Entrades

Campanya de recollida de residus electrònics

Els residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE) són un problema climàtic important i vigent a la nostra societat. Els aparells elèctrics i electrònics inclouen qualsevol aparell que utilitzi corrent elèctrica, piles i bateries, com per exemple monitors, ordinadors, bombetes, panells solars, electrodomèstics, aparells informàtics, etc. La seva gestió incorrecta ens afecta tant a nosaltres com al medi ambient; i encara que bona part de la responsabilitat recaigui en les institucions i estigui causat per irregularitats legals, fraus, o falta de regulacions —entre d’altres—, volem posar un granet de sorra per a contribuir a posar-hi remei.

En el context del projecte de Joves per l’Emergència Climàtica, que hem emprès a 1r de Batxillerat des de l’assignatura de CMC, una de les accions que s’ha decidit portar a terme ha sigut organitzar la recollida de qualsevol tipus de residu elèctric o electrònic a l’institut. En vista que una proporció considerable de l’alumnat que ha contestat la nostra enquesta (44,7%) ha respost que posposa la gestió dels RAEE i els emmagatzema a casa, creiem que aquesta és una mesura efectiva per ajudar a que aquests residus siguin tractats de manera sostenible. La recollida es realitzarà al vestíbul de l’institut, i l’única cosa que s’haurà de fer és introduir el residu a la caixa preparada i registrar el tipus d’aparell i la data. La recollida ja ha començat i la data límit serà el 18 de juny. Una vegada finalitzi, ens encarregarem de portar tots els residus a un Punt Verd, on es gestionaran de manera sostenible.

Creiem que amb aquesta recollida podem proporcionar una via fàcil i sense esforç no només per a desfer-se dels residus que ocupen espai a casa, sinó també per a contribuir contra el rellevant problema ambiental que patim actualment. A més, potser serveix per animar-vos a seguir reciclant de manera correcta.

Us animem encaridament a participar!

1r de Batxillerat A i B

CARTELL 1

CARTELL 2

CARTELL 3

CARTELL 4

Poesia amb la Judith Terés

L’alumnat de 1 de Batxillerat A i B  han pogut gaudir de les poesies de la Judith Terés, jova poeta del barri formada en els circuits de poesia i  slam de Barcelona.
L’slam és una tècnica a cavall entre la poesia i el rap  que  posa en molt en valor el ritme del text.  La Judith ha dedicat gran part de la seva intervenció a explicar el que l’escriptura li ha aportat  a nivell personal.  Va recitar poesies seves  com “Flor”“Escalera”,  on va poder demostrar a més les seves dots d’intèrpret.
#IIsetmanadela poesia

Diploma de francès DELF

Tres alumnes de l’Alzina han obtingut de diploma de francès DELF, nivell B1, a la convocatòria de 2021,  amb molt bones notes. Es tracta de  Dàlia AhmedGerard Espiérriz, ambdós ja a 1r de  Batxillerat (a la foto). També l’ha obtingut la Nerea Trioni, ex-alumna nostra, actualment cursant el Batxillerat artístic a la Llotja de Sant Andreu.   

À tous les trois, nos félicitations !  

 

 

Taller de reanimació cardiopulmonar

image.png

Aquest dimecres 16 de febrer l’entitat SAMS (Síndromes Arrítmicos relacionados con la Muerte Súbita) ha estat en el nostre centre per a realitzar amb els tres grups de 1r de batxillerat, un taller de reanimació cardiopulmonar.

L’activitat ha estat molt ben acollida pel nostre alumnat i han valorat molt l’experiència i el coneixement que els ha aportat.

Us afegeixo unes petites reflexions que han fet:

Mireia: El taller que ens han vingut a fer avui a l’institut m’ha semblat molt útil ja que et permet saber què fer en cas de trobar alguna persona que necessita la teva ajuda de manera immediata i el com utilitzar el DEA. Sincerament, el fet de poder salvar una vida amb les teves mans em sembla espectacular.

Jean Paul: Me ha parecido entretenido y educativo y muy seguramente me pueda servir para ocasiones donde pase lo practicado en la clase.

Noa Ventura: Aquesta activitat m’ha semblat molt interessant, he pogut resoldre dubtes i practicar com si fos un cas real, aquesta formació em servirà per a algun futur si algú pateix d’un atac cardíac, poder ajudar en el que calgui per salvar-li la vida.

Luvna Al Hamouti: Me ha parecido una actividad muy interesante y importante, ya que si alguna vez estamos en uno de estos casos sabremos actuar.

Andreu López: Bé, aquesta m’ha semblat una activitat de vital importància, ja que amb els coneixements que hem adquirit podem arribar a salvar vides o per lo menys col·laborar en casos de mort súbita o de propi inconsciència.

Crec que s’haurien de fer més activitats com aquestes, interactives, divertides interessants i formatives, sobre temes que per molt que no es parla molt són importants.

Lluna Arregui: M’ha semblat una activitat molt interessant i també a la qual he après molt . Considero que la funció que fan és molt necessària, ja que si la majoria de població sabem fer-ho segur que podríem evitar moltes morts.

Laura Torres: He après una cosa que tenia ganes d’aprendre i de veritat el dia de demà em pot ser molt útil, a mi i a tots.

Jan Casado: Un taller rítmic i enriquidor per a la supervivència col·lectiva.

Enric Gónzalez: Una Experiència i activitat pràctica que ens ha permès conèixer la manera d’actuar davant d’un problema.

Celia Canovas: una experiència inoblidable que ens ajuda a salvar vides.

Ivan Egido: Un taller útil i pràctic que pot ser decisiu per les nostres vides.

Cèlia Salomé: Des del meu punt de vista, un taller molt dinàmic i alhora, professional que pot servir-nos en el nostre dia a dia, d’ara en endavant. Una dinamització molt interessant i pràctica que ens serveix com a formació útil a les nostres vides per saber com actuar davant aquest incident, sabent que no són poc habituals.

 

Construcció i Representació de les Identitats Culturals de la Universitat de Barcelona

Avui han vingut dues alumnes de Màster de Construcció i Representació de les Identitats Culturals de la Universitat de Barcelona . A través de pel·lícules i sèries de moda com “Élite”, “Euphoria”, “Sex Education” i d’altres, ens han ajudat a analitzar i reflexionar sobre els processos de construcció cultural de les idees de identitat en les representacions culturals com la literatura, el cine, el teatre i altres medis.


Ens trobem en una societat canviant que evoluciona cap a la coexistència de llengües i cultures diferents tot generant nous processos de construcció d’identitats. Aquesta nova realitat es veu reflectida en l’expressió artística i cultural del moment que pot llançar missatges, no sempre massa evidents, sobre les noves dinàmiques dels processos multiculturals. Com a grans consumidors que som de l’art en les seves diferents representacions -audiovisual, música, literatura…- és important identificar situacions de discriminació i la seva normalització i estereotipatge.

 

El Salvador

La violència, causa principal de la immigració de la població salvadorenya a Catalunya.

Després d’haver viscut una guerra de 12 anys entre 1980 i 1992, els acords de pau no van comportar la fi de la violència a El Salvador. Ben al contrari, aquest petit país d’Amèrica Central, una quarta part de la població del qual viu actualment fora de les seves fronteres, és avui en dia una de les regions del món amb una de les taxes d’homicidis (incloent els feminicidis) més alta. Degut a l’anterior, centenars, fins i tot milers, de salvadorenys i salvadorenyes marxen cada setmana del seu país. La majoria intenta arribar a peu o en l’anomenat i perillosíssim “tren de la mort” als Estats Units, però alguns d’ells creuen l’Atlàntic en avió i desembarquen a Catalunya. Tanmateix, el que sovint es troben aquí no és sempre un camí de roses…

De tot l’anterior, i molt més, van parlar Ma Elena Enríquez i Martín Núñez, integrants de l’Associació de Salvadorenys i Salvadorenyes a Catalunya, a alguns alumnes de 4t de l’ESO i de 1r de Batxillerat de l’Alzina, en unes xerrades que complementen l’exposició que durant el més de novembre es pot veure al vestíbul del centre, fruit de la col·laboració entre l’esmentada entitat i l’associació de fotoperiodistes RuidoPhoto. Els dos ponents van aconseguir transmetre d’una manera clara i molt vivencial les situacions que els immigrants d’origen salvadoreny es troben des que fugen del seu país fins que arriben al nostre, aconseguint que les xerrades fossin molt ben valorades per l’alumnat participant.

 

Calendari exàmens 1r Batxillerat setembre

Benvolgut alumnat,
Ja podeu consultar l’horari dels exàmens de recuperació de 1r de Batxillerat. Recordeu que al Moodle trobareu les indicacions pertinents de cada matèria.

 

Treball d’estiu i recuperacions 1r Batxillerat

Ja podeu consultar els deures d’estiu de les matèries d’ESO al moodle de l’Alzina (apartat Treball d’estiu i Recuperacions 1r de Batxillerat).

També hi trobareu les recomanacions per recuperar les matèries de 1r de Batxillerat.

Agenda 2030: Que hem treballat?

Els alumnes de primer de batxillerat A (científic i tecnològic) hem estat formant-nos fent diferents recerques sobre els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) plantejats a l’Assemblea General de la ONU. En parelles, hem escollit un d’aquests 17 plans plantejats i adaptats per l’Ajuntament de Barcelona i hem fet i presentat diferents pòsters amb informació de cada ODS, amb solucions que cada parella ha plantejat per a cada situació que abarca el pla, i amb diferents imatges que suporten la informació donada (gràfics, fotografies…).

A classe, hem fet petites reflexions per veure que ens havia aportat el coneixement adquirit, i hem arribat a la conclusió de que, a partir de conèixer aquests plans de suport davant les situacions socio-polítiques que ens afecten, hem estat capaços de crear consciència col·lectiva a classe.

Hi ha hagut un canvi d’actitud que ha fet que la inclusió d’opinions i de tots els alumnes de l’aula floreixi, adonant-nos de que cada persona pot fer una petita aportació per millorar la societat i ciutat en la que vivim (reciclatge, consum responsable d’aigua, no malbaratar aliments…).

Finalment hem imprès els nostres pòsters i els hem exposat a l’institut per a que tothom pugui informar-se i prendre consciencia:

 

 

Xavi Arias Palomo

Divendres 26 de febrer de 2021

 

AGENDA 2030

Els alumnes realitzen pòsters, investiguen i exposen les mesures de millora internacionals proposades per la ONU

El 2015, els membres de les Nacions Unides es van reunir i van decidir disset objectius de desenvolupament sostenible, que els països haurien de complementar amb mesures socials, econòmiques i polítiques per a assolir-los l’any 2030. Espanya va acceptar aquestes propostes, és un dels territoris que està involucrat en aquestes mesures de millora del planeta, i per tant ens toca de ben a prop. Aquests són els 17 punts de desenvolupament sostenible:

1- Fi de la Pobresa

2- Fam Zero

3- Salut i Benestar

4- Educació de Qualitat

5- Igualtat de Gènere

6- Aigua Neta i Sanejament

7- Energia Neta i Assequible

8- Treball Digne i Creixement Econòmic

9- Indústria i Innovació Infraestructures

10- Reducció de les Desigualtats

11- Ciutats i Comunitats Sostenibles

12- Consum i Producció Responsables

13- Acció Climàtica

14- Vida Submarina

15- Vida Terrestre

16- Pau, Justícia i Institucions Sòlides

17- Aliança pels Objectius

Els alumnes de primer de batxillerat B de l’Institut l’Alzina, van realitzar una recerca prèvia per conèixer amb més profunditat els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Van ser unes jornades intenses de cercar informació, però passat aquest punt, ja tot va anar més “rodat”. Un cop vam tenir tota la informació lligada i al sac, vam passar al següent punt; la realització del pòster. Cada grup va tenir una excessiva cura en l’estètica i la sintetització de la informació, per tal de que seguessin treballs molt visuals. Les exposicions van anar bé, va ajudar a complementar i afegir informació, i així es va tancar el procés.

 

Projecte Micromón

L’alumnat de Biologia de 1r de batxillerat està participant en el projecte Micromón, per a la recerca de nous antibiòtics. El projecte pretén difondre la preocupació a nivell mundial per la resistència als antibiòtics i suposa una experiència pràctica d’una recerca real per explorar nous microorganismes del sòl que puguin ser productors de substàncies antibiòtiques, a partir de les mostres de sòl que cada alumne ha portat. A més a més el projecte forma l’alumnat en l’aplicació del mètode científic i els i les convida a pensar com a investigadors i investigadores.

Aquest projecte de ciència ciutadana, ve de la mà de professors i alumnes del Departament de Genètica i Microbiologia de la UAB, i forma part de la xarxa MicroMundo, integrada al projecte internacional Tiny Earth (de la Universitat de Wisconsin).