Entrades

Primer d’ESO al Casal de barri el Congrés-Indians

El darrer dia de curs l’alumnat de primer d’ESO vam anar al Casal de barri el Congrés-Indians a presentar els murals que haviem fet inspirats en le entrevistes realizades als avis i àvies i a projectar un vídeo resum de l’activitat. Volíem donar les gràcies per la seva col·laboració.

Després vam fer un pica pica, vam ballar i cantar i ens vam acomiadar.

Bon estiu!

Fotografies: https://photos.app.goo.gl/WeDRmvejZcyULzUz7

Vídeo:

Entrega de notes finals i extraordinaries

Famílies alumnat de 4t ESOt i 2n de batxillerat:

Benvolgudes famílies,

Demà dimecres 26 de juny a les 10:00 els tutors repartiran els informes d’avaluació de l’avaluació final i l’extraordinària.

Recordeu de tornar als tutors si teniu ipad de préstec i de buidar els armariets i deixar-los oberts i sense candau (si en teníeu llogat).

 

Famílies alumnat de 1r, 2n i 3r d’ESO i per a 1r de batxillerat:

Benvolgudes famílies,
Dijous 27 de juny a a les 10:00 els tutors repartiran els informes d’avaluació de l’avaluació final i l’extraordinària.
També us repartiran els fulls amb els pagaments provisionals previstos per al curs vinent.
Recordeu de tornar als tutors si teniu ipad de préstec i de buidar els armariets i deixar-los oberts i sense candau (si en teníeu llogat).

Cluedo a les escoles de primària.

[…] són bàsics, a més dels coneixements instrumentals imprescindibles, el foment de la inquietud intel·lectual i l’adquisició d’actituds i hàbits socials que permetin a l’alumne interactuar de manera oberta, adequada i efectiva amb altres persones.
Aquest és un fragment significatiu que explica la competència número 3 de l’àmbit personal i social. Una competència que per assolir “desenvolupar habilitats i actituds que permetin afrontar els reptes de l’aprenentatge al llarg de la vida“, el professorat de Projectes ha brindat als seus alumnes de 1r d’ESO a viure una experiència amb escoles de primària properes al nostre centre.  I cal remarcar  “amb altres persones” perquè han compartit un  joc que ells mateixos han creat: CLUEDO. Versió Sant Andreu.
A partir d’un seguit de pistes dibuixades i jugant “amb altres persones”, noies i nois havien adoptat un paper diferent al que estan acostumats… jugant “amb altres persones” han tingut la oportunitat d’aprendre a que poden ser capaços d’ensenyar als altres… jugant “amb altres persones” han encarat el repte de saber explicar com han viscut el seu primer any a l’institut… jugant “amb altres persones” han recordat el que han après per tal de transmetre una història… jugant “amb altres persones” han pres consciència del lloc on viuen… “amb altres persones”, jugant o no, han viscut durant dues hores algunes dificultats, alguns somriures, algunes curiositats, algunes inquietuds… I tot això, per a que l’alumnat en prengui consciència que formar part d’una societat és una contínua lliçó de vida.

LLibres 2019-2020

En primer lloc volem agrair-vos les vostres aportacions que ens han permès desenvolupar el desplegament del projecte educatiu.

La despesa en llibres era una de les assignatures pendents encara i per aquesta raó us oferim un espai el dimarts 25 i dijous 27 de juny, des de les 16:00 fins a les 19:00 a l’aula de 1r B de batxillerat per tal que us intercanvieu o us vengueu els llibres de text que utilitzarem el curs 2019-2020.

A 1r i 2n d’ESO ja existeixen llibres d’aula (un llibre per cada dos alumnes).

Us oferim la possibilitat que les famílies de 3r i 4t d’ESO us intercanvieu o us compreu els llibres els uns als altres. Us suggerim un preu orientatiu entre 10 i 15€, segons l’estat de conservació del llibre.

A més, habilitarem un espai tipus fòrum a la web del centre perquè les famílies us pugueu compartir recursos i intercanviar informació.

Des del centre ens comprometem a assegurar-nos que al setembre hi hagi a les aules un llibre per cada dos alumnes de les àrees que siguin necessaris. Si la família ho considera convenient, pot triar com a opció personal que el seu fill tingui un llibre individual i fer les gestions oportunes, a través d’iddink o de qualsevol altre mitjà.

Les famílies que heu llogat els llibres a Iddink recordeu que els heu de retornar dimecres 26 de juny de 9:30 a 13:30 a l’aula de 1r B de batxillerat.

Moltes gràcies per la vostra col·laboració.

LLIBRES 3r ESO

Llengua catalana i literatura 3. Editorial Teide ISBN 9788430789924
Vigía. Lengua castellana y Literatura 3 ISBN: 9788430789870
Matemàtiques Sèrie Resol 3. Saber fer ISBN: 9788490472088

LLIBRES 4t ESO

Llengua catalana i literatura. Editorial Teide ISBN 9788430791644
Vígia. Lengua castellana y literatura. Editorial Teide ISBN 9788430791675
Saber Fer, Resol, Matemàtiques ISBN 9788490470268
TOGETHER 4 SB ISBN 9780194515573

BATXILLERAT

Pròximament publicarem el llistat, els estem acabant d’organitzar.

Els instituts de Barcelona declaren la guerra al mosquit tigre

Font: https://cat.elpais.com/cat/2019/06/04/catalunya/1559660428_427789.html

De bon matí, els alumnes de secundària de l’Institut l’Alzina de Barcelona surten a explorar els voltants del centre amb una missió clara: enxampar larves de mosquit tigre. Ajupits a l’estany més proper, els joves cacen les cries de mosquit amb petites xarxes, riuen, fan fotos i admiren amb curiositat els exemplars enxampats que resten en pots de plàstic. És com si els costés imaginar que aquestes larves, aparentment indefenses, s’acabaran convertint en petits xucla-sangs d’estiu. Aquesta activitat forma part del seu horari lectiu setmanal des que l’institut ha entrat dins del projecte que Mosquito Alert, una iniciativa de ciència ciutadana, creat conjuntament amb l’Agència de Salut Pública de Barcelona. Aquest projecte, que es fa per segon any consecutiu, té l’objectiu d’eliminar la presència de mosquits invasors de les escoles de la ciutat d’una manera molt peculiar: mitjançant la participació dels estudiants. 

“L’objectiu de l’activitat sempre ha estat que els alumnes guanyin coneixement dels mosquits, però aquest any també hem afegit la gestió de punts de cria per demostrar als alumnes que ells també poden col·laborar i fer ciència ciutadana”, comenta Tomàs Montalvo, cap del programa de control del mosquit tigre de l’Agència de Salut Pública. L’activitat es duu a terme durant el període escolar d’abril a juny i consta de diverses fases. Primer de tot, els alumnes estudien la biologia de l’animal i comproven el coneixement que han adquirit mitjançant qüestionaris fins a mitjans de maig. És llavors quan es comencen a dur a terme les expedicions, que també anomenen safaris, per trobar els punts de cria.

Cercant en estanys, tolls, clavegueram o embornals amb aigua o sense aigua que, quan pugen les temperatures o plou una mica, es transformen en fàbriques de mosquits, els alumnes localitzen els punts de cria, els apunten i n’agafen mostres. Finalment, elaboren un mapa amb tots els punts detectats que fan arribar a Mosquito Alert. “Utilitzem els últims mesos del curs per fer-ho perquè ens interessa que es produeixi durant un període d’activitat del vector”, assegura l’investigador i director de Mosquito Alert, Frederic Bartumeu,que considera que al setembre, tot i ser un mes en el qual hi ha una presència abundant de mosquits, resulta més difícil posar d’acord els instituts per dur-lo a terme. 

Tanmateix, la missió no s’acaba aquí. Un cop els nens han estat al territori donant dades sobre punts de cria, els creadors del projecte les utilitzen per combatre l’espècie. “Quan rebem els mapes, comprovem que sigui un punt de cria i fem un tractament larvicida amb productes biològics. Aquest productes actuen durant la fase de larva del mosquit, ja que llavors és un ésser filtrador i, quan el producte és filtrat, li produeix un desequilibri osmòtic i un conseqüent trencament de parets en 24 hores”, explica Tomàs Montalvo.

Però l’Alzina no és l’únic centre que forma part del projecte, que aquest any ha aconseguit la implicació de set escoles i més de 400 alumnes. El projecte es va iniciar fa dos anys, quan van fer una prova pilot per implicar els més joves en la localització de l’espècie, mentre que l’any passat va ser la primera edició oficial i va disposar de 300 estudiants de cinc instituts públics de Barcelona. D’altra banda, Mosquito Alert fa cinc anys que està en actiu com a plataforma de ciència ciutadana que lluita per combatre la reproducció de mosquits tigre i anticipar-ne els riscos. 

“Volem informar la gent jove de la problemàtica, i aconseguir que ens ajudin, és el vessant social del nostre projecte”, assegura Frederic Bartumeu. I és que, tot i que a Mosquito Alert afirmen que tenen més controlada la població en àrees públiques, no han pogut saber com afecta el creixement total de l’espècie, ja que continua creixent en propietats privades. Se centren, doncs, en el boca-orella que es pot produir en les famílies que, a través dels nens, estan més alerta.

Joc d’enigmes sobre l’obra Romeo i Julieta

Durant la setmana del 20 al 24 de maig, l’alumnat de 1r d’ESO, que havia llegit l’obra de Romeo i Julieta de William Shakespeare, va poder gaudir d’una experiència engrescadora a les classes de castellà dins de Projectes.

Es tractava d’un repte literari basat en l’obra, i que va consistir en resoldre tot un seguit d’enigmes en grups de 5 o 6 alumnes emprant un temps màxim d’una hora i 45 minuts. Aquestes proves, principalment de caire lingüístic i literari, incloïen comprensió lectora de fragments de l’obra, expressió oral, pensament lògic, treball cooperatiu i resolució de problemes, entre d’altres capacitats.

L’objectiu era aconseguir un antídot per salvar Romeo del verí que havia pres en descobrir que la seva estimada era morta. 

El grup que va aconseguir solucionar totes les proves en el menor temps possible va ser el format per la Nair Chávez, la Sofia el Karkeri, el Kevin Barzola, l’Oriol Sotil, el Gurbhej Singh i l’Adam el Bakkali de 1r d’ESO A. 

El segon equip en completar-lo van ser la Ruth Fernández, en Juanjo López, el Sergi Rios, la Nahia Fu Mena i el Gursharan Singh, també de 1r d’ESO A. 

Enhorabona!



TV3 I Catalunya Ràdio

Avui hem anat amb l’alumnat de primer d’ESO a TV3 I Catalunya Ràdio, en una Sortida organitzada pel Departament de Català.

Ens ha agradat conèixer per dins la televisió i la ràdio públiques, i fins I tot hem participat de públic en el programa APM I Popap se Catalunya Ràdio.

En aquest darrer programa havien convidat a l’advocada penalista Laia Serra, autora de l’informe “Las violencias de género en línea”, i tres alumnes de la comissió coeducació hi han participat.

Aquest informe és molt interessant.Ens ha fet reflexionar sobre la importància d’identificar les violències masclistes digitals,fer-nos conscients i que el nostre entorn ens ajudi a gestionar una resposta.

El cibercontrol és una pràctica present entre els joves i adolescents, el 22% de les violències masclistes de què són víctimes les dones fins als 15 anys corresponen a fets vinculats al ciberassetjament i a comentaris o gestos sexuals. Les violències digitals també poden arribar a tenir efectes físics sobre les víctimes.

Escolteu el programa, no us perdeu la intervenció de les alumnes de primer d’ESO de la comissió de coeducació:

https://www.ccma.cat/catradio/alacarta/popap/com-podem-lluitar-contra-el-masclisme-a-la-xarxa/audio/1039324/

Literapolis PART V

Capítol final: Ha arribat l’hora que l’alumnat comenci a crear.

Fins ara s’han familiaritzat amb l’aplicació, hi ha jugat i ha comprovat les dinàmiques, recompenses, puntuacions i premis que proposa, però  ara és el moment d’idear un itinerari per grup classe.

Cal confessar que no ha estat una tasca fàcil, que a vegades ens hem desesperat i patit, que ha calgut transformar arxius, retallar imatges i crear-ne, però gràcies a l’assessorament de la Sílvia Casellas i de la constant prova-error, els editors han estat capaços, a partir de les propostes dels companys i companyes, crear uns itineraris per descobrir el districte Nou Barris de la mà d’en Flanagan, un noi de la seva edat que intenta guanyar uns diners com a detectiu privat.

El fil conductor dels itineraris és: Com ser detectiu i no morir en l’intent, a través del qual el/la  jugador/a pot descobrir com és la vida d’un detectiu jove com en Flanagan alhora que descobreix més secrets de la novel·la detectivesca. Una proposta nova per a l’aplicació LiterapolisBCN  d’una de les novel·les que tenen com espai la ciutat de Barcelona. 

Departament de llengua catalana

Visita al Cosmocaixa

Dijous passat 25 d’abril, l’alumnat de 4t va fer una visita al Cosmocaixa per participar en el taller de reaccions químiques. Van participar activament i algunes de les reaccions que varen fer van ser força espectaculars. Vam gaudir també de la visita al bosc inundat i de les exposicions especialment de la dels miralls. Xulíssima!!

Trobada aules d’acollida del Ferran i Clua i l’Alzina

Avui ens hem trobat les aules d’acollida del Ferran i Clua i l’Alzina. Han llegit contes i recitat poemes…ha sigut un èxit i volen repetir a final de curs….