Entrades

Les mans, les eines, el color.

Com agafo un nadó? Segur que amb delicadesa. O com li dono la mà a algú que acabo de conèixer? Segur que amb fermesa. I per posar un altre exemple, com acarono la cara de la meva dona i dels meus fills? Segur que amb tendresa.
Sigui com sigui, les meves mans han d’actuar amb seguretat i en resposta conseqüent a cada situació concreta. Una seguretat guanyada per les experiències i els aprenentatges, alguns tan senzills com agafar un llapis i fer traços forts o suaus, gestuals i expressius o tècnics i nítids… O també tan decidits, com fer ballar els nostres dits a l’ordinador o dispositius portàtils (IPad, telèfon mòbil…) per tal de desenvolupar-nos en espais virtuals.
La realitat dels procediments expressius i plàstics és molt extensa, tal com queda demostrat a la història de la Humanitat. Però des de la matèria de Visual i Plàstica ho he centrat en dues dinàmiques de treball bàsiques i essencials: el binomi paper-llapis i l’IPad.
I així he fet participar als meus i a les meves alumnes aquest primer curs de l’ESO: coneixent les eines que portem a l’institut. L’activitat inicial consistia en com agafar un llapis, però abans calia saber què és, visionant un documental que explica la seva procedència i construcció per tal d’arribar a fer visibles les idees d’un/a arquitecte/a, un/a dissenyador/a, un/a escriptor/a…Després ho hem portat a la pràctica, per a tenir més consciència dels recursos gràfics i que cadascú pugui dominar i així evitar sentir comentaris típics entre els nois i noies de classe com “…la culpa que el dibuix no surti bé és del llapis”.
Tot seguit les següents activitats s’han centrat en aprofundir en un altre dels grans temes de la matèria: el Color. El primer objectiu ha estat especificar i diferenciar els dos sistemes de colors primaris (llum o RGB i pigment o CMY). Els/les alumnes han captat immediatament la idea de què no és el mateix pintar amb llapis de colors que amb un programa informàtic com el Geogebra, i que tenen a l’abast dues eines educatives amb un gran ventall de possibilitats per explotar.
Continuen aprenent… per guanyar aptituds, destreses, facultats i habilitats… per guanyar coneixements… per guanyar seguretat.

Òscar Sagués

Departament EVP

Lectura col·laborativa.

L’alumnat de primer d’ESO té com a lectura d’aquesta primera avaluació I un dia serà demà d’Anna Vilar. Per fer de la lectura una activitat menys solitària i provocar que els alumnes hi poguessin dir la seva i compartir-ho amb els companys hem treballat amb l’aplicació PADLET.

Què és PADLET?

Una pissarra col·laborativa en línia que permet compartir arxius de veu, vídeo, fotografies, imatges, petits comentaris de text, etc. amb les persones que decidim. A través de la configuració es pot modificar la pissarra (canvi de fons, afegir un títol i/o subtítol…) i gestionar qui pot veure la pissarra o amb qui la volem compartir.

Quines activitats han dut a terme?

Han pogut criticar i valorar l’actitud dels personatges (si se n’han enamorat, si els detesten, si s’hi senten identificats, si els personatges els recorden a d’altres de pel·lícules o llibres que hagin llegit, etc.), si l’acció és massa lenta, massa ràpida i amb pocs detalls…

Han pogut copiar fragments que els hagin copsat l’atenció i una petita explicació del perquè els han agradat. I també copiar imatges i/o fotografies relacionades amb la lectura (d’un paisatge, d’un lloc determinat, de l’aspecte d’un dels personatges…) i enganxar-hi el text que els ha inspirat la imatge.

Han pogut fer gravacions mentre llegien i fer algun comentari de la lectura, o bé explicant la lectura a algú de casa seva o parlar-ne amb els seus companys o companyes.

Cadascú feia el seu padlet i després decidien què era el que volien compartir a la pissarra (padlet) del grup classe.

Us deixem una mostra de fotografies i les opinions d’alguns dels alumnes.

 

Llengua catalana i literatura

Primer C

Matricula alumnat de 1r d’ESO. Curs 16/17.

Female high school student walking toward a success door through a road with learning doodles

La propera setmana, del 13 al 17 de juny, serà la matrícula  de l’alumnat que cursarà 1r d’ESO el curs 2016/2017.
La informació sobre  la matrícula està a la vostra disposició a la consergeria del centre.
L’horari de matrícula serà de dilluns a divendres entre les 9 i les 14 h.
L’alumnat de l’ESO de cursos diferents a 1r faran la matrícula  del 27 de juny a l’1 de juliol.

Primer d’ESO al Montseny

El 6 de maig els grups de 1r C i 1r D de l’ESO vam fer una sortida a Santa Fe del Montseny.

La sortida ha estat organitzada pel departament de Biologia i Geologia amb l’objectiu de conèixer  diferents ecosistemes que podem trobar al Montseny.

Vam començar la ruta en el centre d’ Interpretació del Montseny, Can Casades. En aquest  punt trobem el “ bosc de fageda” amb el riu de Santa Fe. Mentre anem caminat cap a la zona d’ alta muntanya vam treballar el bosc de faig. El faig és un arbre que conforma boscos irregulars, atapeïts, foscos i humits: les fagedes.

A mesura que s’avança, el bosc va canviant i apareixen alguns fruits que ens trobem pel terra que ens avisen que toparem amb un “ bosc de castanyers”. Ens diuen que aquest bosc de castanyers amaga un secret i és que en realitat al ben mig, es troba una roureda antiga ( d’ aquí el nom de la ruta) i evidentment, parlem dels roures.

En sortir d’ aquesta zona es comença a veure una cosa nova, un bosc d’ una immensa presència, és un bosc de Cedres. Però aquest bosc no està sol, barrejant-se amb els cedres, podrem veure una mena d’ avet  anomenat  Avet de Douglas.

En tot el recorregut també ens hem d’anar fixant amb els rastres que han deixat els animals que viuen en el bosc.

Un cop acabada la ruta, vam tornar a Can Casades per dinar, jugar una estona i veure un documental sobre “les quatre estacions al Montseny”.

Teresa Sala

Departament de Ciències Naturals