Entrades

Quants éssers vius hi ha a l’Alzina?

Els alumnes de primer d’ESO han estat buscant éssers vius per a estudiar-los i catalogar-los. Els han fet fotografies i els han descrit seguint criteris científics.

Els objectius més importants de de l’activitat han estat:
  • Perdre la por a les classificacions científiques.
  • Observar amb deteniment el nostre entorn.

Han fet molt bona feina tots. Felicitats!!!

Aquí teniu els treballs realitzats.

                                        

Departament de ciències.

Visita al servei de Microscòpia de la UB

L’alumnat de 1r de Batxillerat va fer una visita al servei de Microscòpia de la Facultat de Medicina de l’UB per ampliar els seus coneixements sobre els diferents tipus de microscopis. Van tenir l’ocasió de seguir les explicacions de metges, biòlegs, físics i ajudants de laboratori que treballen conjuntament en l’obtenció, preparació, observació i identificació de diferents tipus de mostres d’organismes, òrgans, teixits, cèl·lules.

M. Antònia Roca

Departament de Ciències Naturals

Sortida al Delta del Llobregat

Els alumnes de primer hem fet avui una sortida per a identificar ocells i conèixer el parc natural. Tot fent una passejada relaxada i agradable ens han explicat per exemple què fan les plantes que estan a la platja per poder trobar aigua dolça. Per què els mascles dels ocells tenen els colors més vistosos que les femelles. D’on vénen els sediments que conformen el delta i per què es van acumular tant de pressa. Ara podem identificar un cabusset i una fotja i…. 🙂

En acabar la visita al parc hem dinat a la platja de les Filipines.

Aquí us deixem unes fotografies.

Lutier d’orelles: regeneració sensorial després del Sónar.

Avui dia 14 de març l’alumnat de 1r i 2n de batxillerat de Biologia ha participat, com cada any, a la “Setmana Mundial del Cervell 2016”. En aquesta setmana es realitzen, a Barcelona, moltes activitats que tenen com a finalitat posa en coneixement dels nostres alumnes els avenços, estudis, projectes que porten a terme investigadors/es per conèixer una mica més el funcionament del cervell i tot el que en pot estar relacionat.
Aquest any l’investigador Esteban Hoijman del grup de recerca “Development Biology Group” del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS), UPF ens ha parlat sobre els estudis de regeneració de les cèl·lules sensorials de l’oïda en el peix zebra. L’activitat portava per títol: “Lutier d’orelles: regeneració sensorial després del Sónar”.

http://w13.bcn.cat/APPS/wprpae/general/verActividadDestacadaDatosGenerales.do?method=visualizarDatosGeneralesFromHomePage&indice=3

M. Antònia Roca

Departament de Ciències Naturals

Jornada sobre cèl·lules mare

El divendres 11 de març l’alumnat de 1r de batxillerat de Biologia es va desplaçar fins a la Facultat de Medicina de UAB per participar en la Jornada sobre Cèl·lules Mare per a estudiants de Batxillerat en la que participaven simultàniament diferents universitats europees. Van poder escoltar de ma dels investigadors que eren les cèl·lules mare, quin tipus n’hi havia, que eren les iPS (cèl·lules mare induïdes) i possibilitats terapèutiques.

http://ice.uab.cat/jor_cel%C2%B7lulesmare/index.php

M. Antònia Roca

Departament de Ciències Naturals

Claus dicotòmiques a Collserola

Dilluns 30 de novembre els alumnes de 2n de Batxillerat de Biologia van anar a COLLSEROLA a realitzar un estudi dels diferents ambients naturals del parc, utilitzant claus dicotòmiques per tal de identificar les espècies vegetals més comunes i adaptacions al clima mediterrani, estudi de la successió ecològica tant primària com secundària i interpretació del paisatge.
Posteriorment amb les dades recollides caldrà elaborar un treball després de reflexionar sobre les activitats realitzades al camp.

 

 

 

M. Antònia Roca

Departament de Ciències Naturals

Taller de síntesi de medicaments

Els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat que fan les matèries de biologia i química van anar al COSMOCAIXA a realitzar un taller de síntesi de medicaments. En aquest taller, se’ls hi explica el procediment que les farmacèutiques duen a terme des del disseny del medicament fins a que aquest es pot comercialitzar. En concret ells varen dur a terme un dels passos de la síntesi d’un fàrmac que està desenvolupant el Parc de Recerca Biomèdica, pensat per a ser utilitzat en malalts de Parkinson.

M. Antònia Roca

Departament Ciències Naturals

Primer d’ESO al Montseny

El 6 de maig els grups de 1r C i 1r D de l’ESO vam fer una sortida a Santa Fe del Montseny.

La sortida ha estat organitzada pel departament de Biologia i Geologia amb l’objectiu de conèixer  diferents ecosistemes que podem trobar al Montseny.

Vam començar la ruta en el centre d’ Interpretació del Montseny, Can Casades. En aquest  punt trobem el “ bosc de fageda” amb el riu de Santa Fe. Mentre anem caminat cap a la zona d’ alta muntanya vam treballar el bosc de faig. El faig és un arbre que conforma boscos irregulars, atapeïts, foscos i humits: les fagedes.

A mesura que s’avança, el bosc va canviant i apareixen alguns fruits que ens trobem pel terra que ens avisen que toparem amb un “ bosc de castanyers”. Ens diuen que aquest bosc de castanyers amaga un secret i és que en realitat al ben mig, es troba una roureda antiga ( d’ aquí el nom de la ruta) i evidentment, parlem dels roures.

En sortir d’ aquesta zona es comença a veure una cosa nova, un bosc d’ una immensa presència, és un bosc de Cedres. Però aquest bosc no està sol, barrejant-se amb els cedres, podrem veure una mena d’ avet  anomenat  Avet de Douglas.

En tot el recorregut també ens hem d’anar fixant amb els rastres que han deixat els animals que viuen en el bosc.

Un cop acabada la ruta, vam tornar a Can Casades per dinar, jugar una estona i veure un documental sobre “les quatre estacions al Montseny”.

Teresa Sala

Departament de Ciències Naturals

Investigació al bosc

Els alumnes de BIOLOGIA de 2n de Batxillerat van anar al Parc de Collserola el dia 10 de novembre per fer l’estudi de l’ecologia del bosc. Es van escollir quatre parcel•les representatives de 100m2 i vam començar l’estudi prenent mesures ambientals (temperatura a l’exterior i interior de la parcel•la, humitat, lluminositat…) i classificant les plantes que més tard haurien de reconèixer per tal de poder treure conclusions sobre diferents aspectes, com ara: diversitat d’espècies vegetals, estat de la vegetació, història del bosc, etc… i poder lliurar un treball posterior.
Va ser un dia intens de treball, agradable i molt profitós on vàrem comptar amb l’inestimable companyia i saber de la Carme Gómez, professora de l’institut fins el curs passat.

Durant el dia i aprofitant que aquest any se celebra l’Any Internacional dels Boscos http://boscos.webnode.com/ i coincidint amb la Setmana de la Ciència, Barcelona Cultura va gravar aquest vídeo on es pot veure com treballaven els nostres alumnes.