Entrades

Ressò més enllà de les aules

@ElSaltoDiario ha publicat l’article El imperialismo como base del racismo escrit pels alumnes de 4t d’ESO: Célia Cánovas, Elena Grewal, Andreu López i Luis Martínez en el marc del servei aprenentatge d’aquest curs.

Campanya antiracista

Des de la darrera setmana de maig i fins a finals de juny, podem veure al vestíbul de l’institut el treball del Servei Comunitari de Ciències Socials, Anglès, Castellà i Català. Es tracta d’una campanya antiracista i tota la comunitat educativa pot gaudir del treball de comunicació fet per l’alumnat que ha escollit aquest ApS (Servei Comunitari) com a opció de treball i investigació. 

L’exposició de cartells i pòsters, realitzats per alumnes dels tres grups de 4t de l’ESO de l’institut, conté informació sobre l’esclavitud al continent africà; l’imperialisme com a base ideològica del racisme; el paper del llenguatge en la construcció d’un discurs discriminatori i d’odi, així com exemples d’actes racistes que han tingut lloc en els últims anys a l’estat espanyol, a més d’endinsar-vos en alguns dels moviments antiracistes més destacats al llarg de la història i conèixer associacions que actualment treballen a Catalunya per eradicar aquesta xacra. La campanya té una altra part que consisteix en una enquesta sobre racisme i xenofòbia que s’ha demanat a la comunitat educativa de l’Alzina de respondre, per a completar el treball presentat.

Per altra banda, i fins al 7 de juny, l’exposició realitzada pel nostre alumnat es veu acompanyada d’una proposta de sensibilització sobre el racisme laboral i institucional presentada per les associacions Ruido Photo i SOS Racisme, amb les quals s’ha treballat al llarg d’aquest Servei comunitari.

Us convidem a apropar-vos a l’exposició, a llegir amb atenció la informació recopilada per l’alumnat i a valorar el treball realitzat pels nois i per les noies com a part del seu Servei Comunitari. Esperem que la feina feta ens serveixi a tots i totes per a reflexionar sobre el racisme existent a la nostra societat i per a imaginar un món en el qual qualsevol tipus de discriminació sigui impensable.

Sortida Turó de la Rovira

Els passats 27 i 28 de maig, l’alumnat de 4t de l’ESO C i de 4t A, respectivament, va visitar les restes de bateries antiaèries del Turó de la Rovira.

En aquesta visita, organitzada pel Departament de Socials de l’institut, personal del Museu d’Història de Barcelona ens va fer una explicació molt didàctica i interessant sobre la vivència de la Guerra Civil a la Ciutat Comptal, que durant el conflicte bèl·lic va patir gairebé 200 atacs aeris que van provocar la mort de milers de persones.

A més d’apropar-se d’una forma més vivencial a un fet tan trascencental de la nostra història més recent, la visita al Turó de la Rovira també va permetre als nois i noies gaudir d’una de les millors vistes, en 360 graus, de Barcelona.

 

Trencapoemes de closques

Ja tenim aquí el resultat de l’experiència Trencapoemes de closques amb @joseppedrals i l’alumnat de 4t.

Gràcies al casal de barri Can Portabella per fer-ho possible i a @Xarxapoetica per promoure any rere any activitats de poesia amb el veïnat i diverses entitats i centres educatius del districte de Sant Andreu.

Vídeos: https://youtube.com/playlist?list=PLSxWor8FqOmytWIcOB2s0qIYkKPtIeyxr

Tria educativa

El Departament d’Educació posa en marxa el nou web temàtic TRIA EDUCATIVA, que neix amb un objectiu principal: oferir informació de qualitat i actualitzada als nois i noies que acaben l’ESO i han de decidir quina formació s’ajusta més als seus interessos i a la posterior sortida laboral.

El nou web és responsiu i, per tant, es pot consultar des de qualsevol dispositiu mòbil. El portal inclou les fitxes actualitzades de tots els estudis, d’acord amb els canvis introduïts arran de l’entrada en vigor de la nova llei d’Educació, la LOMLOE, el 19 de gener passat. A més, hi trobareu vídeos explicatius sobre els diferents estudis, podcasts sobre temes diversos (proves d’accés a ensenyaments d’arts escèniques i esportius, novetats del proper curs, recomanacions per fer un bon treball de recerca…), un desplegable descarregable que reuneix tota la informació sintetitzada sobre l’oferta formativa, i molts altres materials. El menú superior incorpora un botó de traducció automàtica que facilita la navegació per tot el web en català, castellà, occità-aranès, anglès, francès, italià, portuguès, alemany, rus, urdú, àrab i xinès

Aquí teniu un breu vídeo explicatiu del web: https://youtu.be/L9GwIVYiMvk

triaeducativa.gencat.cat

 

Projecte interdisplicinar de recreació històrica

L’última setmana de març l’alumnat de 4t de l’ESO va realizar un projecte interdisplicinar de recreació històrica entre les matèries d’Economia i Història en el qual van reproduir i defensar en un debat les principals ideologies polítiques del segle XIX.

Marxistes, liberals, anarquistes i socialistes utòpics (més la intervenció “estelar” d’una sufragista) es van trobar cara a cara i van defensar la seva postura entorn a temes com l’explotació dels treballadors, la propietat privada, el paper de l’Estat, la situació de les dones, la importància de l’educació, la revolució i la lluita de classes, el paper dels partits polítics i dels sindicats.

Els i les alumnes han valorat positivament l’activitat, manifestant la seva capacitat d’investigar pel seu compte un tema tan complex i rellevant.

 

Lliurament de premis Olimpíada de Biologia 2021

En l’entrega de premis de l’onzena edició de l’Olimpíada de Biologia de Catalunya 2021, les quatre alumnes participants del centre han quedat classificades entre les 20 persones guanyadores d’entre les més de dues centes participants, obtenint medalles de plata i bronze. L’alumna Júlia Aguilar, amb medalla de plata, anirà a l’Olimpíada de Biologia Espanyola, junt amb 4 alumnes més que representaran a Catalunya.
Els hi donem la nostra més sincera enhorabona!!

Manifest Dia internacional contra la violència de gènere

El passat dia 25 de novembre l’alumnat de 3r i 4t d’ESO va participar en l’acte del Dia internacional contra la violència de gènere amb un minut de silenci.

L’alumna Elena Carreras de 3r ESO A va llegir el següent manifest:

MANIFEST 25N _2020

Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones

Avui, fa 60 anys que varen ser assassinades les germanes Mirabal, tres activistes polítiques i membres actives de la resistència. En honor a elles es va establir aquesta data com a Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones. Des de llavors, no han cessat els esforços de moviments socials, feministes i de tots els àmbits per a erradicar les violències masclistes. També és cert que ja fa uns anys que diverses iniciatives populars anuncien que el temps s’ha esgotat per als agressors masclistes, el #NoEstàsSola, el #Metoo, el #Jotambé i el #YoSiTeCreo. El repte és enorme: es tracta de canviar la societat i destruir el poder patriarcal.

Cada cop som més veus que diem prou a la violència masclista i fem un pas decidit per plantar cara a actituds masclistes i abusos de poder, als centres educatius i a la societat.

És evident que, encara ara, els temps segueixen canviant i que el rebuig social contra les violències masclistes és cada cop més fort. No hi ha dubte que la defensa dels drets humans més fonamentals està guanyant, a poc a poc, aquesta partida. Cal enfortir l’estratègia i el compromís comú per erradicar totes les formes de violència masclista.

L’àmbit educatiu no n’és una excepció. Malauradament, sabem que als centres educatius es donen situacions de violències masclistes, situacions abusives envers les nenes, les noies, les dones i també envers persones del col·lectiu LGBTI i, sovint, aquestes violències queden amagades perquè la persona que rep aquest maltractament, per por, culpa, normalització de la situació, vergonya o perquè pensa que no la creuran no denuncia la situació i la pateix en silenci.

Per a l’abordatge de la violència masclista des de la comunitat educativa, ens cal educar en relacions afectivosexuals sanes, ens cal visibilitzar una violència que fa molt mal però no sempre estem preparats ni preparades per reconèixer, ens cal posar-hi nom i afrontar-la.

Les violacions, els assassinats, agressions físiques, mutilació genital femenina, matrimonis forçats, amenaces, etc., són les formes més alarmants i bèsties en les que es manifesta el masclisme i l’opressió patriarcal. Però totes aquestes agressions només representen la punta d’un gran iceBerg ple de violències i abusos masclistes.

Com comentaris sexistes, sexualització de cossos, control sobre la parella, manipulació emocional, bretxa salarial i doble jornada, confinaments amb agressors, menyspreus i molt més.

Per això cal ser conscients que defensar la vida és la caiguda del sistema. Necessitem aprendre a identificar les violències, per part de l’alumnat i la comunitat educativa, totes les persones en formem part. I deixar de plantejar la violència envers la dona com casos aïllats i amb agressors concrets que actuen conduits per una maldat innata o per patologies mentals, i identificar-ho com a manifestació de la violència implícita del patriarcat.

Cal que des dels centres educatius es treballi per una sexualitat plena i saludable perquè l’alumnat prengui consciència que les relacions afectives han de ser respectuoses, lliures i aprenguin a dir no a tot allò que no desitgin.

Des del Departament d’Educació, i per donar resposta a la diversitat i pluralitat del nostre alumnat, hem de seguir sumant esforços i sonoritat per la prevenció de la violència des d’un enfocament que tingui en compte els eixos de desigualtat que travessen la persona (l’ètnia, l’edat, la classe social, el gènere, la discapacitat).

Els centres educatius són un espai privilegiat de formació en valors i de socialització en relacions lliures de violència masclista. A més, des del centre educatiu estem treballant per detectar, reconèixer, donar suport i acompanyar les nenes i els nens que estiguin patint una situació de violència masclista a l’àmbit familiar, en la colla d’amistats, en les extraescolars, en la comunitat…

Les violències masclistes només es poden eliminar des de l’arrel, sigues tu també partícip en la construcció d’aquest món millor. Volem les escoles lliures de violències!

Què puc fer jo per canviar tot allò que no m’agrada? Afortunadament tothom qui es fa aquesta pregunta ja ha començat a treballar per erradicar les violències masclistes.

Rebentant les cadenes i crucificades pel patriarcat seguim endavant.

L’EDUCACIÓ SERÀ FEMINISTA O NO SERÀ!

Orientant l’alumnat de 4t a l’Espai Garcilaso

El 4 de març de 2020, l’alumnat dels tres quarts d’ESO de l’ @iesalzina i de cara a l’orientació després dels nostres estudis obligatoris i els primers postobligatòria, hem tornat a l’Espai Garcilaso per poder escoltar l’experiència d’una dona pionera en un ofici estigmatitzat com a masculí.

Si en les primeres dues sessions van ser la Judith Armstrong i la Rosa Vergés, en aquest cas és l’Alícia Montoro, caporal dels bombers de Barcelona qui ens ha explicat la seva fascinant experiència.

L’alumnat ha estat molt atent i molt interessat en les seves paraules.

 

Fill/a s’acaba l’ESO, i ara què fem?

Compartim amb vosaltres una activitat de caire acadèmic dirigida a famílies, organitzada des del Punt infoJOVE Sant Andreu en col·laboració amb el CAAJ (Centre d’Assessorament Acadèmic per a Joves) i el SAIF (Centre per Famílies amb Adolescents).

FILL/A S’ACABA L’ESO, I ARA QUÈ FEM?

Dimarts 10 de març de 18 a 20h

l’Espai Jove Garcilaso

Es tracta d’una activitat gratuïta que forma part de la Campanya In-forma’t 2020 i a on oferim un espai d’assessorament i creixement en què s’explicarà l’estructura del sistema educatiu, les opcions i itineraris que tenen a els i les joves que finalitzen l’ESO, a més de treballar la presa de decisions a través d’un taller dinàmic i veure quin és el rol que les famílies hem d’adoptar en aquest moment vital.

Totes les inscripcions són individuals, si hi assisteix més d’un membre de la família, cal que cadascun s’hi inscrigui per separat. Per realitzar la inscripció és a través d’aquest enllaç.

Per a més informació podeu contactar directament amb nosaltres trucant-nos al 93 256 29 59.