Entrades

EN TEMPS DE CONFINAMENT: NOVES MANERES D’APRENDRE I D’AVALUAR

Com a conseqüència de la pandèmia provocada pel coronavirus ens hem vist obligats a confinar-nos i a ensenyar i aprendre de manera virtual.
El 12 de març vam tancar les portes de l’institut amb molts interrogants i incerteses, que mica en mica hem anat resolent. Sortosament estàvem acostumats a treballar amb plataformes i eines digitals i això ens ha facilitat la transició a l’ensenyament-aprenentatge virtual. Hem descobert noves eines per mantenir-nos connectats com Meet, Discord o Zoom i hem augmentat de manera exponencial les propostes d’activitats a través del Moodle i Classroom. N’estem aprenent junts.
Aquesta nova situació i, seguint les orientacions de la Secretaria de Polítiques Educatives del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, ens havia de fer canviar les propostes d’activitats i la manera d’avaluar; per això hem estat treballant en la redacció d’uns criteris generals i específics de cadascuna de les matèries per adaptar-nos a la situació de confianament.
Confiem que us serveixin de guia per afrontar amb èxit aquesta tercera avaluació.
Cuideu-vos. Cuidem-nos.
Equip directiu de L’Alzina

Acompanyament famílies èxit educatiu

Aquest espai ofereix eines amb la voluntat de facilitar la participació de les famílies en la vida escolar dels fills i filles i guiar-les en l’acompanyament de la seva educació, i promoure’n, com a conseqüència, l’èxit educatiu.

Hi trobareu una diversitat de temàtiques d’interès educatiu, vinculades a orientacions, recomanacions, enquestes de coneixement i formacions, a fi que famílies i escola sumin en la tasca compartida de l’educació dels infants i joves.

http://ensenyament.gencat.cat/ca/arees-actuacio/families/

Tancament de Sant Jordi confinat

Acabem aquesta setmana de poesia, prosa i discursos amb una última entrega de poesies i escrits de l’alumnat. Us agraïm molt la vostra participació. Ha estat un plaer llegir-vos i rellegir-vos. No deixeu mai de llegir ni d’escriure, feu volar la imaginació!

Cuidem-vos. Cuidem-nos.

Àmbit lingüístic.

 

 La tortuga

La tortuga es mi amiga y

también mi enemiga,

caza medusas en el mar

y cuando no te la esperas zas

otra vez aquí está.

Cuando tiene miedo entre los

corales se esconde,

no la ves ni te responde.

Nada a braza como las ranas

porque a ella le da la gana.

Vive muchos años casi todos en el

mar, menos cuando va a la playa

A desovar.

Su mejor amigo, el pez payaso,

canta sin parar, como no hablan

el mismo idioma no se pueden

quejar.

Inés Malaret, 1rC

The story of Sandra

Once upon a time, a girl called Sandra was walking through a dark forest which was near her house. She got lost but, luckily, she found a married couple and asked them the following:

-Excuse me, can you tell me, where am I?

-Of course, they replied. You’re up north on the way to a very old and haunted shop.

Sandra was thinking about what to I do in the middle of the forest. Why would I go to an old shop?

The married couple asked the girl:

-Why are you alone in a forest? How old are you?

-Look, she replied, I was going to buy some strawberries for my mother, who is ill, and I don’t know what I did, when I entered this forest. I am 10 years old.

The couple thought about it and, they decided to accommodate the girl for a few days at home where she could eat something and recover. The girl thanked those people a thousand times and said:

-Could you lend me your phone? I just need to notify my mom that I am fine and that in a few days I will return home.

They agreed and when the girl who had just spoken to her mum, returned the phone to them, the couple asked her:

-Can we know what your mother told you?

-She told me to be careful and not to trust you because I had just met you and I don’t know how good you are.

After a few days, the couple took the girl to her home again. Her mother was worried and ran to hug her little daughter. The girl was excited that finally she could hug and see her mother. She promised not to leave her anymore.

Floral games

January,

the first month of the year

when I have everything clear.

In February do not waste your time,

because it is the shortest month,

and carnival is back.

In March spring begins

and flowers start to bloom.

April and May

have a lot of rainy days.

In June, school is over

and summer is closer.

In July and August be careful with the sun

because it really burns.

In September say goodbye to the swimming pool

and say hello to the high school.

In October and November autumn comes,

Halloween arrives and leaves fall.

And finally, December, the last month of the year,

when Santa comes to town,

and brings presents to everyone.

 

Spring

Spring has arrived, and the cold has finally gone.

Everything is colourful and I am happier.

The sun shines more and the green trees are filled with flowers.

People can wear short sleeves and the cold has finally gone.

Happy animals have already wintered and now they can go out.

The sea water is cool here and you can finally go to the beach.

After spring, summer comes, and we will have to wait for another year.

 

 

SANT JORDI 2020

Benvolguts/des:

M’adreço a vosaltres des de casa (com ha de ser) i vivint aquesta distopia estranya que ens ha tocat en aquest dia tan emblemàtic, 23 d’abril, qui ens ho anava a dir!

Ja portem més d’un mes confinats, sense sortir pràcticament. Els dies han perdut el seu nom: ja no són, dilluns, dimarts, dimecres, dijous… ara són: l’altre dia, el proper dia, algun dia, AVUI.

Abans de fer aquest discurs, que ara us arribarà de forma virtual, vaig remenar dins el pou de la memòria, per tal de destriar algun literat important sobre el qual apuntalar les meves paraules i déu n’hi do els que em van sorgir:

Van néixer el 1920:

El 2 de gener, Isaac Asimov, l’autor de I, robot , Foundation i Bicentennial man, entre els títols de la seva prolífica obra.

El 17 de gener, l’escriptora anglesa Anne Brontë, menys coneguda que les seves germanes Charlotte i Emily.

El 22 d’agost, el gran mestre de la ciència-ficció Ray Bradbury, (qui no recorda Fahrenheit 451 o les Cròniques marcianes?)

El 14 de setembre el meu admirat poeta uruguaià Mario Benedetti, autor de poemes tan sensibles i profunds com :Hagamos un trato, No te salves, Todavía i No te rindas.

El 17 d’octubre, Miguel Delibes, l’autor de El camino, Cinco horas con Mario o Los santos inocentes.

El 23 d’octubre Gianni Rodari, autor de Favole al telefono, les quals van formar part de la meva etapa d’estudiant de Magisteri.

El 7 de novembre també va néixer Joan Perucho, l’autor de Les històries naturals.

Una centúria abans, el 20 de desembre de 1820, la poetessa Carolina Coronado.

A més, aquest any 2020, es commemoren els 150 anys de la mort de Charles Dickens (el 9 de juny) i de Gustavo Adolfo Bécquer (el 22 de desembre; el meus alumnes de 4t d’ESO segur que recorden bé les Rimas y Leyendas)

El 4 de gener de 1920 va morir el gran mestre Benito Pérez Galdós tan insigne i    magistral , però sol, cec i arruïnat els darrers anys de la seva vida.

El dia 12 de març, un dia abans de deixar les classes pel coronavirus, va fer 75 anys de la mort de l’Anna Frank. El seu Diari es va convertir i segueix essent un símbol. L’Anna només tenia 15 anys.

El 24 de juny l’autor de Els fruits saborosos, Josep Carner, va morir. En farà 50 anys.

——————————–

Doncs bé: tots aquests records que formen part del meu bagatge intel·lectual, per les obres que d’aquests autors he llegit, serveixen per retre homenatge a la literatura, a la cultura, tan necessària sempre, però especialment ara, en temps de pandèmia.

Si llegir ens ha permès viatjar sense sortir de casa, ara és un bon moment per descobrir o rellegir aquests autors (i molts més).

La cultura, amb majúscules, esdevé una píndola fantàstica per a combatre la solitud, l’avorriment o la monotonia.

No voldria deixar passar aquest San Jordi insòlit, sense fer esment dels escrits que durant aquest dies els meus alumnes m’han enviat en forma de redaccions.

Gràcies a ells he pogut saber com estaven vivint el confinament. Tots i cadascun dels seus testimonis m’ajuden a comprendre el complex panorama al qual estem sotmesos perquè, encara que hi ha paradigmes molt similars, cada alumne veu en aquesta crisi una oportunitat: descobrir el plaer de no matinar, fer taules improvisades de gimnàstica, jugar a jocs de taula amb els seus familiars, fer alguna videotrucada, veure sèries, cuinar, endreçar la seva habitació i, molts, troben a faltar anar a l’ Institut! (encara que el dia 12 van fer saltirons i rialles pensant que perdrien de vista les classes). Molts d’ells i elles m’han confessat com era de certa la vella  màxima: “només valores el que tens quan ho has perdut” i això és rabiosament cert en la salut, la feina, les relacions humanes.

Comparteixo amb vosaltres alguns dels seus escrits durant la quarantena, fets en castellà, matèria que imparteixo:

 

Me he levantado temprano para contemplar la calle silenciosa y vacía. Es una escena que no viviré muchas veces y prefiero aprovecharla. He salido al balcón: no había nadie, ni una sola persona. En ese momento me he sentido bastante vacío. 

Al mediodía he tenido que salir a la calle para ir a casa de mi padre a comer. 

Al salir a la calle había poca gente y la que había, cuando pasabas a su lado, se alejaba de ti. Es una sensación muy extraña. 

  1. S . 4 ESO B

——————

Esta tarde he salido a pasear con mi perro, Rocket. Este corto paseo me era muy necesario, porque de pasar tanto tiempo encerrada en casa, me agobio mucho. Al atardecer he vuelto a subir a la azotea; me he sentado en el bordillo, con los auriculares puestos y mi música preferida, escribiendo en mi libreta un pequeño poema (que no me ha quedado muy bien) y observando la puesta del sol: he sido realmente feliz.

  1. N. 4 ESO C

……………………

Hoy ha sido un día más relajado; hemos jugado a juegos de mesa y hemos reído mucho en familia. He aprendido en estos días que los mejores momentos de la vida son los que compartes con los seres a quienes más quieres. No hablamos de cosas materiales, sino de momentos y relaciones reales: eso es lo que vale, lo que quedará en nuestra mente para siempre y por siempre.

  1. L. 4 ESO A

 

…………………..

 

Realmente en esta cuarentena me he dado cuenta del valor de las cosas tan pequeñas que nos rodean (…), nunca nos hemos puesto a pensaren el valor de ser libres o en el valor de esos cortos segundos de estar afuera, caminar y tomar el aire.

  1. C. 1 Batx. B

…………………..

 

Vivimos en un constante aprendizaje que consiste en cambios y debemos adaptarnos a ellos. Cada uno es responsable de coger el timón y darle rumbo a su vida. Quizás estemos sumergidos en el mundo de lo material; sólo tenemos en mente aquello que nos falta y anhelamos; tenemos una venda en los ojos que nos impide ver más allá, sin observar los pequeños detalles que cada día la vida nos ofrece y que, sin darnos cuenta, aportan su granito de arena para hacernos felices. Ahora es un buen momento para meditar e impedir que las preocupaciones, las quejas y los prejuicios sigan ocupando todo el espacio de nuestro pensamiento. Es una oportunidad para erradicar nuestra ceguera y egocentrismo y apreciar todas aquellas cosas que no considerábamos hasta notar su ausencia.

 

  1. C , 1BAT B

…………………

El confinamiento está cambiando a todo el mundo (…) pero el objetivo debe ser también no olvidarlas para que pasen de generación en generación y que no sea necesario volver a vivir una catástrofe para que los futuros ciudadanos valoren sus vidas. No sólo es valorar y aprender, sino también comunicar lo aprendido para que el conocimiento sirva de algo más y sea aún más valioso.

  1. A. 1BAT A

………………….

Espero haberte invitado a cuestionarte si realmente eres de los que aprovechan los momentos que la vida le ofrece o si simplemente no los valoras lo suficiente. En el caso de verte reflejado en la segunda posibilidad: apaga el ordenador y vive que, al fin y al cabo, es para lo que nacimos.

  1. V. 1 Bat A

 

CARPE DIEM,! Feliç particular Diada de Sant Jordi!!!

 

Felisa Pérez

Professora de Llengua  Castellana i Literatura

INS L’ Alzina  , Barcelona, 23 d’ Abril 2020

Tancament de l’institut (instruccions del Departament de Salut)

Benvolgudes famílies,

El Departament d’Educació, seguint instruccions del Departament de Salut i com a mesura excepcional per contenir el coronavirus, ha pres la decisió de tancar a partir de demà  tots els centres educatius del país i, per tant, han quedat suspeses les classes en horari lectiu i les activitats extraescolars.

Aquesta mesura té prevista una durada inicial de 14 dies, fins el 27 de març (inclòs). Prestarem atenció a les instruccions del Departament de Salut i a l’evolució de la situació.

També us recordem que cal que seguiu les indicacions, recomanacions i protocols que estableix el Departament de Salut pel que fa a la prevenció del virus i que podeu consultar a http://canalsalut.gencat.cat/coronavirus

Us demanem que estigueu atents a la pàgina web del centre i altres canals de comunicació (correu electrònic, tokapp…) per a noves informacions oficials.

Us agraïm la vostra comprensió i col·laboració.

 

Creadors en residència visita el Teatre Nacional

Avui els alumnes de Creadors en residència hem fet una visita al Teatre Nacional.
Durant el matí hem vist una obra de teatre a la sala tallers i hem participat del col·loqui. Després ens han ensenyat el Teatre per dintre i a la tarda hem fet tres hores de formació teatral a càrrec d’una actriu, Mònica Almirall.
Un dia intens i molt enriquidor.

Carnestoltes 2020

Compartim amb vosaltres les fotografies del Carnestoltes 2020, en la que han resultat guanyadors/es les comparses:
  • ALZINA D’OR  CATEGORIA INDIVIDUAL PER NAIR, DE SEGON D’ESO
  • ALZINA DE PLATA CATEGORIA INDIVIDUAL PER SARAY, DE PRIMER D’ESO

  • ALZINA D’OR CATEGORIA COL·LECTIVA PER LA BANDA, DE SEGON DE BATXILLERAT

  • ALZINA DE PLATA CATEGORIA COL·LECTIVA PER TURKISH DE SEGON DE BATXILLERAT

Volem agrair a totes les persones que han col·laborat en aquesta edició del Carnestoltes, sense la vostra implicació aquesta festa no seria possible.

Xocolatada solidària 2020

El divendres 21 de febrer l’AFA del Ferran i Clua i l’AFA de l’Alzina organitzen conjuntament la xocolatada solidària per recollir diners per a la investigació del càncer infantil.
El dia de la xocolatada podran portar un 1€ i comprar xocolata. La xocolata es farà a les 10h a la rambleta que hi ha entre l’Institut i l’escola Ferran i Clua.
L’empresa Com a casa cedeix la xocolata sense cost.
Hi haurà un segon torn a les 16.30h.

Gimcana 1r ESO

Aquest dijous 3 d’octubre, l’alumnat de primer d’ESO ha fet una gimcana per Sant Andreu en el marc del projecte “Sant Andreu, passat, present i futur”.
Primer hem anat fins a l’església de Sant Pacià. Allà, en Jaume Seda, historiador del Centre d’Estudis Ignasi Iglésias, ens ha fet una presentació sobre un dels tresors més amagats de Sant Andreu: els mosaics que va dissenyar Antoni Gaudí i decoren tot el terra de l’església. Es tracta d’un dels primers treballs que va elaborar l’arquitecte.
Després, en petits grups visitat quatre espais del districte: la Nau Bostik, Can Fabra, la Fabra i Coats i el Parc de la Pegaso.
A més l’alumnat tenia la tasca de gravar per fer un vídeo, i d’entrevistar veïns del barri. Un grup ha entrat al mercat i s’ha trobat amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Naturalment, han aprofitat per entrevistar-la i fer-se fotos amb ella.
Ella els ha explicat la problemàtica del preu elevat dels lloguers a Sant Andreu, que força els joves a marxar del barri, fet que passa en molts altres barris de Barcelona, contra el que l’alcaldessa creu que s’ha de lluitar.
L’espai que més va agradar a l’alumnat va ser la Nau Bostik, un espai de creació i difusió de la cultura des de una perspectiva comunitària:
https://patrocinam.com/proyecto/amigos-de-la-nau-bostik839/

Lloguer d’armariets, curs 2019-2020

Us comuniquem que encara queden armariets buits a disposició del vostre fill o filla. La quota del lloguer és de 35€ per armariet i curs. El lloguer de l’armariet és opcional. Suposa poder tenir un espai on l’alumnat pot guardar el seu material escolar.