Entrades

Benestar i eleccions saludables

Sabies que un de cada cinc adolescents (un 17 %) serà fumador al final del’adolescència?

La majoria comença entre els 13 i 14 anys, edat en la qual el cervell encara s’està   desenvolupant   i   es   genera   addicció   amb   molta   facilitat.   Això significa que quan es comença a fumar a aquestes edats és molt més difícil deixar-ho. En essència: l’inici del consum de tabac quan són molt joves s’associa amb consums més intensos i duradors.

 

El Programa SI!

Durant els propers dies, amb el Programa SI! de secundària, el teu fill tindrà l’oportunitat d’aprendre habilitats i recursos de cara a mantenir un benestar emocional i prevenir el consum de tabac.

 Si vols conèixer amb més profunditat com afecta el tabac a la salut cardiovascular, llegeix l’article «El fum de tabac, directe al cor».

Web   recomanada:  https://fundacionshe.org/el-fum-del-tabac-directe-al- cor-2/

 

Recorda:

Una actitud negativa vers el tabac és el primer pas per decidir no fumar: Aquesta actitud es genera amb la informació sobre les conseqüències de fumar i ser conscient que no en són immunes. Parlar amb naturalitat sobre els efectes negatius de fumar ajuda a tenir motius per a no començar. La majoria dels nois i noies que comencen a fumar desconeixen els efectes perjudicials del tabac o tenen creences sobre els beneficis.

A l’article «Falses creences sobre el tabac» t’expliquem algunes d’aquestes creences, i et donem idees de com desmitificar-les.

Web recomanada:

En els moments d’ansietat o d’inseguretat el teu fill és més vulnerable a provar el tabac: El 86,8 % dels adolescents fumadors creu que fumar fa que la gent se senti bé i que ajuda a calmar l’ansietat. Facilitar que aprenguin altres maneres de sentir benestar emocional i sentir-se més segurs disminuiria la probabilitat que comencin a fumar. Per tant, t’animem a reflexionar sobre:

  1. Què afavoreix que el teu fill se senti alegre?
  2. Què afavoreix que se senti segur i en calma?

 

A l’article «Gaudeix de la vida! L’optimisme pot protegir-te» t’expliquem la relació entre les emocions i el consum de substàncies tòxiques, i maneres saludables d’obtenir benestar.

Web recomanada:

Detectar la pressió del grup i saber dir no és clau per afrontar aquesta etapa: No totes les persones que els rodegen, la publicitat, els mitjans de comunicació o els costums socials transmeten models de vida que afavoreixen la salut. És important que en aquestes edats comprenguin que estimar o admirar una persona no significa estar d’acord amb totes les accions, i poden decidir quins aspectes volen incorporar a la seva vida i quins no.

A l’article «Tres maneres de dir no» t’expliquem estratègies que el teu fill veurà a classe.

Web recomanada:

Quan es consumeix alcohol és més probable fumar: Si en les celebracions i festivitats evitem o minimitzem el consum d’alcohol, fomentem que no s’associï l’alcohol amb diversió, i d’aquesta manera ajudem els adolescents a prendre decisions més saludables.

L’adolescència   és   una   etapa   especialment   vulnerable   als   efectes negatius de l’alcohol. Pensa què li passaria a una planta si la regues amb alcohol. El creixement es veuria afectat; de la mateixa manera li passa al cervell  i al cos  a  l’adolescència. Si  vols saber per què, mira el vídeo 1 i vídeo     2,     en     què     s’explica     com     interfereix     l’alcohol     en     el desenvolupament   i  funcionament   del   cervell   a   l’adolescència   i   la joventut.

Vídeo 1: https://www.youtube.com/watch?v=iRbEqRMsRp4

Vídeo 2: https://www.youtube.com/watch?v=OeLPfkbEkyw

 

A l’article «La complicada relació entre adolescents i alcohol» pots llegir- ne més sobre el consum d’alcohol a l’adolescència i els efectes.

Web recomanada:

https://fundacionshe.org/la-complicada-relacio-entre-adolescents-i- alcohol/http://

Programa Salut Integral – Programa SI!

El Programa SI!

Un programa d’intervenció escolar dirigit a nens i nenes de 3 a 16 anys amb un clar objectiu: demostrar que l’adquisició d’hàbits saludables des de la infància redueix els riscs de patir malalties cardiovasculars i millora la qualitat de vida en l’edat adulta.

El principal factor de risc cardiovascular, tant en adults com en edat infantil, és l’obesitat juntament amb els factors associats com la diabetis i la hipertensió, fruit d’una alimentació inadequada d’uns nivells baixos d’activitat física. A més, altres factors de risc de les malalties cardiovasculars, típicament estudiats en poblacions adultes, també comencen a estar presents en la població infantil espanyola.

El Programa SI! neix de la voluntat del Dr. Valentí Fuster de promoure la salut cardiovascular amb l’objectiu d’ensenyar a mantenir hàbits de vida adequats i durant tota la vida.

La investigació en salut pública ha assenyalat que les iniciatives de promoció de la salut han de començar en la infància per aconseguir un canvi de comportament durador i eficaç i que les intervencions escolars són les més efectives.


Un grup d’alumnes voluntaris de 1r d’ESO formen part de l’estudi i els fan analítiques i mesures antropomètriques (que continuaran també l’any vinent).

Des de ciències de la naturalesa han estudiat nutrició.  Han après quins aliments formen part d’una dieta saludable i equilibrada, han fet activitats per adonar-se de la quantitat de sucres que contenen els productes elaborats, tant si són complets o “light” i han fet batuts de fruites i verdures. En algun cas han gravat petits vídeos.

Des d’educació física, han treballat la necessitat d’incorporar l’exercici en els seus hàbits saludable. A més, han dissenyat un itinerari. La sortida de dimecres 25 a Collserola va ser un exemple d’itinerari saludable.  
I d’ara en endavant, a tutoria, els vostres fills i les vostres filles de primer d’ESO, aprofundiran en el món de les relacions. Investigaran quin paper hi juguen les emocions i la seva correcta gestió en l’adquisició dels hàbits saludables. I estudiaran les conseqüències dels hàbits de vida a llarg termini.
Només els alumnes de segon d’eso han fet una sèrie de cartells relacionats amb la Salut Integral i els han enganxat a les escales i en algun passadís.
I la jornada de la salut va incorporar el repartiment, el dia de la sortida, de fruita en el segon pati. Va tenir molt d’èxit i l’alumnat preguntava per què es feia.