Entrades

Benestar i eleccions saludables

Sabies que un de cada cinc adolescents (un 17 %) serà fumador al final del’adolescència?

La majoria comença entre els 13 i 14 anys, edat en la qual el cervell encara s’està   desenvolupant   i   es   genera   addicció   amb   molta   facilitat.   Això significa que quan es comença a fumar a aquestes edats és molt més difícil deixar-ho. En essència: l’inici del consum de tabac quan són molt joves s’associa amb consums més intensos i duradors.

 

El Programa SI!

Durant els propers dies, amb el Programa SI! de secundària, el teu fill tindrà l’oportunitat d’aprendre habilitats i recursos de cara a mantenir un benestar emocional i prevenir el consum de tabac.

 Si vols conèixer amb més profunditat com afecta el tabac a la salut cardiovascular, llegeix l’article «El fum de tabac, directe al cor».

Web   recomanada:  https://fundacionshe.org/el-fum-del-tabac-directe-al- cor-2/

 

Recorda:

Una actitud negativa vers el tabac és el primer pas per decidir no fumar: Aquesta actitud es genera amb la informació sobre les conseqüències de fumar i ser conscient que no en són immunes. Parlar amb naturalitat sobre els efectes negatius de fumar ajuda a tenir motius per a no començar. La majoria dels nois i noies que comencen a fumar desconeixen els efectes perjudicials del tabac o tenen creences sobre els beneficis.

A l’article «Falses creences sobre el tabac» t’expliquem algunes d’aquestes creences, i et donem idees de com desmitificar-les.

Web recomanada:

En els moments d’ansietat o d’inseguretat el teu fill és més vulnerable a provar el tabac: El 86,8 % dels adolescents fumadors creu que fumar fa que la gent se senti bé i que ajuda a calmar l’ansietat. Facilitar que aprenguin altres maneres de sentir benestar emocional i sentir-se més segurs disminuiria la probabilitat que comencin a fumar. Per tant, t’animem a reflexionar sobre:

  1. Què afavoreix que el teu fill se senti alegre?
  2. Què afavoreix que se senti segur i en calma?

 

A l’article «Gaudeix de la vida! L’optimisme pot protegir-te» t’expliquem la relació entre les emocions i el consum de substàncies tòxiques, i maneres saludables d’obtenir benestar.

Web recomanada:

Detectar la pressió del grup i saber dir no és clau per afrontar aquesta etapa: No totes les persones que els rodegen, la publicitat, els mitjans de comunicació o els costums socials transmeten models de vida que afavoreixen la salut. És important que en aquestes edats comprenguin que estimar o admirar una persona no significa estar d’acord amb totes les accions, i poden decidir quins aspectes volen incorporar a la seva vida i quins no.

A l’article «Tres maneres de dir no» t’expliquem estratègies que el teu fill veurà a classe.

Web recomanada:

Quan es consumeix alcohol és més probable fumar: Si en les celebracions i festivitats evitem o minimitzem el consum d’alcohol, fomentem que no s’associï l’alcohol amb diversió, i d’aquesta manera ajudem els adolescents a prendre decisions més saludables.

L’adolescència   és   una   etapa   especialment   vulnerable   als   efectes negatius de l’alcohol. Pensa què li passaria a una planta si la regues amb alcohol. El creixement es veuria afectat; de la mateixa manera li passa al cervell  i al cos  a  l’adolescència. Si  vols saber per què, mira el vídeo 1 i vídeo     2,     en     què     s’explica     com     interfereix     l’alcohol     en     el desenvolupament   i  funcionament   del   cervell   a   l’adolescència   i   la joventut.

Vídeo 1: https://www.youtube.com/watch?v=iRbEqRMsRp4

Vídeo 2: https://www.youtube.com/watch?v=OeLPfkbEkyw

 

A l’article «La complicada relació entre adolescents i alcohol» pots llegir- ne més sobre el consum d’alcohol a l’adolescència i els efectes.

Web recomanada:

https://fundacionshe.org/la-complicada-relacio-entre-adolescents-i- alcohol/http://

Programes en què participa l’Alzina

El Consorci d’Educació de Barcelona aquest curs 2018-19 va unificar els diversos programes que ofereix als centres educatius amb la finalitat de facilitar una planificació coherent en el si del centre per avançar en la transformació educativa.

Els programes en què l’Alzina participa formen part dels àmbits temàtics següents:

Igualtat d’oportunitats, comunitat i família

ÈXIT  

El Programa Èxit Acompanyament Educatiu promogut pel Consorci d’Educació de Barcelona ofereix suport en horari extraescolar a l’alumnat que, amb el suport adient, pot aconseguir més bons resultats acadèmics, consolidar els aprenentatges, els hàbits de treball, en definitiva, augmentar les expectatives de futur.

ÈXIT ANGLÈS 

El programa Èxit Anglès, promogut pel Consorci d’Educació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona i en col·laboració amb l’Escola Oficial d’Idiomes Barcelona-Drassanes, vol impulsar un pla de treball sistemàtic per millorar la competència en expressió, interacció i comprensió oral en llengua anglesa de l’alumnat del darrer curs d’educació primària i d’ESO. D’una banda, joves universitaris amb nivell mínim de B2 en llengua anglesa (MECR) duen a terme les sessions orals en petits grups amb l’alumnat. De l’altra, professorat nadiu de l’EOI Barcelona-Drassanes expert en el treball de l’oralitat du a terme cada mes sessions d’assessorament amb el professorat dels centres participants.

ENGINY 

El Programa Enginy s’ofereix com a recurs per a l’atenció educativa de tot l’alumnat d’ESO en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, adaptant-se als nous reptes culturals, socials, econòmics, científics i tecnològics actuals; situant l’aprenentatge competencial com un pilar per promoure valors i actituds d’inclusió social per viure i aprendre junts i disminuir les desigualtats, tot destacant el paper dels docents i dels educadors com a agents impulsors d’aquests canvis. Per aquest motiu, els diferents projectes que s’ofereixen, pretenen esdevenir un modelatge per als docents, a més d’un aprenentatge competencial i vivencial per a l’alumnat. En formen part Programa  Grumet i Oficis de la ciutat.

Valors i ciutadania

PATRIMONIA’M 

El programa neix a partir d’una proposta entre el Consorci d’Educació i el MUHBA amb l’objectiu d’arrelar l’alumnat de Barcelona a la història de la seva ciutat a través del seu patrimoni, per entendre i comprendre com és la ciutat actualment. Cada centre patrimonia un vestigi material (diferents èpoques històriques) o un espai natural de la ciutat. Al voltant d’aquest element s’elabora un projecte que potencia les accions de recerca interdisciplinària, en el marc curricular de les diferents matèries fent més èmfasi en les de l’àmbit social, artístic i cultural. L’alumnat esdevé protagonista del seu aprenentatge assolint competències bàsiques de diferents àmbits. El professorat rep la formació en patrimoni des del MUHBA i l’assessorament a centres des del Consorci d’Educació.

Llengua, Plurilingüisme i Internacionalització

LITERÀPOLIS  

Literàpolis BCN. és un programa promogut per Barcelona ciutat de la literatura Unesco des de l’Institut de Cultura de Barcelona. El programa utilitza una aplicació mòbil que té una dinàmica de gimcana literària i que està basada en novel·les barcelonines. Té la intenció de fomentar la lectura i el coneixement de la ciutat entre el públic de 14 a 18 anys. L’aplicació Literapolisbcn, permet als participants localitzar diferents punts geogràfics reals de la ciutat per on transcorre l’acció d’un llibre desenvolupant un seguit de proves. La plataforma permet crear nous jocs-itineraris sense necessitat de programar. És un gestor de continguts organitzat de tal manera que, si es tenen els continguts treballats, la plataforma crea automàticament l’itinerari i aquest és visible en qualsevol dispositiu mòbil des del moment en el qual es publica. El programa permet experimentar diferents itineraris i crear-ne de nous de forma cooperativa a partir dels llibres triats que situïn la seva acció a la ciutat.

Benestar, Salut i Esports

PROGRAMA SI 

Programa promogut pel Departament d’Ensenyament, en col·laboració amb la Fundació SHE. El Programa SI! incideix en quatre components: l’alimentació, l’activitat física, el coneixement del cos i la gestió de les emocions. La intervenció va dirigida a l’alumnat, a les seves famílies, al professorat i a l’ambient escolar.

Coneixement científic i tecnològic

MOSQUITO ALERT  

El programa es basa en l’ús de l’aplicació per a mòbils i tauletes (mosquitoalert). Té l’objectiu d’unir ciutadans, científics i gestors en la lluita contra els mosquits que transmeten malalties. L’estructura del programa separa les activitats en tres blocs. Un primer bloc de treball a l’aula on l’alumnat entra en contacte amb els coneixements i habilitats necessaris per participar en el projecte de ciència ciutadana. Un segon bloc d’us de l’aplicació a camp. Un tercer bloc d’anàlisis conclusions i debat sobre els resultats del mapeig realitzat amb l’aplicació.

Transformació educativa

XARXES PER AL CANVI

Xarxes per al Canvi promou i facilita al centre educatiu la participació en una xarxa de centres pròxima territorialment per tal d’afavorir i compartir la transformació educativa dins el mateix centre i de forma sistèmica amb l’entorn. És un program

Festes: alegria, gaudi i… excessos?

Les festes són un motiu per celebrar, fer coses diferents de com les fem habitualment, compartir temps amb qui estimem d’una forma especial… I a la nostra cultura és prou habitual que els excessos estiguin presents.

Mitjançant aquest comunicat volem reflexionar sobre el model de celebració que volem donar al nostre alumnat. Imagina aquesta situació:

Entres a una sala decorada per a una festa, amb música divertida i taules plenes de menjar i beguda que normalment no menges, perquè són de consum ocasional (només que en aquest cas hi ha com per a donar de menjar a dos centres com el teu). Sona bé, oi?

Ara imagina que aquesta sala està buida i tu ets l’únic convidat. Et segueix semblant divertida? Probablement no, i això és perquè en els moments d’alegria, allò que més ens ve de gust és estar amb les persones del nostre entorn, ballar, parlar i gaudir plegats del moment; el menjar i la beguda són realment accessoris.

Si això és així, perquè ens entossudim en menjar i beure com si no ho haguéssim fet durant diversos dies?

Els aprenentatges que adquirim mitjançant l’alegria es fixen fortament en el nostre cervell, de forma que és més probable que els reproduïm quan siguem grans i tinguem capacitat de triar. Si quan som els adults qui manem, les festes se’ns escapen de les mans, què passarà quan siguin ells qui pugui triar com organitzar-les?

Per això us animem a promoure celebracions al centre carregades d’activitats i jocs de moviment, més aliments saludables i de consum habitual presentats de formes diferents i divertides, alguns aliments de consum ocasional i moltes ganes de gaudir de la bona companyia. En aquest document teniu un exemple d’activitat saludable per a la propera festa: l’Amic invisible i saludable.

 

Només fa falta centrar l’atenció envers allò que realment és important per entendre cap a on dirigir el canvi.

 

 

Tingues cura del cor amb l’alimentació

Actualment, els mitjans de comunicació ens bombardegen amb aliments rics en greixos, sal i sucres simples, i en moltes ocasions fomenten la ingesta de racions extremadament grans. A més a més, quan mengem davant la tele (ordinador, tauleta, cine… de pantalles en general) solem prendre aquesta mena d’aliments en grans quantitats. Això ens allunya cada vegada més de l’estil de vida mediterrani i és un medi de cultiu perfecte per al desenvolupament de malalties cardiovasculars.

La imatge següent mostra algunes estratègies per triar millor la mida de les racions.

El Programa SI!

L’alimentació inadequada suposa un factor de risc cardiovascular. L’adolescència és l’època en què s’adquireixen nous hàbits de consum d’aliments, ja que es fan més àpats fora de casa. A més a més, es tendeix a rebutjar les normes tradicionals familiars i es busca més autonomia a l’hora de prendre decisions. Tot això sumat a les influències socials i a les campanyes publicitàries fa que es tendeixi a triar aliments amb excés de greix, de sal o sucres simples i, en general, se solen triar racions d’una mida més gran que les recomanades, fet que predisposa al sobrepès o a l’obesitat. El Programa SI! donarà a conèixer al teu fill estratègies que l’ajudin a tenir una dieta cardiosaludable.

Recorda

La mida del plat sí que importa!: No només s’ha de prestar atenció a la mena d’aliments que consumeixes, sinó també a la ració que prens de cadascun.
Actualment existeixen diverses guies i trucs que ens ajuden a menjar el que realment necessitem. Sabies que es pot utilitzar la mà per calcular la quantitat de carn o verdura que s’ha d’ingerir?

Web recomanada: http://fundacionshe.org/es/cuanto-hay-que-comer-dos-metodos-que-realmente-funcionan-2/

 

Greix dels aliments, benefici o perjudici?:

No tots els greixos són iguals! Tria aliments amb greixos saludables com l’omega-3 i l’omega-6, que es troben al peix blau i a la fruita seca, o l’àcid oleic de l’oli d’oliva.
És important conèixer els beneficis que els greixos ens aporten. Et recomanem que visitis la web de l’AECOSAN, on trobaràs informació molt útil que pots comentar amb el teu fill, ja que treballarà amb aquesta web a classe per aprendre més coses sobre els greixos i la sal.

Web recomanada: http://www.plancuidatemas.aesan.msssi.gob.es/default.htm

«Estereotips NO, gràcies»: La salut és el que importa!

De vegades, quan es vol arribar a l’estereotip de bellesa del moment caiem en hàbits alimentaris poc saludables. Aquests estereotips solen ser modes passatgeres en les quals caiem al llarg de la vida. Mira enrere i veuràs com ha canviat la teva percepció. Et recomanem mirar aquest vídeo que es projectarà a la classe del teu fill perquè el comenteu junts.

Vídeo recomanat: https://www.youtube.com/watch?v=WOIyA-18k2s

Com és d’important la família!

Pensa en aquestes preguntes:

Quins són els teus plats favorits?
Menges pa o postres en cada àpat?
T’agrada anar al camp?
Practiques algun tipus d’activitat física durant el teu temps lliure?
Què sols fer quan t’enfades?
Alguna vegada has evitat que algú et veiés plorar?
D’on creus que et venen aquests gustos o formes d’actuar?
És possible que pensar en aquestes preguntes t’hagi recordat els teus pares, avis, germans… Segurament moltes són coses que acostumàveu a fer plegats durant la teva infància o adolescència. Fins i tot és possible que alguna vegada hagis renegat d’aquests hàbits o costums i que els hagis pogut modificar per alguns de més saludables. Si és així, sabràs com és de difícil per als adults canviar els hàbits.

Per això, al Programa SI! un dels nostres principals objectius és que els missatges de salut arribin a les llars, per tal d’ajudar a modificar les actituds i es mantinguin els hàbits de vida saludables, en una edat delicada en què els nois i noies prenen decisions sobre els seus comportaments.

Les Newsletter de família que proposem serveixen com a via de comunicació amb les quals fer arribar una visió propera i senzilla de la salut, en la que prengui especial importància el fet de gaudir del temps en família i adonar-nos del model de salut que representem per a ells.

Recordeu que d’una petita llavor, amb el temps, pot créixer un gran arbre.

PDF Sabem que vols el millor per al teu fill o filla

Programa Salut Integral – Programa SI!

El Programa SI!

Un programa d’intervenció escolar dirigit a nens i nenes de 3 a 16 anys amb un clar objectiu: demostrar que l’adquisició d’hàbits saludables des de la infància redueix els riscs de patir malalties cardiovasculars i millora la qualitat de vida en l’edat adulta.

El principal factor de risc cardiovascular, tant en adults com en edat infantil, és l’obesitat juntament amb els factors associats com la diabetis i la hipertensió, fruit d’una alimentació inadequada d’uns nivells baixos d’activitat física. A més, altres factors de risc de les malalties cardiovasculars, típicament estudiats en poblacions adultes, també comencen a estar presents en la població infantil espanyola.

El Programa SI! neix de la voluntat del Dr. Valentí Fuster de promoure la salut cardiovascular amb l’objectiu d’ensenyar a mantenir hàbits de vida adequats i durant tota la vida.

La investigació en salut pública ha assenyalat que les iniciatives de promoció de la salut han de començar en la infància per aconseguir un canvi de comportament durador i eficaç i que les intervencions escolars són les més efectives.

Per ajudar-vos a entendre el sentit i la filosofia del programa, teniu aquesta senzilla Guia SI!

http://www.programasi.org/ca/

 

Mini project about healthy food

During this course 1st of ESO students have been involved in “Programa de Salut Integral” doing several activities related to different subjects. One of these subjects is Science. After having studied relevant issues such as healthy foods and drinks and the Mediterranean diet in Science, and taking advantage of the fact that in the English subject students were learning about the British meals, during 4 sessions students have carried out a mini project about Science in English with both teachers in the classroom. They have designed a one-day meal plan and then they have presented it in front of their classmates. Here you can watch their presentations.

Maria Esteban (Science teacher)
Anna Jané (English teacher)

Ruta de senderisme pel Parc Natural de Collserola

El dimecres 25 d’abril l’alumnat de 1r d’ESO va realitzar una ruta de senderisme pel parc natural de Collserola. Durant l’activitat, emmarcada en el Programa de Salut Integral que els alumnes estan portant a terme, vam gaudir d’un entorn natural magnífic amb unes meravelloses vistes de Barcelona i d’altres poblacions properes. Deu kilòmetres caminant i compartint l’experiència amb amics i companys. Objectiu de salut aconseguit!!

Programa Salut Integral – Programa SI!

El Programa SI!

Un programa d’intervenció escolar dirigit a nens i nenes de 3 a 16 anys amb un clar objectiu: demostrar que l’adquisició d’hàbits saludables des de la infància redueix els riscs de patir malalties cardiovasculars i millora la qualitat de vida en l’edat adulta.

El principal factor de risc cardiovascular, tant en adults com en edat infantil, és l’obesitat juntament amb els factors associats com la diabetis i la hipertensió, fruit d’una alimentació inadequada d’uns nivells baixos d’activitat física. A més, altres factors de risc de les malalties cardiovasculars, típicament estudiats en poblacions adultes, també comencen a estar presents en la població infantil espanyola.

El Programa SI! neix de la voluntat del Dr. Valentí Fuster de promoure la salut cardiovascular amb l’objectiu d’ensenyar a mantenir hàbits de vida adequats i durant tota la vida.

La investigació en salut pública ha assenyalat que les iniciatives de promoció de la salut han de començar en la infància per aconseguir un canvi de comportament durador i eficaç i que les intervencions escolars són les més efectives.


Un grup d’alumnes voluntaris de 1r d’ESO formen part de l’estudi i els fan analítiques i mesures antropomètriques (que continuaran també l’any vinent).

Des de ciències de la naturalesa han estudiat nutrició.  Han après quins aliments formen part d’una dieta saludable i equilibrada, han fet activitats per adonar-se de la quantitat de sucres que contenen els productes elaborats, tant si són complets o “light” i han fet batuts de fruites i verdures. En algun cas han gravat petits vídeos.

Des d’educació física, han treballat la necessitat d’incorporar l’exercici en els seus hàbits saludable. A més, han dissenyat un itinerari. La sortida de dimecres 25 a Collserola va ser un exemple d’itinerari saludable.  
I d’ara en endavant, a tutoria, els vostres fills i les vostres filles de primer d’ESO, aprofundiran en el món de les relacions. Investigaran quin paper hi juguen les emocions i la seva correcta gestió en l’adquisició dels hàbits saludables. I estudiaran les conseqüències dels hàbits de vida a llarg termini.
Només els alumnes de segon d’eso han fet una sèrie de cartells relacionats amb la Salut Integral i els han enganxat a les escales i en algun passadís.
I la jornada de la salut va incorporar el repartiment, el dia de la sortida, de fruita en el segon pati. Va tenir molt d’èxit i l’alumnat preguntava per què es feia.