Entrades

Xerrades Informatives adreçades a les famílies sobre els nous Batxillerats i la preinscripció electrònica

Us fem arribar aquesta informació adreçada a les famílies sobre els nous models de Batxillerat i la Preinscripció electrònica  que es farà el proper dia 13 de maig de 2019 a l’Espai Jove Les Basses (carrer Teide, 20) a les 18:30.

 

 

 

Recordatori: sessió informativa Batxillerat 2019

El dimecres 8 de maig, a les 18 h, tindrà lloc, com cada curs, la reunió informativa sobre el tema “I desprès de l’ESO…què? sobre els estudis de batxillerat i la proposta que oferim al centre.

Considerem que aquesta informació, afegida a la que es dóna a les tutories, pot ajudar els vostres fills i filles a prendre la decisió més adient de cara a la continuació dels seus estudis.

Us esperem!

Per a una millor organització de la sessió ompliu el formulari que trobareu en aquest link http://www.alzina.cat/sessio-informativa-batx-19/

Jornades informatives per a famílies de 4t d’ESO sobre els ensenyaments postobligatoris

Des del Consorci ens van arribar la següent informació per les famílies amb alumnat a 4t d’ESO interessades a conèixer l’oferta formativa de la ciutat de Barcelona.

 

DESPRÉS DE L’ESO, SABEU QUINES OPCIONS TENIU?

CONEIXEU COM ÉS EL NOU BATXILLERAT?
L’OFERTA DE FORMACIÓ PROFESSIONAL?
ELS CICLES DE LES ESCOLES D’ARTS ?
O ELS ENSENYAMENTES ESPORTIUS?

Podeu descobrir-ho a les

SESSIONS INFORMATIVES PER A FAMÍLIES DE 4t d’ESO SOBRE ELS ENSENYAMENTS POSTOBLIGATORIS

 

Les sessions es faran en els següents centres educatius:

Hora Data Lloc Adreça
18:30 02-maig Ins. Menéndez y Pelayo Via Augusta, 140
07-maig Ins. Moisès Broggi Sant Quintí, 50
08-maig Ins. Poeta Maragall Provença, 187
09-maig Ins. Les Corts Travessera de les Corts, 131

Saló de l’Ensenyament 2019

El proper dia 20 de març s’inicia una altra edició del Saló de l’Ensenyament on podreu trobar tota la informació dels Ensenyaments Postobligatoris de la ciutat de Barcelona -Batxillerat, Formació Professional, Escoles d’Arts, Escoles Oficials d’Idiomes- a l’estand del Consorci d’Educació de Barcelona.

Per a tenir més informació cliqueu aquest enllaç: https://www.edubcn.cat/ca/agenda/detall?51507

També podeu visualitzar el programa d’activitats previstes a l’estand del CEB

https://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/02_salo_ensenyament/Programa_d_activitats_educatives_v2.pdf

Us hi esperem a tots i a totes

8M Dia internacional de la dona

24 libros para educar en igualdad

Cuentos con otra perspectiva, álbumes ilustrados, biografías o guías para docentes. Esta recopilación está plagada de títulos para enseñar y aprender con perspectiva de género.

https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/libros-educar-igualdad/73962.html

 

Cómo educar en el feminismo por Chimamanda Ngozi Adichie

En este breve libro de noventa páginas, Chimamanda plantea quince sugerencias a tener en cuenta para poder criar a una hija de forma feminista, siendo consciente de que en sí la crianza de cualquier hijo no es tarea fácil. A pesar de que muchos de sus consejos se basan en el mero sentido común y en enseñanzas tan básicas, como el respeto por los demás, una educación feminista no es algo sencillo. Esto se debe a que, como todo en el feminismo, exige una deconstrucción previa de la persona que va a educar, cuestionar la sociedad y desaprender muchas cosas que se interiorizan desde la infancia.

 

 

 

TALLER PRÀCTIC DE CUINA ADAPTADA

Us informem de la propera activitat que realitzarem des de l’Àrea de Suport a les Famílies i que desitgem sigui del vostre interès. Està dirigit a mares i pares d’infants i joves amb discapacitat, però també està obert a àvies i avis.

Un any més, us oferim un taller conduit per la nostra cuinera Loli Mesa. La finalitat d’aquesta activitat és que les mares i pares conegueu de primera mà quins “secrets” utilitza a la cuina de Nexe, quins ingredients fa servir, com els cuina, què té en compte

Aquest taller serà pràctic i, per tant, us demanem que quan us apunteu, feu suggeriments o propostes per comunicar-li a la Loli perquè adapti el taller a les vostres necessitats.

HI HAN PLACES LIMITADES, EN CAS DE TENIR MOLTA DEMANDA EN FAREM MÉS EDICIONS!

Dia: Divendres, 15 de març de 2019

Horari: de 16:15h a 17:15h
Lloc: Centre de Recursos de Nexe Fundació, Travessera de Dalt, 100 de Barcelona

Preu: 3€

INSCRIPCIÓ: https://form.jotformeu.com/90572553129358

Hi haurà servei de cangur. Pots fer la demanda al fer la inscripció. Data límit 12/03/2019.

 

Més informació a la nota adjunta i al web http://www.nexefundacio.org/esdeveniments/taller-practic-de-cuina-adaptada/

Pateixen abusos sexuals un de cada cinc infants. Ho sabies? Sabries detectar-ho en el teu fill/a? Es pot prevenir?

XERRADA PER A FAMÍLIES | Gratuïta
Dijous 21 de març de 2019 | De 18:30 a 19:30 h

Hospital Sant Joan de Déu Barcelona

Vull inscrire’m-hi

Aprèn a detectar els senyals d’alarma, proporcionar eines i prevenir situacions d’abús als infants amb aquesta xerrada gratuïta que organitza l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona.

L’abús sexual infantil pot afectar entre un 15 i 20% de la població, i malgrat ser un problema social important, se sol mantenir en secret. En moltes ocasions l’abús sol tenir lloc dins l’entorn més proper de l’infant, ja sigui a nivell familiar o escolar, i molts d’ells desconeixen com comunicar el que estan vivint.

PONENT

Marta Simó Nebot

Pediatra i coordinadora de la Unitat Funcional d’Abús a Menors (UFAM) de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona

Campus d’estiu a l’Advanced Space Academy d’Space

Amb motiu del 50è aniversari de l’arribada a la Lluna, des de l’ambaixada i el consolat dels Estats Units d’Amèrica convidem a 8 estudiants d’entre 15 i 17 d’anys a participar a un campus d’estiu d’una setmana a l’Advanced Space Academy d’Space Camp a Huntsville, Alabama, amb totes les despeses cobertes.

Tota la informació sobre la convocatòria es pot trobar a la pàgina web.

El termini per presentar sol•licituds acaba el 31 de març.

https://es.usembassy.gov/es/space-camp-en-alabama/#.XGP_CZbQPts.twitter

 

Autoritzacions sortida de l’alumnat en horari escolar

Us fem arribar totes les instruccions que heu de fer per autoritzar la sortida del vostre fill/a dintre de l’horari escolar.

SORTIDA DINTRE DE L’HORARI ESCOLAR

És necessari que els alumnes d’ESO marxin del centre en hores diferents a l’hora de sortida acompanyats per algun familiar. Si l’alumnat ha de sortir del centre (perquè es troba malament, ha d’anar al metge o a fer qualsevol gestió personal) i no pot venir cap familiar a recollir-lo/la, haureu d’enviar un whatsapp al mòbil del centre 637 35 88 36amb el següent text:

Jo ___________ amb DNI __________ mare/pare/tutor legal de l’alumne__________ del curs ______ i grup _________ autoritzo al meu fill/a a sortir del centre sense acompanyant. 

Un cop rebut el missatge l’alumne/a podrà marxar.

 

SORTIDA DIA FIXA A LA SETMANA

L’alumnat que, un cop siguin al centre i hagin de sortir en horari fix per algun tractament, al llarg del curs han de tenir emplenat aquesta autorització com a credencial.

Descarregar document

 

 

DEIXAR DE BANDA ELS PREJUDICIS I ELS ESTEREOTIPS EN L’EDUCACIÓ

Els nens i les nenes neixen sense prejudicis ni estereotips, aquests es van inculcant a poc a poc segons la influència de l’entorn, tant la família com els amics, els mitjans de comunicació i, sobretot, l’educació rebuda.

Els fills aprenen sempre dels pares i això influeix en la manera de ser i de pensar. Els valors familiars modelen la personalitat, així que està en les nostres mans educar-los en valors, sense odis, respectant les diferències, promovent la llibertat i la tolerància.

Al final, els nostres fills són un reflex del que els hem ensenyat. I és justament en les primeres edats quan realment podem educar lluny dels prejudicis i els estereotips. Només així tindrem ciutadans més tolerants, respectuosos i capaços de veure les diferències culturals com una cosa positiva i enriquidora.

DEFINICIÓ DE PREJUDICI I ESTEREOTIP

Els prejudicis són sentiments i emocions positives o negatives que podem tenir sobre alguna cosa, persona o grup social. Una opinió majoritàriament no fonamentada, ni contrastada, i anticipada, provocada per la falta d’informació i coneixement.

Els estereotipssón creences, idees i interpretacions sobre les característiques que relacionen els membres d’un grup social com ara l’aspecte físic, interessos, ocupacions, etc. Una imatge simplificada i acceptada per la majoria de persones com a representativa d’un determinat col·lectiu. Són generalitzacions que provoquen sempre una tendència a accentuar les semblances dins del grup, però també les diferències amb els altres grups. Tenim diferents tipus d’estereotips: socials, culturals, racials i religiosos.

COM SUPERAR PREJUDICIS I ESTEREOTIPS A CASA

Per a educar els nostres fills lluny dels prejudicis i estereotips hem de tenir sempre una actitud d’observació i escolta cap a ells. I promoure a casa els valors de la tolerància, el respecte, la igualtat i, sobretot, la riquesa que ofereix la diversitat. Què s’ha de tenir en compte?

1. Destruir els prejudicis i estereotips

Si veiem que el nostre fill afirma alguna cosa categòricament, podem corregir-lo convidant-lo a la reflexió. A l’intentar raonar el prejudici o estereotip, veurà que no és vàlid i aquest acabarà autodestruint-se i caient per si mateix.

2. Compartir i debatre la informació que ve de fora (escola, amics, mitjans de comunicació, etc.)

Els prejudicis i estereotips estan per tot arreu. Com a pares hem de limitar les fonts nocives d’informació dels nostres fills. Però encara és millor aprofitar qualsevol ocasió per compartir-ho en família. D’aquesta manera creem espais de debat i reflexió que potencien el seu sentit crític.

3. Donar exemple

És important tenir sempre present que els nens i les nenes aprenen i repeteixen les actituds i discursos dels pares. Es troba en les nostres mans que en el dia a dia vegin com nosaltres pensemi actuem lluny dels prejudicis i estereotips.

4. Obrir-se al mon i a la seva diversitat

Entendre que el que és estrany és que hi hagi una sola forma de ser i fer, no és gens fàcil. En aquest sentit és clau promoure la relació dels nostres fills amb nens de diferents orígens. Així aprendran a ser tolerants i respectuosos i, sobretot, coneixeran i es beneficiaran de la riquesa cultural. Perquè en el món hi ha diferents cultures i països, cadascun amb els seus aspectes positius i negatius.

5. El millor per a un no sempre és el millor per a l’altre

Tendim a pensar que el que cadascú fa és la millor opció i que tots haurien d’actuar igual. Però és una concepció errònia i poc tolerant. És important transmetre als nostres fills que el millor per a un,no sempre ho és per a l’altre. Per això és important fer-los entendre que cal respectar les decisions, formes de ser, el discurs i les opinions dels altres.

6. Defensar els seus drets com a persones

Una cosa molt important i que no podem oblidar: recordar-los que com a persones ells també tenen drets que han de ser respectats. Així que hem d’animar-los a reconèixer-los, a lluitar-hi i, sens dubte, a defensar-los quan aquestspuguin perillar.

COM ENSENYAR LLUNY DELS PREJUDICIS I ELS ESTEREOTIPS EN L’AULA

En el dia a dia, la base de la relació social dels nostres fills és l’escola, és on passen més hores i on realment poden posar en pràctica el valor del respecte, la tolerància i la diversitat. L’escola és la millor eina  per a demostrar la falsedat que hi ha darrere dels prejudicis i els estereotipsi l’única que pot lluitar contra la discriminació. Ací tenim algunes eines a tenir en compte:

1. Analitzar qualsevol conducta intolerant 

El mestre o professor té la missió d’ensenyar els conceptes bàsics, però també de treballar els valors per a una bona convivència al’aula i fora de l’aula. Per això és important estar atent i, quan es detecti alguna situació, conducta o comportament intolerant, aprofitar l’ocasió per a analitzar-la al’aula i treballar-la amb tot el grup per a corregir-la.

2. Promoure la relació entre tots 

Està a les mans del mestre o professor promoure la relació entre els uns i els altres. És important evitar que es facin grupets tancats, o que algú es pugui sentir apartat o discriminat pels altres.

3. Dinamitzar activitats amb tota la comunitat escolar

Promoure activitats on tots se sentin partícips és tot un repte. Però enfortir la relació i la implicació de les famílies és essencial per al bon funcionament d’una escola. És una molt bona pràctica perquè les famílies de diferents orígens es coneguin i superin prejudicis i estereotips. I alhora poder treballar i donar visibilitat a la diversitat cultural de l’aula.

4. Tenir en compte totes las cultures

Qualsevol matèria o ocasió és bona per a estudiar totes les cultures i, més encara, si tenen representació al’aula. És una proposta ideal per a conèixer i comprendre millor a l’altre. I ajuda a integrar tots els alumnes vinguin d’on vinguin.

5. Pel·lícules, curts i sèries de televisió que parlen de contingut social

Una activitat que sempre és benvinguda per als alumnes i que ens permet fer un debat o alguna dinàmica posterior per a posar en comú el que s’ha aprés. I és necessari comparar-ho o traslladar-ho a algun conflicte que pugui haver-hi a l’aula.

6. Llibres i contes infantils. La lectura infantil i juvenil 

Sempre és una bona fórmula per a treballar els prejudicis i els estereotips. Podem triar contes clàssics, amb una moralitat final, contes infantils o lectures per a infants de diferents edats.

En aquest sentit, us recomanem Els Númerlis de William Joyce. Una original història que ens conta l’origen de les lletres, en un món ordenat i gris on només existeixen els números. Una fabulosa aventura de cinc amics que uneixen la seva força i il·lusió per a canviar les coses i fer alguna cosa diferent.

Aquesta lectura d’Andana Editorial ens pot venir molt bé per fer entendre als nens i nenes que davant alguna cosa que no ens agrada sempre podem proposar una alternativa, sense por al què diran, com reaccionaran o quins prejudicis tindran els altres sobre nosaltres. És important que entenguin que sempre hi ha una altra forma de fer les coses, ni millor ni pitjor. Una molt bona manera d’estimular el seu esperit crític.

En la mateixa línia trobem la història de Ramir el boxejador de Lirios Bou. Una de les últimes novetats d’Andana Editorial que tracta amb molt d’humor i estima com un boxejador troba la solució a un gran dilema personal. Ramir vol que la seua família estigui orgullosa d’ell i el vegi participar en combats, però ell no vol pegar a ningú. Finalment, el protagonista d’aquesta història sabrà sortir-se’n molt bé per a poder participar i guanyar tots els tornejos de boxa.

Un fantàstic relat que convida el lector a trencar estereotips davant els boxejadors i a descobrir noves formes de fer les coses sense por a ser jutjats pels altres. A més de trobar alternatives per a solucionar qualsevol conflicte sense usar la força ni la violència.

També hi ha una proposta per als que ja saben llegir, De bec en bec, d’Alice Keller i il·lustrat per Veronica Truttero. Al galliner dels Bota-séquies, n’ha passat alguna, a la gallina Blanquina li ha caigut una ploma. Aquest fet sense importància va passant de boca en boca i es va transformant en una autèntica desgràcia. Una notícia bomba que revoluciona tot el veïnat.

Aquesta lectura carregada d’humor ens anirà molt bé per a treballar la credulitat de la gent, capaç de creure qualsevol història i fer-la realitat sense abans haver contrastat la veracitat de la informació. Una cosa que també fem amb els perjudicis i els estereotips.

Una lectura que de ben segur agrada als més petits i s’hi senten reflectits és La mestra és un monstre  de Peter Brown. El Cesc té molt clara una cosa, la seva mestra és un autèntic monstre amb la pell verda i dents punxegudes, que sempre està enfadada i crida. Però aquesta imatge es desmunta quan un bon matí de dissabte el nen es troba amb la seva mestra al parc. Allà podrà parlar amb ella i conèixer-la molt millor. Un llibre que fomenta el diàleg i ens fa reflexionar sobre la necessitat de conèixer a l’altre enlloc de caure en prejudicis i estereotips.

Del mateix autor també tenim El senyor tigre es torna salvatge. En un món animal on tot és com ha de ser, ordenat, conformat i educat hi viu un tigre que un bon dia es cansa de ser tan correcte i estirat. Ell té ganes de relaxar-se i divertir-se per això decideix fer les coses d’una altra manera i tornar-se salvatge. Però no tothom ho respecta i acaba sent discriminat i expulsat de la ciutat. Però al final demostrarà a la resta que la seva opció no és tan esbojarrada.

En aquesta paradoxa de món animal els lectors podran detectar els perjudicis que poden tenir els del nostre voltant quan decidim sortir de la “normalitat” i fer les coses d’una forma diferent. Una història que ens convida a defensar els nostres drets i el respecte envers les nostres decisions.

Dins la col·lecció de L’Olivia de Ian Falconer, publicats per Andana Editorial, trobem un parell de títols molt adequats per treballar els perjudicis i els estereotips. Per una banda, a L’Olivia l’espia la porqueta després d’escoltar accidentalment una conversa de la seva mare es decideix a espiar-la per veure què més diu d’ella. Un conte que ens pot ajudar a entendre la importància de comunicar-nos amb els altres per tal de no deixar-se guiar per informacions errònies que ens poden portar a caure en prejudicis, i també aprendre a respectar la privacitat dels altres.

I per l’altre, A L’Olivia i les princeses veiem a la porqueta en plena recerca de la pròpia identitat. Per això, trenca constantment amb tots els estereotips sobre les nenes. A ella el què li agrada sobretot és anar contracorrent. Una lectura plena d’humor que convida als nens i nenes a construir la seva pròpia personalitat i a qüestionar-se per què tendim a voler ser iguals que els altres quan el més bonic es troba en la diversitat.

Font: https://blog.andana.net/2019/01/30/deixar-de-banda-els-prejudicis-i-els-estereotips-en-leducacio/