Entrades

Resum xerrada: En xarxa o enxarxats?

Dimarts  13 de febrer, a les 5 de la tarda, ens vam trobar a l’Alzina un petit grup de mares i pares per a parlar de les xarxes socials que sovintegen els nostres fills, de com potenciar una conducta respectuosa a la xarxa i de què cal fer davant la mala praxis digital.

Vam ser molt poquets, quasi una trobada en petit comité que deixava un sabor una mica agredolç: d’una banda, vam enyorar trobar més famílies participants, tal com sí havia passat a l’anterior xerrada; d’altra banda, no ser un grup massa nombrós va permetre una proximitat i una comunicació molt fluïda i participativa.

En referència a l’educació dels vostres fills i les vostres filles, si hi ha algun tema “digital” en concret que us preocupi , i us agradaria rebre informació i/o formació, no dubteu a fer-ho saber a l’Institut pels canals de comunicació habituals. Si us interessa, ens interessa. I posarem el tema sobre la taula per parlar-ne i aprendre’n.

Fins aviat!


Us compartim un article sobre el tema, que podeu trobar en la web Família i Escola, del Departament d’Ensenyament.

 

Ús i abús de les tecnologies

Actualment les tecnologies digitals estan presents en el dia a dia dels vostres fills, que les veuen com a eines d’ús habitual. En l’adolescència, quan el grup i els amics són tan importants, les tecnologies els permeten mantenir-se en contacte amb els companys i establir-hi relacions que no es donarien d’una altra manera.

Generalment els joves, coincidint amb l’inici de l’educació secundària obligatòria, disposen de telèfon mòbil propi. És fonamental que pacteu amb ells unes normes d’utilització i els eduqueu en el seu ús responsable.

A nivell educatiu, les tecnologies han obert camí cap a noves maneres d’aprendre, d’accedir a la informació i de compartir coneixements que els poden facilitar el treball escolar, tant individual com cooperatiu. En cas que necessitin utilitzar Internet per a alguna tasca escolar, reforceu les orientacions que els donen els docents a l’aula.

Darrerament es parla dels adolescents com a joves multitasca, referint-se a la capacitat que tenen per fer diverses tasques tecnològiques simultàniament (xatejar alhora que naveguen per Internet, escoltar música tot jugant amb l’ordinador, etc.). Cal remarcar que aquesta capacitat no es pot aplicar a l’hora de fer tasques que requereixen un alt grau de concentració, com és el cas de l’estudi.

Convé que sapigueu que aspectes com la immediatesa i la facilitat d’ús de les tecnologies, o la possibilitat d’accedir a temes que els interessen, poden ocasionar que els joves en facin un ús excessiu. Aquest fet pot donar lloc a l’ aïllament, sedentarisme per manca d’activitat física, disminució del rendiment escolar o addicció a les tecnologies.

Per aquest motiu és important que en el seu temps lliure els vostres fills també facin altres activitats d’oci en entitats de lleure o associacions, que participin en esplais, que facin esport, teatre o activitats culturals.

Malauradament, les tecnologies han donat lloc a males pràctiques com és el cas del ciberassetjament, ciberbullying en anglès. L’alta capacitat de difusió i la permanència en el temps de la informació publicada en les xarxes socials on es dóna aquest fenomen el fa especialment perillós. S’afegeix el fet que a alguns adolescents els costa entendre que el que fan en el món virtual té conseqüències en el món real.

En relació a les xarxes socials, tingueu present que la majoria dels països europeus tenen normatives que estableixen l’edat legal per obrir un perfil als catorze anys.

És convenient que assessoreu els vostres fills sobre els riscos que es poden trobar navegant per Internet i com actuar en situacions fraudulentes o d’altres que els incomodin o els violentin; per exemple, que els robin dades personals i puguin suplantar la seva identitat, que un adult contacti amb ells fent servir una identitat digital falsa o que es publiquin fotos seves sense el seu consentiment.

Per fomentar el bon ús de les tecnologies digitals en aquesta edat convé el següent:

  • Procureu fer un ús responsable de les tecnologies en l’àmbit familiar ja que sou un model per als vostres fills.
  • Reforceu hàbits saludables en l’ús de les tecnologies, com ara adoptar una bona postura i mantenir una distància adequada respecte les pantalles o ajustar el volum i la brillantor del monitor, entre d’altres aspectes.
  • Assessoreu-los sobre els videojocs amb què juguen, els programes de televisió que veuen o les pàgines d’Internet que visiten, tot evitant els continguts que puguin influir negativament en la formació de la seva personalitat (violència o xenofòbia, per exemple).
  • Mireu la televisió amb ells i així poder compartir valoracions i anàlisis sobre els programes, els missatges de la publicitat, etc., per ajudar a despertar-los els valors educatius i la capacitat crítica.
  • Eviteu que els vostres fills tinguin aparells electrònics (televisor, consola o ordinador) a la seva habitació; instal·leu-los en un lloc comú de la casa, ja que d’aquesta manera veureu quin ús en fan.
  • Tingueu en compte si són prou madurs per entendre i calibrar la majoria de riscos que pot comportar el mal ús del mòbil abans de comprar-los-en un; tingueu present que es recomana que els fills no en tinguin abans dels 13 anys.
  • Configureu els aparells tecnològics amb programes de control parental o creant diferents comptes d’usuaris perquè els puguin fer servir amb seguretat; d’aquesta manera evitareu que accedeixin a continguts inapropiats d’Internet, facin compres en línia o descarreguin aplicacions.
  • Parleu obertament amb els fills sobre com poden actuar davant els continguts inapropiats que poden trobar a Internet, tot afavorint un clima de confiança.
  • Planifiqueu i limiteu el temps d’ús dels aparells tecnològics, evitant que sigui excessiu, fent-los valorar que les tecnologies digitals no han de substituir altres activitats lúdiques que poden ser tant o més interessants.
  • Dediqueu alguna estona a compartir amb els vostres fills l’ús de les tecnologies i demaneu-los que us expliquin les aplicacions i usos didàctics d’Internet per promoure que treguin el màxim profit de tot el que saben.
  • Procureu tenir apagat el televisor i eviteu utilitzar el mòbil a les hores dels àpats per fer d’aquest espai un moment de relació i conversa i així reforçar els vincles afectius amb ells.
  • Incorporeu l’hàbit familiar de no fer servir tecnologies una hora abans d’anar a dormir ja que la brillantor de les pantalles estimula l’activitat mental, dificulta conciliar el son i pot provocar insomni.
  • Interesseu-vos sobre què consulten els vostres fills a la xarxa, insistiu que segueixin normes bàsiques de seguretat com ara no compartir dades personals i contrasenyes o contactar només amb gent que coneixen personalment, entre d’altres.
  • Responsabilitzeu-los de no apuntar-se a cap xarxa social sense el vostre consentiment i supervisió.
  • Els feu conscients que el fet de molestar o ser molestat mitjançant la xarxa és una forma d’assetjament, tan o més greu que l’agressió directa que s’anomena ciberassetjament o ciberbullying.
  • Ensenyeu-los a valorar els diners que costen els aparells tecnològics i les despeses que comporten (consum, jocs, aplicacions, etc.).

VAGA GENERAL 8 NOVEMBRE

Benvolgudes famílies,

Aquesta setmana es preveu que, el dimecres 8, el funcionament habitual del centre es pugui veure greument afectat per la convocatòria de vaga.

El centre romandrà obert i garantirà els serveis mínims.

A mesura que tinguem més concreció us anirem informant.

Us demanem que estigueu atentes i atents als comunicats que us puguin arribar per tokapp.

Moltes gràcies per la vostra comprensió.

 

Sant Jordi 2016

La celebració de Sant Jordi ha estat especial per a l’institut. Més enllà de l’acte de lliurament de premis literaris s’han organitzat múltiples activitats. D’una banda, es van proposar diversos tallers per a l’alumnat d’ESO: taller de magdalenes, joieria, postals, fundes de mòbils,punts de llibre, balls tradicionals, activitats esportives i gimcana matemàtica.
D’altra banda, al passadís central que separa l’institut de l’escola Ferran i Clua, vam poder gaudir de la nostra Rambla: venda de roses i llibres, crepes, xocolata desfeta i música en viu.  Totes aquestes activitats van anar a càrrec de l’alumnat de 4t d’ESO i de la col·laboració desinteressada d’alumnes de segon de Batxillerat.
Mentre la Rambla era ben viva, els alumnes de Primer de Batxillerat van assistir al recital del poeta , que va mostrar-nos la seva faceta més humorística  i els va ensenyar diferents tècniques per arribar a la construcció del poema.
Esperem que aquesta Jornada es repeteixi any rere any i per comprovar l’èxit d’aquesta celebració us en deixem el testimoni fotogràfic.

 

Benvinguda al curs 2014/2015

BenvingudaFa unes setmanes que va començar el nou curs escolar 2014/2015. Tots els esforços de planificació d’un nou curs han donat el seu fruit i, potser amb una mica de retard, volem donar vos la benvinguda al curs 2014/2015.

 

En acomiadar-nos al mes de juliol, no vaig voler deixar de compartir amb vosaltres la satisfacció de la feina ben feta que es feia objectiva en els premis i reconeixements que vàrem rebre.

Ens retrobem amb voluntat renovada de col·laborar en l’educació dels/les vostres fill/es. Conèixer el que fem a l’institut i la intenció amb què ho fem és el primer pas per fer possible aquesta col·laboració.

Ara vull també compartir amb tota la comunitat educativa els objectius que com a centre ens hem marcat per al present curs. Objectius que es recullen en el pla anual.

Aquests objectius han estat plantejats des de l’òptica dels resultats de l’Avaluació Global Diagnòstica que, per part d’Inspecció, ens van fer arribar a finals del curs passat. En aquesta avaluació, es destacaven com a punts forts, també confirmats per la vostra opinió com a famílies:

  • La tutoria i orientació que es fa al centre.
  • La bona convivència, el bon clima del centre i la resolució dels conflictes.
  • La millora de la comunicació a través de la pàgina web, el butlletí de notícies, el correu, el programa de tutoria …
  • Els bons resultats acadèmics, tant a nivell intern com en les proves externes.
  • La tasca realitzada vetllant per la cohesió social prevenint el fracàs escolar i l’abandonament prematur.

Aquests resultats ens encoratgen a continuar treballant i a millorar en la nostra feina diària.

Un breu redactat  dels objectius d’aquest curs seria:

  • Consolidar el projecte GEP (des del curs passat formem part del Grup Experimental Plurilingüe):  aquest curs s’incorpora 3 d’ESO al projecte, l’anglès tindrà un pes important en les àrees de ciències naturals i tecnologia. Ens han concedit i per tant comptarem amb  una auxiliar de conversa. També s’ha incrementat en dos grups, un  a tercer i un a 1r de BTX,  el nombre d’alumnes que cursen francès com a segona llengua estrangera.
  • Completar la documentació estratègica de centre: reformular el projecte educatiu de centre i les normes d’organització del centre. Dotar-nos d’un pla de tecnologies de l’aprenentatge i la comunicació que ens permeti continuar avançant en l’ensenyament-aprenentatge de les competències digitals del nostre alumnat.
  • Per últim, donada la complexitat del treball a abastar, ens cal dotar-nos d’indicadors interns de resultats per contrastar-los amb els resultats obtinguts a les proves externes, així com per comprovar l’eficàcia de l’organització del centre.

Són tots objectius que van encaminats a oferir als vostres fills i filles una escola pública de qualitat que sigui capaç de conjugar l’excel·lència amb la cohesió social. No cal dir, ni recordar, que us necessitem al nostre costat.

Que tinguem tots i totes un bon curs 2014/2015.

Isabel Balaguer

Directora

 

 

Sortida a la neu de segon d'eso (dia 1)

Ha fet un dia esplèndid, assoleiat i calorós. Hem gaudit del paisatge fent esquí de fons pels boscos d’Aransa i també hem après com fer iglús per poder passar l’hivern.
Tot ha anat com una seda!

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.