Entrades

Resultats Programa SI!

Des de l’equip del Programa SI! de Secundària volem agrair el vostre compromís i participació durant tots aquests anys de projecte i especialment aquest últim curs amb totes les dificultats afegides davant les quals ens trobem.

Fa uns mesos compartim amb la comunitat científica els primers resultats obtinguts dels mesuraments inicials del projecte, i volem compartir-los amb vosaltres i totes les famílies que els han fet possibles.

Us fem arribar un document resumeixen de la primera recollida de dades, en el qual hem sintetitzat la informació i es referencien els articles publicats.

La recollida de dades en la qual actualment ens trobem immersos ens ajudarà a conèixer la situació i evolució dels adolescents participants, per la qual cosa ens agradaria que si us plau difongueu aquesta informació entre les famílies.

https://www.programasi.org/

 

 

Salut i estrès

Els mesos centrals i finals de curs es poden viure amb especial estrès.

Quan s’experimenta estrès el cos allibera grans quantitats de cortisol, hormona que fa que “ENS POSEM EN ACCIÓ”, la qual cosa està molt bé per a afrontar un repte immediat, però mantingut en el temps l’augment de taxa cardíaca, de tensió muscular, de glucosa en sang, i la disminució de la resposta del sistema immunològic… poden passar factura a la salut.

Per això, des del Programa SI!, a part de les activitats d’aula on l’alumnat té l’oportunitat d’aprendre gestió emocional per fer front aquestes situacions, es promou en el decàleg d’ambient escolar la inclusió de rutines de descans i relaxació, que us animem a posar en pràctica. Aquestes rutines, no només permeten que el cos es recuperi de l’estrès, sinó que afavoreixen l’atenció i per això estimulen també l’aprenentatge.

 

Menys estrès, més salut

L’autocura dels docents és un aspecte que també forma part de l’ambient escolar, sent així, com podem prevenir un estrès massa intens o continuat?.

Moltes vegades la resposta està en una bona planificació. Revisar, prioritzar i reorganitzar les tasques pendents i previstes, pot ajudar a ser més conscients dels reptes que volem afrontar (recorda la informació sobre gestió del temps que vam enviar al comunicat 5). Evitar mantenir-nos en un estat d’estrès mantingut farà que la nostra salut i estat d’ànim no se’n ressenti, de manera que podrem seguir donant el millor de nosaltres.

Tot i que no és fàcil evitar caure en les xarxes de l’estrès, t’animem a seguir aquests 5 passos per prevenir-lo:

  1. Identifica què t’estressa, especialment el significat que tu li dónes a això que t’estressa.
  2. Identifica com t’estresses (on notes l’estrès, mal de cap, tensió muscular, nus a l’estómac…) i què fas quan t’estresses (accions que realitzes per reduir l’estrès i si són saludables o no).
  3. Elimina els estressors innecessaris en la teva vida: grups de WhatsApp, correus publicitaris, tasques supèrflues que no t’aporten.
  4. Aprèn tècniques d’afrontament de l’estrès, com fer exercici, practicar la relaxació progressiva i la respiració profunda, fer alguna activitat que impliqui la creativitat o sortir a la natura sempre que puguis.
  5. Augmenta l’estrès positiu tractant de veure els reptes a què t’enfrontes amb una visió d’aprenentatge continu i no tant d’haver d’arribar a la perfecció. Recorda que “Una actitud positiva o negativa davant un determinat problema, pot marcar la diferència entre la solució i el caos més absolut“. Dr. Valentí Fuster, El cercle de la motivació.

Quan miro enrere totes aquestes preocupacions, me’n recordo de la història del vell home que va dir quan estava a punt de morir, que havia tingut un munt de problemes en la seva vida, la majoria dels quals mai havien succeït

Benestar i eleccions saludables

Sabies que un de cada cinc adolescents (un 17 %) serà fumador al final del’adolescència?

La majoria comença entre els 13 i 14 anys, edat en la qual el cervell encara s’està   desenvolupant   i   es   genera   addicció   amb   molta   facilitat.   Això significa que quan es comença a fumar a aquestes edats és molt més difícil deixar-ho. En essència: l’inici del consum de tabac quan són molt joves s’associa amb consums més intensos i duradors.

 

El Programa SI!

Durant els propers dies, amb el Programa SI! de secundària, el teu fill tindrà l’oportunitat d’aprendre habilitats i recursos de cara a mantenir un benestar emocional i prevenir el consum de tabac.

 Si vols conèixer amb més profunditat com afecta el tabac a la salut cardiovascular, llegeix l’article «El fum de tabac, directe al cor».

Web   recomanada:  https://fundacionshe.org/el-fum-del-tabac-directe-al- cor-2/

 

Recorda:

Una actitud negativa vers el tabac és el primer pas per decidir no fumar: Aquesta actitud es genera amb la informació sobre les conseqüències de fumar i ser conscient que no en són immunes. Parlar amb naturalitat sobre els efectes negatius de fumar ajuda a tenir motius per a no començar. La majoria dels nois i noies que comencen a fumar desconeixen els efectes perjudicials del tabac o tenen creences sobre els beneficis.

A l’article «Falses creences sobre el tabac» t’expliquem algunes d’aquestes creences, i et donem idees de com desmitificar-les.

Web recomanada:

En els moments d’ansietat o d’inseguretat el teu fill és més vulnerable a provar el tabac: El 86,8 % dels adolescents fumadors creu que fumar fa que la gent se senti bé i que ajuda a calmar l’ansietat. Facilitar que aprenguin altres maneres de sentir benestar emocional i sentir-se més segurs disminuiria la probabilitat que comencin a fumar. Per tant, t’animem a reflexionar sobre:

  1. Què afavoreix que el teu fill se senti alegre?
  2. Què afavoreix que se senti segur i en calma?

 

A l’article «Gaudeix de la vida! L’optimisme pot protegir-te» t’expliquem la relació entre les emocions i el consum de substàncies tòxiques, i maneres saludables d’obtenir benestar.

Web recomanada:

Detectar la pressió del grup i saber dir no és clau per afrontar aquesta etapa: No totes les persones que els rodegen, la publicitat, els mitjans de comunicació o els costums socials transmeten models de vida que afavoreixen la salut. És important que en aquestes edats comprenguin que estimar o admirar una persona no significa estar d’acord amb totes les accions, i poden decidir quins aspectes volen incorporar a la seva vida i quins no.

A l’article «Tres maneres de dir no» t’expliquem estratègies que el teu fill veurà a classe.

Web recomanada:

Quan es consumeix alcohol és més probable fumar: Si en les celebracions i festivitats evitem o minimitzem el consum d’alcohol, fomentem que no s’associï l’alcohol amb diversió, i d’aquesta manera ajudem els adolescents a prendre decisions més saludables.

L’adolescència   és   una   etapa   especialment   vulnerable   als   efectes negatius de l’alcohol. Pensa què li passaria a una planta si la regues amb alcohol. El creixement es veuria afectat; de la mateixa manera li passa al cervell  i al cos  a  l’adolescència. Si  vols saber per què, mira el vídeo 1 i vídeo     2,     en     què     s’explica     com     interfereix     l’alcohol     en     el desenvolupament   i  funcionament   del   cervell   a   l’adolescència   i   la joventut.

Vídeo 1: https://www.youtube.com/watch?v=iRbEqRMsRp4

Vídeo 2: https://www.youtube.com/watch?v=OeLPfkbEkyw

 

A l’article «La complicada relació entre adolescents i alcohol» pots llegir- ne més sobre el consum d’alcohol a l’adolescència i els efectes.

Web recomanada:

https://fundacionshe.org/la-complicada-relacio-entre-adolescents-i- alcohol/http://

Festes: alegria, gaudi i… excessos?

Les festes són un motiu per celebrar, fer coses diferents de com les fem habitualment, compartir temps amb qui estimem d’una forma especial… I a la nostra cultura és prou habitual que els excessos estiguin presents.

Mitjançant aquest comunicat volem reflexionar sobre el model de celebració que volem donar al nostre alumnat. Imagina aquesta situació:

Entres a una sala decorada per a una festa, amb música divertida i taules plenes de menjar i beguda que normalment no menges, perquè són de consum ocasional (només que en aquest cas hi ha com per a donar de menjar a dos centres com el teu). Sona bé, oi?

Ara imagina que aquesta sala està buida i tu ets l’únic convidat. Et segueix semblant divertida? Probablement no, i això és perquè en els moments d’alegria, allò que més ens ve de gust és estar amb les persones del nostre entorn, ballar, parlar i gaudir plegats del moment; el menjar i la beguda són realment accessoris.

Si això és així, perquè ens entossudim en menjar i beure com si no ho haguéssim fet durant diversos dies?

Els aprenentatges que adquirim mitjançant l’alegria es fixen fortament en el nostre cervell, de forma que és més probable que els reproduïm quan siguem grans i tinguem capacitat de triar. Si quan som els adults qui manem, les festes se’ns escapen de les mans, què passarà quan siguin ells qui pugui triar com organitzar-les?

Per això us animem a promoure celebracions al centre carregades d’activitats i jocs de moviment, més aliments saludables i de consum habitual presentats de formes diferents i divertides, alguns aliments de consum ocasional i moltes ganes de gaudir de la bona companyia. En aquest document teniu un exemple d’activitat saludable per a la propera festa: l’Amic invisible i saludable.

 

Només fa falta centrar l’atenció envers allò que realment és important per entendre cap a on dirigir el canvi.

 

 

Tingues cura del cor amb l’alimentació

Actualment, els mitjans de comunicació ens bombardegen amb aliments rics en greixos, sal i sucres simples, i en moltes ocasions fomenten la ingesta de racions extremadament grans. A més a més, quan mengem davant la tele (ordinador, tauleta, cine… de pantalles en general) solem prendre aquesta mena d’aliments en grans quantitats. Això ens allunya cada vegada més de l’estil de vida mediterrani i és un medi de cultiu perfecte per al desenvolupament de malalties cardiovasculars.

La imatge següent mostra algunes estratègies per triar millor la mida de les racions.

El Programa SI!

L’alimentació inadequada suposa un factor de risc cardiovascular. L’adolescència és l’època en què s’adquireixen nous hàbits de consum d’aliments, ja que es fan més àpats fora de casa. A més a més, es tendeix a rebutjar les normes tradicionals familiars i es busca més autonomia a l’hora de prendre decisions. Tot això sumat a les influències socials i a les campanyes publicitàries fa que es tendeixi a triar aliments amb excés de greix, de sal o sucres simples i, en general, se solen triar racions d’una mida més gran que les recomanades, fet que predisposa al sobrepès o a l’obesitat. El Programa SI! donarà a conèixer al teu fill estratègies que l’ajudin a tenir una dieta cardiosaludable.

Recorda

La mida del plat sí que importa!: No només s’ha de prestar atenció a la mena d’aliments que consumeixes, sinó també a la ració que prens de cadascun.
Actualment existeixen diverses guies i trucs que ens ajuden a menjar el que realment necessitem. Sabies que es pot utilitzar la mà per calcular la quantitat de carn o verdura que s’ha d’ingerir?

Web recomanada: http://fundacionshe.org/es/cuanto-hay-que-comer-dos-metodos-que-realmente-funcionan-2/

 

Greix dels aliments, benefici o perjudici?:

No tots els greixos són iguals! Tria aliments amb greixos saludables com l’omega-3 i l’omega-6, que es troben al peix blau i a la fruita seca, o l’àcid oleic de l’oli d’oliva.
És important conèixer els beneficis que els greixos ens aporten. Et recomanem que visitis la web de l’AECOSAN, on trobaràs informació molt útil que pots comentar amb el teu fill, ja que treballarà amb aquesta web a classe per aprendre més coses sobre els greixos i la sal.

Web recomanada: http://www.plancuidatemas.aesan.msssi.gob.es/default.htm

«Estereotips NO, gràcies»: La salut és el que importa!

De vegades, quan es vol arribar a l’estereotip de bellesa del moment caiem en hàbits alimentaris poc saludables. Aquests estereotips solen ser modes passatgeres en les quals caiem al llarg de la vida. Mira enrere i veuràs com ha canviat la teva percepció. Et recomanem mirar aquest vídeo que es projectarà a la classe del teu fill perquè el comenteu junts.

Vídeo recomanat: https://www.youtube.com/watch?v=WOIyA-18k2s

Com és d’important la família!

Pensa en aquestes preguntes:

Quins són els teus plats favorits?
Menges pa o postres en cada àpat?
T’agrada anar al camp?
Practiques algun tipus d’activitat física durant el teu temps lliure?
Què sols fer quan t’enfades?
Alguna vegada has evitat que algú et veiés plorar?
D’on creus que et venen aquests gustos o formes d’actuar?
És possible que pensar en aquestes preguntes t’hagi recordat els teus pares, avis, germans… Segurament moltes són coses que acostumàveu a fer plegats durant la teva infància o adolescència. Fins i tot és possible que alguna vegada hagis renegat d’aquests hàbits o costums i que els hagis pogut modificar per alguns de més saludables. Si és així, sabràs com és de difícil per als adults canviar els hàbits.

Per això, al Programa SI! un dels nostres principals objectius és que els missatges de salut arribin a les llars, per tal d’ajudar a modificar les actituds i es mantinguin els hàbits de vida saludables, en una edat delicada en què els nois i noies prenen decisions sobre els seus comportaments.

Les Newsletter de família que proposem serveixen com a via de comunicació amb les quals fer arribar una visió propera i senzilla de la salut, en la que prengui especial importància el fet de gaudir del temps en família i adonar-nos del model de salut que representem per a ells.

Recordeu que d’una petita llavor, amb el temps, pot créixer un gran arbre.

PDF Sabem que vols el millor per al teu fill o filla

Mini project about healthy food

During this course 1st of ESO students have been involved in “Programa de Salut Integral” doing several activities related to different subjects. One of these subjects is Science. After having studied relevant issues such as healthy foods and drinks and the Mediterranean diet in Science, and taking advantage of the fact that in the English subject students were learning about the British meals, during 4 sessions students have carried out a mini project about Science in English with both teachers in the classroom. They have designed a one-day meal plan and then they have presented it in front of their classmates. Here you can watch their presentations.

Maria Esteban (Science teacher)
Anna Jané (English teacher)