Entrades

Jocs florals del districte de Sant Andreu

Benvolguts,
Benvolgudes,

Ens plau enviar-vos l’enllaç on trobareu les fotografies de l’acte de lliurament de premis dels Jocs florals escolars de Sant Andreu, que vam celebrar el 19 de maig al SAT.

http://crp.sesantandreu.cat/lliurament-del-premis-dels-jocs-florals-de-sant-andreu/

Amb les fotografies podreu reviure la inoblidable jornada literària que vam compartir plegats. I aprofitem per felicitar la Laia Fernández i el Daniel Mota (que van resultat premiats).

Haikus de primavera

Haikus de primavera

No ens volíem acomiadar del curs sense un darrer regal per als lectors i lectores del bloc de l’Alzina. Després de la laboriosa escriptura dels sonets els alumnes de primer han descobert els haikus. De la complexitat a la senzillesa: tres versos curts, sense rima i verbs en present. Però amb un dificultat extrema: suggerir emocions i sensacions amb ben poques paraules. Altre cop l’alumnat ha superat el repte. Han fet ús de l’aplicació PICCOLLAGE i de l’iMovie.

Gaudiu-los i endinseu-vos en la primavera.

Esther Sobré Obiols

           L’ametller gosa florir quan la glaçada està distreta.

Joana Raspall

 

TV3 i CATALUNYA RÀDIO

Els alumnes de primer d’ESO s’han endinsat en les entranyes de TV3 i Catalunya Ràdio. Han pogut descobrir platós de televisió que en realitat no són tan grans com els perceben des del sofà de casa seva, saber com s’anomena el teclat per introduir text a la pantalla o quina és la funcionalitat del croma, conèixer les tasques del realitzador i del mesclador a la sala de control o amagar una tos inconvenient en un programa de ràdio. A més, també han coincidit amb presentadors i personatges famosos que habitualment no troben pels carrers de Sant Andreu.

Però els que poden explicar millor aquesta experiència són ells, llegiu-los!

“Aquesta sortida va ser molt interessant ja que ens hem fet una idea de com gravaven i com eren els platós. “ Txell Robledo i Ayami Yamashita

“Em va agradar molt anar a TV3 i Catalunya Ràdio perquè no m’esperava que els platós fossin tan petits. Catalunya Ràdio em va agradar perquè vam veure la Mònica Terribas. Penso que va ser una sortida molt divertida i interessant. Si l’any que ve es pogués tornar a fer convidaria a tots els alumnes a anar-hi.” Berta Pardo

“Ha sigut interessant i divertit. Tots hem tingut una nova experiència, que ens ha commogut. Ens ha fet molta il·lusió veure les càmeres i els platós de TV3 en directe. Per exemple el plató de Divendres, Oh Happy Day… La visita també va ser molt dinàmica i la nostra guia ens ho va explicar tot molt bé.” David Víctor

“Va ser una passada, m’ho vaig passar súper bé. Els platós eren el millor.” Gabriel Hereter

“A mi, el fet d’anar a Catalunya Ràdio i TV3, ja m’emocionava, sobretot TV3, ja que les seves sèries infantils m’han “criat” i penso que veure i conèixer que hi ha darrere de les càmeres ha sigut entretingut i sorprenent. El que he après, i el que més m’ha agradat, va ser el fet de veure que tot és més petit del que sembla, i que fan que els platós siguin més grans (amb croma) perquè sigui més acollidor. També em va agradar molt el fet d’assistir al programa APM de Catalunya Ràdio, ja que moltes vegades l’escolto i el segueixo. Definitivament el que més em va agradar va ser el fet de veure els actors de diferents sèries, també vam conèixer comentaristes i vam tenir contacte visual amb un YOUTUBER! (el Kora)” Xavi Arias

Departament de Llengua i literatura catalana

Poesia per a atrevits

Poesia per a atrevits

Escriure un sonet a primer d’ESO?  Sembla un repte difícil, només apte per a atrevits, però els alumnes de primer han volgut córrer el risc i han escrit un sonet que parla d’ells, de com són i com pensen, de com creuen que els veuen i què els depara l’avenir. Han après que tot necessita el seu procés, que els bons resultats s’obtenen a foc lent, sense presses: «fent i desfent, aprèn l’aprenent». Vam començar a parlar de textos descriptius centrats en la descripció de les persones, la lectura de l’Obèlix i l’Astèrix ens hi va ajudar i vam esmolar l’eina per començar a escriure el primer esbós del nostre autoretrat: característiques físiques i psíquiques, aficions i desitjos de futur. Un cop fet, corregit i refet, ens vam endinsar en la poesia i les seves característiques: recompte sil·làbic, figures retòriques (metonímia, personificació, metàfora…) a través de la lectura de la lectura de diverses poesies. Aleshores vam centrar la nostra atenció en el sonet de Narcís Comadira, «Jo». I fent un joc d’imitació vam començar a transformar l’autoretrat en un sonet. Teníem tots els ingredients: la matèria primera (autoretrat), la pauta amb les característiques del sonet (rima consonant, versos decasíl·labs), la il·lusió del repte i la rúbrica per no oblidar cap dels ingredients. Sonet escrit.  I acompanyament amb una autoretrat fet de traços des d’Educació Visual i Plàstica. Faltava, però, la prova final, la declamació davant del públic: aprendre’s de memòria el sonet i recitar-lo —retenint els nervis— seguint la rúbrica d’avaluació. I com a colofó: recollida de tot el material amb l’aplicació Thinkling: imatge, lletra i so.

Aquests són alguns dels sonets escrits. Enhorabona a tots i totes pel vostre esforç!

 

Com sóc

 

esportista nat i barceloní

coll no massa llarg ni gruixut

que per mirar baix ho tinc ben fotut

tinc la cara llarga i nas poc fi

 

tocapilotes bastant alegre

ser desordenat em posa negre

rialler però a vegades tímid

Un pèl gandul però bastant polit

 

jugador de basquet com el germà

aficions cúbiques i colors

creador de jocs el dia de demà

 

molta roba còmode i d’esport

samarretes de basquet amb colors

pantaló de xandall ben llarg i fort .

 

Arnau Prat 1r D

 Ayami em dic

 

Ulls color negre, foscos com la nit.

Celles poblades com uns fils de llana.

Pell morena com una hawaiana.

Nas bufó, petit i arrodonit.

 

Alguns em diuen que sóc creativa.

Sóc callada i també educada.

Alguns em diuen que sóc positiva .

Sóc de vegades una mica pesada.

 

Pel món m’agradaria viatjar.

Plats molt senzills m’agrada cuinar.

I també m’agrada molt dibuixar.

 

Aya em diuen com a sobrenom,

fruites i lletres vol dir el meu nom,

sota la muntanya el meu cognom.

 

Ayami Yamashita 1r D

SÓC AIXÍ

 

Un noi primet amb la cara ovalada,

d’alçada mitjana, cabell rebel,

de color castany, com mar arrissada,

càlida mirada, dos ulls de mel.

 

Faig aparença de rostre content,

humil, bon company i poc esverat,

amb els qui m’envolten, madur i atent,

de la vida sóc un afortunat.

 

M’agrada viatjar, anar a un hotel,

al poble fer bondat, gaudir del dia,

i a la nit mirar els estels del cel.

 

Matèries de ciències preferiria,

per menjar, canelons amb beixamel,

i per somiar, la màgia i la poesia.

 

 

David Víctor Juanas  1r D

 

 

SÓC JO

 

Sóc el dels cabells castanys, sóc aquell,

el noi dels ulls marrons i cara fina.

Mitja estatura i prim com un branquell.

Amb coll ample i boca de gavina.

 

Sóc bastant alegre, res d’avorrit.

En mals moments una mica sensible.

Potser no em diríeu responsable,

però igualment us estaria agraït.

 

El bàsquet m’entabana més que res,

l’espai és el que em dona interès,

i la història el que m’entreté.

 

El poema potser no se’m dona bé,

el vers i la rima no em convé,

però escolteu companys, ja m’està bé.

 

Miquel Ropero 1r C

 

 

Sonet model

Jo

 

Sóc mascle i gironí. Mitja estatura.

Cabell castany, ullets de marrec trist.

Romàntic una mica, cosa dura

en el temps que vivim. Prou ho tinc vist.

 

Mozart més que cap altre m’entabana,

i, en versos catalans, Josep Carner.

Crec en l’amor, la taula quan tinc gana,

els plaers de la carn, que em moriré.

 

I si a estones em vaga de fer versos

i confegeixo quatre mots dispersos,

no ho faig pensant en un darrer sentit,

 

que no vull fer carrera de poeta.

Lletraferit de la A a la Z

en llengua fosca i en país petit!

Narcís Comadira

Un petit tros de mi

 

Sóc guapo, molt gran, fort i ben parit

sóc preadolescent, em surten grans

sóc un paio que no em cuido les mans

sóc un nen encara, jo sóc petit.

 

Sempre m’han dit que sóc espavilat

m’han dit que sóc bastant intel·ligent

jo m’estimo molt la meva gent

I també sóc un petit molt trempat.

 

Són simples les meves aficions:

videojocs, pelis, escoltar cançons,

sí, creu-t’ho, fer els deures i estudiar,

 

parlar amb el facetime i jugar a bàsquet.

La meva vida és tot aquest paquet

i res més, això s’havia d’acabar.

 

Sergi Saavedra Bargalló 1r C

 

 

Perquè estem fets de records

«Perquè estem fets de records»: un petit regal d’imatges, text i música

Explorant més aplicacions de l’IPAD

En el moment en què els iPADs entren a l’aula es  fa necessari una nova manera de treballar, és a dir, d’ensenyar i adquirir nous continguts a través d’aquesta eina, com ara fer ús de les aplicacions que ofereix per planificar l’estudi, programar activitats educatives o compartir documents i treballar col·laborativament. Estem convençuts que les tauletes milloren la creativitat, l’aprenentatge autònom, la motivació, les competències digitals i la comprensió dels continguts.

Els canvis sempre costen, són progressius i lents, però creiem que hem encetat un bon camí. Des de l’inici de curs ens hem estat formant, ens reunim i compartim experiències a través de  les reunions de la Coordinació d’Innovació. I també compartim experiències, inquietuds i propostes a la Comissió TAC, formada per pares i professorat de l’Alzina.

A l’aula, continuem explorant amb més aplicacions de l’iPAD, conscients que la tauleta és només una palanca de canvi cap a noves metodologies d’ensenyament-aprenentatge (treball cooperatiu, avaluació competencial, aprenentatge basat en problemes, etc.): una eina per convertir l’alumnat en el centre de l’aprenentatge.

Us presentem la feina que han fet els alumnes de llengua catalana i literatura de primer: unes petites pel·lícules iMOVIE per al projecte «Perquè estem fets de records», un recull de 10 records relacionats amb un ésser estimat, un petit regal fet d’imatges, text i música que ens ha permès treballar els temps verbals del passat i l’expressió de sentiments.

Agraïm a la Jasmin Chepur, Marta Rey, David Víctor, Txell Robledo, Bianca Fernández i Sergi Saavedra que hagin volgut compartir els seus records amb nosaltres.

 

Llengua catalana i literatura

Esther Sobré Obiols

 

Llengua catalana i literatura

Esther Sobré Obiols

Invasió subtil i altres contes de Pere Calders

Sortida al teatre

Dilluns 24 d’abril, encara amb la ressaca de la diada de Sant Jordi, els alumnes de 2n de Batxillerat de Literatura catalana van assistir a l’adaptació teatral que Paco Mir (Tricicle) ha fet de l’obra de Pere Calders, Invasió subtil i altres contes. Entre d’altres, dalt de l’escenari es van representar: Invasió subtil, El millor amic, L’arca de Noé, No s’admeten corones, El testament de “La hiena”, Filomena Ustrell, Tot esperit o Vinc per donar fe. L’humor, la sorpresa i uns diàlegs vius i àgils van ser els protagonistes. Un cop finalitzada la representació els alumnes van poder fer algunes preguntes als actors, exalumnes tots ells de l’escola EÒLIA Escola Superior d’Art Dramàtic.

                                                                                                         Esther Sobré Obiols

                                                                                                         Departament de Llengua catalana i literatura

Un petit tastet de l’obra:

https://youtu.be/pjt28Dm1JkI

Un estiu a Borneo de Pilar Garriga

VOKI: una eina 2.0 per a les activitats de llengua

A la primera avaluació els alumnes van poder opinar de la lectura del trimestre a través de la pissarra col·laborativa Padlet. Aquest trimestre els hem proposat de crear un avatar mitjançant l’aplicació VOKI, és a dir, un personatge que  els alumnes poden costumitzar  al seu gust: el color de la pell, el seus cabells, la forma de la boca, la roba, els complements… i fer una presentació oral d’un minut per valorar la lectura (què els ha interessat, si l’acció és massa lenta, massa ràpida i amb pocs detalls, si els personatges els recorden a d’altres de pel•lícules o llibres que hagin llegit, si recomanarien o no la lectura, etc.). A banda de l’interès que suposa la creació del VOKI, afavoreix que l’alumnat amb pànic escènic s’expressi amb més comoditat. Per a l’avaluació hem utilitzat una rúbrica, una eina que els serveix per saber exactament què es valora i amb la qual a poc a poc es van familiaritzant.

Us deixem l’accés a les valoracions de diversos alumnes. Esperem que en gaudiu!

Llengua catalana i literatura

Esther Sobré Obiols

Montserrat Roig, camaleònica

Primera entrega: núvols de paraules i Padlet

El 2016 es va commemorar el 25è aniversari de la mort de l’escriptora i periodista Montserrat Roig. Amb l’objectiu de conèixer la vida i l’obra de l’autora els alumnes de primer d’ESO estan fent diverses activitats des de la l’àrea de llengua catalana i literatura. En aquesta primera entrega us presentem els núvols de paraules i els padlets (pissarra col·laborativa) fets per l’alumnat. Es tractava, d’una banda, després de veure el reportatge Montserrat Roig. Retrat d’una mirada (TVC 2003), de recollir les paraules més repetides o relacionades directament amb l’autora (Barcelona, periodista, investigadora, novel·lista, feminista, càncer…) i escollir una imatge que pogués representar l’escriptora i el seu món. De l’altra, els alumnes havien de recollir alguna informació sobre l’autora i deixar-la per escrit a la pissarra col·laborativa, per passar dels petits esbossos a la biografia sencera de la camaleònica Montserrat Roig. Cal reconèixer l’esforç de l’alumnat que ens demostra, altra vegada, la seva capacitat creativa.

 

Llengua catalana i literatura

Esther Sobré Obiols

I si l’Ipad fos un pretext per a fer lectors?

Pot resultar paradoxal que l’abassegadora presència de la realitat digital (que té una manifesta conseqüència: l’allunyament de nens i joves d’una altra realitat, la del llibre i la de la paraula) pugui ser utilitzada com una via d’accés al gust per la lectura, en un sentit general, i al retorn al llibre de paper, d’una manera particular. Tanmateix, aquest és l’objectiu buscat l’adaptació d’una activitat tradicional que he portat a terme amb alumnes de primer cicle: la presentació oral del seu llibre de capçalera, amb la voluntat d’induir-ne a la lectura els companys.
La tasca adaptada al nou instrument s’articula de la manera següent: Els alumnes porten un llibre que els hagi causat un entusiasme particular i en fan una presentació oral, amb la finalitat de recomanar-lo als seus companys. Un llibre per dia segons l’esquema presentació, resum i raons de la tria. L’estructura tripartida de la presentació obliga a una preparació prèvia, ajuda a comprendre que un text formal és un missatge que requereix un ordre (una estructura, tot just), i permet repetir amb facilitat la part que no s’ha dit bé o que no s’ha aprofundit prou, en virtut de la mecànica del muntatge audiovisual que entrarà en joc en una segona fase de l’exercici. Efectivament, un company enregistra amb la funció de vídeo de l’ipad la presentació, per tal que, amb posterioritat, l’alumne implicat pugui realitzar una edició cuidada i creativa, amb crèdits, elements escrits o gràfics, de la pròpia presentació. Es treballa amb el programa d’edició de vídeos de l’imovie, que permet arribar a resultats pulcres i, fins i tot, de factura molt “professional”. Busco, precisament, activar l’instint creatiu, però no podem oblidar el benefici primer que com a professor obtinc: la possibilitat d’incidir en la millora de l’oratòria, perquè el fet que l’alumne pugui veure’s actuant permet esmenar qüestions de pronunciació, d’expressió i, fins i tot, les relatives al llenguatge no verbal.

En un moment ulterior, cada alumne editarà fent ús d’una app d’edició d’imatge (SNAPSEED o PIXLR, per exemple), una portada del llibre recomanat on hi haurà integrat un codi QR (CRAFTER), que també aprendrà a crear. Aquesta portada impresa es penja en el Racó de recomanacions literàries, de manera que en qualsevol moment de curs aquest vídeo pugui ser consultat pels companys, que saben que tota lectura no preceptiva feta a partir d’aquesta via tindrà una compensació en nota generosa. La finalitat última d’aquest procés no és altra que estimular la lectura i procurar nous lectors: a ningú escapa que una recomanació feta per un company acostuma a obtenir un crèdit que, de vegades, pot ser determinant per a engegar una roda de lectures activa, efectiva i solidària. I el meu objectiu docent no és altre que treure partit de l’estímul creatiu que ens ofereix l’ipad per fer el llibre protagonista del procés educatiu i, per mitjà del llibre, fer créixer l’alumne.

Primer d’ESO
Abraham Mohino i Balet

Felicitats, Laia!!!

Aquest matí, a la sala del Consell de Cent de l’Ajuntament de Barcelona s’ha fet entrega dels premis atorgats als guanyadors dels Jocs Florals de Barcelona.

La Laia Fernández, de 1r de batxillerat, ha guanyat en la categoria de prosa (d’ensenyament post obligatori). Moltes felicitats!