Entrades

Un estiu a Borneo de Pilar Garriga

VOKI: una eina 2.0 per a les activitats de llengua

A la primera avaluació els alumnes van poder opinar de la lectura del trimestre a través de la pissarra col·laborativa Padlet. Aquest trimestre els hem proposat de crear un avatar mitjançant l’aplicació VOKI, és a dir, un personatge que  els alumnes poden costumitzar  al seu gust: el color de la pell, el seus cabells, la forma de la boca, la roba, els complements… i fer una presentació oral d’un minut per valorar la lectura (què els ha interessat, si l’acció és massa lenta, massa ràpida i amb pocs detalls, si els personatges els recorden a d’altres de pel•lícules o llibres que hagin llegit, si recomanarien o no la lectura, etc.). A banda de l’interès que suposa la creació del VOKI, afavoreix que l’alumnat amb pànic escènic s’expressi amb més comoditat. Per a l’avaluació hem utilitzat una rúbrica, una eina que els serveix per saber exactament què es valora i amb la qual a poc a poc es van familiaritzant.

Us deixem l’accés a les valoracions de diversos alumnes. Esperem que en gaudiu!

Llengua catalana i literatura

Esther Sobré Obiols

Montserrat Roig, camaleònica

Primera entrega: núvols de paraules i Padlet

El 2016 es va commemorar el 25è aniversari de la mort de l’escriptora i periodista Montserrat Roig. Amb l’objectiu de conèixer la vida i l’obra de l’autora els alumnes de primer d’ESO estan fent diverses activitats des de la l’àrea de llengua catalana i literatura. En aquesta primera entrega us presentem els núvols de paraules i els padlets (pissarra col·laborativa) fets per l’alumnat. Es tractava, d’una banda, després de veure el reportatge Montserrat Roig. Retrat d’una mirada (TVC 2003), de recollir les paraules més repetides o relacionades directament amb l’autora (Barcelona, periodista, investigadora, novel·lista, feminista, càncer…) i escollir una imatge que pogués representar l’escriptora i el seu món. De l’altra, els alumnes havien de recollir alguna informació sobre l’autora i deixar-la per escrit a la pissarra col·laborativa, per passar dels petits esbossos a la biografia sencera de la camaleònica Montserrat Roig. Cal reconèixer l’esforç de l’alumnat que ens demostra, altra vegada, la seva capacitat creativa.

 

Llengua catalana i literatura

Esther Sobré Obiols

I si l’Ipad fos un pretext per a fer lectors?

Pot resultar paradoxal que l’abassegadora presència de la realitat digital (que té una manifesta conseqüència: l’allunyament de nens i joves d’una altra realitat, la del llibre i la de la paraula) pugui ser utilitzada com una via d’accés al gust per la lectura, en un sentit general, i al retorn al llibre de paper, d’una manera particular. Tanmateix, aquest és l’objectiu buscat l’adaptació d’una activitat tradicional que he portat a terme amb alumnes de primer cicle: la presentació oral del seu llibre de capçalera, amb la voluntat d’induir-ne a la lectura els companys.
La tasca adaptada al nou instrument s’articula de la manera següent: Els alumnes porten un llibre que els hagi causat un entusiasme particular i en fan una presentació oral, amb la finalitat de recomanar-lo als seus companys. Un llibre per dia segons l’esquema presentació, resum i raons de la tria. L’estructura tripartida de la presentació obliga a una preparació prèvia, ajuda a comprendre que un text formal és un missatge que requereix un ordre (una estructura, tot just), i permet repetir amb facilitat la part que no s’ha dit bé o que no s’ha aprofundit prou, en virtut de la mecànica del muntatge audiovisual que entrarà en joc en una segona fase de l’exercici. Efectivament, un company enregistra amb la funció de vídeo de l’ipad la presentació, per tal que, amb posterioritat, l’alumne implicat pugui realitzar una edició cuidada i creativa, amb crèdits, elements escrits o gràfics, de la pròpia presentació. Es treballa amb el programa d’edició de vídeos de l’imovie, que permet arribar a resultats pulcres i, fins i tot, de factura molt “professional”. Busco, precisament, activar l’instint creatiu, però no podem oblidar el benefici primer que com a professor obtinc: la possibilitat d’incidir en la millora de l’oratòria, perquè el fet que l’alumne pugui veure’s actuant permet esmenar qüestions de pronunciació, d’expressió i, fins i tot, les relatives al llenguatge no verbal.

En un moment ulterior, cada alumne editarà fent ús d’una app d’edició d’imatge (SNAPSEED o PIXLR, per exemple), una portada del llibre recomanat on hi haurà integrat un codi QR (CRAFTER), que també aprendrà a crear. Aquesta portada impresa es penja en el Racó de recomanacions literàries, de manera que en qualsevol moment de curs aquest vídeo pugui ser consultat pels companys, que saben que tota lectura no preceptiva feta a partir d’aquesta via tindrà una compensació en nota generosa. La finalitat última d’aquest procés no és altra que estimular la lectura i procurar nous lectors: a ningú escapa que una recomanació feta per un company acostuma a obtenir un crèdit que, de vegades, pot ser determinant per a engegar una roda de lectures activa, efectiva i solidària. I el meu objectiu docent no és altre que treure partit de l’estímul creatiu que ens ofereix l’ipad per fer el llibre protagonista del procés educatiu i, per mitjà del llibre, fer créixer l’alumne.

Primer d’ESO
Abraham Mohino i Balet