Entrades

IB: conferències problemàtiques socials

Des del nucli del Programa de Diploma del Batxillerat Internacional, es porta a terme un cicle de conferències per exposar diverses problemàtiques socials que es viuen en un entorn molt proper a nosaltres i que tenen un efecte global.

En totes elles, les persones ponents (professionals, col·laboradors, voluntaris, etc.) ens expliquen en primera persona experiències amb les quals estan en contacte directe i diari. Ens sensibilitzen a partir de situacions de realitats molt vulnerables, identificant que les persones no haurien de ser “invisibles”.
A la primera xerrada (7 de novembre) vam convidar a Open Arms, L’Ángeles Schjaer, com a Coordinadora Pedagògica de l’ONG, va il·lustrar-nos el mapa actual dels moviments migratoris de persones que fugen de situacions desesperades per trobar una vida millor. Persones que es veuen obligades a marxar de les seves llars i travessen el mar Mediterrani en unes condicions molt precàries i perilloses. Sense oblidar les grans sumes de diners que arriben a pagar amb l’esperança de trobar una oportunitat en un altre lloc, i que aquest lloc no és garantia de la felicitat ni de seguretat.
Mediterrani.jpg

A la segona sessió del cicle de conferències, ens ha visitat el Marc Camprodon (6 de febrer), treballador dels Serveis Socials de Sant Joan de Déu, i la temàtica s’ha centrat en les persones en situació de sense llar. Inicialment, la proposta pedagògica consistia a visitar les instal·lacions del CRI Hort de la Vila, però no ha estat possible perquè hi estan fent obres de millora. L’estructura de la sessió ha estat molt semblant a la d’Open Arms: posar-nos en context, conèixer casos reals, definir possibles causes de les persones vulnerades, història i iniciatives actuals de l’entitat solidària i acabant amb la pregunta “Què pots fer tu?”
Sensellarisme.jpg

Ja hi ha prevista una tercera ponència: el 4 d’abril coneixerem a l’entitat CTAC. Podem abordar diverses problemàtiques, com l’abandonament i el maltractament d’animals, els quals ja se’n fa molta publicitat a la ciutat de Barcelona, però aquí voldrem visualitzar una pràctica de com interactuen els animals amb els humans permeten crear vincles molt beneficiosos, com les teràpies assistides amb gossos.

Xerrada d’Open Arms amb l’alumnat IB

Aquest curs farem un seguit d’actuacions dividits en 2 blocs: Les problemàtiques de l’aigua al segle XXI i Problemes socials.
Farem sortides per conèixer diversos espais, convidarem a ponents i participarem en alguns tallers.
Amb el primer bloc es presentaran diverses perspectives de com el el Mar Mediterrani és un focus de conflictes i també reflexe dels efectes negatius de canvi climàtic que pateix el nostre planeta Terra.
El dimarts 7 de novembre hem convidat a la entitat Open Arms al nostre centre. L’Àngeles, el Guillem i el Vinicius ens han acompanyat durant 90 minuts per exposar el problema de les migracions, com va sorgir la ONG i quines són les seves intervencions, recolzant-se de  dures experiències que pateixen els immigrants. Durant la xerrada, l’alumnat ha participat exposant els seus punts de vista o responent a les preguntes dels ponents i ha acabat amb propostes i idees per a que tothom pugui col·laborar per conscienciar el nostre entorn més proper d’un problema global greu i molt proper.

Xerrada a l’alumnat de 1r IB

La psicòloga Caetana Lombardia imparteix una xerrada a l’alumnat de 1r IB sobre com es construeix el coneixement en aquesta disciplina

En una xerrada adreçada als i les estudiants de la matèria de Teoria del Coneixemende 1r de Batxillerat Internacional, la psicòloga Cateana Lombardia Ramil ha reflexionat entorn a diferents conceptes relacionats amb la psicologia amb l’objectiu de respondre a la pregunta sobre com s’accedeix al saber en aquesta disciplina: quan neix la psicologia com a ciència i com ha evolucionat des de la seva creació; els principals corrents i escoles que existeixen (la conductista, la psicoanalítica, la humanista i la cognitiva); els diversos mètodes i eines utilitzats per la psicologia per a generar coneixement, i l’ètica que sempre ha d’estar present en les recerques realitzades. Lombardia és llicenciada en Psicologia per la Universitat d’Àmsterdam i té dos màsters, un d’Investigació en comportament i cognició i un altre en Psicopatologia clínica infantojuvenil.

XIII Olimpíada de Biologia de Catalunya

L’alumne Miquel Argüello Gonzalez, que cursa 2n d’IB, ha participat en la XIII Olimpíada de Biologia de Catalunya.

El felicitem pel seu interès en participar en reptes com aquesta Olimpíada, que té com a principal objectiu incentivar l’interès dels estudiants de Batxillerat en l’estudi de la Biologia i reconèixer públicament el seu esforç. Li desitgem un futur ple de nous aprenentatges i reptes enriquidors.

L’escriptor Pablo Martín Sánchez dialoga amb l’alumnat de l’IB sobre la veritat a la novel·la històrica

En una xerrada adreçada als alumnes de la matèria de Teoria del Coneixement de 1r i 2n de Batxillerat Internacional, l’autor i traductor Pablo Martín Sánchez ha reflexionat entorn als conceptes de veritat i versemblança en la novel·la històrica, així com sobre la capacitat predictiva de la ciència ficció.
L’escriptor de Reus, que acaba de rebre el premi de traducció Ángel Crespo, ha publicat les novel·les El anarquista que se llamaba como, Tuyo es el mañana i Diario de un viejo cabezota, totes elles a l’editorial Acantilado. És autor també del llibre de relats Fricciones i de l’obra Ágatha, escrita en col.laboració amb Sara Mesa.
A més, és traductor al castellà de noms com Marcel Schwob, Wajdi Mouawad, Marta Carnicero, Adeline Dieudonné, Delphine de Vigan, Joan Benesiu o Hervé Le Tellier.

Procés de preinscripció Batxillerat internacional

Benvolgudes famílies

Us informen de les dates de les portes obertes i del procés de preinscripció del Batxillerat internacional pel curs 2023-2024.

En el següent enllaç trobareu tota la informació ib.alzina.cat

CALENDARI

  • Portes obertes: dimarts 14 de febrer 2023, en format presencial, a les 18:30 h. INSCRIU-TE
  • Preinscripció proves: 20 febrer al 4 de març 2023.
  • Proves d’accés: dissabte 11 de març 2023.
  • Proves de contingència: dimecres 22 de març 2023.
  • Publicació aspirants que passen a entrevista: durant la segona quinzena de març 2023.
  • Entrevistes: durant la segona quinzena de març 2023.
  • Publicació admesos: pendent.

 

Visita al CSIC de Química

Aquesta setmana els alumnes de segon de batxillerat internacional han visitat les instal·lacions de l’Institut de Química avançada de Catalunya (IQAC) al CSIC a Barcelona.

Els/les experts/es responsables de cada servei els han explicat el funcionament de les tècniques i els aparells, les mesures que hi realitzen i les diferents aplicacions i funcions. Han pogut veure el servei de calorimetria, de microanàlisi, de detecció de dioxines en aliments, el servei d’espectrometria de masses, el servei de ressonància magnètica (RMN) i l’estabulari.

Ha estat una experiència molt interessant i enriquidora!

 

Activitats Biblioteca 2n IB

Els alumnes de 2n curs del Batxillerat Internacional han intercanviat el rol amb la professora. Ells i elles són els professorat; no només expliquen el temari sinó que també decideixen les activitats que la professora-alumna haurà de respondre i l’acabaran avaluant.
A la classe d’avui han explicat la Guerra d’Independència d’Irlanda. 

I Trobada de Biorecerca IB

L’alumnat de 1r de batxillerat d’IB dels instituts Broggi, Pedralbes i Alzina han participat en la “I Trobada de Biorecerca IB“.
La trobada ha començat amb una xerrada sobre el mètode científic a càrrec de la doctora Sílvia Lope Pastor i ha seguit amb les exposicions sobre Avaluacions Internes de Biologia a càrrec d’estudiants de 2n d’IB dels instituts participants.
Finalment s’ha fet una posada en comú entre tot l’alumnat per compartir dubtes i propostes. Ha estat una trobada molt educativa i un bon espai on l’alumnat IB dels instituts públics de Barcelona ha pogut conèixer-se i aprendre conjuntament.

Visita Celler de Can Roda

Dimarts passat l’alumnat de 1r de Batxillerat Internacional va fer una visita al Celler de Can Roda a Santa Maria de Martorelles.
La sortida forma part del Projecte del Grup 4, un projecte interdisciplinari de les matèries de ciències amb un enfocament global, i que està inclòs al currículum de l’IB.
La visita va ser molt completa i profitosa. Per una banda van conèixer la història de la masia, el celler, l’entorn, la gestió ecològica de la finca i l’empresa familiar. Per altra banda van aprofundir en el procés d’elaboració del vi, així com en la pràctica de diferents proves químiques que fa l’enòleg al llarg del procés.
Una prova consistia en mesurar la quantitat de sucre que té el raïm en cada moment, i per tant el grau d’alcohol probable d’aquell most, per a poder decidir el moment òptim per a fer la verema.
Una altra prova, ja del vi, servia per conèixer-ne l’acidesa (pH), doncs l’equilibri entre dolçor i acidesa definiran cada vi. I per últim, un seguit de proves relacionades amb el sulfurós, necessari per aturar la fermentació dels llevats.
A la visita no hi va faltar un bon tast de most!