Entrades

Salut i estrès

Els mesos centrals i finals de curs es poden viure amb especial estrès.

Quan s’experimenta estrès el cos allibera grans quantitats de cortisol, hormona que fa que “ENS POSEM EN ACCIÓ”, la qual cosa està molt bé per a afrontar un repte immediat, però mantingut en el temps l’augment de taxa cardíaca, de tensió muscular, de glucosa en sang, i la disminució de la resposta del sistema immunològic… poden passar factura a la salut.

Per això, des del Programa SI!, a part de les activitats d’aula on l’alumnat té l’oportunitat d’aprendre gestió emocional per fer front aquestes situacions, es promou en el decàleg d’ambient escolar la inclusió de rutines de descans i relaxació, que us animem a posar en pràctica. Aquestes rutines, no només permeten que el cos es recuperi de l’estrès, sinó que afavoreixen l’atenció i per això estimulen també l’aprenentatge.

 

Menys estrès, més salut

L’autocura dels docents és un aspecte que també forma part de l’ambient escolar, sent així, com podem prevenir un estrès massa intens o continuat?.

Moltes vegades la resposta està en una bona planificació. Revisar, prioritzar i reorganitzar les tasques pendents i previstes, pot ajudar a ser més conscients dels reptes que volem afrontar (recorda la informació sobre gestió del temps que vam enviar al comunicat 5). Evitar mantenir-nos en un estat d’estrès mantingut farà que la nostra salut i estat d’ànim no se’n ressenti, de manera que podrem seguir donant el millor de nosaltres.

Tot i que no és fàcil evitar caure en les xarxes de l’estrès, t’animem a seguir aquests 5 passos per prevenir-lo:

  1. Identifica què t’estressa, especialment el significat que tu li dónes a això que t’estressa.
  2. Identifica com t’estresses (on notes l’estrès, mal de cap, tensió muscular, nus a l’estómac…) i què fas quan t’estresses (accions que realitzes per reduir l’estrès i si són saludables o no).
  3. Elimina els estressors innecessaris en la teva vida: grups de WhatsApp, correus publicitaris, tasques supèrflues que no t’aporten.
  4. Aprèn tècniques d’afrontament de l’estrès, com fer exercici, practicar la relaxació progressiva i la respiració profunda, fer alguna activitat que impliqui la creativitat o sortir a la natura sempre que puguis.
  5. Augmenta l’estrès positiu tractant de veure els reptes a què t’enfrontes amb una visió d’aprenentatge continu i no tant d’haver d’arribar a la perfecció. Recorda que “Una actitud positiva o negativa davant un determinat problema, pot marcar la diferència entre la solució i el caos més absolut“. Dr. Valentí Fuster, El cercle de la motivació.

Quan miro enrere totes aquestes preocupacions, me’n recordo de la història del vell home que va dir quan estava a punt de morir, que havia tingut un munt de problemes en la seva vida, la majoria dels quals mai havien succeït