Entrades

Patis actius

Aquest curs, com a tot arreu del món, ha estat diferent. No només per l’ús de mascaretes, gel hidroalcohòlic, distància de seguretat, grups bombolla, reforç de docents, de neteja, etc. Aquest curs, el nostre alumnat ha viscut unes condicions diferents i úniques a les escoles i instituts i, com tots i totes, s’han hagut d’adaptar a aquesta nova situació.

El curs avançava amb unes línies de colors pintades a les pistes de l’institut. Aquestes delimitaven l’espai rotatiu que podia utilitzar cada grup. Dins d’aquest rectangle podien córrer i jugar però només podien interactuar amb els companys/es dels seu grup bombolla, és a dir, amb aquells amb qui compartien aula i sense utilitzar cap tipus de material.

Els dies, setmanes i mesos van anar avançant i, a les hores del pati, faltava vida, il·lusió, reptes, joc… què podíem fer? Després d’estudiar diverses propostes i veient com l’evolució i les restriccions anaven canviant, vam aconseguir portar al pati material perquè el nostre alumnat pogués gaudir-ne i tornar una mica de “vida” a aquells rectangles apagats.

Així doncs, fa més de dues setmanes l’alumnat de 1r i 2n d’ESO gaudeix d’uns patis actius amb material divers i rotatiu. Disposen de 5 materials diferents (pilota de futbol, pilotes de bàsquet, cordes, pilotes toves i jocs de cartes) i, segons un calendari estipulat, cada grup pot fer-ne ús sense coincidir amb altres grups, on tots poden gaudir de TOT al llarg de la setmana.

 

 

 

Amb aquest material hem aconseguit uns patis més dinàmics, actius, participatius, de cooperació i cohesió entre grups. Veiem al nostre alumnat més feliç i content i vetllem perquè, de cara a un futur,  aquests patis puguin ser més interactius entre tots i totes, perquè puguin jugar, compartir i participar sense limitacions espacials els uns amb els altres. Tornar a una normalitat que sembla allunyada però que ben aviat tots i totes en podrem tornar a gaudir.

 

 

Carnestoltes

Aquest any ha estat una festa de Carnestoltes molt diferent. No hem pogut celebrar-ho junts, però hem pogut fer la desfilada per nivells a la pista.

Els grups classe guanyadors han estat:

1r B, 2n C, 3r D i 4rt A

En les tres darreres hores, excepte en el moment de la desfilada, l’alumnat va fer dos tallers: el  taller Bioscopi d’animació digital, proposat pel CCCB i un de cal·ligrames.

A més enguany les classes de primer d’ESO han decorat les portes de les aules. La temàtica escollida ha estat llocs del món on els agradaria viatjar: 1r A Illes Maldives, 1r B Hollywood, 1r C Hawaii i 1r D Nova York.

En el següent enllaç podeu veure algunes fotografies de la festa i les portes de primer D’ESO.

Esperem que el proper curs es pugui celebrar la festa amb normalitat.

Xerrades i activitats de tutoria

El Pla d’Acció Tutorial del centre preveu diverses activitats per tal de conscienciar, prevenir i acompanyar l’alumnat en el seu procés de creixement personal i també d’orientació acadèmica.
Aquesta setmana l’entitat sense ànim de lucre AREP per la salut mental ha explicat a l’alumnat de 3r d’ESO què és la salut mental, quins tipus de malalties hi ha i com podem evitar l’estigmatització d’aquest col·lectiu que els aïlla de la societat. A més, l’alumnat de 2n d’ESO ha assistit a la xerrada sobre Sostenibilitat impartida pel punt JIP (Jove, Informa’t i Participa).
Al taller de sostenibilitat es van treballar els conceptes sobre les 3R (Reciclar, Reduir i Reutilitzar). Es va generar un debat sobre quines accions cal fer per complir-les, quines estan a les nostres mans i quines realitzem. Seguidament es va reflexionar sobre la nostra pròpia petjada ecològica. Cada alumne va treure el seu esmorzar d’aquell dia i va ser conscient del volum de residus que podia genera només amb l’esmorzar de mig matí. A continuació l’alumnat va comprovar l‘origen de la seva roba (on estava feta) i vam dibuixar un mapamundi i vam col·locar totes les ubicacions que deien. Vam llegir i aprendre el circuit que fa la roba fins que arriba a les nostres mans i es va reflexionar sobre si el preu que paguem és just sent conscients de tot el procés. Per acabar es va fer una pluja d’idees per aconseguir una aula més ecològica i consells sostenibles.
Equip de tutors i tutores de L’Alzina

Jornada Portes Obertes 2021

Benvolgudes famílies,

En el següent enllaç trobareu tota la informació sobre la jornada de Portes Obertes ESO 2021.

Canvi ordre de les entrades i de sortides del centre

Benvolgudes famílies

A partir del dilluns 1 de febrer, coincidint amb el canvi de quadrimestre, es canviarà l’ordre de les entrades i de sortides del centre. L’accés continua sent esglaonat, com a mesura de protecció sanitària.
A la següent imatge trobareu la relació horària dels diferents cursos. Durant el dia d’avui i demà també es comunicarà als vostres fills.
Gràcies per la vostra atenció.
L’equip directiu

És sostenible aquesta dieta?

Barcelona és aquest any 2021, Capital mundial d’alimentació sostenible. En aquest context, l’alumnat de 3r d’ESO ha estat treballant en un projecte cooperatiu d’Aprenentatge Basat en Problemes anomenat “Dieta equilibrada…. justa i sostenible?” elaborat per en Jordi Domènech.

En aquest projecte han elaborat menús per diferents tipus de persones tenint en compte: preferències dietètiques, despesa calòrica, economia i impacte ecològic a través de la petjada ecològica. Aquest tipus d’activitats pretenen que l’alumnat aprengui al voltant de la nutrició amb una mirada crítica sobre quina dieta tenim i les conseqüències d’aquesta en el medi ambient.

Proposta de llibres per regalar o llegir aquest Nadal.

Benvolguts i benvolgudes,

Des de l’Associació Llegir en Català volem fer-vos arribar una proposta de llibres per regalar o llegir aquest Nadal.

Trobareu recomanacions de llibres, ordenats per etapa educativa,  que poden contribuir a la formació dels alumnes, fomentant la reflexió i l’esperit crític, i alhora proporcionar-los bones històries perquè s’endinsin en la lectura.

També hem inclòs Novetats de Nadal per adults, esperant que siguin del vostre grat i que us apropin a les nostres propostes editorials.

L’Associació Llegir en Català, està formada per 8 editorials independents de Catalunya i el País Valencià (Alrevés/Crims.cat, Birabiro, Saldonar, Les Hores, L’Avenç, Raig Verd, Sembra Llibres i
Tigre de Paper)  que treballem per fer arribar als lectors els millors llibres en català.

Si voleu saber més sobre l’Associació Llegir en Català o voleu contactar-nos podeu visitar el web:  https://llegirencatala.cat/

Posem la nostra feina i tota la nostra il·lusió a favor de la cultura i la literatura en llengua catalana.

DESCARREGAR LLISTAT

Bon Nadal!


LLEGIR EN CATALÀ
Associació d’Editorials Independents
www.llegirencatala.cat
info@llegirencatala.cat
@llegirencatala

Manifest Dia internacional contra la violència de gènere

El passat dia 25 de novembre l’alumnat de 3r i 4t d’ESO va participar en l’acte del Dia internacional contra la violència de gènere amb un minut de silenci.

L’alumna Elena Carreras de 3r ESO A va llegir el següent manifest:

MANIFEST 25N _2020

Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones

Avui, fa 60 anys que varen ser assassinades les germanes Mirabal, tres activistes polítiques i membres actives de la resistència. En honor a elles es va establir aquesta data com a Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones. Des de llavors, no han cessat els esforços de moviments socials, feministes i de tots els àmbits per a erradicar les violències masclistes. També és cert que ja fa uns anys que diverses iniciatives populars anuncien que el temps s’ha esgotat per als agressors masclistes, el #NoEstàsSola, el #Metoo, el #Jotambé i el #YoSiTeCreo. El repte és enorme: es tracta de canviar la societat i destruir el poder patriarcal.

Cada cop som més veus que diem prou a la violència masclista i fem un pas decidit per plantar cara a actituds masclistes i abusos de poder, als centres educatius i a la societat.

És evident que, encara ara, els temps segueixen canviant i que el rebuig social contra les violències masclistes és cada cop més fort. No hi ha dubte que la defensa dels drets humans més fonamentals està guanyant, a poc a poc, aquesta partida. Cal enfortir l’estratègia i el compromís comú per erradicar totes les formes de violència masclista.

L’àmbit educatiu no n’és una excepció. Malauradament, sabem que als centres educatius es donen situacions de violències masclistes, situacions abusives envers les nenes, les noies, les dones i també envers persones del col·lectiu LGBTI i, sovint, aquestes violències queden amagades perquè la persona que rep aquest maltractament, per por, culpa, normalització de la situació, vergonya o perquè pensa que no la creuran no denuncia la situació i la pateix en silenci.

Per a l’abordatge de la violència masclista des de la comunitat educativa, ens cal educar en relacions afectivosexuals sanes, ens cal visibilitzar una violència que fa molt mal però no sempre estem preparats ni preparades per reconèixer, ens cal posar-hi nom i afrontar-la.

Les violacions, els assassinats, agressions físiques, mutilació genital femenina, matrimonis forçats, amenaces, etc., són les formes més alarmants i bèsties en les que es manifesta el masclisme i l’opressió patriarcal. Però totes aquestes agressions només representen la punta d’un gran iceBerg ple de violències i abusos masclistes.

Com comentaris sexistes, sexualització de cossos, control sobre la parella, manipulació emocional, bretxa salarial i doble jornada, confinaments amb agressors, menyspreus i molt més.

Per això cal ser conscients que defensar la vida és la caiguda del sistema. Necessitem aprendre a identificar les violències, per part de l’alumnat i la comunitat educativa, totes les persones en formem part. I deixar de plantejar la violència envers la dona com casos aïllats i amb agressors concrets que actuen conduits per una maldat innata o per patologies mentals, i identificar-ho com a manifestació de la violència implícita del patriarcat.

Cal que des dels centres educatius es treballi per una sexualitat plena i saludable perquè l’alumnat prengui consciència que les relacions afectives han de ser respectuoses, lliures i aprenguin a dir no a tot allò que no desitgin.

Des del Departament d’Educació, i per donar resposta a la diversitat i pluralitat del nostre alumnat, hem de seguir sumant esforços i sonoritat per la prevenció de la violència des d’un enfocament que tingui en compte els eixos de desigualtat que travessen la persona (l’ètnia, l’edat, la classe social, el gènere, la discapacitat).

Els centres educatius són un espai privilegiat de formació en valors i de socialització en relacions lliures de violència masclista. A més, des del centre educatiu estem treballant per detectar, reconèixer, donar suport i acompanyar les nenes i els nens que estiguin patint una situació de violència masclista a l’àmbit familiar, en la colla d’amistats, en les extraescolars, en la comunitat…

Les violències masclistes només es poden eliminar des de l’arrel, sigues tu també partícip en la construcció d’aquest món millor. Volem les escoles lliures de violències!

Què puc fer jo per canviar tot allò que no m’agrada? Afortunadament tothom qui es fa aquesta pregunta ja ha començat a treballar per erradicar les violències masclistes.

Rebentant les cadenes i crucificades pel patriarcat seguim endavant.

L’EDUCACIÓ SERÀ FEMINISTA O NO SERÀ!

ARA som AFFAC

Hola a totes!

Dimarts 22 de setembre a partir de les 11h encetem la campanya a xarxes socials “ARA som AFFAC” per comunicar que, després de 40 anys d’història, la FaPaC canvia de nom a aFFaC per incloure la diversitat de modalitats de convivència que hi ha entre les famílies de l’escola pública (no parlar només de “pares” i “mares”, sinó de famílies), fugint de concepcions tradicionals que no s’ajusten a la realitat.

El canvi de nom, a més, comporta una revisió més profunda i integral de l’organització que aposta pel feminisme com a moviment clau de transformació del nostre sistema educatiu públic i de la societat en general.

Ens ajudes amb la difusió d’aquest canvi? Ens aniria molt bé un cop de mà de més dones valentes!

Us enllacem un document de word on trobareu una proposta de missatges per twitter amb el HT i el grafisme de la campanya.

Moltes gràcies! #ARAsomAFFAC #DecidimFeminisme

Matrícula alumnat nou ESO 2020-2021

Benvolgudes famílies,
Aviat s’inicia el període de matrícula per 1r d’ESO pel alumnat nou al centre (del 13 al 17 de juliol). 
En el següent enllaç trobareu tota la informació per formalitzar la matrícula del vostre fill/a https://www.alzina.cat/matricula/