Entrades

Construcció i Representació de les Identitats Culturals de la Universitat de Barcelona

Avui han vingut dues alumnes de Màster de Construcció i Representació de les Identitats Culturals de la Universitat de Barcelona . A través de pel·lícules i sèries de moda com “Élite”, “Euphoria”, “Sex Education” i d’altres, ens han ajudat a analitzar i reflexionar sobre els processos de construcció cultural de les idees de identitat en les representacions culturals com la literatura, el cine, el teatre i altres medis.


Ens trobem en una societat canviant que evoluciona cap a la coexistència de llengües i cultures diferents tot generant nous processos de construcció d’identitats. Aquesta nova realitat es veu reflectida en l’expressió artística i cultural del moment que pot llançar missatges, no sempre massa evidents, sobre les noves dinàmiques dels processos multiculturals. Com a grans consumidors que som de l’art en les seves diferents representacions -audiovisual, música, literatura…- és important identificar situacions de discriminació i la seva normalització i estereotipatge.

 

El Salvador

La violència, causa principal de la immigració de la població salvadorenya a Catalunya.

Després d’haver viscut una guerra de 12 anys entre 1980 i 1992, els acords de pau no van comportar la fi de la violència a El Salvador. Ben al contrari, aquest petit país d’Amèrica Central, una quarta part de la població del qual viu actualment fora de les seves fronteres, és avui en dia una de les regions del món amb una de les taxes d’homicidis (incloent els feminicidis) més alta. Degut a l’anterior, centenars, fins i tot milers, de salvadorenys i salvadorenyes marxen cada setmana del seu país. La majoria intenta arribar a peu o en l’anomenat i perillosíssim “tren de la mort” als Estats Units, però alguns d’ells creuen l’Atlàntic en avió i desembarquen a Catalunya. Tanmateix, el que sovint es troben aquí no és sempre un camí de roses…

De tot l’anterior, i molt més, van parlar Ma Elena Enríquez i Martín Núñez, integrants de l’Associació de Salvadorenys i Salvadorenyes a Catalunya, a alguns alumnes de 4t de l’ESO i de 1r de Batxillerat de l’Alzina, en unes xerrades que complementen l’exposició que durant el més de novembre es pot veure al vestíbul del centre, fruit de la col·laboració entre l’esmentada entitat i l’associació de fotoperiodistes RuidoPhoto. Els dos ponents van aconseguir transmetre d’una manera clara i molt vivencial les situacions que els immigrants d’origen salvadoreny es troben des que fugen del seu país fins que arriben al nostre, aconseguint que les xerrades fossin molt ben valorades per l’alumnat participant.

 

Calendari exàmens 1r Batxillerat setembre

Benvolgut alumnat,
Ja podeu consultar l’horari dels exàmens de recuperació de 1r de Batxillerat. Recordeu que al Moodle trobareu les indicacions pertinents de cada matèria.

 

Treball d’estiu i recuperacions 1r Batxillerat

Ja podeu consultar els deures d’estiu de les matèries d’ESO al moodle de l’Alzina (apartat Treball d’estiu i Recuperacions 1r de Batxillerat).

També hi trobareu les recomanacions per recuperar les matèries de 1r de Batxillerat.

Agenda 2030: Que hem treballat?

Els alumnes de primer de batxillerat A (científic i tecnològic) hem estat formant-nos fent diferents recerques sobre els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) plantejats a l’Assemblea General de la ONU. En parelles, hem escollit un d’aquests 17 plans plantejats i adaptats per l’Ajuntament de Barcelona i hem fet i presentat diferents pòsters amb informació de cada ODS, amb solucions que cada parella ha plantejat per a cada situació que abarca el pla, i amb diferents imatges que suporten la informació donada (gràfics, fotografies…).

A classe, hem fet petites reflexions per veure que ens havia aportat el coneixement adquirit, i hem arribat a la conclusió de que, a partir de conèixer aquests plans de suport davant les situacions socio-polítiques que ens afecten, hem estat capaços de crear consciència col·lectiva a classe.

Hi ha hagut un canvi d’actitud que ha fet que la inclusió d’opinions i de tots els alumnes de l’aula floreixi, adonant-nos de que cada persona pot fer una petita aportació per millorar la societat i ciutat en la que vivim (reciclatge, consum responsable d’aigua, no malbaratar aliments…).

Finalment hem imprès els nostres pòsters i els hem exposat a l’institut per a que tothom pugui informar-se i prendre consciencia:

 

 

Xavi Arias Palomo

Divendres 26 de febrer de 2021

 

AGENDA 2030

Els alumnes realitzen pòsters, investiguen i exposen les mesures de millora internacionals proposades per la ONU

El 2015, els membres de les Nacions Unides es van reunir i van decidir disset objectius de desenvolupament sostenible, que els països haurien de complementar amb mesures socials, econòmiques i polítiques per a assolir-los l’any 2030. Espanya va acceptar aquestes propostes, és un dels territoris que està involucrat en aquestes mesures de millora del planeta, i per tant ens toca de ben a prop. Aquests són els 17 punts de desenvolupament sostenible:

1- Fi de la Pobresa

2- Fam Zero

3- Salut i Benestar

4- Educació de Qualitat

5- Igualtat de Gènere

6- Aigua Neta i Sanejament

7- Energia Neta i Assequible

8- Treball Digne i Creixement Econòmic

9- Indústria i Innovació Infraestructures

10- Reducció de les Desigualtats

11- Ciutats i Comunitats Sostenibles

12- Consum i Producció Responsables

13- Acció Climàtica

14- Vida Submarina

15- Vida Terrestre

16- Pau, Justícia i Institucions Sòlides

17- Aliança pels Objectius

Els alumnes de primer de batxillerat B de l’Institut l’Alzina, van realitzar una recerca prèvia per conèixer amb més profunditat els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Van ser unes jornades intenses de cercar informació, però passat aquest punt, ja tot va anar més “rodat”. Un cop vam tenir tota la informació lligada i al sac, vam passar al següent punt; la realització del pòster. Cada grup va tenir una excessiva cura en l’estètica i la sintetització de la informació, per tal de que seguessin treballs molt visuals. Les exposicions van anar bé, va ajudar a complementar i afegir informació, i així es va tancar el procés.

 

Projecte Micromón

L’alumnat de Biologia de 1r de batxillerat està participant en el projecte Micromón, per a la recerca de nous antibiòtics. El projecte pretén difondre la preocupació a nivell mundial per la resistència als antibiòtics i suposa una experiència pràctica d’una recerca real per explorar nous microorganismes del sòl que puguin ser productors de substàncies antibiòtiques, a partir de les mostres de sòl que cada alumne ha portat. A més a més el projecte forma l’alumnat en l’aplicació del mètode científic i els i les convida a pensar com a investigadors i investigadores.

Aquest projecte de ciència ciutadana, ve de la mà de professors i alumnes del Departament de Genètica i Microbiologia de la UAB, i forma part de la xarxa MicroMundo, integrada al projecte internacional Tiny Earth (de la Universitat de Wisconsin).

Calendari d’exàmens de 1r Batxillerat

Us compartim el calendari dels exàmens de 1r de Batxillerat pel setembre.

 

EXÀMENS DE 1r de BATXILLERAT

SETEMBRE 2020

Aula 1r B de Batxillerat

HORA DIMECRES 2 DIJOUS 3
8.00 – 9.00 Matemàtiques MT Història del Món contemporani Matemàtiques CS
9.00 – 10. 00 Psicologia i Sociologia Física
10.00 – 11.00 Llengua catalana Llatí
11.00 – 12.00 Llengua castellana Tecnologia Industrial Ciències del Món Contemporani
12.00 – 13.00 Filosofia Biologia

 

Economia i economia d’empresa

13.00 – 14.00 Llengua estrangera (durada de la prova 1.30 h) Educació Física

En cas que us coincideixi 2 exàmens a fer a la mateixa hora, comuniqueu-vos amb el professorat de les matèries afectades.

Encara no sabem si aquests exàmens es faran de manera presencial o telemàtica. En el moment que rebem instruccions sobre aquest tema, us les farem saber.

DESCARREGAR EN PDF

Visita Borsa de Barcelona

El dijous 30 de gener els alumnes de 1r i 2on de batxillerat de la matèria d’Economia d’empresa van visitar la borsa de Barcelona. Que els ha permès conèixer en persona les instal·lacions i rebre una xerrada sobre el seu funcionament.

 

 

Compartir idees

El passat dimecres 29 de gener, l’alumnat de 1r de batxillerat vam rebre la visita de dues estudiants de quart curs de Filologia Catalana de la UB. Inscrita en el marc del projecte “Compartir idees”, un cicle que pretén apropar la universitat als instituts a partir de temes ben diversos, van oferir-nos una xerrada titulada “Per a què serveix la literatura? La història d’un llarg debat”, obrint-nos noves perspectives i visions i posant sobre la taula un debat ben interessant en el que vam participar amb molt interès. A més, vam poder conèixer la visió que tenien sobre aquest tema diversos escriptors, filòsofs i filòlegs de tots els temps a través de cites i extractes de les seves obres.

Leila Kerroum, 1r batxillerat B

Taller “per a què serveix la literatura”

El 29 de gener tots els alumnes de 1r de batxillerat han assistit al taller “per a què serveix la literatura” dins del programa compartim idees, organitzat per alumnes de 4 de filologia catalana de la UB.