Entrades

Sant Jordi 2016

La celebració de Sant Jordi ha estat especial per a l’institut. Més enllà de l’acte de lliurament de premis literaris s’han organitzat múltiples activitats. D’una banda, es van proposar diversos tallers per a l’alumnat d’ESO: taller de magdalenes, joieria, postals, fundes de mòbils,punts de llibre, balls tradicionals, activitats esportives i gimcana matemàtica.
D’altra banda, al passadís central que separa l’institut de l’escola Ferran i Clua, vam poder gaudir de la nostra Rambla: venda de roses i llibres, crepes, xocolata desfeta i música en viu.  Totes aquestes activitats van anar a càrrec de l’alumnat de 4t d’ESO i de la col·laboració desinteressada d’alumnes de segon de Batxillerat.
Mentre la Rambla era ben viva, els alumnes de Primer de Batxillerat van assistir al recital del poeta , que va mostrar-nos la seva faceta més humorística  i els va ensenyar diferents tècniques per arribar a la construcció del poema.
Esperem que aquesta Jornada es repeteixi any rere any i per comprovar l’èxit d’aquesta celebració us en deixem el testimoni fotogràfic.

 

Booktràiler: llegiu Wonder!

Ens acomiadem del curs recomanant-vos la lectura de Wonder de  l’escriptora R.J. Palacio. Els alumnes de 4t d’ESO des de l’àrea de llengua catalana i literatura han fet durant la segona i tercera avaluació diferents booktràilers per promoure la lectura d’aquesta novel·la que ha tingut un gran èxit mundial.

“Wonder és una meravella; l’August, un personatge que no podràs oblidar mai.”  Nicholas Sparks

I què és un booktràiler?

El booktràiler és una eina de promoció del llibre que utilitza tècniques audiovisuals, cinematogràfiques i publicitàries per presentar l’atmosfera d’un llibre sense entrar en el seu argument, de manera que copsi l’interès del lector i aquest vulgui compartir, comentar, saber més del llibre i de l’autor i, sobretot, vulgui comprar-lo i llegir-lo.

 

Esther Sobré

Departament de Llengua catalana

 

Diaris de viatge: un recorregut per la literatura catalana.

INS_l'Alzina_diari1Vam proposar als alumnes de Batxillerat escollir un dels autors o de les autores que hem treballat al llarg del curs i organitzar una sortida al seu lloc de naixement per descobrir-ne les seves empremtes a través de les cases-museu, rutes literàries, llocs que els van inspirar, etc.

Als diaris hi havien  d’incloure com havien organitzat el viatge i les anècdotes que sorgien, amb qui s’havien  posat en contacte, fotografies, valoracions, què havien après, què els havia sorprès, les rutes que havien seguit, una nova proposta de rutes amb la seva  experiència personal, etc.

Aquí us en deixem un parell de mostres. Esperem que en gaudiu!

 

Esther Sobré

Departament de Llengua  catalana

Opinió dels alumnes

Podríem dir que aquest ha estat un “treball de camp”, un petit recorregut per la vida d’un personatge que surt als llibres, però que va ser una persona real, que va viure on ara vivim nosaltres, que va passejar per on nosaltres hem passejat. El temps fa canviar les coses i sens dubte  Barcelona ha canviat molt des que va viure  Josep Maria de Sagarra, però alguna cosa queda i d’alguna forma nosaltres en som hereus.

Xavier Martínez

Alumne de 1r de BTX.

Programes de ràdio

Aquesta és una petita mostra dels treballs de ràdio que els alumnes de 3r d’ESO han realitzat aquest trimestre a l’assignatura de català. L’objectiu de l’activitat era que els alumnes treballessin en la redacció d’un guió radiofònic i, al mateix temps, reunir-se en petits grups per realitzar un programa seguint algun dels models que se’ls proposava. En aquesta mostra podem veure diferents gèneres radiofònics com poden ser: el noticiari, l’entrevista o el magazín.

Pensem que l’experiència ha estat molt enriquidora, ja que els alumnes han après a fer l’elaboració i el muntatge d’un programa de ràdio la qual cosa és d’una complexitat considerable. Han entès que, abans d’emetre un programa, s’ha d’haver treballat el guió per després fer una correcta  locució i lectura d’aquest. Han sabut utilitzar els recursos de la música i dels efectes sonors tan usats en aquest mitjà de comunicació. I també han sabut incorporar  la publicitat.

Per tot plegat, creiem que ha estat una activitat satisfactòria i divertida. Esperem que us agradin!

 

Raquel Aznar

Departament  de català

 

Concurs de narrativa de la Coca-Cola

L’ALZINA ESCRIU EN EL CONCURS DE NARRATIVA DE LA COCA-COLA

El passat 21 de març, l’alumnat de 2n d’ESO, seleccionat per les seves redaccions en llengua catalana, va participar en el concurs de narrativa de la Coca-Cola. Van ser convocats a les 11,00 hores a la UPC i van haver de redactar un escrit sobre el tema: “L’amic segur se’l coneix a l’ocasió insegura”.

Us volem agrair la vostra participació i que hagueu representat l’Alzina en aquests premis.

Que tingueu molta sort i visca la narrativa!!!

Ins_l'alzina_coca_cola

Departament de Llengua catalana

Sortida de teatre

TIRANT LO BLANC de Joanot Martorell

 El dia 11 de març l’alumnat de primer de Batxillerat va assistir a la representació teatral de Tirant lo Blanc al Teatre Nacional de Catalunya. La novel·la  admet diferents lectures, tal com afirma Mario Vargas Llosa a Lletra de batalla per “Tirant lo Blanc”: novel·la de cavalleria, fantàstica, històrica, eròtica, psicològica: totes aquestes coses alhora i cap d’elles exclusivament, ni més ni menys que la realitat.

L’adaptació teatral que vam veure es basa en els episodis amorosos de la tercera part, la de Constantinoble, i també en el final. L’obra és una lectura prescriptiva per al Batxillerat, per aquest motiu vam considerar que el treball entorn la novel·la seria complet gaudint de la interpretació dels actors i les actrius.

 

EL REPTE: preparats per resoldre l’enigma?

Amb els alumnes de primer de Batxillerat ens hem endinsat en el món de les avantguardes. Una de les composicions poètiques més famoses de l’avantguardisme és el CAL·LIGRAMA.
El cal·ligrama va ser creat per Guillaume Apollinaire i representa plàsticament, per mitjà de l’escriptura o de la tipografia, un tema que suggereix el del poema.

I quin era l’enigma que vam plantejar als alumnes????
On es troba el cal·ligrama “Les formigues” de Joan-Salvat Papasseit? Desplaça-t’hi i fes-t’hi una foto!

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.


Aquests van ser els alumnes que van assolir el repte: Gerard Hereter, Roger Hereter, Rupinder Kaur, Héctor Iniesta, Cristina Olivera, Jhoselin Ortuño, Isabel Urgell, Pol Rico, Xavi Martínez, Gerard Cervera i Marina Vernet.

Metàfores

metàforesContinuem amb la poesia. Aquest cop els alumnes de primer han escrit metàfores sobre el cel ple d’estels, els vagons del metro i la motxilla que cada dia han de suportar les seves espatlles.
Esperem que us agradin!
Els estels
Papallones que volen penjades del sostre. (Núria Martínez)
Espurnes de la flama en la fosca (Mireia Albreda)
Diamants de l’espai que il·luminen l’univers (Joan Pintó)
Petits diamants a la fosca nit, que de dia al matí, algú els ha recollit (Marina Torrecillas)
Purpurina sobre un quadre de colors (Mar Aparicio)
Diamants que pengen del cel (Laia Teixidó)
Metro
Gran cuc de terra que transporta la sorra dins seu per un túnel (Àlex Camarero)
Cuc que cull el menjar i el porta als seu destí (Sara de Benito)
Motxilla
Coala amb cremallera i guardià de les meves coses (Andrea Sapena)
Calaix portàtil (Marc Guest)
Mico gras que carrego a l’esquena (Laura Rodríguez)
Bossa tancada amb clau on guardes els teus secrets (Arnaldo Montiel)
Esther Sobré
Departament de Català

Animalades

Aquests dies els alumnes de primer d’ESO  han llegit poemes inspirats en diferents animals dels poetes Josep Carner i Joan Oliver. Després d’haver-los treballat i comentat, s’han posat en la pell dels poetes i han intentat descriure la seva bèstia preferida jugant amb els sons i els significats de les paraules.

Esperem que gaudiu de la lectura!

Què és la literatura?

literaturaDesprés de la pausa estiuenca, el retorn a les aules de primer de Batxillerat ha estat impregnat de literatura. Ens hem preguntat: què distingeix un text literari d’un que no ho és? Què impulsa els escriptors i escriptores a escriure?  Per què llegim? Què és la literatura?

 Els alumnes Guillem Llort i Daniel Mallo, ens ofereixen les seves respostes:

Escrivim perquè tenim coses a dir, idees a plasmar o simplement perquè ens ve la inspiració. Tot i així, escriure no és ni de bon tros una feina fàcil. Demana ordre mental, esforç i talent. Escriure pot ser terapèutic. Hi ha qui escriu els seus dimonis, les seves pors i angoixes, amb l’esperança, que les xucli el paper.

 Per una alta banda, llegir és un gran plaer. Podem viure vides alienes i entendre’ns, fins i tot, a nosaltres mateixos per mitjà dels personatges. Podem arribar a llocs i temps als quals, fora de les pàgines no podríem accedir.

Però llegir no és només simple plaer, a vegades comporta un cert patiment del que els bons lectors frueixen amb masoquisme. I ens fa pensar. Sovint als nostre amics de tinta els passen coses que ens  recorden a la nostra vida i ens fan reflexionar. Llegir és una aventura i escriure, una altra. La literatura és un constant intercanvi d’experiències entre autors i lectors, i una de les coses més curioses i precioses que hem inventat els humans.

Guillem Llort

 La literatura no és res més que la manifestació d’una necessitat humana: la necessitat d’explicar i sentir històries. Des de temps immemorials l’esser humà ha viscut coses que mereixen ser explicades, ha imaginat coses que mereixerien passar i ha vist tot el que l’envolta des de diferents perspectives. Aquest caràcter aventurer i imaginatiu que caracteritza la nostra raça és un dels motius principals pels quals ara existeix la literatura. L’altra, és l’incontrolable i primari desig d’explicar  aquestes  vivències  i visions als nostres semblants. Aquest  altruisme  intel·lectual – perquè explicar les nostres vivències, desitjos i somnis és un dels altruisme més purs que podem trobar-  és el que ha fet que a algú inventés la literatura.literatura

 No tothom pot ser escriptor. És necessari tenir una gran talent per tornar els somnis paraules però tothom pot ser un lector. Tothom pot agafar un llibre i transformar-se en una persona millor, més intel·ligent, més dolça, més comprensible… segons va passant les pàgines del llibre. I pot ser, només pot ser, que quan hagis llegit suficient llavors una voluntat de tornar tot el que has rebut dels llibres s’escampi pel teu cos, posseint-te i obligant-te a escriure, llavors seràs un escriptor.

 Per acabar diré que la literatura és la veritable immortalitat, perquè sense importar el idioma en què estigui escrit, el moment o la classe social del seu escriptor, quan una persona llegeix un llibre, l’escriptor d’aquell llibre i també els seus personatges viuen al seu interior. I així, sense deixar d’estar asseguts a la nostra llar ens veurem transportats a mons estranys, amb gent que ens ensenyarà a estimar, a respectar… en definitiva, que ens ensenyarà a viure perquè la literatura és la més forta mostra que l’esser humà ha viscut, ha amat,  ha perdut, ha fet mal i ha après. Si una persona creu que no hi ha bondat en l’esser humà és que no ha llegit prou.  La literatura és la impertèrrita voluntat de l’home de viure, millorar i ajudar a les generacions futures a no cometre els mateixos errors. Si vols saber com era una època, en què creien, què sentien la gent d’aquella època, si vols conèixer els teus antecessors sense cap mena de manipulació, llegeix.

Daniel Mallo

Esther Sobré

Departament de Llengua i Literatura catalana