Entrades

Dia Internacional de les Víctimes de l’Holocaust

El passat dijous 27 de gener el nostre alumnat participà en la commemoració del Dia Internacional de les Víctimes de l’Holocaust.

Des de la Comissió de la Biblioteca i amb l’ajut de l’alumnat de tercer i quart d’ESO, vam fer un mural de recomanacions de llibres relacionats amb aquesta temàtica: El Diari d’Anne Frank, Maus, Auschwitz explicat a la meva filla, entre d’altres. També vam llegir fragments de l’obra Si això és un home, de Primo Levi, un testimoni colpidor de la vida i la supervivència a l’infern dels lager polonesos durant els últims anys de l’ocupació nazi. Altres obres que va escollir l’alumnat van ser El violí d’Auschwitz, de la Maria Àngels Anglada, i Maus, d’Art Spiegelman, un còmic on el fill d’un jueu polonès narra l’infern pel qual va haver de passar el seu pare.

Per la seva banda, l’alumnat de batxillerat va preparar un mural amb dibuixos de l’Anne Frank i frases que van marcar aquella època.

Per últim, tot l’alumnat que va participar en aquesta iniciativa va voler formar part també de la campanya duta a terme pel World Jewish Congress, que consistia a pujar a fotografies a les xarxes socials amb el hashtag #weremember.

Taller de joieria

Us compartim unes fotos de la primera sessió del taller de joieria que vam començar dimarts l’alumnat de l’aula oberta de 3r i 4rt.

Institut L’Alzina: una aposta per les noves dramatúrgies

Us compartim una publicació de la web de l’Ajuntament de Barcelona sobre l’optativa Creadors en Residència que s’imparteix a 3r d’ESO.

Núria Lloansi i Pierre Peres seran els encarregats de portar a terme l’En Residència d’enguany de l’Institut L’Alzina (Congrés i Indians), que ja fa tres anys que participa en el projecte.

El centre escolar aposta per les noves dramatúrgies i la Núria i en Pierre ja s’han posat mans a l’obra amb l’alumnat de tercer de l’ESO. “Vam començar les classes a finals de setembre i de moment, l’experiència ens està encantant. Penso que és un programa molt interessant i una aposta clara per part dels centres escolars, l’ICUB i el Consorci d’Educació”, explica Lloansi. Ella i en Peres és el primer i l’últim any que participen a l’En Residència, ja que aquest és un programa que els artistes només poden dur a terme durant un curs escolar. “Ho veig com quelcom positiu, perquè això permet que molts artistes diferents passin per les aules”, explica la Núria

Experiències en 1a persona: el meu trànsit

La Raquel, professora trans d’un centre de secundària públic de la Mina, ens ha fet una xerrada online a tot 3r de l’ESO parlant sobre la seva experiència com a persona trans. Ha estat una trobada molt enriquidora on l’alumnat ha pogut fer preguntes i aprendre de l’experiència directa de la Raquel. Us deixem el seu instagram on podreu trobar diferent informació, com vídeos sobre el seu trànsit. @profe_raquel_anti 
Des de l’institut, i en especial des de la comissió de coeducació, volem agrair-li la seva participació i també la seva paciència amb els problemes tècnics inicials. Activitats com aquesta ens fan créixer plegades.

Human Bodies

Durant aquests dies, l’alumnat de 3r de l’ESO ha visitat l‘exposició “Human Bodies” a l’Arenas de Barcelona amb la matèria de Biologia.
L’exposició permet conèixer i reflexionar sobre com funciona el cos humà i com tenir-ne cura. S’ha aprofitat la sortida per fer activitats tutorials a l’aire lliure i reflexionar sobre allò que ens agrada del grup classe i què podem millorar per afavorir la convivència l’aula.

De marxa fent esport

Durant el mes de març l’alumnat de 3r de l’ESO participa en aquesta activitat organitzada per l’Ajuntament de Barcelona, amb l’objectiu de conèixer el fitness i estils de vida saludables

 

Un passeig per la història de Barcelona

L’alumnat de 3r d’ESO ha fet una sortida per la Ciutadella i el barri de la Rivera de Barcelona per rememorar diferents escenaris on va tenir lloc la Guerra de Successió a Catalunya (s.XVIII), en el context de la matèria de Ciències Socials.

Xerrades i activitats de tutoria

El Pla d’Acció Tutorial del centre preveu diverses activitats per tal de conscienciar, prevenir i acompanyar l’alumnat en el seu procés de creixement personal i també d’orientació acadèmica.
Aquesta setmana l’entitat sense ànim de lucre AREP per la salut mental ha explicat a l’alumnat de 3r d’ESO què és la salut mental, quins tipus de malalties hi ha i com podem evitar l’estigmatització d’aquest col·lectiu que els aïlla de la societat. A més, l’alumnat de 2n d’ESO ha assistit a la xerrada sobre Sostenibilitat impartida pel punt JIP (Jove, Informa’t i Participa).
Al taller de sostenibilitat es van treballar els conceptes sobre les 3R (Reciclar, Reduir i Reutilitzar). Es va generar un debat sobre quines accions cal fer per complir-les, quines estan a les nostres mans i quines realitzem. Seguidament es va reflexionar sobre la nostra pròpia petjada ecològica. Cada alumne va treure el seu esmorzar d’aquell dia i va ser conscient del volum de residus que podia genera només amb l’esmorzar de mig matí. A continuació l’alumnat va comprovar l‘origen de la seva roba (on estava feta) i vam dibuixar un mapamundi i vam col·locar totes les ubicacions que deien. Vam llegir i aprendre el circuit que fa la roba fins que arriba a les nostres mans i es va reflexionar sobre si el preu que paguem és just sent conscients de tot el procés. Per acabar es va fer una pluja d’idees per aconseguir una aula més ecològica i consells sostenibles.
Equip de tutors i tutores de L’Alzina

És sostenible aquesta dieta?

Barcelona és aquest any 2021, Capital mundial d’alimentació sostenible. En aquest context, l’alumnat de 3r d’ESO ha estat treballant en un projecte cooperatiu d’Aprenentatge Basat en Problemes anomenat “Dieta equilibrada…. justa i sostenible?” elaborat per en Jordi Domènech.

En aquest projecte han elaborat menús per diferents tipus de persones tenint en compte: preferències dietètiques, despesa calòrica, economia i impacte ecològic a través de la petjada ecològica. Aquest tipus d’activitats pretenen que l’alumnat aprengui al voltant de la nutrició amb una mirada crítica sobre quina dieta tenim i les conseqüències d’aquesta en el medi ambient.

Manifest Dia internacional contra la violència de gènere

El passat dia 25 de novembre l’alumnat de 3r i 4t d’ESO va participar en l’acte del Dia internacional contra la violència de gènere amb un minut de silenci.

L’alumna Elena Carreras de 3r ESO A va llegir el següent manifest:

MANIFEST 25N _2020

Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones

Avui, fa 60 anys que varen ser assassinades les germanes Mirabal, tres activistes polítiques i membres actives de la resistència. En honor a elles es va establir aquesta data com a Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones. Des de llavors, no han cessat els esforços de moviments socials, feministes i de tots els àmbits per a erradicar les violències masclistes. També és cert que ja fa uns anys que diverses iniciatives populars anuncien que el temps s’ha esgotat per als agressors masclistes, el #NoEstàsSola, el #Metoo, el #Jotambé i el #YoSiTeCreo. El repte és enorme: es tracta de canviar la societat i destruir el poder patriarcal.

Cada cop som més veus que diem prou a la violència masclista i fem un pas decidit per plantar cara a actituds masclistes i abusos de poder, als centres educatius i a la societat.

És evident que, encara ara, els temps segueixen canviant i que el rebuig social contra les violències masclistes és cada cop més fort. No hi ha dubte que la defensa dels drets humans més fonamentals està guanyant, a poc a poc, aquesta partida. Cal enfortir l’estratègia i el compromís comú per erradicar totes les formes de violència masclista.

L’àmbit educatiu no n’és una excepció. Malauradament, sabem que als centres educatius es donen situacions de violències masclistes, situacions abusives envers les nenes, les noies, les dones i també envers persones del col·lectiu LGBTI i, sovint, aquestes violències queden amagades perquè la persona que rep aquest maltractament, per por, culpa, normalització de la situació, vergonya o perquè pensa que no la creuran no denuncia la situació i la pateix en silenci.

Per a l’abordatge de la violència masclista des de la comunitat educativa, ens cal educar en relacions afectivosexuals sanes, ens cal visibilitzar una violència que fa molt mal però no sempre estem preparats ni preparades per reconèixer, ens cal posar-hi nom i afrontar-la.

Les violacions, els assassinats, agressions físiques, mutilació genital femenina, matrimonis forçats, amenaces, etc., són les formes més alarmants i bèsties en les que es manifesta el masclisme i l’opressió patriarcal. Però totes aquestes agressions només representen la punta d’un gran iceBerg ple de violències i abusos masclistes.

Com comentaris sexistes, sexualització de cossos, control sobre la parella, manipulació emocional, bretxa salarial i doble jornada, confinaments amb agressors, menyspreus i molt més.

Per això cal ser conscients que defensar la vida és la caiguda del sistema. Necessitem aprendre a identificar les violències, per part de l’alumnat i la comunitat educativa, totes les persones en formem part. I deixar de plantejar la violència envers la dona com casos aïllats i amb agressors concrets que actuen conduits per una maldat innata o per patologies mentals, i identificar-ho com a manifestació de la violència implícita del patriarcat.

Cal que des dels centres educatius es treballi per una sexualitat plena i saludable perquè l’alumnat prengui consciència que les relacions afectives han de ser respectuoses, lliures i aprenguin a dir no a tot allò que no desitgin.

Des del Departament d’Educació, i per donar resposta a la diversitat i pluralitat del nostre alumnat, hem de seguir sumant esforços i sonoritat per la prevenció de la violència des d’un enfocament que tingui en compte els eixos de desigualtat que travessen la persona (l’ètnia, l’edat, la classe social, el gènere, la discapacitat).

Els centres educatius són un espai privilegiat de formació en valors i de socialització en relacions lliures de violència masclista. A més, des del centre educatiu estem treballant per detectar, reconèixer, donar suport i acompanyar les nenes i els nens que estiguin patint una situació de violència masclista a l’àmbit familiar, en la colla d’amistats, en les extraescolars, en la comunitat…

Les violències masclistes només es poden eliminar des de l’arrel, sigues tu també partícip en la construcció d’aquest món millor. Volem les escoles lliures de violències!

Què puc fer jo per canviar tot allò que no m’agrada? Afortunadament tothom qui es fa aquesta pregunta ja ha començat a treballar per erradicar les violències masclistes.

Rebentant les cadenes i crucificades pel patriarcat seguim endavant.

L’EDUCACIÓ SERÀ FEMINISTA O NO SERÀ!