Entrades

Sant Jordi 2018

El passat 23 d’abril vam celebrar Sant Jordi a l’Alzina i es van fer tallers al llarg del mati .

La jornada va començar amb una estona de lectura a les classes, amb alguns documents en préstec de la Biblioteca Vilapicina i Torre Llobeta.

Vam fer tallers de diferents temàtiques: scrap, relats sobre el nombre pi, la química de Roald Dahl, calidoscopi, roses de papiroflèxia i punts de llibre, braçalets, còmics, llibres il·lustrats, escacs, roses amb càpsules Nespresso, iniciació al xinès, kokedames i una activitat d’educació física.

Volem agrair a totes les persones que van proposar i realitzar els tallers.

També es va fer l’entrega de premis del concurs literari organitzat pels departaments de llengües al Centre Cultural Can Clariana. Els presentadors de l’acte van ser Laia de la Vega i Àlex Gutiérrez (primer cicle) i Laia Sirvent i Sofia Pons (2n cicle).

En l’entrega de premis, la professora Felisa Pérez va fer un record de El Petit Príncep i en l’acte de segon cicle va participar la poeta Núria Martínez Vernís.

Els guanyadors van llegir les seves obres i van rebre un diploma, una rosa i un val per consumir en una llibreria i papereria.

Moltes felicitats a tots!

Els guanyadors van ser:

 

Poesia 1r cicle en català:

La melodia de David Víctor Juanas

Poesia 1r cicle (Accèssit) català:

Amort de Gabriel Hereter Marchante

Prosa 1r cicle català:

Una classe com qualsevol altra de Laia Herrero Torné

Prosa 1r cicle castellà:

Viaje a China d’Iván Egido

Llengües estrangeres

Anglès Nightmare 2n ESO Xavi Arias

Guanyadors de la lectura en català

1r d’ESO: Oriol Bosch Sánchez

2n d’ESO: Gabriel Hereter Marchante

 

Guanyadors de la lectura en castellà

1r d’ESO:Pol Mandonado

2n d’ESO:Gabriel Merlos

 

Guanyadors del dictat català

1r d’ESO:Elena Grewal Cano

2n d’ESO:Amira Reda Ahmed Miura

 

Guanyadors del dictat castellà

1r d’ESO:Laia Herrero

2n d’ESO:Amira Ahmed

 

 

2n Cicle

Poesia i prosa català  de 2n cicle: DESERT

 

Poesia castellà  :

Tiempo Laia Sirvent 4t ESO B

 

Prosa castellà:

Sin mentiras de Laura Altés 4t ESO B

 

Poesia de Batxillerat català:

Delicat de Sandy Espejo Tintaya

 

Poesia de Batxillerat castellà:

El secreto Anna Gamez

 

Prosa de Batxillerat català:

Destí de Miquel Fernàndez-Velilla Loscos

 

Guanyadors de la lectura català

3r d’ESO: Júlia Aguilar García

4t d’ESO: Mar Aparicio López

Guanyadors de la lectura castellà

3r d’ESO:Nerea Garrido

4t d’ESO: Andrea Sagastegui

 

Guanyadors del dictat català

3r d’ESO: Mireia Vega Herrera

4t d’ESO: Andrea Sagástegui More

 

Guanyadors del dictat castellà

3r d’ESO: Nicolàs Àlvarez

4t d’ESO:Esteban Ramírez

 

 Llengües estrangeres

ANGLÈS

Vídeo Fonix de  3r d’ESO

Carla Casadesús

Anna Donadeu

Dunia Ahmed

Natalie Hagen

 

FRANCÈS

4t d’ESO: Guinée Issa Cande

1r bat. Le Souhait d’Anna Gamez

També es van reconèixer treballs en altres disciplines.

Aula Mòbil

Guanyadores pel curtmetratge: No som terroristes de Dalia Ahmed Miura, Laia de la Vega Castillo, Laia Herrero Torné, Clara Ferrarons,  Díaz, Marina Giménez Cisneros i Nerea Trioni Pousa.

 

Premis proves cangur

Àlex Gutierrez Casadesús (1r ESO)

David Víctor Juanas (2n ESO)

Marc Moreno Mármol (3r ESO)

Victor Rodríguez Matas (4t ESO)

Mireia Domínguez Rodríguez (1 bat)

Andreu González Pallarés (2bat)

Marc Moreno Mármol (3r ESO)

Victor Rodríguez Matas (4t ESO)

Mireia Domínguez Rodríguez (1 bat)

Andreu González Pallarés (2bat)

 

Premi al millor  curtmetratge Participa Méliès (projectes)

El pati de l’escola

Adrián Brosel, Jordi Aragall, Oriol Bosch, Angelo Emir Castillo, Anwar Grija.

 

Premi a la millor fotografia (projectes)

Sheima El Yaakouby García

Andreu López Santamaria

Cristian Onarri Jiménez

Kolna Smith Calderero

 

MEDIACIÓ

1r i 2n:

 

– Naïm Olivé

– Miriam Alonso.

– Noa Ventura

– Naïm Chelh

– Mathías Guerra

– Cristian Onarri

– Gal·la Ripoll

– Jana Rodrigo

– Xavier Arias

– Oscar Gil

– Marta Rey

– Cristina Tello.

– Julia Enseñat

– Nicolás Álvarez

– Esteban Ramírez

– Beatriz Silva

– Laia Sirvent

-Sara de Benito.

 

PI relats – Sant Jordi 2018

3,1 4 1 5 9 2 6 5 3 5 8 9 7 9 3 2 3 8 4 6

“Com a gran i tenaç matemàtic, tu penses, sense cap pausa, enumerar lentament, números camuflats amb el més constant, ferm enginy.”

Xavier Duran

Podríem definir un PIrelat com un text (amb sentit) que compleix la condició que cada paraula que el forma té el nombre de lletres de la xifra del nombre PI que correspon al seu lloc: la primera tres lletres, la segona una lletra, la tercera quatre lletres, etc.

El text que encapçala la pàgina seria, doncs, un PIrelat.

 

La proposta seguiria els plantejaments del grup Oulipo:

“OuLiPo (acrònim de «Ouvroir de littérature potentielle», en català seria «Taller de literatura potencial») és un grup francès d’experimentació literària creat el 1960 per l’escriptor Raymond Queneau i el matemàtic François Le Lionnais…

… Les contraintes, «constriccions» o «traves», defineixen un mètode formal d’escriptura, que permeten obtenir texts basats més en la forma que en el contingut. Una trava pot ser un element lingüístic (lletra, paraula, fonema) o bé un constructe matemàtic com una equació o un algorisme.”

(Viquipèdia)

En aquest cas, la constricció és el nombre de lletres que ha de tenir cada paraula. Però podria ser d’un altre tipus com escriure un text sense, per exemple, la lletra A. És el cas del llibre L’Eclipsi, traducció de La Disparition de Georges Perec feta per Adrià Pujol.

Els nois que han participat al taller s’han esforçat i han aconseguit fer-ne aquests que teniu a continuació:

 

Pau i Joan l’erren explicant un llibre cruel amb autor dramàtic finlandès narrant històries que fa que pateixen ànsies.

(Luca Buonadie, 3r ESO)

Som a casa i farem croquetes de pernil salat per dinar, acabarem festejant feliços, aleshores els de les màscares duem regals.

Zhenou Chen, 3r ESO

Ell i ella a Paris caminaven de bracet. Trist ell. Ganes faltaven. Parisencs miraven tranquils amb un ull esquerre molt enorme.

(Joan Cruz Lopez, 3r ESO)

Zoé i Pua a l’aula d’immediat, on estaré d’aquí poc, trist.

(Jaume Fernández Prat, 2n ESO)

Sóc a Cuba i estic supermega bé, anirem d’aquí poc.

(Adrià Gómez Muradás, 2n ESO)

Suc a mans i pluja caient-ne. Un portal màgic.

(Naïm Olivé Sánchez, 1r ESO)

Dia u curt i bàsic. Cadascuna de moltes coses amb color deslluït, humilment felices, abandonen amb un bla desplaer casa nostra.

(Albert Garcia, professor de matemàtiques)

 

Efemèrides culturals

Sant Jordi sempre és un bon moment per tenir ben presents els nostres escriptors. Podríem començar parlant de Quim Monzó, que acaba de rebre el 50è Premi d’Honor de les Lletres Catalanes per una trajectòria literària que és llarga, renovadora i irreverent. En destaquem les obre següents:  Vuitanta-sis contes (1999) El millor dels mons (2000), Catorze ciutats comptant-hi Brooklyn (2004), on fa de turista a Barcelona o es passeja per aeroports i Mil cretins,  l’últim llibre de contes de Monzó que va aparèixer el 2007 i en què envelliment i desengany avancen de bracet amb la ironia habitual de l’autor, que ja no ha publicat més ficció.

També celebrem l’Any Manuel de Pedrolo, és a dir, el centenari del naixement d’un dels nostres escriptors més prolífics, amb més de 120 obres. Fou poeta, dramaturg, contista, novel·lista, articulista, traductor, i va conrear tota mena de gèneres. La seva intenció era normalitzar a tots els nivells la literatura en llengua catalana, la qual cosa volia dir acostar-la a tot tipus de lectors. Per això va experimentar amb totes les possibilitats, des del “negre” a la ciència-ficció, la novel·la eròtica o el teatre de l’absurd. També per aquest motiu la seva tasca com a traductor (va traduir nombroses obres d’autors contemporanis anglosaxons i francesos) resulta d’una gran importància.

El corpus pedrolià conté projectes tan ambiciosos com els onze títols del cicle Temps obert, la tetralogia de La terra prohibida i d’altres obres tan importants com Cendra per Martina, Totes les bèsties de càrrega i els reculls de contes Crèdits humans i Trajecte final.  

No podem passar per alt, finalment, que també se celebra el 150è aniversari del geni ordenador de la llengua, Pompeu Fabra. S’ha dit que la figura de Pompeu Fabra és difícilment comparable a la d’altres filòlegs de la modernitat, ja que en cap altra llengua del nostre entorn emergeix una personalitat capaç de codificar tota una llengua pràcticament en solitari. La fundació de l’Institut d’Estudis Catalans li va proporcionar el marc necessari per elaborar les tres potes del codi lingüístic, al capdavall acceptades per tothom malgrat les resistències inicials: ortografia (1913), gramàtica (1918) i diccionari (1932).

Aconsellava Pompeu Fabra als escriptors: «D’un mot, esbrini’n bé el significat…, i ja el podeu emprar. Els gramàtics ja l’estudiaran després».

 

El 29 d’agost del 2017 el govern de la Generalitat de Catalunya va acordar commemorar el centenari del naixement de Montserrat Abelló i Soler, que celebrem enguany.

Res com les paraules mateixes de l’escriptora per entendre què hi ha darrere de la seva escriptura:

Quan em pregunten per què escric, en el meu cas poesia, la meva resposta es basa en dos fets primordials que són l’essència de la meva poètica.

Primer. Escric per una necessitat d’expressar-me. De dir allò que m’emociona, colpeix, neguiteja, a partir de les preguntes que no ens hem deixat de fer des de la Prehistòria: qui som?, on anem?, i que tradueixo tot preguntant-me el perquè de tant dolor, de tanta injustícia, de tanta ignomínia; contrastat pel goig de viure i de copsar el meravellós del món que ens envolta.

Segon. Escric per la meva passió per les paraules. Quan en un moment donat vaig sentir aquella necessitat d’expressar-me vaig fer-ho escrivint poesia. Però no fent ús de mètriques i rimes, com havia intentat fer anteriorment, sinó partint de la paraula nua, del seu pes i densitat; és a dir: basant-me en el sentit profund de la paraula.

No oblidarem tampoc, entre les veus homenatjades aquest 2018, la de Maria Aurèlia Capmany (Barcelona, 3 d’agost de 1918 – 2 d’octubre de 1991), coneguda especialment per la seva trajectòria com a novel·lista, dramaturga i assagista. És una de les escriptores catalanes més polifacètiques. Va rebre el Premi Sant Jordi de novel·la del 1968 amb l’obra Un lloc entre els morts i el Premi Joanot Martorell del 1948 amb El cel no és transparent. Fou presidenta del PEN català entre 1979 i 1983. Destacà també com a activista cultural, feminista i antifranquista. Són d’ella les paraules amb què cloem aquesta notícia:

“La dona mai aconseguirà res si no entén i accepta que la seva lluita no és una lluita a favor de les dones, sinó a favor d’una persona oprimida, utilitzada i injustament tractada.”

Departament de llengua catalana i literatura

 

Modificació horari dia Sant Jordi

Benvolgudes famílies,
Us comuniquem que el proper dilluns 23 d’abril a l’Institut celebrarem Sant Jordi i l’horari serà modificat. Els alumnes d’ESO començaran a les 9:00 del matí i faran activitats i tallers diversos. L’hora d’acabada serà aproximadament a tres quarts de dues. Els lliuraments de premis es faran al Centre Cívic Can Clariana, a 5 minuts de l’Alzina
El alumnat de Batxillerat està convidat a participar-hi.
Molt bon Sant Jordi a totes i a tots!

Equip directiu.

CONCURS LITERARI SANT JORDI 2018

ELS DEPARTAMENTS DE LLENGÜES DE L’INS L’ALZINA CONVOQUEN EL CONCURS LITERARI A L’INSTITUT

 

BASES 

1a Participants: Els alumnes del centre, els quals, pel sol fet de participar-hi, accepten aquestes bases.

2a Categories

Prosa catalana, per als alumnes de primer i segon d’ESO

Prosa catalana, per als alumnes de tercer i quart d’ESO

Prosa catalana, per als alumnes de primer i segon de BATX

 

Poesia catalana, per als alumnes de primer i segon d’ESO

Poesia catalana, per als alumnes de tercer i quart d’ESO

Poesia catalana, per als alumnes de primer i segon de BATX

 

Prosa castellana, per als alumnes de primer i segon d’ESO

Prosa castellana, per als alumnes de tercer i quart d’ESO

Prosa castellana, per als alumnes de primer i segon de BATX

 

Poesia castellana, per als alumnes de primer i segon d’ESO

Poesia castellana, per als alumnes de tercer i quart d’ESO

Poesia castellana, per als alumnes de primer i segon de BATX

 

Treballs en llengua anglesa

Treballs en llengua francesa

Assaig o cultura grecollatina

 

3a Termini de presentació: DILLUNS 9 d’ABRIL de 2018 (14.00 h) (a Consergeria).

4a Presentació formal dels treballs:

Impressió en paper per quadruplicat en què hi consti el títol i a la part superior dreta la categoria i el pseudònim. Cal enviar- ne una còpia a l’adreça alzinasantjordi@gmail.com especificant a l’assumpte el títol de l’obra presentada, la categoria i la llengua (per ex. Prosa catalana, 2nESO).

L’extensió màxima dels treballs serà de tres fulls DIN A4 ( amb un màxim de 25 línies per full), impresos a una cara, a doble espai i amb lletra Arial 12.

Cada alumne/a pot presentar tants escrits com desitgi, però només podrà optar, com a màxim, a dos premis i de categories lingüístiques diferents.

Les obres han d’anar dins un sobre mida foli, en el qual NO ha de constar el nom de l’autor, sinó només la categoria i el títol. Aquestes dades es repetiran en un altre sobre petit tancat dins del qual s’escriurà el nom i el curs de l’autor/a.

5a Jurat: Estarà format pel professorat dels seminaris de llengües.

6a Premis : Els premis seran lliurats amb la col·laboració de l’AMPA. Hi haurà un premi per categoria, que tant podrà ser declarat desert com compartit « ex æquo », segons decisió inapel·lable del jurat, el qual valorarà tant el contingut com la correcció lingüística.

7a Lliurament de premis: En l’acte de celebració de Sant Jordi, dilluns, 23 d’abril de 2018.

8a Devolució d’originals: Es recomana de recollir-los com més aviat millor en els seminaris de les llengües respectives.

 

Notes

  • Els treballs guanyadors de les diferents categories de llengua catalana seran presentats per l’institut al concurs del districte de Sant Andreu.
  • Els treballs guanyadors (presentats amb suport informàtic) es penjaran a la pàgina WEB de l’Ins L’ALZINA i publicats a la revista del centre.

 

Jocs florals del districte de Sant Andreu

Benvolguts,
Benvolgudes,

Ens plau enviar-vos l’enllaç on trobareu les fotografies de l’acte de lliurament de premis dels Jocs florals escolars de Sant Andreu, que vam celebrar el 19 de maig al SAT.

http://crp.sesantandreu.cat/lliurament-del-premis-dels-jocs-florals-de-sant-andreu/

Amb les fotografies podreu reviure la inoblidable jornada literària que vam compartir plegats. I aprofitem per felicitar la Laia Fernández i el Daniel Mota (que van resultat premiats).

Celebració de Sant Jordi ’17

El divendres 21 d’abril, com a cloenda a tot un seguit d’actes, vam celebrar la diada de Sant Jordi. Aquesta celebració és possible gràcies al treball de moltes persones: des de qui planifica, amb molt de temps, els tallers i els horaris, qui llegeix i corregeix textos, qui pensa les activitats, qui s’ofereix a fer tallers, qui documenta amb les seves fotografies el dia … tantes i tantes persones que amb la seva feina fan possible que tot el centre plegat pugui celebrar una festivitat tan carregada de significat.

D’aquest any ens quedarà, a més d’aquest bon record, el cartell que la Mayra ens ha dissenyat.

Gràcies a tots i a totes els que ho heu fet possible.

Us deixem les fotografies (gràcies Joan) i el discurs que va cloure la diada (Felisa)

 

 

Isabel Balaguer

Directora

Gaudir de la setmana cultural

 

I dins la setmana cultural cal destacar…

Xerrada Amical Mathausen

La doctora Rosa Torán, historiadora i membre de l’organització Amical Mauthausen, va oferir una xerrada per a l’alumnat de 4t i de 2n de Batxillerat de les matèries de Literatura catalana i de Geografia el dimecres 19 d’abril. La temàtica fou la deportació cap als camps de concentració nazi, les seves causes i planificació, les diferents fases i els grups socials que l’integraven. En aquest context també es va reflexionar sobre la importància històrica de l’obra d’investigació de Montserrat Roig, Els catalans als camps nazis, publicada per primer cop el 1977 i que aquest setembre es tornarà a reeditar.

Eduard Carmona i Iago Marta, poesia i música

I abans de gaudir de ple de la celebració de la diada de Sant Jordi, els alumnes de 3r d’ESO van assistir al recital poètic d’Eduard Carmona acompanyat per Iago Marta a la guitarra. Entre d’altres vam poder escoltar els poemes de: Max Besora, Blai Bonet, Jacques Prévert i del mateix Eduard Carmona.

Estem preparant un recull de la diada de celebració de Sant Jordi. Us ho farem arribar aviat.

 

Omplim l’Alzina de poesia

Com a aperitiu previ a la Jornada literària i cultural de Sant Jordi 2017, aquests dies l’institut s’ha omplert de POESIA. Només aterrar de les vacances de Setmana Santa, els alumnes  de 1r de Batxillerat han pogut gaudir del poeta Josep Pedrals, que tal com apareix a la biografia de la seva pàgina web escriu per necessitat, per voluntat i per encàrrec. Amb la seva poesia desimbolta, directa i enginyosa ens ha fet viure i veure una altra cara de la poesia.

 

He somiat una lectora

que es delia més enllà:

els meus versos, seductora,

els llegia amb tanta boca

que al final els va besar.

Després, amb l’alè mullia

i amb els dits fregava els mots

per dur-se la poesia,

com a tinta d’ambrosia,

a altres llavis més remots.

Josep Pedrals

Els alumnes de primer d’ESO també han viscut la seva particular trobada amb la poesia de la mà de la poetessa Anna Gas Serra, exalumna del centre que recentment ha obtingut el premi de poesia Joan Duch de Juneda pel recull de poemes Cor àvid. Cos perdut, i dels alumnes de literatura de 2n de Batxillerat David Ortiz, Albert Balsells, Laura Ramón, Laura Colomé i Andrea Córdova.

Meta

La píndola-bomba per excel•lència és

la poesia.

El capritx indispensable d’aquells que han vist

En la paraula un bot salvavides.

Contra la carronya del temps.

Contra l’oblit:

La poesia.

Anna Gas i Serra

El centre agraeix a Mayra Vives Pérez l’elaboració de l’excel.lent cartell d’enguany.

Felicitats, Laia!!!

Aquest matí, a la sala del Consell de Cent de l’Ajuntament de Barcelona s’ha fet entrega dels premis atorgats als guanyadors dels Jocs Florals de Barcelona.

La Laia Fernández, de 1r de batxillerat, ha guanyat en la categoria de prosa (d’ensenyament post obligatori). Moltes felicitats!