Entrades

Cloenda al Casal d’Avis

El pasado viernes 20 de abril terminamos el proyecto en el que los abuelos contaron a los alumnos de 1º ESO algunos retazos de su infancia. El acto se celebró en el Casal de Barri Congrés-Indians con la asistencia de los abuelos participantes: Anna, Conxita, Francesc, Generosa, Nuria y Rosa .

En el evento, un alumno representante de cada grupo leyó su texto de valoración. Los alumnos que leyeron fueron: de 1ºA Jordi Aragall, de 1ºB Laia Herrero, de 1ºC Gerard Espierriz y de 1ºD Elena Grewal.

Asimismo, vimos un vídeo con fragmentos de las entrevistas que los alumnos hicieron a los abuelos. A continuación, los alumnos mostraron a los abuelos los murales que habían hecho (estos se expondrán en el Casal por si alguien quiere ir a verlos).

Y finalmente, hicimos un pequeño aperitivo en el que alumnos y abuelos compartieron unos buenos momentos. Algunos abuelos se emocionaron y todos nos lo pasamos bien.

Una gran experiencia.

María Martín

Departament de Llengua castellana

 

Visita Guàrdia Urbana

La setmana passada els alumnes de 1r d’ESO han rebut la visita d’una treballadora de la guàrdia urbana per parlar dels perills de les xarxes socials.
Mitjançant representacions gràfiques de xarxes els ha conscienciat del fet que quan compartim una imatge, ja sigui a WhatsApp o a qualsevol altra xarxa, perdem el control d’aquesta ja que estem totalment connectats.
La visita ha acabat amb la visualització d’un vídeo sobre el perill de fer “amics” per internet.
El vídeo es diu “The dangers of social media” i aquí en teniu l’enllaç per si el voleu veure.

 

Delta del Llobregat

Els alumnes de primer hem fet  una sortida per a identificar ocells i conèixer el parc natural. Tot fent una passejada relaxada i agradable ens han explicat per exemple què fan les plantes que estan a la platja per poder trobar aigua dolça. Per què els mascles dels ocells tenen els colors més vistosos que les femelles. D’on vénen els sediments que conformen el delta i per què es van acumular tant de pressa. Ara podem identificar un cabusset i una fotja i….

En acabar la visita al parc hem dinat a la platja de les Filipines.

Aquí us deixem unes fotografies.

Caminant pel rec comtal

Els alumnes de projectes de 1r d’ESO vam realitzar just abans de vacances de Setmana Santa una sortida.

Vam caminar al llarg del trajecte des del seu naixement, a Montcada. Ben acompanyats per uns guies savis i pacients (l’Anna Ferre, arquitecta;  el Ramon Perramon, historiador; i Jaume Seda, president del Centre d’Estudis Ignasi Iglésies). Va ser una experiència enriquidora. Les properes setmanes, els alumnes elaboraran un glossari visual de conceptes que hem treballat a la sortida en el marc del PROJECTE NEXES | EXPLORACIONS (Institut L’alzina / iDensitat)

Aquest projecte parteix de la voluntat fer una exploració en el territori per acabar construint de manera conjunta un glossari il·lustrat a partir de dos temes creuats: els conceptes de límit, frontera, barrera, i també de connexió, vincle, nexe, en relació amb el recorregut d’un fragment del Rec Comtal

Més endavant us mostrarem els treballs realitzats.

Aquí us deixem un article del diari ara que en parla i una web amb fotografies antigues.

Article diari ARA: “El Rec Comtal”

EL REC COMTAL, de Montcada a Sant Andreu de Palomar

I també les nostres…

Fotografies Alzina

 

 

 

 

 

Cuando nuestros abuelos eran pequeños

Como ya sabéis los alumnos de 1º de la ESO han llevado a cabo un proyecto cuyo eje central han sido las entrevistas que los alumnos han hecho y grabado con sus ipads a la gente mayor del Casal de Barri Congrés-Indians. El objetivo era que los niños supieran cómo había sido la infancia de los abuelos en los años 50-60 y la pudieran comparar con la suya. En torno a las entrevistas también han elaborado una presentación con fotos antiguas, un mural que han colgado en las paredes de les aulas y un texto de valoración del cual os ofrecemos ahora dos de ellos para que disfrutéis de su lectura y constatéis todo lo que han aprendido y disfrutado los alumnos.

 

VALORACIÓN de Marina Giménez Cisneros 1ºB

Esta actividad me ha gustado mucho. He aprendido mucho sobre cómo era la vida de nuestros abuelos y abuelas de pequeños, por ejemplo, cómo tenían que hacerse sus propios juguetes o cómo iban vestidos y tenían que trabajar ya desde pequeños.

De cosas que hayan cambiado hay muchas, como los colegios y la forma de tratar los profesores a los niños, o el machismo. Pero, en cambio, hay pocas que sigan iguales. Siguen habiendo bicicletas, música, …, pero todo ha cambiado.

Han mejorado muchísimas cosas: la tecnología, la forma de solucionar los problemas (las guerras). Y que hayan empeorado solo se me ocurre una, que cada vez hay más contaminación y la atmósfera está más sucia. Lo que más me ha gustado de la actividad ha sido ir al Casal de los abuelos para hablar y preguntar sobre cómo eran sus vidas de pequeños. Me ha gustado mucho porque íbamos en grupos y parecía que a ellos también les gustaba mucho hablar y recordar esos tiempos. Y lo que menos me ha gustado ha sido hacer la presentación de las fotos, pero, en realidad, todo me ha gustado mucho.

Algo que me habría gustado hacer sería tener un poco más de tiempo con los abuelos para hablar con más o para jugar a algún juego de antes con ellos. Pero todo ha estado muy bien y he aprendido mucho mientras me divertía. Además, es un tema que interesa mucho.

 

VALORACIÓN de Iván Egido Haro 1ºC                         

He aprendido que la infancia de mis abuelos era completamente diferente a la mía.

Su vida era mucho más simple, se divertían con lo que tenían y eran más agradecidos. Han cambiado muchas cosas desde entonces: la educación, la alimentación, la moda, … Algunos de estos hábitos han mejorado, algunos han empeorado, algunos siguen igual. Para mí, la educación ha mejorado mucho, pero la diversión y el modo de entretenerse ha empeorado. Ahora estamos todos “enganchados” a las pantallas y no disfrutamos tanto de la compañía ni del espacio libre.

Creo que me gustaría saber cómo se vivía la guerra civil española. Me ha gustado muchísimo saber sobre el pasado.

 

María Martín
Departament de Llengua castellana

Visita Casal de Barri Congrés-Indians

Dentro de las actividades de proyectos que se llevan a cabo en 1º de la ESO, para la materia de castellano hemos hecho una muy especial. Los alumnos han ido al Casal de Barri Congrés-Indians y han entrevistado a algunos abuelos y abuelas de San Andreu. Para poder realizar la actividad, que tenía como título “Cómo vivían tus abuelos y abuelas cuando eran pequeños”, los alumnos han traído fotos de sus abuelos/as de pequeños y las han descrito y comentado, han elaborado ellos mismos las preguntas que luego formularían a la gente mayor, han hecho un mural y finalmente un texto de valoración. Ha sido estupendo constatar que tanto nuestros alumnos como los abuelos han participado con entusiasmo. Esta actividad ha servido de puente entre los más pequeños y los más mayores y ha sido una gran experiencia para todos.

María Martín
Responsable de la actividad

Àlbum de fotos

Els Amics de les Arts ens ensenyen com s’escriu una cançó

Aquest dijous amb l’alumnat de primer d’ESO vam assistir al taller «Com s’escriu una cançó» amb el grup de pop rock català Els Amics de les Arts.

Els integrants del grup es van mostrar molt propers i d’una manera àgil i divertida ens van presentar els ingredients que ha de tenir qualsevol cançó per triomfar: harmonia, melodia, ritme, lletra i instrumentació. Van acabar la sessió animant els nois i les noies a escriure la seva pròpia cançó. Repte acceptat!

Llengua catalana i literatura

Rosa Simó i Esther Sobré

 

Visita a la Fabra i Coats

Gràcies a l’associació Amics de la Fabra i Coats, l’alumnat de primer d’ESO de l’Institut l’ Alzina ha conegut de primera mà la història d’aquesta antiga fàbrica tèxtil tan important pel Districte de Sant Andreu.

Hem visitat els diferents espais i fins i tot ens han fet sonar la sirena que marcava els torns dels treballadors de la fàbrica!

 

Veieu les fotos de la visita

 

Bicicletada de primer d’ESO

Els alumnes de primer d’eso han realitzat durant el mes d’octubre un recorregut guiat amb parades a diferents punts estratègics. Forma part del projecte que té com a objectiu conèixer més i millor tot el que fa referència al districte de Sant Andreu i les famílies que hi viuen (actualment i en el passat).

Vam desplaçar-nos de forma segura acompanyats en tot moment per monitors experts de la cooperativa Biciclot. Aquesta entitat es dedica a organitzar activitats que promoguin la mobilitat sostenible i l’ús de la bicicleta. També organitzen cursos de reparació i recuperació de bicicletes al barri del Clot.

http://www.biblclot.coop

Va ser una experiència motivadora i dinàmica. Repetirem!!!


 

 

 

 

 

 

 

 

Veieu les fotografies

RECORREGUT BICICLETADA

Gimcana. Coneixes Sant Andreu?

El passat dimecres 27 de setembre l’alumnat de primer d’ESO va participar en una gimcana pel Districte de Sant Andreu. En petits grups i amb l’ajuda d’un mapa, van descobrir 6 punts
d’interès del districte: Can Fabra, Parc de la Pegaso, Parc de la Maquinista, Can Dragó, la parròquia de Sant Pacià i la  Nau Bostik, que va ser l’espai que més els va agradar.
Van fer fotografies molt creatives de cada espai i la millor foto serà guardonada.
Les podeu veure al compte d’instagram @projectes1reso
Amb la informació que van recollir en cada espai realitzaran una activitat a classe.
Aquesta activitat forma part del projecte Sant Andreu, present, passat i futur.
Aquí teniu les fotos dels vostres fills i filles.