Entrades

Xerrada “EVITEM L’ADDICCIÓ A LES PANTALLES”

La tarda del 28 de Novembre, just tancant les meses electorals  per triar els representants al Consell Escolar, una trentena de mares i pares ens vam trobar a l’aula de 2on ESO C per escoltar i conversar una bona estona amb Joan Carles Folià, expert en educació.

Des de la seva experiència com a docent, coach i pare ens  va fer passar una estona compromesa i divertida.

Divertida, amb la seva manera d’explicar-se amena i directa, sense embuts, fent broma de la quotidianitat que sovint ens aclapara i que, a la fi, no és més que el propi dia a dia amb els seus ets i uts força comuns a totes les cases amb adolescents. Tot plegat des d’una perspectiva positiva i vital que defensava el goig de poder fer de mare i pare, l’alegria de veure com progressen, per sobre del sentiment d’esforç esgotador en el que correm el risc de caure. Amb aquests premisses i amb el seu  tarannà, no van faltar les rialles. En un o altre moment, qui no es va sentir optimistament  identificat?

I compromesa en l’educació dels nostres fills. Es va declarar incondicional dels seus fills. I ens interpel·la: I vosaltres, també sou incondicionals dels nostres fills? Què vol dir això? Vol dir amor, implicació, determinació, confiança, acompanyament, model. Estar amb i per  els nostres fills, ser-hi: vigilant, posant pautes, oferint alternatives, explicant, marcant límits, guiant.  I, mica a mica, a mida que van creixent, anar obrint espais fins a deixar-los volar sols. I trobar-los a faltar!

Parla a mares i pares de joves entre 12 i 18 anys: òbviament, encara no poden anar sols. Elles i ells fan el que han de fer: d’adolescents. I nosaltres? Estem fent el nostre paper? Fem de mares i pares?  Obrim aquelles portes que la seva edat tanca?

Paraula que repeteix: Determinació.

Consigna clau: Hem de fer de pares.

Picada d’ullet: En la immensa majoria dels casos, fer de pares funciona! Fem-ho i tot sortirà bé.

Anàvem ben encaminats? O se’ns ha girat feina?

Gràcies a tothom i endavant!

5 coses que has de saber si els teus fills juguen al Fortnite

Dos dels meus fills juguen a Fortnite i m’he hagut d’espavilar per aprendre de què va aquest joc de moda. Tot i que m’ha suposat una mandra infinita endinsar-me en el món dels gamers, crec que he d’estar al dia per saber a què juguen i amb qui juguen.  De fet també em costa llevar-me a les nits a donar el Dalsy i també em fa un pal que no vegis preguntar-los les lliçons de l’escola sobre la fotosíntesi. Però ho faig per ells, no? doncs això.

D’entrada dir-vos que el Fortnite a casa nostra ha estat un drama. Discussions entre germans per a veure a qui li toca jugar. I després, quan juguen, a nosaltres ens donen l’eterna resposta: un moment que acaba la partida. Baixeu a sopar: un moment. Els deures: un moment. Vigileu el germà: un moment.

Fins que un dia, en un atac de responsabilitat i de bons pares, vam tallar el cable de la Play. A trossos. Petitets. Mort el cable, s’ha acabat la ràbia. Per les vacances de Nadal ens tornarem a plantejar si el Fortnite torna a casa nostra o es queda a la pantalla pels segles dels segles. No sé si vosaltres teniu fills en edat de jugar-hi (suposo que sí, si ho esteu llegint) però aquestes són les 5 coses que he après i segur que us poden ajudar:

– Fortnite és un joc de batalla però sembla menys perillós que altres jocs d’aquest estil perquè els personatges tenen aspecte de còmic i no hi ha escenes de sang i fetge. Per aquest motiu té una aparença inofensiva però l’objectiu és igual de cruent que en els jocs de guerra: hi ha 100 jugadors al camp de batalla i només en pot quedar un. És molt fàcil aprendre a jugar-hi i això fa que nens petits ja hi juguin (8 anys).

– A les partides hi ha interacció amb altres jugadors (que poden ser desconeguts, i sovint ho són). Poden fer “duos”, esquadrons… i aquí ve el perill: els jugadors amb qui estan jugant poden ser els companys de classe, o no.  A més el xat de text ni tan sols es pot bloquejar, qualsevol pot començar una conversa.

– Crea una gran addicció. Això es deu a que estan connectats amb un grup d’amics i no poden deixar el seu esquadró a mitges. Volen fer un bon paper i per tant no poden parar quan els ho demanem. Si el grup hi passa moltes hores, els nostres fills també hi volen ser molta estona i això fa que estiguin hiperconnectats. En comptes de quedar per berenar, queden per jugar. I quan no juguen s’enganxen a veure vídeos de youtubers que hi juguen.

 Pot ser una font d’estafa. Tot i que el joc és gratuït hi ha l’opció de comprar màscares o accedir a nivells de pagament. Els vostres fills us diran que volen un “passi de batalla” que val 5 euros. Cada vegada volen tenir més equipament perquè com diu el meu fill: a Fortnite és important anar ben vestit. Si compren en plataformes no oficials, el risc d’estafa és altíssim.

– Hi ha molts perfils falsos. Molts perfils saben que la manera més fàcil de contactar amb nois joves és a través de Fortnite. Hem de vigilar molt no, moltíssim. I el de sempre: absolutament prohibit quedar o donar informació personal a desconeguts. Ni per jugar ni per res. Com ho fem a la vida real, doncs també a la virtual.

Potser pensareu que jugant tampoc fan res dolent. I teniu raó. Però el problema és que tampoc fan res de bo, hi passen masses hores i en comptes de fer un bon ús del joc, els meus fills en feien un abús.

Per tant de moment deixarem la Play sense cable, perquè no sabeu que a gust ens vam quedar quan vam agafar les estisores i el vam tallar a trossos. Petitets.

font: https://criatures.ara.cat/blogs/cinc-homes-a-casa/coses-teus-fills-juguen-Fortnite_6_2127447235.html

La salut i els seus determinants en l’alumnat adolescent

La “Salut i els seus determinants en l’alumnat adolescent” ofereix de forma didàctica i visual les dades més rellevants obtingudes de l’enquesta FRESC (Factors de Risc en Estudiants de SeCundària) de l’alumnat de secundària i grau mitjà de Barcelona.
Es mostra una breu descripció en relació a aspectes de la salut, els comportaments i actituds dels i les adolescents de 13 a 19 anys de la ciutat, dades que es van recollir el 2016.

El format breu del document aporta una descripció d’aspectes clau relacionats amb la salut, la salut mental, les relacions amb els altres, alimentació, activitat física, hores de son, consum de substàncies addictives, sexualitat, mobilitat i seguretat vial. El document aprofita el potencial de l’enquesta FRESC del 2016, amb la finalitat que docents i especialistes tinguin coneixement de com evolucionen aspectes rellevants de la salut i actituds de l’alumnat adolescent de la ciutat de Barcelona.

Cliqueu per accedir a la informació

Més informació

Identitat digital

La identitat digital és un tema que preocupa cada cop més. Als pares i als educadors ens resulta un tema a protegir i a educar. Pels nens i els joves sovint no és un tema massa preocupant, tot i que és més transcendental del que ells poden valorar. És important explicar-los que la imatge digital que donen d’ells mateixos és tant important com la que donem en persona.És important treballar amb els alumnes i els fills sobre la necessitat de protegir la pròpia identitat a la xarxa. Des de la web xtec ens ofereixen consells, informacions, recursos i programacions docents relacionades amb l’ús de la xarxa d’Internet. També a la web de “identidad digital y redes sociales con menores” podem trobar informacions rellevants relacionades amb el tema i explicades des d’una vessant molt propera als joves i adolescents.

La identitat digital d’una persona es conforma a través de tots els moviments que fem a la xarxa. Des dels e-mails, els perfils de les diferents xarxes socials, a les cerques que fem i de les que fem ús, la missatgeria instantània, els comentaris sobre nosaltres mateixos o sobre els altres, etc.

És important entendre que la nostra identitat va més enllà del que nosaltres podem controlar. Qualsevol persona que faci un comentari sobre una altra persona està definint alguna característica del que serà la seva identitat digital, barrejant les opinions, les realitats, les accions de la xarxa social i del món real que vivim, etc.

Aquí teniu un article molt interessant sobre aquesta temàtica. No només ens parla de la identitat digital que es construeixen els joves sobre si mateixos i que sovint ens pot semblar imprudent, sinó que parla duna generació de pares i mares que ja formen part de la generació digital i que creen una identitat digital pels seus fills abans de que ells mateixos puguin decidir res al respecte. Sovint ens sembla raonable que persones més reconegudes socialment procurin preservar la identitat dels seus fills, però no ens hem parat a pensar en tota la informació que donem dels nostres a través de les fotografies que pengem a Internet o la fotografia de perfil del Whatsapp. Poc a poc anem conformant una identitat digital amb la que potser no estaran d’acord quan siguin més grans o que pot tenir conseqüències per la seva vida adulta.

Taller de primers auxilis

Hospital Universitari Sant Joan de Déu Barcelona

Dissabte, 27 d’octubre de 2018 | De 9:30h a 13:00h

 

Aprèn les primeres mesures d’auxili en el cas d’un accident infantil amb l’equip del servei d’Urgències de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona

TEMARI
1 | Aprendre a actuar correctament en cas d’obstrucció respiratòria per un objecte estrany.
2 | Conèixer les primeres mesures de reanimació.
3 | Saber què fer davant un cop al cap.
4 | Formar-se en la realització de cures d’emergència i altres mesures a prendre en cas d’accident.

TALLERS
1 | Cures d’infermeria.
2 | Reanimació del lactant.
3 | Reanimació del nen escolar.

*PROGRAMA

Salut i esport en femení: la importància de mantenir-se activa des de la infància

Dijous 4 d’octubre, a les 18:30 h
Auditori Docent Hospital Sant Joan de Déu Barcelona


Per assistir, truca al 93 600 97 67 o bé inscriu-te mitjançant aquest enllaç

HI VULL ASSISTIR

Sabies que les nenes fan menys activitat física que els nens? Com revertir aquesta situació?
Te’n donem les claus a la presentació de l’informe “Salut i esport en femení: la importància de mantenir-se activa des de la infància”

Després de l’inici de curs arriba l’hora de decidir què farà la mainada quan surt de l’escola…
A quantes i a quines activitats extraescolars els apuntem? Quins criteris hem de tenir en compte per triar? Hem de fer cas del que diu l’infant?
Les nenes solen apuntar-se a menys activitats extraescolars de caràcter esportiu que els nens (la majoria de les nenes del nostre país no practica l’activitat física recomanada per l’IOMS), fet que pot incidir negativament en la seva salut futura tant física com mental.
Com podem incentivar la pràctica d’activitat física entre les nenes i ajudar-les a triar allò que realment els agrada més enllà dels valors socioculturals i estereotips imperants?

Hi tenes molt a fer!
Inscriu-te i vine a la xerrada!

Els assistents a l’acte rebran un exemplar imprès de l’informe Salut i esport en femení: La importància de mantenir-se activa des de la infància.
L’acte el presidirà l’Eva Ferrer, especialista en medicina de l’educació física i l’esport i coordinadora de l’informe.

EM VULL INSCRIURE

QUAN?

DIJOUS 4 D’OCTUBRE A LES 18:30 H

ON?

AUDITORI DOCENT HOSPITAL SANT JOAN DE DÉU BARCELONA
Carrer de Santa Rosa, 39-57, 08950 Esplugues de Llobregat, Barcelona

La menarquia o primera regla

Recursos per acompanyar emocionalment a les filles

La menarquia, l’arribada de la primera menstruació, és un procés fisiològic que apareix en les nenes d’entre 11 i 14 anys aproximadament.

Tenint en compte aquesta realitat, és fonamental oferir-los suport emocional perquè puguin viure aquesta nova etapa amb la màxima naturalitat possible.

El document que teniu al davant explica com abordar-ho. Pretén ajudar-vos, d’una forma clara i concisa, a acompanyar les vostres alumnes en un moment significant de
la seva vida: l’arribada de la menarquia.

La informació que trobareu en aquestes pàgines està destinada a les famílies del vostre centre, perquè entenguin què necessiten les seves filles: us preguem que els
feu arribar aquest document.

Al mateix temps, hem dissenyat dues activitats que us animem a dur a terme a l’aula per fomentar la conscienciació.

El fet de no oferir a les nenes un suport emocional durant l’aparició de la primera regla és la punta de l’iceberg d’un tema molt més significatiu: com educar acompanyant amb consciència. Hi ha altres temes, com la mort o la sexualitat, que les famílies també haurien d’abordar amb els seus fills i filles.

Esperem que aquest document els faci sensibles al tema i els doni recursos. Per això us demanem que els el feu arribar.

Creiem que és el moment de capgirar la situació. És el moment d’educar amb consciència.

Veure article complert

Adolescente y adulto joven con enfermedad grave: una intervención sanitaria, social y educativa

Hospital Sant Joan de Déu Barcelona

Cuidados Paliativos

Me interesa

¡Las primeras 200 plazas son gratuitas!

La jornada Adolescente y adulto joven con enfermedad grave: una intervención sanitaria, social y educativa analiza las particularidades de la atención que requieren estos pacientes y su entorno, para las que los profesionales sanitarios y de la educación no tienen una formación específica.

 

OBJETIVOS
1 | Conocer las necesidades específicas de los adolescentes y adultos jóvenes con enfermedades graves.
2 | Proporcionar herramientas para atender mejor al que sufre, sea enfermo o familiar.
3 | Fomentar la atención holística desde los diferentes ámbitos de intervención.

 

CONTENIDOS

  • Proceso de enfermedad.
  • Comunicación.
  • Abordaje integral.

*Consulta el programa

 

DIRECCIÓN

Gala Serrano
Jefe asistencial del Servicio de Cuidados Paliativos Pediátricos del Hospital Sant Joan de Déu Barcelona.
Sergi Navarro
Pediatra Responsable Asistencial del Servicio de Cuidados Paliativos Pediátricos del Hospital Sant Joan de Déu Barcelona.
COORDINACIÓN

Daniel Toro
Psicólogo del Servicio de Cuidados Paliativos Pediátricos del Hospital Sant Joan de Déu Barcelona.
Lucía Navarro
Pediatra del Servicio de Cuidados Paliativos Pediátricos del Hospital Sant Joan de Déu Barcelona.
Àlex Rodríguez
Pedagogo y maestro de Educación Primaria.

El Grup Cooperatiu TEB presenta la Guia pràctica de Facebook en lectura fàcil

El TEB ha elaborat una Guia pràctica de Facebook amb l’objectiu de promoure el bon ús de la xarxa social d’una manera fàcil de comprendre. Mostra de manera pràctica, i pas a pas, com configurar i utilitzar Facebook per tenir una experiència més agradable i segura  de l’aplicació.

Aborda aspectes com la configuració de privacitat, les sol·licituds d’amistat, la personalització de la secció de notícies, l’edició del perfil i la biografia o com guardar publicacions.

El manual forma part del cicle de formacions sobre mòbil i noves tecnologies TEBnològics.

guia pràctica facebook

Descarrega’t la Guia pràctica de Facebook
El TEB posa el manual a l’abast d’entitats, famílies i particulars perquè puguin utilitzar-lo per formar-se en l’àmbit de les noves tecnologies.

 

 

 

Font: http://www.teb.org/portfoli/tebnologics-cicle-formacions-mobil-i-noves-tecnologies/

Activitats familiars gratuïtes al juliol

Des del Centre per a Famílies amb Adolescents ens fan arribar les activitats gratuïtes que hem preparat de cara al mes de juliol, .

Com en altres anys, es tracta d’activitats en família, on adults i adolescents, participaran en propostes lúdiques i podran estar al mateix nivell d’aprenentatge, trencant els rols establerts a casa.

– 10 de juliol, taller de risoteràpia, de 18 a 20h

– 12 de juliol, taller de risoteràpia, de 18 a 20h

– 17 de juliol, room escape, de 18 a 19,30h

L’aforament és limitat. Caldrà especificar els membres de la unitat familiar que hi participaran, així com les seves edats. Es prioritzaran les inscripcions d’unitats familiars.​
Inscripcions a través del mail saif@bcn.cat