Entrades

Tria educativa

El Departament d’Educació posa en marxa el nou web temàtic TRIA EDUCATIVA, que neix amb un objectiu principal: oferir informació de qualitat i actualitzada als nois i noies que acaben l’ESO i han de decidir quina formació s’ajusta més als seus interessos i a la posterior sortida laboral.

El nou web és responsiu i, per tant, es pot consultar des de qualsevol dispositiu mòbil. El portal inclou les fitxes actualitzades de tots els estudis, d’acord amb els canvis introduïts arran de l’entrada en vigor de la nova llei d’Educació, la LOMLOE, el 19 de gener passat. A més, hi trobareu vídeos explicatius sobre els diferents estudis, podcasts sobre temes diversos (proves d’accés a ensenyaments d’arts escèniques i esportius, novetats del proper curs, recomanacions per fer un bon treball de recerca…), un desplegable descarregable que reuneix tota la informació sintetitzada sobre l’oferta formativa, i molts altres materials. El menú superior incorpora un botó de traducció automàtica que facilita la navegació per tot el web en català, castellà, occità-aranès, anglès, francès, italià, portuguès, alemany, rus, urdú, àrab i xinès

Aquí teniu un breu vídeo explicatiu del web: https://youtu.be/L9GwIVYiMvk

triaeducativa.gencat.cat

 

Projecte interdisplicinar de recreació històrica

L’última setmana de març l’alumnat de 4t de l’ESO va realizar un projecte interdisplicinar de recreació històrica entre les matèries d’Economia i Història en el qual van reproduir i defensar en un debat les principals ideologies polítiques del segle XIX.

Marxistes, liberals, anarquistes i socialistes utòpics (més la intervenció “estelar” d’una sufragista) es van trobar cara a cara i van defensar la seva postura entorn a temes com l’explotació dels treballadors, la propietat privada, el paper de l’Estat, la situació de les dones, la importància de l’educació, la revolució i la lluita de classes, el paper dels partits polítics i dels sindicats.

Els i les alumnes han valorat positivament l’activitat, manifestant la seva capacitat d’investigar pel seu compte un tema tan complex i rellevant.

 

Lliurament de premis Olimpíada de Biologia 2021

En l’entrega de premis de l’onzena edició de l’Olimpíada de Biologia de Catalunya 2021, les quatre alumnes participants del centre han quedat classificades entre les 20 persones guanyadores d’entre les més de dues centes participants, obtenint medalles de plata i bronze. L’alumna Júlia Aguilar, amb medalla de plata, anirà a l’Olimpíada de Biologia Espanyola, junt amb 4 alumnes més que representaran a Catalunya.
Els hi donem la nostra més sincera enhorabona!!

Manifest Dia internacional contra la violència de gènere

El passat dia 25 de novembre l’alumnat de 3r i 4t d’ESO va participar en l’acte del Dia internacional contra la violència de gènere amb un minut de silenci.

L’alumna Elena Carreras de 3r ESO A va llegir el següent manifest:

MANIFEST 25N _2020

Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones

Avui, fa 60 anys que varen ser assassinades les germanes Mirabal, tres activistes polítiques i membres actives de la resistència. En honor a elles es va establir aquesta data com a Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones. Des de llavors, no han cessat els esforços de moviments socials, feministes i de tots els àmbits per a erradicar les violències masclistes. També és cert que ja fa uns anys que diverses iniciatives populars anuncien que el temps s’ha esgotat per als agressors masclistes, el #NoEstàsSola, el #Metoo, el #Jotambé i el #YoSiTeCreo. El repte és enorme: es tracta de canviar la societat i destruir el poder patriarcal.

Cada cop som més veus que diem prou a la violència masclista i fem un pas decidit per plantar cara a actituds masclistes i abusos de poder, als centres educatius i a la societat.

És evident que, encara ara, els temps segueixen canviant i que el rebuig social contra les violències masclistes és cada cop més fort. No hi ha dubte que la defensa dels drets humans més fonamentals està guanyant, a poc a poc, aquesta partida. Cal enfortir l’estratègia i el compromís comú per erradicar totes les formes de violència masclista.

L’àmbit educatiu no n’és una excepció. Malauradament, sabem que als centres educatius es donen situacions de violències masclistes, situacions abusives envers les nenes, les noies, les dones i també envers persones del col·lectiu LGBTI i, sovint, aquestes violències queden amagades perquè la persona que rep aquest maltractament, per por, culpa, normalització de la situació, vergonya o perquè pensa que no la creuran no denuncia la situació i la pateix en silenci.

Per a l’abordatge de la violència masclista des de la comunitat educativa, ens cal educar en relacions afectivosexuals sanes, ens cal visibilitzar una violència que fa molt mal però no sempre estem preparats ni preparades per reconèixer, ens cal posar-hi nom i afrontar-la.

Les violacions, els assassinats, agressions físiques, mutilació genital femenina, matrimonis forçats, amenaces, etc., són les formes més alarmants i bèsties en les que es manifesta el masclisme i l’opressió patriarcal. Però totes aquestes agressions només representen la punta d’un gran iceBerg ple de violències i abusos masclistes.

Com comentaris sexistes, sexualització de cossos, control sobre la parella, manipulació emocional, bretxa salarial i doble jornada, confinaments amb agressors, menyspreus i molt més.

Per això cal ser conscients que defensar la vida és la caiguda del sistema. Necessitem aprendre a identificar les violències, per part de l’alumnat i la comunitat educativa, totes les persones en formem part. I deixar de plantejar la violència envers la dona com casos aïllats i amb agressors concrets que actuen conduits per una maldat innata o per patologies mentals, i identificar-ho com a manifestació de la violència implícita del patriarcat.

Cal que des dels centres educatius es treballi per una sexualitat plena i saludable perquè l’alumnat prengui consciència que les relacions afectives han de ser respectuoses, lliures i aprenguin a dir no a tot allò que no desitgin.

Des del Departament d’Educació, i per donar resposta a la diversitat i pluralitat del nostre alumnat, hem de seguir sumant esforços i sonoritat per la prevenció de la violència des d’un enfocament que tingui en compte els eixos de desigualtat que travessen la persona (l’ètnia, l’edat, la classe social, el gènere, la discapacitat).

Els centres educatius són un espai privilegiat de formació en valors i de socialització en relacions lliures de violència masclista. A més, des del centre educatiu estem treballant per detectar, reconèixer, donar suport i acompanyar les nenes i els nens que estiguin patint una situació de violència masclista a l’àmbit familiar, en la colla d’amistats, en les extraescolars, en la comunitat…

Les violències masclistes només es poden eliminar des de l’arrel, sigues tu també partícip en la construcció d’aquest món millor. Volem les escoles lliures de violències!

Què puc fer jo per canviar tot allò que no m’agrada? Afortunadament tothom qui es fa aquesta pregunta ja ha començat a treballar per erradicar les violències masclistes.

Rebentant les cadenes i crucificades pel patriarcat seguim endavant.

L’EDUCACIÓ SERÀ FEMINISTA O NO SERÀ!

Orientant l’alumnat de 4t a l’Espai Garcilaso

El 4 de març de 2020, l’alumnat dels tres quarts d’ESO de l’ @iesalzina i de cara a l’orientació després dels nostres estudis obligatoris i els primers postobligatòria, hem tornat a l’Espai Garcilaso per poder escoltar l’experiència d’una dona pionera en un ofici estigmatitzat com a masculí.

Si en les primeres dues sessions van ser la Judith Armstrong i la Rosa Vergés, en aquest cas és l’Alícia Montoro, caporal dels bombers de Barcelona qui ens ha explicat la seva fascinant experiència.

L’alumnat ha estat molt atent i molt interessat en les seves paraules.

 

Fill/a s’acaba l’ESO, i ara què fem?

Compartim amb vosaltres una activitat de caire acadèmic dirigida a famílies, organitzada des del Punt infoJOVE Sant Andreu en col·laboració amb el CAAJ (Centre d’Assessorament Acadèmic per a Joves) i el SAIF (Centre per Famílies amb Adolescents).

FILL/A S’ACABA L’ESO, I ARA QUÈ FEM?

Dimarts 10 de març de 18 a 20h

l’Espai Jove Garcilaso

Es tracta d’una activitat gratuïta que forma part de la Campanya In-forma’t 2020 i a on oferim un espai d’assessorament i creixement en què s’explicarà l’estructura del sistema educatiu, les opcions i itineraris que tenen a els i les joves que finalitzen l’ESO, a més de treballar la presa de decisions a través d’un taller dinàmic i veure quin és el rol que les famílies hem d’adoptar en aquest moment vital.

Totes les inscripcions són individuals, si hi assisteix més d’un membre de la família, cal que cadascun s’hi inscrigui per separat. Per realitzar la inscripció és a través d’aquest enllaç.

Per a més informació podeu contactar directament amb nosaltres trucant-nos al 93 256 29 59.

Serveis Comunitaris a 4t d’ESO

Aquest, curs, hem començat un nou projecte, l’anomenat Servei Comunitari o ApS (Aprenentatge i Servei), ho fem d’acord amb la llei, i perquè a l’institut, vetllant per la formació integral de l’alumnat a través de l’esforç i l’autonomia personal volem aconseguir  que esdevinguin ciutadans responsables, compromesos, crítics, actius envers la societat i oberts al món.

En aquest procés, cal pensar en la necessitat de formar ciutadans qualificats, però també en ciutadans reflexius, capaços d’analitzar l’entorn en què viuen i de comprometre’s en la seva millora, per això volem avançar en aquelles competències que recullen certs valors i habilitats cíviques.

En aquest marc i d’acord amb l’article 79.1 e) de la Llei d’educació, el nostre centre posa en marxa per a aquest curs el Servei comunitari per a l’alumnat de 4t. D’ESO, amb la finalitat que experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

Volem informar-vos que l’institut ha començat aquest nou projecte, associant el Projecte de Recerca de 4t d’ESO amb el servei Comunitari i amb l’elecció de l’alumnat segons les seves preferències, fent que cada professor/a que imparteix alguna assignatura a 4t d’ESO, faci un Servei Comunitari que tingui a veure amb l’assignatura que imparteix.

Ara tenim tres serveis en funcionament: Un de música (“Meditació amb vols tibetans” amb una associació de persones amb discapacitat intel·lectual), un de cultura i valors ètics (“Coneixem, compartim i convivim” amb usuaris de la tercera edat del Casal Congrés Indians) i un de castellà (“Darrera el teló”, on els alumnes comparteixen amb una  companyia de teatre per conèixer el què passa al darrera d’una obra)

Fins ara les experiències són positives, us seguirem informant.

Equip referent ApS de l’Institut l’Alzina: Raquel Martín/Jesús Navarro

Apropament als oficis

Avui, l’alumnat de 4t d’ESO, a l’apropament als oficis hem tingut el plaer de compartir una hora amb la cineasta Rosa Vergés a l’espai Garcilaso.

Exposició “Punts de vista de la PAU al Níger”

Exposició al vestíbul de l’Alzina

Fins al dia 21 de febrer podreu gaudir de l’exposició: “Punts de vista de la PAU al Níger”.

Aquesta exposició neix de la necessitat de donar a conèixer les circumstàncies tan dures que s’estan vivint actualment al Níger.

Emparats dins la Tardor Solidària, ens proposem informar, de primera mà, de les sensacions que es viuen al Níger a través dels joves del Foyer de Torodi que estan participant al projecte de “Solidarització de Cultures” cartejant-se, en francès, amb alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Alzina, als quals volem donar les gràcies per la voluntat d’apropar-se a una cultura diferent posant molt d’interès per entendre-la.

Els demanem que al respondre, des de Torodi, expliquin quina és la seva experiència i sensacions sobre la PAU a la seva regió. També aprofitem per fer la mateixa consulta a divers missioners responsables de parròquies de la zona, on DNiger.cat dona suport al projecte d’alfabetització per a adults Educatous.

El resultat és aquesta exposició on podreu observar la seva real percepció amb l’ajuda d’aquestes cartes.

Les zones destacades amb groc son els paràgrafs, un cop traduïts del francès, que parlen de la seva difícil situació.

Gràcies,

dniger.cat

 

 

Club de lectura

Benvolgudes famílies,

Si us agrada llegir no perdeu l’oportunitat de participar al club de lectura organitzat per alguns alumnes de 4t d’ESO.
Inscriviu-vos al formulari següent: https://forms.gle/8wZ3X5Df8HPwXzM58
El primer dia us farem entrega del llibre gratuïtament!
Veniu a compartir lectura i berenar!
Llegir ens fa més grans!
Professorat de llengua catalana i literatura