Entrades

Cloenda NEXES

A l’Alzina hem participat amb el projecte d’art Idensitat i amb els nostres alumnes de primer d’eso  de projectes hem col·laborat en la confecció d’un glossari il·lustrat que explorava sobre el terreny uns conceptes abstractes i la seva concreció en el recorregut del Rec Comtal.
Qui son “IDENSITAT”?
Com hi ha participat l’equip de projectes de primer d’ESO de l’Institut L’Alzina?
Després d’una sessió introductòria i una explicació dels objectius i les pautes de l’activitat vam posar fil a l’agulla.
Vam fer una sortida amb els alumnes (vam visitar la mina de Montcada i vam retornar caminant fins a l’institut). Ja a les classes, en grups, van treballar el concepte que els va ser assignat i vam elaborar el glossari. I després del treball ja realitzat ens plau convidar-te a l’acte de presentació d’aquest projecte.
Nexe o frontera?
Avui 23 de maig hem fet l’acte de cloenda a la Fàbrica de Creació del recinte de la Fabra i Coats. Un grup d’alumnes (en representació de tots i totes) han exposat la seva feina.Els alumnes de l’Institut Doctor Puigvert també ens han presentat els seus àlbums i glossaris. Bona feina!
Felicitats a tots i a totes.

 

Ruta de senderisme pel Parc Natural de Collserola

El dimecres 25 d’abril l’alumnat de 1r d’ESO va realitzar una ruta de senderisme pel parc natural de Collserola. Durant l’activitat, emmarcada en el Programa de Salut Integral que els alumnes estan portant a terme, vam gaudir d’un entorn natural magnífic amb unes meravelloses vistes de Barcelona i d’altres poblacions properes. Deu kilòmetres caminant i compartint l’experiència amb amics i companys. Objectiu de salut aconseguit!!

Sortida a Empúries

El passat 17 de març els alumnes del Batxillerat Humanístic van visitar les ruïnes gregues i romanes d’Empòrium (Empúries).

La ciutat estava emmurallada i es podia distingir molt bé la ciutat grega de la romana (de la qual només està excavada un 20%, és a dir: és un « jaciment viu»)

Vàrem passejar per l‘estoa, l’àgora així com el fòrum, les termes i les restes d’una domus magnífica. A destacar l’ estàtua d’Asclepi ( Esculapi).

Un dia assolellat ens fa fer companyia en les nostres passes per la història i ens va recordar la importància comercial d’ aquest indret de la Costa Brava.

Us deixem aquest testimoni gràfic… 

Felisa Pérez

Daniel Alvarez

Fotografies . Felisa Pérez

 

Programa Salut Integral – Programa SI!

El Programa SI!

Un programa d’intervenció escolar dirigit a nens i nenes de 3 a 16 anys amb un clar objectiu: demostrar que l’adquisició d’hàbits saludables des de la infància redueix els riscs de patir malalties cardiovasculars i millora la qualitat de vida en l’edat adulta.

El principal factor de risc cardiovascular, tant en adults com en edat infantil, és l’obesitat juntament amb els factors associats com la diabetis i la hipertensió, fruit d’una alimentació inadequada d’uns nivells baixos d’activitat física. A més, altres factors de risc de les malalties cardiovasculars, típicament estudiats en poblacions adultes, també comencen a estar presents en la població infantil espanyola.

El Programa SI! neix de la voluntat del Dr. Valentí Fuster de promoure la salut cardiovascular amb l’objectiu d’ensenyar a mantenir hàbits de vida adequats i durant tota la vida.

La investigació en salut pública ha assenyalat que les iniciatives de promoció de la salut han de començar en la infància per aconseguir un canvi de comportament durador i eficaç i que les intervencions escolars són les més efectives.


Un grup d’alumnes voluntaris de 1r d’ESO formen part de l’estudi i els fan analítiques i mesures antropomètriques (que continuaran també l’any vinent).

Des de ciències de la naturalesa han estudiat nutrició.  Han après quins aliments formen part d’una dieta saludable i equilibrada, han fet activitats per adonar-se de la quantitat de sucres que contenen els productes elaborats, tant si són complets o “light” i han fet batuts de fruites i verdures. En algun cas han gravat petits vídeos.

Des d’educació física, han treballat la necessitat d’incorporar l’exercici en els seus hàbits saludable. A més, han dissenyat un itinerari. La sortida de dimecres 25 a Collserola va ser un exemple d’itinerari saludable.  
I d’ara en endavant, a tutoria, els vostres fills i les vostres filles de primer d’ESO, aprofundiran en el món de les relacions. Investigaran quin paper hi juguen les emocions i la seva correcta gestió en l’adquisició dels hàbits saludables. I estudiaran les conseqüències dels hàbits de vida a llarg termini.
Només els alumnes de segon d’eso han fet una sèrie de cartells relacionats amb la Salut Integral i els han enganxat a les escales i en algun passadís.
I la jornada de la salut va incorporar el repartiment, el dia de la sortida, de fruita en el segon pati. Va tenir molt d’èxit i l’alumnat preguntava per què es feia.

 

Delta del Llobregat

Els alumnes de primer hem fet  una sortida per a identificar ocells i conèixer el parc natural. Tot fent una passejada relaxada i agradable ens han explicat per exemple què fan les plantes que estan a la platja per poder trobar aigua dolça. Per què els mascles dels ocells tenen els colors més vistosos que les femelles. D’on vénen els sediments que conformen el delta i per què es van acumular tant de pressa. Ara podem identificar un cabusset i una fotja i….

En acabar la visita al parc hem dinat a la platja de les Filipines.

Aquí us deixem unes fotografies.

Caminant pel rec comtal

Els alumnes de projectes de 1r d’ESO vam realitzar just abans de vacances de Setmana Santa una sortida.

Vam caminar al llarg del trajecte des del seu naixement, a Montcada. Ben acompanyats per uns guies savis i pacients (l’Anna Ferre, arquitecta;  el Ramon Perramon, historiador; i Jaume Seda, president del Centre d’Estudis Ignasi Iglésies). Va ser una experiència enriquidora. Les properes setmanes, els alumnes elaboraran un glossari visual de conceptes que hem treballat a la sortida en el marc del PROJECTE NEXES | EXPLORACIONS (Institut L’alzina / iDensitat)

Aquest projecte parteix de la voluntat fer una exploració en el territori per acabar construint de manera conjunta un glossari il·lustrat a partir de dos temes creuats: els conceptes de límit, frontera, barrera, i també de connexió, vincle, nexe, en relació amb el recorregut d’un fragment del Rec Comtal

Més endavant us mostrarem els treballs realitzats.

Aquí us deixem un article del diari ara que en parla i una web amb fotografies antigues.

Article diari ARA: “El Rec Comtal”

EL REC COMTAL, de Montcada a Sant Andreu de Palomar

I també les nostres…

Fotografies Alzina

 

 

 

 

 

Visita el Dipòsit de Regulació d’Aigües Pluvials

El passat dia 23 de febrer els alumnes de 2n de Batxillerat que cursem Ciències de la Terra i el Medi Ambient vam visitar el Dipòsit de Regulació d’Aigües Pluvials i Residuals Joan Miró a prop de la Plaça d’Espanya.

Vam veure i visitar les instal·lacions del dipòsit, a més d’entendre la seva funció i el seu funcionament per evitar les inundacions a la ciutat de Barcelona gràcies a les explicacions de la guia.

Pensem que ha resultat una visita profitosa.

Pol Ventura

AULA MÒBIL. PROGRAMA EDUCATIU DE PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL AMB MÒBILS

Durant els mesos de febrer i març algunes de les sessions de llengua catalana i literatura de primer d’ESO han estat dedicades a l’activitat Aula Mòbil organitzada per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona i desenvolupada pel Col·legi Professional de l’Audiovisual de Catalunya (CPAC).

L’objectiu de l’activitat és gravar un curtmetratge d’un minut amb tauletes mòbils i d’aquesta manera acostar el professorat, els joves i les seves famílies, al coneixement de les noves tecnologies, especialment de les tauletes mòbils, ajudant-los a ser conscients de la seva incidència en la societat i del seu potencial com a eina educativa. Enguany, el tema del curtmetratge ha estat la islamofòbia.

El dia 14 d’abril s’organitza una jornada amb les famílies durant tot el matí en què podran posar-se en la pell dels alumnes i crear el seu curtmetratge. La cloenda de l’activitat tindrà lloc el 16 d’abril a la Filmoteca de Catalunya en què es projectaran els curtmetratges guanyadors de tots els centres participants.

Acompanyem la notícia amb algunes de les fotografies que mostren l’alumnat preparant els curtmetratges.

 

Llengua catalana i literatura

Rosa Simó i Esther Sobré

Lluís Homar és Cyrano de Bergerac

El mes de febrer l’alumnat de literatura catalana va assistir a la representació teatral de Cyrano de Bergerac, d’Edmond Rostand (1868-1918) en què Lluís Homar es posa en la pell del mosqueter i escriptor teatral francès més irreverent de tots els temps de la mà del director Pau Miró.

Cyrano és un mestre de la paraula, que domina a la perfecció els viaranys del llenguatge. Homar afegeix: «Cyrano és una obra immensa, enorme, és un cant a l’amor, és un himne a la llibertat i un cant a la dignitat».

Pengem un vídeo que conté una breu entrevista de l’actor a RTVE, en què podeu gaudir d’alguna de les escenes de l’obra.

https://www.youtube.com/watch?v=h2yt_JcV4_U

 

Literatura catalana

Esther Sobré

Visita Casal de Barri Congrés-Indians

Dentro de las actividades de proyectos que se llevan a cabo en 1º de la ESO, para la materia de castellano hemos hecho una muy especial. Los alumnos han ido al Casal de Barri Congrés-Indians y han entrevistado a algunos abuelos y abuelas de San Andreu. Para poder realizar la actividad, que tenía como título “Cómo vivían tus abuelos y abuelas cuando eran pequeños”, los alumnos han traído fotos de sus abuelos/as de pequeños y las han descrito y comentado, han elaborado ellos mismos las preguntas que luego formularían a la gente mayor, han hecho un mural y finalmente un texto de valoración. Ha sido estupendo constatar que tanto nuestros alumnos como los abuelos han participado con entusiasmo. Esta actividad ha servido de puente entre los más pequeños y los más mayores y ha sido una gran experiencia para todos.

María Martín
Responsable de la actividad

Àlbum de fotos