Entrades

Programa Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i No-Discriminació

És un programa de formació i acompanyament als centres públics i concertats per a la innovació educativa, i implica un procés d’innovació i millora en la prevenció de les relacions abusives de poder i la promoció de la igualtat de tracte des de la diversitat amb perspectiva intercultural i mirada interseccional.

Aquest Programa ha superat una Prova pilot i el curs 2018-2019 començarà la seva implementació en el territori, de la mà del Consorci d’Educació de Barcelona.

 

Aquí teniu un vídeo sobre la implementació de la primera fase de la prova pilot, amb l’alumnat i el professorat: https://www.youtube.com/watch?v=6dOTQuCkxU8&index=1&list=PLGqsHW77DVq9sdSqNbe1JtIIA7ymGO0LT
i de la segona fase, amb la comunitat educativa i l’entorn: https://www.youtube.com/watch?v=oJcH6d5SyS8&t=0s&index=3&list=PLGqsHW77DVq9sdSqNbe1JtIIA7ymGO0LT

Caminant pel rec comtal

Els alumnes de projectes de 1r d’ESO vam realitzar just abans de vacances de Setmana Santa una sortida.

Vam caminar al llarg del trajecte des del seu naixement, a Montcada. Ben acompanyats per uns guies savis i pacients (l’Anna Ferre, arquitecta;  el Ramon Perramon, historiador; i Jaume Seda, president del Centre d’Estudis Ignasi Iglésies). Va ser una experiència enriquidora. Les properes setmanes, els alumnes elaboraran un glossari visual de conceptes que hem treballat a la sortida en el marc del PROJECTE NEXES | EXPLORACIONS (Institut L’alzina / iDensitat)

Aquest projecte parteix de la voluntat fer una exploració en el territori per acabar construint de manera conjunta un glossari il·lustrat a partir de dos temes creuats: els conceptes de límit, frontera, barrera, i també de connexió, vincle, nexe, en relació amb el recorregut d’un fragment del Rec Comtal

Més endavant us mostrarem els treballs realitzats.

Aquí us deixem un article del diari ara que en parla i una web amb fotografies antigues.

Article diari ARA: “El Rec Comtal”

EL REC COMTAL, de Montcada a Sant Andreu de Palomar

I també les nostres…

Fotografies Alzina

 

 

 

 

 

Transformació educativa: formació i espais de reflexió

Aquest primer trimestre hem tornat a comptar amb l’expert Manel Sayrach per al curs de formació Creació i publicació de continguts amb Ipad que suposa un pas més cap a l’aprenentatge de les possibilitats pedagògiques que aquesta eina ofereix. L’any passat vam començar amb la implementació de l’Ipad a les aules de primer d’ESO, cosa que ens ha permès l’abandonament progressiu dels llibres de text i la creació i publicació de continguts propis, ja sigui a través de Moodle o de les diferents apps que ofereix l’Ipad com ara keynote, Pages, iMovie, Bookcreator, Creative Book Builder, etc.

A més, durant aquest trimestre també s’han dut a terme les reunions d’Innovació. En la primera vam comptar amb l’expertesa de professionals d’altres centres que ja fa temps que treballen per projectes: Natàlia Mayor i Magda González de l’Institut Montserrat Colomer de Sant Esteve Sesrovires i Ivan Clot de l’INS Calamot de Gavà. Vam poder posar en comú com des del centre plantegem i desenvolupem el projecte de primer: Sant Andreu, passat, present i futur, i de segon d’ESO: El llenguatge cinematogràfic. A més la nostra companya Mercè Ferré també ens va explicar l’experiència d’un projecte desenvolupat a l’Institut Quatre Cantons. Altres temes que s’han debatut i treballat a la Comissió d’Innovació són: els 30 minuts de lectura, la coordinació amb primària, les activitats TAC, el manteniment del Drive d’Innovació, les necessitats de formació, l’avaluació competencial, etc.

Esther Sobré.  Coordinació d’Innovació

Creant lligams amb els centres de Xarxes per al Canvi

Avui la Pilar, el David i l’Oriol de l’Escola Ramon Llull ens han visitat per conèixer de primera mà com es treballa a 2n d’ESO en la franja de Projectes.

Tres cops per setmana i durant dues hores seguides els alumnes participen en el projecte Llenguatge cinematogràfic que implica les matèries de Llengua catalana, Educació Visual i Plàstica i Tecnologia i que té com a objectiu que els alumnes creïn el seu curtmetratge. Han pogut parlar amb els professors i l’alumnat mentre feien una càmera estenopeica, il·lustraven un còmic o projectaven videolits sobre una poesia de Vicent Andrés Estellés. Esperem trobar-nos ben aviat per conèixer com treballen a la Ramon Llull amb l’ABP i continuar nodrint-nos sobre aspectes com l’avaluació, l’organització horària, la selecció de continguts, etc.

Visita a la Fabra i Coats

Gràcies a l’associació Amics de la Fabra i Coats, l’alumnat de primer d’ESO de l’Institut l’ Alzina ha conegut de primera mà la història d’aquesta antiga fàbrica tèxtil tan important pel Districte de Sant Andreu.

Hem visitat els diferents espais i fins i tot ens han fet sonar la sirena que marcava els torns dels treballadors de la fàbrica!

 

Veieu les fotos de la visita

 

Bicicletada de primer d’ESO

Els alumnes de primer d’eso han realitzat durant el mes d’octubre un recorregut guiat amb parades a diferents punts estratègics. Forma part del projecte que té com a objectiu conèixer més i millor tot el que fa referència al districte de Sant Andreu i les famílies que hi viuen (actualment i en el passat).

Vam desplaçar-nos de forma segura acompanyats en tot moment per monitors experts de la cooperativa Biciclot. Aquesta entitat es dedica a organitzar activitats que promoguin la mobilitat sostenible i l’ús de la bicicleta. També organitzen cursos de reparació i recuperació de bicicletes al barri del Clot.

http://www.biblclot.coop

Va ser una experiència motivadora i dinàmica. Repetirem!!!


 

 

 

 

 

 

 

 

Veieu les fotografies

RECORREGUT BICICLETADA

Gimcana. Coneixes Sant Andreu?

El passat dimecres 27 de setembre l’alumnat de primer d’ESO va participar en una gimcana pel Districte de Sant Andreu. En petits grups i amb l’ajuda d’un mapa, van descobrir 6 punts
d’interès del districte: Can Fabra, Parc de la Pegaso, Parc de la Maquinista, Can Dragó, la parròquia de Sant Pacià i la  Nau Bostik, que va ser l’espai que més els va agradar.
Van fer fotografies molt creatives de cada espai i la millor foto serà guardonada.
Les podeu veure al compte d’instagram @projectes1reso
Amb la informació que van recollir en cada espai realitzaran una activitat a classe.
Aquesta activitat forma part del projecte Sant Andreu, present, passat i futur.
Aquí teniu les fotos dels vostres fills i filles.

iPad i comptes d’Apple

Per a poder utilitzar l’iPad a l’institut no cal tenir un compte d’Apple. Des de l’institut instal·lem els programes necessaris.

Però si voleu instal·lar altres programes cal tenir activat un compte d’Apple.

Per a crear aquest compte Apple cal que la persona que el crea sigui major de 14 anys i a més hem de proporcionar les dades de la targeta de crèdit. Encara que mentir en l’edat es una temptació molt gran, deixar que el nostre fill faci servir la targeta de crèdit ja no ho és tant.

La solució correcta és que un adult crei un compte d’Apple, activi l’opció “En família” i després aquest adult creï el compte del menor. Aquest procés es pot fer amb el mateix IPad de l’alume.

Apple ho té molt ben explicat:

Aquesta opció té també molts altres avantatges com són controlar quins programes insta·la el vostre fill, localitzar l’iPad, compatir calendaris…

El proper dimecres 27 de setembre a les 18:00 farem una sessió especial per ajudar a crear aquests comptes a qui ho necessiti i resoldre altres dubtes sobre l’iPad dels vostres fills.

Haikus de primavera

Haikus de primavera

No ens volíem acomiadar del curs sense un darrer regal per als lectors i lectores del bloc de l’Alzina. Després de la laboriosa escriptura dels sonets els alumnes de primer han descobert els haikus. De la complexitat a la senzillesa: tres versos curts, sense rima i verbs en present. Però amb un dificultat extrema: suggerir emocions i sensacions amb ben poques paraules. Altre cop l’alumnat ha superat el repte. Han fet ús de l’aplicació PICCOLLAGE i de l’iMovie.

Gaudiu-los i endinseu-vos en la primavera.

Esther Sobré Obiols

           L’ametller gosa florir quan la glaçada està distreta.

Joana Raspall

 

Nova formació per al professorat

L’avaluació competencial i el treball per projectes

Amb l’arribada de la primavera hem iniciat un nou curs de formació a càrrec de la formadora de l’ICE de la Universitat de Barcelona, Rosa Vilalta. L’objectiu és oferir-nos les eines i estratègies adequades per elaborar unitats didàctiques que tinguin en compte l’avaluació competencial, amb la qual cosa és essencial saber què i com hem d’avaluar, qui avalua i per a què, és a dir, amb quina finalitat avaluem. Dels diversos indicadors que ens ajuden a establir si una unitat didàctica és competencial hi ha per exemple els següents: l’alumnat coneix l’objectiu de les tasques, es fa ús de recursos i materials diversos, es fonamenta l’autonomia, es proposen activitats multinivell, es comparteixen amb els alumnes els criteris d’avaluació, etc.

Partim dels nostres propis materials, els analitzem i valorem, i rectifiquem aquells aspectes que segons els indicadors no s’ajusten a l’avaluació competencial. A més, creem noves seqüències didàctiques que afavoreixen que l’alumne sigui el centre de l’aprenentatge i que aquest aprenentatge es relacioni, en la mesura que sigui possible, amb els seus interessos.

D’altra banda, també elaborem propostes de treballs per projectes, que impliquen diverses àrees, de cara a portar-los a terme el curs 2017-18 a les aules de primer i segon d’ESO, especialment.