Entrades

Tercera sessió del curs en mediació escolar

Formació d’alumnes mediadors

El passat dimecres 24 de gener vam fer la tercera sessió del curs de formació d’alumnes mediadors.
Ja estem començant a simular casos pràctics per practicar les intervencions. Les sessions són dinàmiques i engrescadores. Aprenem molt amb la Neus!

Iniciem el curs en mediació escolar

El passat dia 28 vam iniciar la formació en mediació a càrrec de la Neus Ferrer.

Vam gaudir d’una jornada molt interessant amb activitats molt dinàmiques i divertides on vam entendre la importància de resoldre els conflictes de manera dialogada  i com un mediador ha de saber interpretar els diferents punts de vista que poden aparèixer en un conflicte.

Ens tornarem a veure al gener. Aquí teniu algunes fotografies.

Transformació educativa: formació i espais de reflexió

Aquest primer trimestre hem tornat a comptar amb l’expert Manel Sayrach per al curs de formació Creació i publicació de continguts amb Ipad que suposa un pas més cap a l’aprenentatge de les possibilitats pedagògiques que aquesta eina ofereix. L’any passat vam començar amb la implementació de l’Ipad a les aules de primer d’ESO, cosa que ens ha permès l’abandonament progressiu dels llibres de text i la creació i publicació de continguts propis, ja sigui a través de Moodle o de les diferents apps que ofereix l’Ipad com ara keynote, Pages, iMovie, Bookcreator, Creative Book Builder, etc.

A més, durant aquest trimestre també s’han dut a terme les reunions d’Innovació. En la primera vam comptar amb l’expertesa de professionals d’altres centres que ja fa temps que treballen per projectes: Natàlia Mayor i Magda González de l’Institut Montserrat Colomer de Sant Esteve Sesrovires i Ivan Clot de l’INS Calamot de Gavà. Vam poder posar en comú com des del centre plantegem i desenvolupem el projecte de primer: Sant Andreu, passat, present i futur, i de segon d’ESO: El llenguatge cinematogràfic. A més la nostra companya Mercè Ferré també ens va explicar l’experiència d’un projecte desenvolupat a l’Institut Quatre Cantons. Altres temes que s’han debatut i treballat a la Comissió d’Innovació són: els 30 minuts de lectura, la coordinació amb primària, les activitats TAC, el manteniment del Drive d’Innovació, les necessitats de formació, l’avaluació competencial, etc.

Esther Sobré.  Coordinació d’Innovació

Suport Vital Bàsic i ús del desfibril·lador

Dimarts 7 de novembre vam realitzar un curs de nou hores de formació en primers auxilis, centrat en l’ús del desfibril·lador i com actuar en casos d’emergència.

En cas d’aturada cardíaca, la velocitat de reacció és primordial per salvar una vida i l’entrenament de les persones implicades un factor decisiu.

Va ser un curs dinàmic i profitós.

Veieu les fotografies

Nova formació per al professorat

L’avaluació competencial i el treball per projectes

Amb l’arribada de la primavera hem iniciat un nou curs de formació a càrrec de la formadora de l’ICE de la Universitat de Barcelona, Rosa Vilalta. L’objectiu és oferir-nos les eines i estratègies adequades per elaborar unitats didàctiques que tinguin en compte l’avaluació competencial, amb la qual cosa és essencial saber què i com hem d’avaluar, qui avalua i per a què, és a dir, amb quina finalitat avaluem. Dels diversos indicadors que ens ajuden a establir si una unitat didàctica és competencial hi ha per exemple els següents: l’alumnat coneix l’objectiu de les tasques, es fa ús de recursos i materials diversos, es fonamenta l’autonomia, es proposen activitats multinivell, es comparteixen amb els alumnes els criteris d’avaluació, etc.

Partim dels nostres propis materials, els analitzem i valorem, i rectifiquem aquells aspectes que segons els indicadors no s’ajusten a l’avaluació competencial. A més, creem noves seqüències didàctiques que afavoreixen que l’alumne sigui el centre de l’aprenentatge i que aquest aprenentatge es relacioni, en la mesura que sigui possible, amb els seus interessos.

D’altra banda, també elaborem propostes de treballs per projectes, que impliquen diverses àrees, de cara a portar-los a terme el curs 2017-18 a les aules de primer i segon d’ESO, especialment.

Segona sessió de formació.

En consonància amb el canvi de paradigma que ha iniciat l’institut l’Alzina cercant noves metodologies d’aprenentatge i fent ús de les eines que ens ofereix la tecnologia, dimarts 20 de setembre vam assistir a la segona sessió de formació a càrrec de Manel Sayrach de l’Escola Sadako de Barcelona. La sessió es va centrar en l’iPAD, concretament, en els punts següents:

  • Introducció de què és l’iPad i noves possibilitats de treball.
  • Presentació d’experiències. Aprenentatge entre iguals.
  • Potencial de creació audiovisual.

Aquesta sessió tindrà continuïtat en una altra programada per al mes d’octubre i comptarà amb l’enriquiment, l’estudi d’experiències i valoracions de la Comissió TAC del centre, de la qual alguns de vosaltres, si ho desitgeu, en podreu formar part.

Us recomanem la lectura del següent article http://www.ara.cat/suplements/criatures/Escoles-punteres-Innovacio-educativa-lADN_0_1425457448.html , creiem que l’evolució de l’institut ha d’anar per aquest camí. Som conscients de les dificultats inicials, l’IPAD és una eina més del canvi, una eina més per a l’aposta de futur que com a comunitat educativa hem decidit emprendre, ara bé, no volem oblidar la cohesió social, l’educació de les emocions i totes aquelles competències que els nostres alumnes, els vostres fills i filles, necessitaran per a una societat del segle XXI, més igual i més justa socialment.

En el disseny d’aquest full de ruta comptarem també amb un mentor dintre del programa “Eines pel canvi educatiu” que el Consorci d’Educació de Barcelona posa en marxa en paral·lel al programa Escola Nova 21.