els objectius que persegueix aquest programa, són:

  • Promoure una mirada escolar restaurativa.
  • Desenvolupar competències restauratives en tot l’equip educatiu.
  • Fomentar les competències emocionals de l’alumnat, des de la consciència i regulació emocional fins a la competència social i habilitats de vida i benestar.
  • Millorar la capacitat de contenció i disminuir el malestar emocional.
  • Promoure l’adquisició d’eines i estratègies de la comunitat educativa en habilitats per a la gestió de les relacions i els conflictes des de l’enfocament restauratiu.

Estem convençuts i convençudes que la seva presència al centre ajudarà a millorar la convivència i a apoderar els alumnes en la gestió de les seves emocions.

L’Alzina participa al concurs nacional Premio Aprendizajeservicio

Aquest curs, 2021-2022, l’institut L’Alzina es presenta a un concurs nacional sobre els ApS. És la primera vegada que participem en aquest concurs, malgrat que aquest és el tercer curs que al nostre centre realitzem els serveis comunitaris o ApS. En aquest concurs hi participen centres de tot el territori espanyol i hi ha diferents modalitats de premis. Nosaltres hi participem amb dos treballs realitzats el curs passat. Som conscients que hi ha molts centres que hi participen i ho fan amb projectes molt interessants, però confiem que els projectes de l’institut siguin reconeguts.

Ja ens han confirmat l’acceptació dels treballs a concurs: «La campanya antiracista a l’Institut l’Alzina» (aquest treball va estar exposat al vestíbul del centre força dies i segurament molts de vosaltres i alguns familiars el vàreu poder veure). El segon és el treball. «Coneixem la biblioteca del nostre centre» (aquest treball potser no tant vistós, va ser explicat pels alumnes que el varen realitzar a les diferents classes).

Aquests dos treballs són fruit de la il·lusió, de l’esforç i del treball de l’alumnat que el curs passat van fer quart d’ESO al centre. I de l’empenta i supervisió del professorat de Ciències Socials, Català, Castellà, Anglès i de la companya responsable de la Biblioteca.

Avui com a Referent dels ApS de l’Institut volia compartir amb tota la comunitat educativa aquest  petit pas, i animar a seguir treballant per poder seguir oferint realitats com les que avui estic comentant.

Adjunto els links dels vídeos que s’han presentat al concurs per si algú/na hi esteu interessats.

Crec que el més important del caminar, és fer la primera passa.

Campanya antiracista a l’Institut l’Alzina: https://www.youtube.com/watch?v=mrZ1PgyCaYg

Coneixem la biblioteca del nostre centre:  https://www.youtube.com/watch?v=0wJ2Hvka1LA 

Jesús Navarro 

Referent del servei comunitari Ins L’Alzina

Reunió famílies curs 2021-2022

Benvolgudes famílies,
Us informem de les dates de la reunió de famílies d’aquest curs:
  • 1r i 2n ESO dimecres 29 de setembre, a les 18.00 h
  • 3r i 4t ESO dimecres 6 d’octubre, a les 18.00h
  • Batxillerat dimecres 6 d’octubre, a les 19.00h
  • Batxillerat internacional dimecres 6 d’octubre, a les 19.00h
Aquestes reunions seran en format telemàtic i cada tutor/a enviarà el link de la reunió corresponent al seu grup des del programa Tutoria.
Atentament,
Mercè Torres

Coordinadora pedagògica

INS L’Alzina

Vídeo sobre la nostra biblioteca

Tres alumnes de quart d’ESO C, en Lucas, l’Ismael i el Gabriel, han gravat un vídeo sobre la biblioteca de l’Institut l’Alzina. Parlen sobre els recursos que disposa la biblioteca i el servei de préstec.
Per realitzar el vídeo, els alumnes van elaborar un guió, van fer fotografies i gravacions i ho van editar mitjançant l’aplicació iMovie.
El resultat d’aquesta feina és molt interessant.
Us animem a veure el vídeo i conèixer una mica més la nostra biblioteca!

Patis actius

Aquest curs, com a tot arreu del món, ha estat diferent. No només per l’ús de mascaretes, gel hidroalcohòlic, distància de seguretat, grups bombolla, reforç de docents, de neteja, etc. Aquest curs, el nostre alumnat ha viscut unes condicions diferents i úniques a les escoles i instituts i, com tots i totes, s’han hagut d’adaptar a aquesta nova situació.

El curs avançava amb unes línies de colors pintades a les pistes de l’institut. Aquestes delimitaven l’espai rotatiu que podia utilitzar cada grup. Dins d’aquest rectangle podien córrer i jugar però només podien interactuar amb els companys/es dels seu grup bombolla, és a dir, amb aquells amb qui compartien aula i sense utilitzar cap tipus de material.

Els dies, setmanes i mesos van anar avançant i, a les hores del pati, faltava vida, il·lusió, reptes, joc… què podíem fer? Després d’estudiar diverses propostes i veient com l’evolució i les restriccions anaven canviant, vam aconseguir portar al pati material perquè el nostre alumnat pogués gaudir-ne i tornar una mica de “vida” a aquells rectangles apagats.

Així doncs, fa més de dues setmanes l’alumnat de 1r i 2n d’ESO gaudeix d’uns patis actius amb material divers i rotatiu. Disposen de 5 materials diferents (pilota de futbol, pilotes de bàsquet, cordes, pilotes toves i jocs de cartes) i, segons un calendari estipulat, cada grup pot fer-ne ús sense coincidir amb altres grups, on tots poden gaudir de TOT al llarg de la setmana.

 

 

 

Amb aquest material hem aconseguit uns patis més dinàmics, actius, participatius, de cooperació i cohesió entre grups. Veiem al nostre alumnat més feliç i content i vetllem perquè, de cara a un futur,  aquests patis puguin ser més interactius entre tots i totes, perquè puguin jugar, compartir i participar sense limitacions espacials els uns amb els altres. Tornar a una normalitat que sembla allunyada però que ben aviat tots i totes en podrem tornar a gaudir.

 

 

Carnestoltes

Aquest any ha estat una festa de Carnestoltes molt diferent. No hem pogut celebrar-ho junts, però hem pogut fer la desfilada per nivells a la pista.

Els grups classe guanyadors han estat:

1r B, 2n C, 3r D i 4rt A

En les tres darreres hores, excepte en el moment de la desfilada, l’alumnat va fer dos tallers: el  taller Bioscopi d’animació digital, proposat pel CCCB i un de cal·ligrames.

A més enguany les classes de primer d’ESO han decorat les portes de les aules. La temàtica escollida ha estat llocs del món on els agradaria viatjar: 1r A Illes Maldives, 1r B Hollywood, 1r C Hawaii i 1r D Nova York.

En el següent enllaç podeu veure algunes fotografies de la festa i les portes de primer D’ESO.

Esperem que el proper curs es pugui celebrar la festa amb normalitat.

Xerrades i activitats de tutoria

El Pla d’Acció Tutorial del centre preveu diverses activitats per tal de conscienciar, prevenir i acompanyar l’alumnat en el seu procés de creixement personal i també d’orientació acadèmica.
Aquesta setmana l’entitat sense ànim de lucre AREP per la salut mental ha explicat a l’alumnat de 3r d’ESO què és la salut mental, quins tipus de malalties hi ha i com podem evitar l’estigmatització d’aquest col·lectiu que els aïlla de la societat. A més, l’alumnat de 2n d’ESO ha assistit a la xerrada sobre Sostenibilitat impartida pel punt JIP (Jove, Informa’t i Participa).
Al taller de sostenibilitat es van treballar els conceptes sobre les 3R (Reciclar, Reduir i Reutilitzar). Es va generar un debat sobre quines accions cal fer per complir-les, quines estan a les nostres mans i quines realitzem. Seguidament es va reflexionar sobre la nostra pròpia petjada ecològica. Cada alumne va treure el seu esmorzar d’aquell dia i va ser conscient del volum de residus que podia genera només amb l’esmorzar de mig matí. A continuació l’alumnat va comprovar l‘origen de la seva roba (on estava feta) i vam dibuixar un mapamundi i vam col·locar totes les ubicacions que deien. Vam llegir i aprendre el circuit que fa la roba fins que arriba a les nostres mans i es va reflexionar sobre si el preu que paguem és just sent conscients de tot el procés. Per acabar es va fer una pluja d’idees per aconseguir una aula més ecològica i consells sostenibles.
Equip de tutors i tutores de L’Alzina

Jornada Portes Obertes 2021

Benvolgudes famílies,

En el següent enllaç trobareu tota la informació sobre la jornada de Portes Obertes ESO 2021.

Canvi ordre de les entrades i de sortides del centre

Benvolgudes famílies

A partir del dilluns 1 de febrer, coincidint amb el canvi de quadrimestre, es canviarà l’ordre de les entrades i de sortides del centre. L’accés continua sent esglaonat, com a mesura de protecció sanitària.
A la següent imatge trobareu la relació horària dels diferents cursos. Durant el dia d’avui i demà també es comunicarà als vostres fills.
Gràcies per la vostra atenció.
L’equip directiu

És sostenible aquesta dieta?

Barcelona és aquest any 2021, Capital mundial d’alimentació sostenible. En aquest context, l’alumnat de 3r d’ESO ha estat treballant en un projecte cooperatiu d’Aprenentatge Basat en Problemes anomenat “Dieta equilibrada…. justa i sostenible?” elaborat per en Jordi Domènech.

En aquest projecte han elaborat menús per diferents tipus de persones tenint en compte: preferències dietètiques, despesa calòrica, economia i impacte ecològic a través de la petjada ecològica. Aquest tipus d’activitats pretenen que l’alumnat aprengui al voltant de la nutrició amb una mirada crítica sobre quina dieta tenim i les conseqüències d’aquesta en el medi ambient.