Entrades

Mini project about healthy food

During this course 1st of ESO students have been involved in “Programa de Salut Integral” doing several activities related to different subjects. One of these subjects is Science. After having studied relevant issues such as healthy foods and drinks and the Mediterranean diet in Science, and taking advantage of the fact that in the English subject students were learning about the British meals, during 4 sessions students have carried out a mini project about Science in English with both teachers in the classroom. They have designed a one-day meal plan and then they have presented it in front of their classmates. Here you can watch their presentations.

Maria Esteban (Science teacher)
Anna Jané (English teacher)

Matrícula interna ESO 2018-2019

Alumnes que actualment estan fent 1r, 2n i 3r d’ESO a l’Alzina

Els alumnes del centre ja tenen plaça assegurada pel proper curs. El procés de confirmació de places començarà dimecres 9 de maig. Els vostres fills/filles rebran a la tutoria del dimecres 9 de maig tota la documentació per formalitzar la matricula.

És molt important que llegiu amb atenció el full de procés de matriculació, per saber exactament quina documentació heu de recopilar i aportar, així com els pagaments.

Aquest tràmit el realitzen els alumnes, la documentació demanada s’ha de lliurar al tutor el dimecres 16 de maig, no és necessari que la família es desplaci a l’institut.

Per qualsevol dubte contacteu amb Secretaria de 9-14h.

La documentació de la matrícula també la teniu disponible en aquest link https://www.alzina.cat/matricula/

Els alumnes que estan fent 4t d’ESO faran la matricula del 4 a l’11 de juliol amb tots els alumnes Batxillerat.

Ruta de senderisme pel Parc Natural de Collserola

El dimecres 25 d’abril l’alumnat de 1r d’ESO va realitzar una ruta de senderisme pel parc natural de Collserola. Durant l’activitat, emmarcada en el Programa de Salut Integral que els alumnes estan portant a terme, vam gaudir d’un entorn natural magnífic amb unes meravelloses vistes de Barcelona i d’altres poblacions properes. Deu kilòmetres caminant i compartint l’experiència amb amics i companys. Objectiu de salut aconseguit!!

Programa Salut Integral – Programa SI!

El Programa SI!

Un programa d’intervenció escolar dirigit a nens i nenes de 3 a 16 anys amb un clar objectiu: demostrar que l’adquisició d’hàbits saludables des de la infància redueix els riscs de patir malalties cardiovasculars i millora la qualitat de vida en l’edat adulta.

El principal factor de risc cardiovascular, tant en adults com en edat infantil, és l’obesitat juntament amb els factors associats com la diabetis i la hipertensió, fruit d’una alimentació inadequada d’uns nivells baixos d’activitat física. A més, altres factors de risc de les malalties cardiovasculars, típicament estudiats en poblacions adultes, també comencen a estar presents en la població infantil espanyola.

El Programa SI! neix de la voluntat del Dr. Valentí Fuster de promoure la salut cardiovascular amb l’objectiu d’ensenyar a mantenir hàbits de vida adequats i durant tota la vida.

La investigació en salut pública ha assenyalat que les iniciatives de promoció de la salut han de començar en la infància per aconseguir un canvi de comportament durador i eficaç i que les intervencions escolars són les més efectives.


Un grup d’alumnes voluntaris de 1r d’ESO formen part de l’estudi i els fan analítiques i mesures antropomètriques (que continuaran també l’any vinent).

Des de ciències de la naturalesa han estudiat nutrició.  Han après quins aliments formen part d’una dieta saludable i equilibrada, han fet activitats per adonar-se de la quantitat de sucres que contenen els productes elaborats, tant si són complets o “light” i han fet batuts de fruites i verdures. En algun cas han gravat petits vídeos.

Des d’educació física, han treballat la necessitat d’incorporar l’exercici en els seus hàbits saludable. A més, han dissenyat un itinerari. La sortida de dimecres 25 a Collserola va ser un exemple d’itinerari saludable.  
I d’ara en endavant, a tutoria, els vostres fills i les vostres filles de primer d’ESO, aprofundiran en el món de les relacions. Investigaran quin paper hi juguen les emocions i la seva correcta gestió en l’adquisició dels hàbits saludables. I estudiaran les conseqüències dels hàbits de vida a llarg termini.
Només els alumnes de segon d’eso han fet una sèrie de cartells relacionats amb la Salut Integral i els han enganxat a les escales i en algun passadís.
I la jornada de la salut va incorporar el repartiment, el dia de la sortida, de fruita en el segon pati. Va tenir molt d’èxit i l’alumnat preguntava per què es feia.

 

Acte de cloenda Projecte Aula Mòbil

El passat 16 d’abril, les sis alumnes autores del curtmetratge guanyador del Projecte Aula Mòbil a l’INS l’Alzina van assistir a la cloenda del Projecte Aula Mòbil.

L’acte, que aquest any s’ha celebrat a la Filmoteca, tancava el projecte «Islamoquè? Coneixent-nos i reconeixent-nos en la diversitat», organitzat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona i desenvolupat pel Col·legi Professional de l’Audiovisual de Catalunya (CPAC).

S’hi van projectar els curts guanyadors dels centres participants, s’hi van fer entrevistes a l’alumnat participants, al professorat i als organitzadors i, també, una xerrada sobre la temàtica tractada, en què vam gaudir de la presència de Brigitte Vasallo, escriptora i activista centrada en la islamofòbia, la interseccionalitat, el gènere i el racisme.

El curtmetratge guanyador del centre ha estat No som terroristes, elaborat per Dàlia Reda Ahmed Miura, Laia de la Vega Castillo, Clara Ferrarons Díaz, Marina Giménez Cisneros, Laia Herrero Torné i Nerea Trioni Pousa, de 1r d’ESO.

 

Departament de llengua catalana i literatura

Rosa Simó

Cloenda al Casal d’Avis

El pasado viernes 20 de abril terminamos el proyecto en el que los abuelos contaron a los alumnos de 1º ESO algunos retazos de su infancia. El acto se celebró en el Casal de Barri Congrés-Indians con la asistencia de los abuelos participantes: Anna, Conxita, Francesc, Generosa, Nuria y Rosa .

En el evento, un alumno representante de cada grupo leyó su texto de valoración. Los alumnos que leyeron fueron: de 1ºA Jordi Aragall, de 1ºB Laia Herrero, de 1ºC Gerard Espierriz y de 1ºD Elena Grewal.

Asimismo, vimos un vídeo con fragmentos de las entrevistas que los alumnos hicieron a los abuelos. A continuación, los alumnos mostraron a los abuelos los murales que habían hecho (estos se expondrán en el Casal por si alguien quiere ir a verlos).

Y finalmente, hicimos un pequeño aperitivo en el que alumnos y abuelos compartieron unos buenos momentos. Algunos abuelos se emocionaron y todos nos lo pasamos bien.

Una gran experiencia.

María Martín

Departament de Llengua castellana

 

Visita Guàrdia Urbana

La setmana passada els alumnes de 1r d’ESO han rebut la visita d’una treballadora de la guàrdia urbana per parlar dels perills de les xarxes socials.
Mitjançant representacions gràfiques de xarxes els ha conscienciat del fet que quan compartim una imatge, ja sigui a WhatsApp o a qualsevol altra xarxa, perdem el control d’aquesta ja que estem totalment connectats.
La visita ha acabat amb la visualització d’un vídeo sobre el perill de fer “amics” per internet.
El vídeo es diu “The dangers of social media” i aquí en teniu l’enllaç per si el voleu veure.

 

Delta del Llobregat

Els alumnes de primer hem fet  una sortida per a identificar ocells i conèixer el parc natural. Tot fent una passejada relaxada i agradable ens han explicat per exemple què fan les plantes que estan a la platja per poder trobar aigua dolça. Per què els mascles dels ocells tenen els colors més vistosos que les femelles. D’on vénen els sediments que conformen el delta i per què es van acumular tant de pressa. Ara podem identificar un cabusset i una fotja i….

En acabar la visita al parc hem dinat a la platja de les Filipines.

Aquí us deixem unes fotografies.

Caminant pel rec comtal

Els alumnes de projectes de 1r d’ESO vam realitzar just abans de vacances de Setmana Santa una sortida.

Vam caminar al llarg del trajecte des del seu naixement, a Montcada. Ben acompanyats per uns guies savis i pacients (l’Anna Ferre, arquitecta;  el Ramon Perramon, historiador; i Jaume Seda, president del Centre d’Estudis Ignasi Iglésies). Va ser una experiència enriquidora. Les properes setmanes, els alumnes elaboraran un glossari visual de conceptes que hem treballat a la sortida en el marc del PROJECTE NEXES | EXPLORACIONS (Institut L’alzina / iDensitat)

Aquest projecte parteix de la voluntat fer una exploració en el territori per acabar construint de manera conjunta un glossari il·lustrat a partir de dos temes creuats: els conceptes de límit, frontera, barrera, i també de connexió, vincle, nexe, en relació amb el recorregut d’un fragment del Rec Comtal

Més endavant us mostrarem els treballs realitzats.

Aquí us deixem un article del diari ara que en parla i una web amb fotografies antigues.

Article diari ARA: “El Rec Comtal”

EL REC COMTAL, de Montcada a Sant Andreu de Palomar

I també les nostres…

Fotografies Alzina

 

 

 

 

 

Cuando nuestros abuelos eran pequeños

Como ya sabéis los alumnos de 1º de la ESO han llevado a cabo un proyecto cuyo eje central han sido las entrevistas que los alumnos han hecho y grabado con sus ipads a la gente mayor del Casal de Barri Congrés-Indians. El objetivo era que los niños supieran cómo había sido la infancia de los abuelos en los años 50-60 y la pudieran comparar con la suya. En torno a las entrevistas también han elaborado una presentación con fotos antiguas, un mural que han colgado en las paredes de les aulas y un texto de valoración del cual os ofrecemos ahora dos de ellos para que disfrutéis de su lectura y constatéis todo lo que han aprendido y disfrutado los alumnos.

 

VALORACIÓN de Marina Giménez Cisneros 1ºB

Esta actividad me ha gustado mucho. He aprendido mucho sobre cómo era la vida de nuestros abuelos y abuelas de pequeños, por ejemplo, cómo tenían que hacerse sus propios juguetes o cómo iban vestidos y tenían que trabajar ya desde pequeños.

De cosas que hayan cambiado hay muchas, como los colegios y la forma de tratar los profesores a los niños, o el machismo. Pero, en cambio, hay pocas que sigan iguales. Siguen habiendo bicicletas, música, …, pero todo ha cambiado.

Han mejorado muchísimas cosas: la tecnología, la forma de solucionar los problemas (las guerras). Y que hayan empeorado solo se me ocurre una, que cada vez hay más contaminación y la atmósfera está más sucia. Lo que más me ha gustado de la actividad ha sido ir al Casal de los abuelos para hablar y preguntar sobre cómo eran sus vidas de pequeños. Me ha gustado mucho porque íbamos en grupos y parecía que a ellos también les gustaba mucho hablar y recordar esos tiempos. Y lo que menos me ha gustado ha sido hacer la presentación de las fotos, pero, en realidad, todo me ha gustado mucho.

Algo que me habría gustado hacer sería tener un poco más de tiempo con los abuelos para hablar con más o para jugar a algún juego de antes con ellos. Pero todo ha estado muy bien y he aprendido mucho mientras me divertía. Además, es un tema que interesa mucho.

 

VALORACIÓN de Iván Egido Haro 1ºC                         

He aprendido que la infancia de mis abuelos era completamente diferente a la mía.

Su vida era mucho más simple, se divertían con lo que tenían y eran más agradecidos. Han cambiado muchas cosas desde entonces: la educación, la alimentación, la moda, … Algunos de estos hábitos han mejorado, algunos han empeorado, algunos siguen igual. Para mí, la educación ha mejorado mucho, pero la diversión y el modo de entretenerse ha empeorado. Ahora estamos todos “enganchados” a las pantallas y no disfrutamos tanto de la compañía ni del espacio libre.

Creo que me gustaría saber cómo se vivía la guerra civil española. Me ha gustado muchísimo saber sobre el pasado.

 

María Martín
Departament de Llengua castellana