Entrades

Joc d’enigmes sobre l’obra Romeo i Julieta

Durant la setmana del 20 al 24 de maig, l’alumnat de 1r d’ESO, que havia llegit l’obra de Romeo i Julieta de William Shakespeare, va poder gaudir d’una experiència engrescadora a les classes de castellà dins de Projectes.

Es tractava d’un repte literari basat en l’obra, i que va consistir en resoldre tot un seguit d’enigmes en grups de 5 o 6 alumnes emprant un temps màxim d’una hora i 45 minuts. Aquestes proves, principalment de caire lingüístic i literari, incloïen comprensió lectora de fragments de l’obra, expressió oral, pensament lògic, treball cooperatiu i resolució de problemes, entre d’altres capacitats.

L’objectiu era aconseguir un antídot per salvar Romeo del verí que havia pres en descobrir que la seva estimada era morta. 

El grup que va aconseguir solucionar totes les proves en el menor temps possible va ser el format per la Nair Chávez, la Sofia el Karkeri, el Kevin Barzola, l’Oriol Sotil, el Gurbhej Singh i l’Adam el Bakkali de 1r d’ESO A. 

El segon equip en completar-lo van ser la Ruth Fernández, en Juanjo López, el Sergi Rios, la Nahia Fu Mena i el Gursharan Singh, també de 1r d’ESO A. 

Enhorabona!



TV3 I Catalunya Ràdio

Avui hem anat amb l’alumnat de primer d’ESO a TV3 I Catalunya Ràdio, en una Sortida organitzada pel Departament de Català.

Ens ha agradat conèixer per dins la televisió i la ràdio públiques, i fins I tot hem participat de públic en el programa APM I Popap se Catalunya Ràdio.

En aquest darrer programa havien convidat a l’advocada penalista Laia Serra, autora de l’informe “Las violencias de género en línea”, i tres alumnes de la comissió coeducació hi han participat.

Aquest informe és molt interessant.Ens ha fet reflexionar sobre la importància d’identificar les violències masclistes digitals,fer-nos conscients i que el nostre entorn ens ajudi a gestionar una resposta.

El cibercontrol és una pràctica present entre els joves i adolescents, el 22% de les violències masclistes de què són víctimes les dones fins als 15 anys corresponen a fets vinculats al ciberassetjament i a comentaris o gestos sexuals. Les violències digitals també poden arribar a tenir efectes físics sobre les víctimes.

Escolteu el programa, no us perdeu la intervenció de les alumnes de primer d’ESO de la comissió de coeducació:

https://www.ccma.cat/catradio/alacarta/popap/com-podem-lluitar-contra-el-masclisme-a-la-xarxa/audio/1039324/

Conferència sobre prevenció del càncer.

La Caterina Madronyal, metgessa i coordinadora de la Fundació Tècnica i Humanisme, i  l’Anna Maria, voluntària, han fet una conferència a totes les classes de primer d’ESO, sobre prevenció del càncer.

En la infància i adolescència es poden adquirir hàbits que poden augmentar el risc de patir aquesta malaltia.

Hem de vigilar amb què mengem, per tant, hem d’evitar els greixos animals i com ho cuinem ja que cal variar els processos:  al vapor, al forn, bullit, etc.

Ens han dit que ara s’ha descobert que no és gaire bo cuinar a la planxa.
 
Amb el consum de tabac, responsable de 9 de cada 10 cancers de pulmó.
 
Amb  l’alcohol, que encara que no sembli, és de les drogues més perilloses.
 
Ens ha quedat clar que el més important a la vida és el nostre cos i l’hem de cuidar.

www.ftih.cat

Matricula interna 2019-2020

Per a alumnes que actualment estan fent 1r, 2n i 3r d’ESO a l’Alzina

Els alumnes del centre ja tenen plaça assegurada pel proper curs. El procés de confirmació de places començarà el dimecres 13 de març.

Els vostres fills/filles rebran a la tutoria de dimecres 13 de març la següent documentació grapada:

  • Full explicatiu del procés de matriculació interna
  • Informació pagaments curs 2019-2020
  • Full d’actualització de dades i annex (IMPORTANT REVISAR I OMPLIR LES DADES DEMANADES)

Caldrà pagar els 60 € de material i retornar el comprovant de pagament amb la documentació emplenada i signada el dimecres 20 de març. Aquest tràmit el realitzen els alumnes, l’han de lliurar al seu tutor; no és necessari que la família es desplaci a l’institut.

 

Per a alumnes que actualment estan fent 4t ’ESO a l’Alzina

Per l’alumnat que està fent 4t d’ESO i vol continuar el Batxillerat a l’Alzina, no heu de fer el procés de preinscripció, ja que reservem la plaça. Només haureu de fer la matrícula a principis de juliol (més endavant publicarem el procés i les dates).

Visita de l’escriptora Pilar Garriga

El passat dimecres 13 de febrer ens va visitar l’escriptora Pilar Garriga, autora del llibre Un estiu a Borneo, amb  motiu de la lectura efectuada per l’alumnat de 1r d’ESO a la 1a avaluació.

El jove auditori esperava expectant la visita de l’autora ja que el llibre havia suscitat l’acceptació majoritària per la seva part. Diversos alumnes portaven el llibre per a què l’autora els el signés.

L’habilitat i l’experiència docent de la senyora Garriga va fer que la xerrada resultés amena per al jovent present a la biblioteca del centre. Aquest va seguir la dissertació amb atenció i implicació convertida en ganes de participar a l’hora de formular preguntes.

L’autora va fer un repàs al procés de recopilació de dades prèvia, als motius que la van portar a plasmar la seva experiència personal en publicació, al mètode de redac-ció usat i, finalment, a aspectes socials, geogràfics i biològics dels orangutans (espè-cie protagonista del relat escrit).

La xerrada, que es va prolongar per espai d’uns cinquanta minuts reproduïda en dues sessions per la quantitat de públic present al reduït espai, la va rematar amb uns divertits vídeos sobre accions d’orangutans i ximpanzés per il·lustrar l’experi-ència viscuda per l’autora/protagonista.

Finalment, l’alumnat que ho va desitjar va poder obtenir la dedicatòria del llibre per part de l’autora.

Departament de llengua catalana i literatura

Sessions formatives “Identificar i detectar l’assetjament escolar”

L’Associació Catalana per la Infància Maltractada, ha començat una sèrie de sessions formatives a primer d’ESO amb l’objectiu que l’alumnat aprengui a identificar i detectar l’assetjament escolar.

També hem vist un vídeo, que ens ha fet reflexionar sobre les causes del bulling i sobre com hem d’actuar si som testimonis d’una situació així, ja que si callem som còmplices. Cal combatre activament qualsevol mena de maltractament infantil.

Ens han donat el telèfon Antibulling, que ofereix atenció d’especialistes els 365 dies de l’any. 900 018 018

Enllaç de l’Associació Catalana per la Infància Maltractada http://www.acim.cat/

Després l’alumnat del Pompeu Fabra que ens ha visitat, ens ha fet una funció sobre aquesta temàtica.

https://photos.app.goo.gl/aJoioNoVSWdUSsFm6

Obra Mon pare es un ogre, al SAT

Els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut l’Alzina han assistit avui a la representació de l’obra “Mon pare es un ogre”, al SAT.

Un home adult, en Miquel, ha crescut sense el seu pare, que s’ha passat gairebé tota la vida tancat a la presó. Qui és en realitat aquest ésser monstruós que tothom anomena “l’ogre”? Ho descobrirà el dia que un antic company de cel·la el vingui a visitar amb una carta del seu pare. I és que aquest “ogre” terrible té una cara tendra…

El bé i el mal, el càstig, la culpa, la solidaritat i la justícia de les presons són els temes d’un muntatge d’absoluta actualitat que entendreix a través del gest i el clown.

 

Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència

Dilluns 11 de Febrer l’alumnat de primer d’ESO ha assistit a la xerrada Mestr@s constructor@s, de la Sarai Pascua, treballadora de BBRAUN, que forma part del programa “Trobades 100tífiques” realitzat en el marc de la Biennal Ciutat i Ciència, organitzada per l’Ajuntament de Barcelona.

 
En el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, 100 científiques han compartit  la seva experiència en la carrera cientificotecnològica amb alumnes de 100 escoles de Catalunya. Actualment només un 30% de noies tria una carrera relacionada amb tecnologia, matemàtiques, enginyeria, ciència o informàtica, i aquestes xerrades tenen per objectiu animar a les noies, però també als nois, a triar aquestes carreres.
 
Ens ha encantat la passió de la Sarai per l’enginyeria i ha despertat entre el nostre alumnat l’interès per aquesta professió, que ha preguntat moltíssimes coses.  
 

Programa impulsat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i el Consorci d’Educació de Barcelona, amb el suport del Barcelona Institute of Science and Technology i STEMcat.

Reunió famílies de 1r ESO, funcionament Ipads

Benvolgudes famílies de 1r ESO,

El proper dia 30 d’octubre a les 18:00, a  l’aula de 1r A,  farem un sessió pràctica per a les families de 1r d’ESO sobre el funcionament dels ipads.

Us demanem que porteu l’iPad dels vostres fills/es amb el full de contrasenyes.

Informació iPAD i entorn digital

 

 

Gimcana de 1r d’ESO

El passat divendres 28 de setembre, en grups de quatre, les vostres filles i els vostres fills van fer un recorregut per punts emblemàtics del districte de Sant Andreu.

Cantant, ballant, fent sopes de lletres, composicions fotogràfiques i jocs matemàtics van passar les hores en un tres i no res. Moltes gràcies per l’ajut de les famílies que van estar amb nosaltres als punts de control.

Felicitats a tots i bona feina!! Tots els grups van aconseguir desxifrar la paraula secreta que s’amagava entre parcs, carrers i places.