Entrades

Visita a la ciutat romana de Barcino

Visita a la ciutat romana de Barcino. El 10 d’abril del 2019.

Vam visitar en primer lloc l’edifici antic de la Universitat de Barcelona (especialment la biblioteca, on s’exposaven antigues edicions de l’Odissea i l’Iliada d’Homer), el nou edifici de la Facultat d’Història i Filosofia de la UB (al Raval), i a continuació la Necròpolis (plaça Vila de Madrid), les restes de l’aqüeducte (plaça del 8 de març), les muralles (davant de la Catedral de Barcelona), el barri del Call, l’entrada est de l’antiga Barcino (al carrer Regomir), el temple d’August (al carrer del Paradís), i finalment, el Museu de la Ciutat (a la plaça del Rei).

Jornades informatives per a famílies de 4t d’ESO sobre els ensenyaments postobligatoris

Des del Consorci ens van arribar la següent informació per les famílies amb alumnat a 4t d’ESO interessades a conèixer l’oferta formativa de la ciutat de Barcelona.

 

DESPRÉS DE L’ESO, SABEU QUINES OPCIONS TENIU?

CONEIXEU COM ÉS EL NOU BATXILLERAT?
L’OFERTA DE FORMACIÓ PROFESSIONAL?
ELS CICLES DE LES ESCOLES D’ARTS ?
O ELS ENSENYAMENTES ESPORTIUS?

Podeu descobrir-ho a les

SESSIONS INFORMATIVES PER A FAMÍLIES DE 4t d’ESO SOBRE ELS ENSENYAMENTS POSTOBLIGATORIS

 

Les sessions es faran en els següents centres educatius:

Hora Data Lloc Adreça
18:30 02-maig Ins. Menéndez y Pelayo Via Augusta, 140
07-maig Ins. Moisès Broggi Sant Quintí, 50
08-maig Ins. Poeta Maragall Provença, 187
09-maig Ins. Les Corts Travessera de les Corts, 131

Ja som a Londres!

L’alumnat de 4t  que passa aquesta setmana a Londres a casa de famílies ja han visitat Leicester Square, China Town, Natural History, Picadilly circus. Esperem que practiquin el que han après a classe i s’ho passin molt bé.

Aquí en teniu les fotografies.

 

Representació del monòleg teatral “Berta/Albert”

Avui dimecres ha tingut lloc la tercera representació del monòleg teatral “Berta/Albert” realitzada a l’alumnat de 4t de l’ESO per tractar el tema de la transsexualitat i les persones trans.
 
Curta, senzilla, contundent i amb molt contingut per reflexionar.
 
Ningú ha quedat indiferent! 🙂
 
Organitzada per la Comissió de Coeducació

Literapolis | Part IV

La novel·la detectivesca per Maite Roldán i No demanis llobarro fora de temporada d’Andreu Martín i Jaume Ribera.

El repte de Literapolis entrava en la recta final. Ara tocava llegir una novel·la en què les accions dels protagonistes tinguessin lloc a la ciutat de Barcelona. Vam escollir No demanis llobarro fora de temporada, d’Andreu Martín i Jaume Ribera, la primera novel·la d’aquests autors que té com a protagonista un agosarat adolescent aprenent de detectiu. Sabíem que alguns dels i de les nostres alumnes estaven avesats al gènere detectivesc, policíac, negre… però d’altres són grans amants del gènere romàntic i d’aventures. Per tant, necessitàvem una entusiasta de la novel·la negra: Maite Martín. Vam repassar els detectius més coneguts de la literatura: Sherlock Holmes, Hercule Poirot, Miss Marple, Philippe Marlowe… i vam descobrir curiositats, com ara l’origen drets de Miranda que la policia nord-americana ha de llegir en el moment de fer qualsevol detenció.

Per acompanyar la lectura de No demanis llobarro fora de temporada vam demanar a l’alumnat la creació d’un diari de lectura. Es tractava d’alternar la lectura de la novel·la amb la redacció de les reaccions que els provocava la redacció dels fragments que van llegint. Quan llegim moltes vegades ens vénen al cap idees, pensaments o reflexions al voltant de la lectura i que relacionem amb la nostra manera de veure el món, amb altres lectures que hem fet, amb el que ja sabem, amb fets que hem viscut…

Finalment vam tenir la visita d’Andreu Martín que va seduir el públic des de l’inici. Després d’una breu introducció sobre la seva trajectòria vital i professional a càrrec de Mercè Torres (vam descobrir que a l’edat de 5 anys ja va sentir el neguit de l’escriptura!) ens va parlar de la novel·la juvenil, de les dificultats i avantatges del procés d’escriptura a quatre mans, de l’origen del Flanagan, dels seus inicis com a lector i creador d’històries, etc. Va ser tot un plaer tenir-lo entre nosaltres.

Departament de llengua catalana
Esther Sobré i Mercè Torres

LITERAPOLIS BCN | Part III

PART III

Els secrets que amaga una bibliotuber

Després d’haver-se posat en la pell d’un bibliotuber, vam pensar que seria interessant conèixer la trajectòria de la Mixa, una bibliotuber de trajectòria rellevant perquè compartís amb l’alumnat els ingredients essencials per crear recomanacions de llibres: passió per llegir, creativitat, enginy per resoldre qüestions tècniques i ganes de passar-ho bé compartint lectures, sense importar-nos el nombre de seguidors i fent cas únicament a les crítiques constructives.

Ens ha posat al dia amb el món booktuber: book haul, wrap up, bookshelf tour, Booktag, etc. que la Marta Meneu ens explica en aquest vídeo.

La Mixa ens va parlar de la plataforma digital  Què llegeixes?, de la qual forma part des de 2008, aquesta plataforma va ser creada el 23 d’abril del 2008 per la Institució de Lletres Catalanes amb l’objectiu de fomentar la lectura entre la població de Catalunya a través de les xarxes socials i el contingut multimèdia i audiovisual.

Finalment ens va recomanar alguns bibliotubers: Marta BotetJavier Ruescas,  Marta Meneu; etc. per seguir compartint lectures.

Departament de llengua catalana.

Esther Sobré i Mercè Torres

LITERAPOLIS BCN

PART II. Descobrint l’aplicació.

Necessitàvem un bon inici i vam optar per llegir amb l’alumnat de 4t la novel·la  Els dies que ens separen de Laia Soler que narra dues històries d’amor; una viscuda l’any 1914, l’altra, en l’època actual; totes dues en un marc incomparable: la ciutat de Barcelona.

Durant la lectura l’alumnat prenia anotacions sobre els personatges, la trama, l’originalitat, l’estil, l’època, els espais, etc. a fi de crear un bibliotuber, és a dir, una recomanació del llibre en format  vídeo per penjar-lo a la xarxa.

Després de la lectura vam programar una sortida per jugar amb l’aplicació i demostrar tot el que l’alumnat sabia de la novel·la i recórrer els mateixos espais que l’Abril, la Marina o en Víctor…

L’autoraLaia Soler, una jove i prolífica escriptora lleidatana, ens va visitar al centre i vam poder parlar amb ella sobre la inspiració, la importància de trepitjar les biblioteques, la tasca d’escriptora, els personatges i la trama de la novel·la, els bibliotubers i les aplicacions i pàgines web que mantenen en contacte els joves escriptors: Goodreads, Wattpad, etc.

Mercè Torres i Esther Sobré

Departament de Llengua catalana i literatura

BIBLIOTUBER

https://drive.google.com/file/d/1eSFpQM-TPRDqkGyrBYRg_V72D7eXCnG9/view?ts=5c7fbc71

LA MEVA PEL·LÍCULA

https://drive.google.com/file/d/1W_EmjhllGQ6Xztquw2GD8izh0KbC8fpd/view?ts=5c7fbc3d

 

Taller de crêpes

Tal com demana la tradició francesa al febrer, per la “Chandeleur”, es preparen crêpes.

Així que un any més, amb els alumnes de 4t d’ESO de francès, vam reconvertir el laboratori de ciències en una cuina improvisada i vam cuinar i menjar crêpes.

Bon appétit!

Aquí teniu algunes imatges.

Projecte enlaira’t

Avui ens han fet la presentació del projecte i la sensibilització del tema. Pretenem crear consciència social i treballar per un millor futur a l’entorn de la nostra ciutat.
Són alumnes de 4t de les optatives de biologia i geologia i física i química.

 

Més informació http://www.qualitatdelaire.org/2017/11/enlairat-un-projecte-deducacio-i.html

 

 

Problemes a l’esprint

El nostre centre ha participat a la prova PROBLEMES A L’ESPRINT en el grup de 3r i 4t ESO. Tot i que la finalitat principal és fomentar el gust per fer matemàtiques i pasar una bona estona amb un grup d’entusiastes del reptes matemàtics, aquest any els nostres alumnes han fet una contribució de molt alt nivell.
Han participat 156 equips de 110 instituts de Catalunya amb un total de 2668 participants.
L’equip del centre ha quedat empatat entre les posicions 3 i 11 amb un temps den entre 45 i 60 minuts.
Aquí teniu la web on han publicat una primera crònica.  http://www.cangur.org/esprint/2018desembre/resultats.htm

Departament de Matemàtiques