Entrades

La discreta enamorada.

lopedevega

El pasado 24 de noviembre los alumnos de 1º de Bachillerato asistieron a la representación de la obra La discreta enamorada, de Lope de Vega en la sala Teatreneu de Barcelona, a cargo de la compañía Regenta Teatro.

Félix Lope de Vega, genio de inagotable creatividad, escribió esta pieza teatral, costumbrista y de enredo, a los 46 años de edad, cuando ya había compuesto más de doscientas obras teatrales.

La facilidad para propiciar situaciones ambiguas, con una maraña de sucesos y engaños, hacen de esta obra su principal atractivo. Fenisa, Leonelo, Belisa y Bernardo, sus personajes principales, se ven envueltos en una trama tan ágil como viva, en la que las relaciones amorosas en ocasiones pueden resultar tan complicadas que necesitan habilidad, iniciativa y arrojo para resolverse.

Fenisa, la discreta enamorada (en la época discreta significaba: hábil, ingeniosa) no sólo contará con las armas de su belleza, sino con las de su inteligencia para procurar el amor que anhela.

Teatro clásico del bueno, bien interpretado y que nos ha dejado un buen sabor de boca.

Felisa Pérez

Departamento de castellano

Felicitats, Laia!!!

Aquest matí, a la sala del Consell de Cent de l’Ajuntament de Barcelona s’ha fet entrega dels premis atorgats als guanyadors dels Jocs Florals de Barcelona.

La Laia Fernández, de 1r de batxillerat, ha guanyat en la categoria de prosa (d’ensenyament post obligatori). Moltes felicitats!

 

 

Booktràiler: llegiu Wonder!

Ens acomiadem del curs recomanant-vos la lectura de Wonder de  l’escriptora R.J. Palacio. Els alumnes de 4t d’ESO des de l’àrea de llengua catalana i literatura han fet durant la segona i tercera avaluació diferents booktràilers per promoure la lectura d’aquesta novel·la que ha tingut un gran èxit mundial.

“Wonder és una meravella; l’August, un personatge que no podràs oblidar mai.”  Nicholas Sparks

I què és un booktràiler?

El booktràiler és una eina de promoció del llibre que utilitza tècniques audiovisuals, cinematogràfiques i publicitàries per presentar l’atmosfera d’un llibre sense entrar en el seu argument, de manera que copsi l’interès del lector i aquest vulgui compartir, comentar, saber més del llibre i de l’autor i, sobretot, vulgui comprar-lo i llegir-lo.

 

Esther Sobré

Departament de Llengua catalana

 

Diaris de viatge: un recorregut per la literatura catalana.

INS_l'Alzina_diari1Vam proposar als alumnes de Batxillerat escollir un dels autors o de les autores que hem treballat al llarg del curs i organitzar una sortida al seu lloc de naixement per descobrir-ne les seves empremtes a través de les cases-museu, rutes literàries, llocs que els van inspirar, etc.

Als diaris hi havien  d’incloure com havien organitzat el viatge i les anècdotes que sorgien, amb qui s’havien  posat en contacte, fotografies, valoracions, què havien après, què els havia sorprès, les rutes que havien seguit, una nova proposta de rutes amb la seva  experiència personal, etc.

Aquí us en deixem un parell de mostres. Esperem que en gaudiu!

 

Esther Sobré

Departament de Llengua  catalana

Opinió dels alumnes

Podríem dir que aquest ha estat un “treball de camp”, un petit recorregut per la vida d’un personatge que surt als llibres, però que va ser una persona real, que va viure on ara vivim nosaltres, que va passejar per on nosaltres hem passejat. El temps fa canviar les coses i sens dubte  Barcelona ha canviat molt des que va viure  Josep Maria de Sagarra, però alguna cosa queda i d’alguna forma nosaltres en som hereus.

Xavier Martínez

Alumne de 1r de BTX.

Què és la literatura?

literaturaDesprés de la pausa estiuenca, el retorn a les aules de primer de Batxillerat ha estat impregnat de literatura. Ens hem preguntat: què distingeix un text literari d’un que no ho és? Què impulsa els escriptors i escriptores a escriure?  Per què llegim? Què és la literatura?

 Els alumnes Guillem Llort i Daniel Mallo, ens ofereixen les seves respostes:

Escrivim perquè tenim coses a dir, idees a plasmar o simplement perquè ens ve la inspiració. Tot i així, escriure no és ni de bon tros una feina fàcil. Demana ordre mental, esforç i talent. Escriure pot ser terapèutic. Hi ha qui escriu els seus dimonis, les seves pors i angoixes, amb l’esperança, que les xucli el paper.

 Per una alta banda, llegir és un gran plaer. Podem viure vides alienes i entendre’ns, fins i tot, a nosaltres mateixos per mitjà dels personatges. Podem arribar a llocs i temps als quals, fora de les pàgines no podríem accedir.

Però llegir no és només simple plaer, a vegades comporta un cert patiment del que els bons lectors frueixen amb masoquisme. I ens fa pensar. Sovint als nostre amics de tinta els passen coses que ens  recorden a la nostra vida i ens fan reflexionar. Llegir és una aventura i escriure, una altra. La literatura és un constant intercanvi d’experiències entre autors i lectors, i una de les coses més curioses i precioses que hem inventat els humans.

Guillem Llort

 La literatura no és res més que la manifestació d’una necessitat humana: la necessitat d’explicar i sentir històries. Des de temps immemorials l’esser humà ha viscut coses que mereixen ser explicades, ha imaginat coses que mereixerien passar i ha vist tot el que l’envolta des de diferents perspectives. Aquest caràcter aventurer i imaginatiu que caracteritza la nostra raça és un dels motius principals pels quals ara existeix la literatura. L’altra, és l’incontrolable i primari desig d’explicar  aquestes  vivències  i visions als nostres semblants. Aquest  altruisme  intel·lectual – perquè explicar les nostres vivències, desitjos i somnis és un dels altruisme més purs que podem trobar-  és el que ha fet que a algú inventés la literatura.literatura

 No tothom pot ser escriptor. És necessari tenir una gran talent per tornar els somnis paraules però tothom pot ser un lector. Tothom pot agafar un llibre i transformar-se en una persona millor, més intel·ligent, més dolça, més comprensible… segons va passant les pàgines del llibre. I pot ser, només pot ser, que quan hagis llegit suficient llavors una voluntat de tornar tot el que has rebut dels llibres s’escampi pel teu cos, posseint-te i obligant-te a escriure, llavors seràs un escriptor.

 Per acabar diré que la literatura és la veritable immortalitat, perquè sense importar el idioma en què estigui escrit, el moment o la classe social del seu escriptor, quan una persona llegeix un llibre, l’escriptor d’aquell llibre i també els seus personatges viuen al seu interior. I així, sense deixar d’estar asseguts a la nostra llar ens veurem transportats a mons estranys, amb gent que ens ensenyarà a estimar, a respectar… en definitiva, que ens ensenyarà a viure perquè la literatura és la més forta mostra que l’esser humà ha viscut, ha amat,  ha perdut, ha fet mal i ha après. Si una persona creu que no hi ha bondat en l’esser humà és que no ha llegit prou.  La literatura és la impertèrrita voluntat de l’home de viure, millorar i ajudar a les generacions futures a no cometre els mateixos errors. Si vols saber com era una època, en què creien, què sentien la gent d’aquella època, si vols conèixer els teus antecessors sense cap mena de manipulació, llegeix.

Daniel Mallo

Esther Sobré

Departament de Llengua i Literatura catalana

Curtmetratge: Lectura i cinema

El curs es divideix en les assignatures practiques següents:

1. Càmera i realització
2. Guió literari i tècnic
3. Direcció d’actors
4. Rodatge
Aquest és un curs completament pràctic amb què es completen els continguts teòrics adquirits en l’assignatura Lectura i Cinema.

 

 

Making-of from Ies L’Alzina Barcelona on Vimeo.

Canviem el nostre destí (Raquel) from Ies L’Alzina Barcelona on Vimeo.

Departament de català

Abraham Mohino

Com es va fer? Reportatge fotogràfic del projecte: Lectura i cinema

Aquesta és una activitat realitzada pels alumnes de 2n d’ESO que han cursat l’assignatura optativa Lectura i cinema i a qui, per implicació i interès en la matèria, es vol premiar amb un curs monogràfic de curtmetratge que els permetrà de posar en pràctica conceptes que han treballat a l’aula teòricament. De manera excepcional, també s’ha permès de participar-hi a alumnes de 3r d’ESO que puguin tenir una especial predisposició cinèfila.

Departament de català

Abraham Mohino