Entrades

La campanya antiracista de l’Alzina, guardonada amb el tercer premi de la modalitat “Àmbit educatiu” als Premis Blanquerna Innova

El passat dilluns 20 de juny, va tenir lloc a l’auditori de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals-Blanquerna URL de Barcelona, l’acte d’entrega d’aquests premis, que tenen com a objectiu sensibilitzar sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) promoguts per l’ONU pel període 2015-2030. Un dels projectes guardonats (3r premi a la categoria Àmbit Educatiu) va ser la Campanya antiracista duta a terme durant el curs 2020-21 al nostre institut a través de diferents activitats, com la realització d’una enquesta entre el professorat i l’alumnat sobre actituds racistes i xenòfobes, el muntatge d’una exposició al vestíbul del centre i la realització de diversos tallers i xerrades sobre aquests temes que també han continuat fent-se aquest curs 2021-22. La Campanya antiracista va ser un dels Serveis comunitaris realitzats per l’alumnat de 4t de l’ESO, participant-hi un total de 24 estudiants.

Exif_JPEG_420

Consulta oberta a L’Alzina

Miriam Álvarez, infermera del CAP Maragall i responsable des d’aquest curs de la Consulta oberta a l’Alzina, va ser l’encarregada d’impartir durant els mesos de maig i juny un taller de primers auxilis a tots els grups de 4t de l’ESO. De 2 hores de durada, va constar d’una part més teòrica i d’una altra de pràctica, en la qual els estudiants van poder aplicar els coneixements bàsics apresos durant el taller.

L’alumnat descobreix els escenaris de la repressió franquista

L’alumnat de 4t de l’ESO va realitzar el 7 de juny una visita guiada per escenaris de la repressió franquista a Barcelona. Organitzada per l’entitat Memorial democràtic, durant la sortida els i les alumnes van poder reflexionar, a través de la visita de diversos espais del centre de la ciutat i de fotografies aportades pels guies, sobre temes com l’educació durant la dictadura, el paper de les dones en el règim franquista o la persecució política de l’oposició.

Servei comunitari a 4t d’ESO

Com a fruit del Servei comunitari de Socials, 7 alumnes de 4t de l’ ESO van organitzar el passat divendres 7 de maig per la tarda, en col.laboració amb el SEPC i l’associacio ACATHI, una taula rodona sobre el dret a l’asil de les persones refugiades LGTBI.
L’activitat, que va tenir lloc a l’Espai Jove Girapells del Guinardó, va comptar amb la presència de tres persones refugiades d’aquest col.lectiu que van haver de fugir dels seus països, Colòmbia, Hondures i Guinea Equatorial, i que actualment resideixen a Catalunya.
Una vintena de persones va escoltar atentament les seves experiències de vida, molt dures, a més de fer preguntes als ponents. Al final de l’acte, les alumnes van vendre menjar i begudes per recaptar fons per ACATHI, entitat que des de fa dues dècades ofereix suport i assessorament a persones refugiades LGTBI.

Orientació acadèmica i professional a 4t d’ESO

Durant el mes de maig, i com a part de les activitats d’orientació acadèmico-professional del Pla d’Acció Tutorial, l’alumnat de 4t de l’ESO va assistir a una sèrie de xerrades al Centre Garcilaso amb tres professionals de diferents àmbits: Judith Amstrong, biomèdica; Alícia Montoro, bombera, i la directora de cinema Rosa Vergès, que van compartir amb els nois i noies les seves experiències vitals i laborals.
Aquest és el tercer curs que es duen a termes aquestes activitats, que pretenen mostrar la presència de les dones en àmbits professionals tradicionalment masculinitzats.

Sitges: Cau Ferrat i Museu Maricel

Dijous 31 de març l’alumnat de 4t d’ESO va visitar el Cau Ferrat i el Museu Maricel, a Sitges, per conèixer de més a prop el moviment artístic i literari del Modernisme.

Els alumnes van poder veure pintures de Santiago Rusiñol i Ramon Casas i aprendre més d’aquest moviment que va modernitzar la cultura catalana al tombant del segle XIX.

Quan van acabar les visites l’alumnat va fer un recorregut pels carrers de Sitges per descobrir l’empremta d’aquest moviment en l’arquitectura de la vila.

 

Recital de clausura

Vam poder comptar en el recital de clausura amb l’ex-alumna Anna Gas, guardonada recentment per la seva novel·la  El pèndol.

L’Anna va poder connectar  amb la nova generació d’alumnes i  va poder explicar en confiança  quina és la seva matèria primera a l’hora d’escriure.

Va recitar poemes del seu recull Crossa d’aigua,  emmarcant-los dins del seu procés vital al moment que els va redactar.

La seva doble intervenció va  propiciar que alumnat  de 4 ESO sortís a recitar poesia i narrativa pròpia o d’altres autors.

Concurs cartells Setmana de la Poesia

Des de les optatives d’Educació Visual i Plàstica de 4ESO es va organitzar un concurs de cartells per a anunciar la Setmana de Poesia 2022, que va guanyar l’alumna de 4C  Jiamiao Wu (4C)

i que ha estat escollit per la seva composició equilibrada i la claredat del missatge.

Dia Internacional de les Víctimes de l’Holocaust

El passat dijous 27 de gener el nostre alumnat participà en la commemoració del Dia Internacional de les Víctimes de l’Holocaust.

Des de la Comissió de la Biblioteca i amb l’ajut de l’alumnat de tercer i quart d’ESO, vam fer un mural de recomanacions de llibres relacionats amb aquesta temàtica: El Diari d’Anne Frank, Maus, Auschwitz explicat a la meva filla, entre d’altres. També vam llegir fragments de l’obra Si això és un home, de Primo Levi, un testimoni colpidor de la vida i la supervivència a l’infern dels lager polonesos durant els últims anys de l’ocupació nazi. Altres obres que va escollir l’alumnat van ser El violí d’Auschwitz, de la Maria Àngels Anglada, i Maus, d’Art Spiegelman, un còmic on el fill d’un jueu polonès narra l’infern pel qual va haver de passar el seu pare.

Per la seva banda, l’alumnat de batxillerat va preparar un mural amb dibuixos de l’Anne Frank i frases que van marcar aquella època.

Per últim, tot l’alumnat que va participar en aquesta iniciativa va voler formar part també de la campanya duta a terme pel World Jewish Congress, que consistia a pujar a fotografies a les xarxes socials amb el hashtag #weremember.

Taller de joieria

Us compartim unes fotos de la primera sessió del taller de joieria que vam començar dimarts l’alumnat de l’aula oberta de 3r i 4rt.