Entrades

Arquitectura a les Aules

Per tercer any consecutiu, hem participat a la convocatòria d’Arquitectura a les Aules, un programa de tallers d’arquitectura a les escoles que el COAC organitza durant la Setmana d’Arquitectura.

L’alumnat de primer d’ESO de l’Alzina, en el marc de projectes, ha rebut a dues arquitectes que els han convidat a dissenyar una plaça del seu entorn immediat. Hi ha hagut idees molt bones per transformar espais com la plaça del canòdrom o crear-ne de nous, com un futur Parc Arqueològic del Rec Comtal.

En petits grups han fet unes maquetes molt creatives !

 

Compte amb el mosquit tigre!

Voleu ajudar a reduir la propagació del mosquit tigre i el risc de transmissió de malalties que pot comportar?

L’alumnat de 1r d’ESO s’han convertit en experts i expertes del tema participant en el projecte de ciència ciutadana Mosquito Alert i ara ja tenen els seus productes de final de projecte.
S’han documentat i han fet diverses activitats, han observat les diferents fases del mosquit al laboratori (ous, larves, pupes i mosquits adults) i han fet treball de camp a l’entorn de l’institut per trobar possibles punts de cria i comunicar-ho mitjançant l’aplicació a l’Agència de Salut Pública de Barcelona. Dels diversos productes finals proposats, la majoria de grups ha triat fer un tríptic divulgatiu sobre les característiques del mosquit tigre a través de jocs que ells i elles mateixes han dissenyat o fer un vídeo per difondre el projecte i les mesures de prevenció que podem adoptar la ciutadania per evitar que ens piqui el mosquit tigre.
Des de casa també podeu participar en el projecte introduint les dades de mosquits o possibles punts de cria que veieu, a través de l’app Mosquito Alert.

Experiències en 1a persona: el meu trànsit

La Raquel, professora trans d’un centre de secundària públic de la Mina, ens ha fet una xerrada online a tot 3r de l’ESO parlant sobre la seva experiència com a persona trans. Ha estat una trobada molt enriquidora on l’alumnat ha pogut fer preguntes i aprendre de l’experiència directa de la Raquel. Us deixem el seu instagram on podreu trobar diferent informació, com vídeos sobre el seu trànsit. @profe_raquel_anti 
Des de l’institut, i en especial des de la comissió de coeducació, volem agrair-li la seva participació i també la seva paciència amb els problemes tècnics inicials. Activitats com aquesta ens fan créixer plegades.

Els cinc regnes dels éssers vius

Sabeu quins són els 5 Regnes dels éssers vius? Si no ho sabeu, pregunteu als alumnes de Primer d’ESO, que ho van descobrir abans de Setmana Santa fent la Gimcana dels 5 Regnes.

En equips van passar per una sèrie de proves en les que van demostrar els seus coneixements sobre les característiques dels éssers vius i  en cada prova van guanyar unes cartes.

Amb aquestes cartes que contenien informació i imatges d’éssers vius van fer un joc final per descobrir quins són els 5 Regnes i les seves característiques. En acabar, cada grup va fer un pòster d’un Regne. El grup guanyador va poder escollir!

I en tornar de Setmana Santa…van fer una exposició oral del seu pòster a la resta de companys. Aquí teniu el resultat:

Benvinguda, primavera! 

Per celebrar l’inici de la primavera les noies i els nois de 2n de batxillerat van preparar un Jardí químic basat en l’experiència realitzada per Johann Rudolf Glauber l’any 1646.
En aquest experiment es llencen sals metàl·liques sobre una dissolució de silicat de sodi, conegut com a vidre soluble.
A l’entrar en contacte aquestes substàncies es generen silicats metàl·lics que creixen en forma d’arbre (veure imatge) degut a que no són solubles.
Aquesta és la nostra celebració a l’inici de la primavera.
Montse Solsona

Educació ambiental a l’institut

Membres de la Fundació Submon han vingut a l’institut a fer una xerrada a 1r i 2n de Batxillerat en el marc del projecte EDUCAMARES.

El projecte té l’objectiu de divulgar, entre l’alumnat d’educació secundària i batxillerat, els espais Natura 2000 marins, donant-los a conèixer i posant en valor la seva importància com a eina per aconseguir conservar la biodiversitat marina. L’activitat va ser molt interessant i molt enriquidora per l’alumnat.

Olimpíades de Biologia

Quatre alumnes que estan cursant el Batxillerat Científic a l’Institut l’Alzina han participat en les Olimpíades de Biologia d’enguany.
Felicitem la iniciativa de les alumnes i el seu interès per participar en activitats de caire científic.
Segur que continuarem sabent d’elles en un futur : )

Projecte 1r d’ESO: Nosaltres i l’Univers

Durant aquest trimestre, les i els alumnes de 1r d’ESO a Projectes hem estat diverses setmanes treballant un projecte titulat: Nosaltres i l’Univers. Ha sigut un projecte en el qual hem après un munt de coses relacionades amb l’Univers. I és que l’Univers és un lloc del que quasi no en sabem res, perquè encara que coneixem que existeixen galàxies, planetes, forats negres i forats blancs, l’Univers és infinitament més gran, i segueix sent inexplicable. Vam començar llegint un text sobre l’Observatori Fabra i fent un glossari, que és un recull de conceptes del tema. Vam estar explorant una aplicació, Solar Walk, que serveix per navegar pel Sistema Solar i es poden veure planetes, satèl·lits, estrelles, meteorits, etc. Amb grups de tres vam fer una presentació d’un planeta del Sistema Solar. Vam conèixer les fases de la Lluna i vam fer el model del Sistema Solar amb plastilina. Fet això vam poder comprovar com era la distància i la mida real dels planetes.

També ens va agradar molt el vídeo final del projecte, ja que ens ho vam passar molt bé amb els nostres grups i va ser molt xulo de realitzar el vídeo. En aquest projecte hem après coses noves sobre l’Univers molt interessants, i en general ens han agradat bastant totes les activitats i ens ho hem passat molt bé.

VIDEOS

Text: Simona Martínez i Paula Ibáñez

“La pandèmia i jo”, el mural de 1r d’ESO

L’alumnat de 1r d’ESO de l’institut L’Alzina vam començar el curs treballant la pandèmia causada pel coronavirus i les emocions que ens provoca.

Els nois i noies de primer vam realitzant un mural il·lustrant com la pandèmia ens ha canviat i ens està canviant la vida i sobre les emocions que vam sentir durant el confinament causat per la Covid-19.

Primer vam escriure una reflexió individual i després a cada classe ens vam dividir en quatre grups per tractar els següents temes: Com hem començat el curs? Com ha canviat el meu dia a dia? Com han canviat les meves relacions? Què em funciona quan m’entristeixo o m’angoixo?

Cadascú de nosaltres es va dibuixar a si mateix i va escriure en una bafarada el seu missatge, relacionat amb el tema treballat en grup. Van sortir coses com la mascareta obligatòria o que ara hem d’anar més d’hora a l’institut, que hem d’estar separats als patis o que no podem jugar a pilota.

Després vam enganxar aquests personatges en un mural molt bonic, ple de colors, per compartir-ho amb altres alumnes i professors.

Podeu veure a les fotos el nostre resultat.

Redacció: Aarón Aragundi i Milena Usmanova

Fotografies: Alba Ramos, Laura Endrino, Iker Garrido, Pol Fernández, Marc Alsina, Adrián Ballesteros, Jordi Guevara i Karl de Miguel.

Setmana de la ciència

En motiu de la setmana de la ciència, una de les activitats que s’han realitzat al centre ha estat la participació de l’alumnat de 2n de Batxillerat de Biologia en una xerrada online sobre investigació i desenvolupament de vacunes.